• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verstappen: ‘Formule 1-wagens moeten meer kabaal maken’

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 augustus 2015 om 07:52 – 27 Reacties

Max


Het kan volgens de Limburger namelijk niet zo zijn dat de GP2-wagens die van de koningsklasse F1 overtreffen, qua decibelproductie.

Sinds in 2014 de atmosferische V8 in de F1 werd vervangen door een geblazen V6’je is er in het conservatieve mannenbolwerk over veel geklaagd, maar wellicht was het luidste protest te horen over het geluid dat de zespitter-koffiemolens produceren. Of beter gezegd: het gebrek daaraan (bewijs). Turbo’s hebben de eigenschap dat ze het motorgeluid dempen, en uit grotere blokken is doorgaans nou eenmaal een wat betere sound te halen dan uit downsizeblokjes.

Eigenlijk is het enige voordeel van deze grasmaaiersound (dixit Bernie Ecclestone) dat het radioverkeer tussen team en coureur sinds de introductie kraakhelder te volgen is.

Zoals de zaken er nu voorstaan worden de vermogens in de F1 langzaamaan opgeschroefd (alle ronderecords van midden jaren ’00 zijn VER buiten bereik van de huidige auto’s) richting de 1.000 paardjes, en mogen we ook in kleine stapjes meer herrie uit de F1-knalpot verwachten (2015 is al wat beter dan 2014). En dat is nodig, want bij hun introductie klonken de turbo-F1’s als de 50cc Aprilia-scooter met Polini-terugloop van je buurjongen. En zoals ik in dit artikel al aanstipte: de man is een oermens, die houdt van herrie, en heeft dit ook nodig als associatie met rauwe kracht.

Zelfs man-in-de-dop Max Verstappen is het hiermee eens, in een interview met Formula 1 uit onze lessende landgenoot zijn onvrede over het ielige geluid dat onze trommelvliezen slechts streelt, en niet perforeert. En hij heeft recht van spreken, als enige van ons die ook daadwerkelijk in een F1-auto stapt. Bovendien rook hij vorige week even aan hoe een echte F1-auto hoort te klinken, tijdens zijn Assen-demo met een als Toro Rosso vermomde RB7.

Maar zoals gezegd: alles sal reg kom, over een jaartje (of twee), als Max legaal een wodkaatje met Kimi kan drinken, zullen we kijken of de uitlaten (als vanouds) klinken alsof Beëlzebub himself op het duivelse orgel loopt te hengsten, en de oorbeschermers weer uit de kast moeten worden gehaald. Tot die tijd moet je er maar wat geluid bij verzinnen.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Max Verstappen, sound

Vorig bericht: « Wordt een Belg de opvolger van Button bij McLaren-Honda?
Volgend bericht: Meisje krijgt Ferrari 458 Spider voor haar 18e verjaardag »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 augustus 2015 om 08:12

    Ik kan me voorstellen dat een beetje rust aan boord voor de coureur juist wel prettig is. Maar dat zal wel mijn idee zijn.

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      11 augustus 2015 om 08:59

      @dutchdriftking: Wanneer ook de tribunes leger worden wordt het anders wel erg rustig aan boord..

      Login om te reageren
  2. bmwz3 zegt

    11 augustus 2015 om 08:12

    Gewoon terug naar de n.a. v12’s

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 augustus 2015 om 13:02

      @bmwz3: lijkt me verstandig. De (volgens velen) meest vooruitstrevende motorsport klasse een technische stap achteruit laten zetten. Dan weet je zeker dat de sport over een paar jaar dood is.

      Login om te reageren
  3. Keesdeboer zegt

    11 augustus 2015 om 08:16

    Vodkaatje

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      11 augustus 2015 om 09:07

      @bornforcars: nee, eerst bier

      Login om te reageren
      • poarneemn zegt

        11 augustus 2015 om 09:30

        @damrakker: precies

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    11 augustus 2015 om 08:18

    Eens, wat meer geluid kan absoluut geen kwaad. Ik zal op Spa ’t voor het eerst live gaan horen, dan pas weet ik hoe het echt klinkt tov de V12, V10 en V8’s.

    Overigens gaat Max helemaal niet lessen deze zomer, geen tijd zegt hij tegen Autovisie. Hij heeft ook geen idee waar dat gerucht vandaan komt.

    Login om te reageren
  5. deora zegt

    11 augustus 2015 om 08:23

    Laatst de oude v8 en v10 in actie gezien tijdens de Bos GP. Kippenvel dat geluid!

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    11 augustus 2015 om 08:24

    Mooi. Toen ik zo oud was als Max, had ik inderdaad ook een Polini uitlaat op mijn scooterd: Polini For Race. Herrie dat dat ding maakte.

    Was erg lastig spijbelen overigens.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    11 augustus 2015 om 08:34

    Ik stel voor om mijn schoonmoeder op zijn F1 auto te binden. Moet je kijken wat voor een kabaal er dan van zijn auto komt. Weet niet of dat het kabaal is dat hij voor ogen heeft, maar het is kabaal niettemin.
    Moet alleen wel zijn vering en demping verstevigd worden…..en dan ook eeeeeeecht verstevigd worden….anders komt ie niet van z’n plek af. Bandjes en motor misschien ook aanpassen….enfin…

    Wordt F1 ook voor mij weer interessant om te kijken….

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      11 augustus 2015 om 09:46

      @Rick-dos: en dan de zus van gtwillem op een andere, dan zijn er al 2 auto’s voorzien van ‘geluid’.

      Login om te reageren
  8. swordfish zegt

    11 augustus 2015 om 08:40

    Man man man, verzin een interessant thema ipv max bitchen F1

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      11 augustus 2015 om 09:11

      @swordfish: Lange tenen?

      Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    11 augustus 2015 om 08:47

    Was in monaco en de GP2 klinkt serieus 10x beter, doen ze daar nog wel aam V8?

    Login om te reageren
  10. philipf zegt

    11 augustus 2015 om 09:53

    Alles sal reg kom. :)

    Login om te reageren
  11. eelco74 zegt

    11 augustus 2015 om 10:06

    Kan iemand mij uitleggen waarom de de “oude” V6 Turbo van renault en BMW wel veel geluid maakt en waarom dat dan nu niet meer kan ?

    https://www.youtube.com/watch?v=U1C41TZSL8c

    https://www.youtube.com/watch?v=uupZsfs_8s0

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      11 augustus 2015 om 10:39

      @eelco74: Ik denk dat het nu ook nog wel kan maar dat circuits in de bewoonde wereld net zo goed aan geluidseisen moeten voldoen – daar waar die gelden – als andere evenementen.

      Login om te reageren
    • mrcabdrivert zegt

      11 augustus 2015 om 11:07

      @eelco74: die oude turbo’s mochten meer toeren maken omdat brandstofbesparing toen nog niet bestond. De huidige motoren (behalve Renault waarschijnlijk) kunnen dat toerental ook halen, maar dan is de 100 kilo brandstof al na 3/4e race op..

      Login om te reageren
  12. rossi46audi zegt

    11 augustus 2015 om 10:43

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    11 augustus 2015 om 12:28

    Een duurdere stofzuiger is toch altijd stiller dan een goedkope?

    Login om te reageren
  14. drivingpleasure zegt

    11 augustus 2015 om 12:28

    Heel leuk die linkjes in de tekst, maar als je op ‘beter’ drukt heb je geen vergelijking want die video werkt niet meer. Misschien handig om dat eerst te checken voordat er een link wordt gezet???

    Login om te reageren
    • jameshunt1976 zegt

      11 augustus 2015 om 17:30

      @drivingpleasure: video Melbourne 2013 vs 2014 doet het bij mij prima!

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        12 augustus 2015 om 00:11

        @jameshunt1976: Bij mij zegt hij dat de youtube account verwijderd is dus lijkt mij sterk. De eerste 2 doen het maar de vergelijking niet…

        Login om te reageren
  15. pielemuis zegt

    11 augustus 2015 om 14:00

    Krijgen we straks net hoe BMW dat doet, het geluid over de luidsprekers bij de tribunes.

    Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    11 augustus 2015 om 15:57

    -edit: deze kennen we nu wel-

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      11 augustus 2015 om 18:30

      @bafkontje: Hey, jij ook weer schone luier gehad van mamsie?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North