Waarom hybride-sportwagens zowel bruut als rampzalig zijn

Auteur: , 49 Reacties

Steeds meer sportieve divisies van fabrikanten gaan de komende jaren hun modellen elektrificeren. Iedereen die wel eens in een dikke Tesla heeft gezeten kan moeilijk bezwaar maken tegen elektro-power, maar de ontwikkeling heeft ook negatieve aspecten.

LaFerrari: een V12-hybride

De afgelopen weken werden we bedolven onder berichten van performancedivisies die binnen afzienbare tijd aan de baterijen gaan: AMG plant uiterlijk tegen 2020 zijn eerste hybride-modellen, en in het licht van het huidige elektrofanatisme in München verwachten wij zeker het één en ander van BMW, dat met de i8 al een dappere stap zette. Van Audi hebben we naast enkele 100% elektrische e-tron-verkenningen nog weinig gehoord, maar het merk kan moeilijk achterblijven.

Ook Renault Sport heeft deze week de wens uitgesproken in de toekomst batterijen in zijn auto’s te duwen, en dat Volvo’s Polestar waarschijnlijk hybridiseert zal al helemaal niemand verbazen. Blokken met meer dan 4 cilinders liggen immers niet meer in het rek in Zweden, dus als je met iets sportiefs op de proppen wilt komen red je het niet alleen met een flinke turbodruk.

Elektrisch systeem in BMW 330e

De motivatie voor elektrificering is duidelijk: waar een verbrandingsmotor eerst op toeren moet komen heb je met een elektromotor direct vermogen/koppel, tussen 0-1000 toeren levert deze een goede bijdrage om de (in het geval van de grote zakenlimo’s) zware auto’s van hun plek te krijgen. Bovendien betekenen batterijen in de bodem ook een laag zwaartepunt.

Het nadeel: extra gewicht, want de elektromotor maar vooral de accu’s zorgen voor extra gewicht. Bovendien maak je auto’s complexer door nog meer onderdelen (en potentiële elektrische storingen) toe te voegen. Naarmate de opslagdichtheid van de batterijen toeneemt vervalt het gewichtsbezwaar, je kunt met minder batterijen toe voor dezelde capaciteit. Het verwachte omslagpunt in gewicht vs meerwaarde lijkt de komende jaren bereikt te worden, hetgeen de plostelinge grote interesse verklaart. Bovendien begeven deze auto’s zich al in het duurdere segment, waardoor de extra kosten van minder onoverkomelijk worden.

Bye Bye V8?

Dan een aspect van hybridisering waarvoor gevreesd moet worden: het afscheid van de V8. Alle grote sedans en stations schurken momntel in hun topmotorisering tegen de 600 pk aan (of er net over), en de vraag is hoeveel meer vermogen wenselijk is. Het plafond lijkt wel zo’n beetje bereikt, en naarmate de elektropower de overhand krijgt, komt de verbrandingsmotor als hulpmiddel op het tweede plan. Dan zijn 8 pitten echt niet meer nodig. En zo bewegen we naar een toekomst waarin de lekkerste verbrandingsmotor ooit langzaam uitgefaseerd wordt, en nog in een enkele hardnekkige Amerikaan en hypercar zit..

Kijk er nog maar naar, nu het nog kan

Beleving wordt nog steeds met geluid geassocieerd, en een V8-brom is te faken, maar zo’n fugazi-speakergeluid raakt nou eenmaal niet onze gevoelige snaar. Maar wellicht is dit een teken van de tijd, en zijn we over 10 jaar wel van dit idee afgestapt. Dan rijden we met een glimlach op het gezicht in onze enigszins tam klinkende, maar o-zo-rappe M5/E63-met driecilinder naar huis, om daar vervolgens keihard af te rijden op de verse robotvrouw. Want dat is de toekomst, zo werd ons deze week nog verzekerd.

Kopfoto: KERS-systeem in de LaFerrari



49 reacties

Ik kan jullie met veel zekerheid vertellen dat alle grote Duitse merken binnen de kortste keren hun “tesla-killer” zullen presenteren. Vol elektrische modellen dus
@autokieker: en als het niet gebeurd krijgt iedereen dan €110 van je?
@thimochand: raar bedrag, maar daar durf ik inderdaad een wedje op te leggen
@thimochand: ha! wat zei ik je? krijg ik nu 110 euro?:P
@autokieker: hoe jammer ik het ook vind helaas heb je gelijk maar die €110 houd ik lekker
Lancia voorspelde het afscheid van de V8 al bij de presentatie van het triflux concept, ergens in de jaren ’80.
Dus als een verrassing hoeft het niet te komen.

Wat ik wel betreur is de huidige complexiteit van auto’s, er valt weinig meer zelf te hobbyen anders dan poetsen of stickers (lees wrappen) plakken.
@renaultje8:
Och daarvoor ging de hele toeleverings-handel al op zijn gat, die Cibié lampen in jouw Avatar worden nog wel gemaakt maar zijn moeilijk te verkrijgen, zelfde geldt voor sportstuurtjes en andere leuke accessoires , tsja, hoe je het wendt of keert de auto groeit qua gebruiks-voorwerp steeds meer naar de stofzuiger toe !
Ik ben een kind van de zestiger jaren als jochie reden er de meest stoere Mini Coopers rond ( je vond ieder Mini een Cooper) met race strepen, brul pijpen, houten dashboards en voor die Renault 8 Gordini, die er heel soms stond, reed ik steevast 10 minuten om op mijn fietsje ! Om naar het dashboard te kijken, ik had op jonge leeftijd al een tellertjes-fetish !
@desjonnies:
Heel herkenbaar, hier nog een kind van de sixties.
Gisteren reed ik op het fietsie nog langs een mooie blauwe DS, het kwijl liep spontaan uit mijn bakkes.
Mag je bijdrages graag lezen.
‘We zagen het aankomen’. Ja, dat is zo. Maar ik zag enkele jaren geleden ook dat onze hond op zn laatste pootjes liep. Dat maakte het echter niet minder erg, ik wilde er alsnog alles aan doen om het te voorkomen. Heel jammer dat het V8-tijdperk op zn eind loopt. Ach ja, we hebben de TG-special nog 😉
Batterijen worden ook al lichter denk ik in de komende jaren…ben overgins benieuwd wat de nieuwe nsx weegt.
Maar, @sir_smokalot, wat is hier dan zo RAMPZALIG aan? Techniek wordt verfijnd en geperfectioneerd en dat zal altijd wel zo doorgaan.
Dat 8-cylinders qua geluid heerlijk zijn en fijner lopen dan hun kleinere broers en zusters wil nog niet zeggen dat de rijemotie en -beleving verdwijnt. Het hangt er immers vanaf hoe je een auto persoonlijk ervaart. Het gaat in hoofdzaak toch om het gevoel dat je krijgt wanneer je met je auto rijdt.
Ik ben zelf een volkomen leek op het gebied van techniek. Het enige wat ik doe is de motorkap om de 5000 km openmaken om de olie te pijlen. Voor de rest is het voor mij één groot probleem.
Toch wil ik me onder de petrolheads positioneren, omdat ik ontzettend graag en veel rijd. Wat er onder die motorkap ligt en hoe het functioneert zal mij verder worst wezen. Als ik naar mijn auto kijk wil ik een blij gevoel krijgen. Hij bevalt me qua uiterlijk, verbruik, betrouwbaarheid en rijplezier. Hoeveel cylinders hij heeft, heeft voor mij weinig betekenis.
@9000cse: Van al die zaken die je blij maken, mis je één ding: het geluid. Het geluid is voor veel petrolheads een essentieel onderdeel van de beleving van de auto. En een V8, V10 of V12 klinkt nou eenmaal een stuk toffer dan zo’n eletrowagen. Hoogtoerige motoren met een bijbehorend geluid zijn van oudsher een symbool voor snelheid
@Edge:
Ik ben het helemaal met je eens, dat het geluid iemand blij kan maken. Ik laat het zijraam ook graag eens zakken om ernaar te luisteren. Vooral in een of andere tunnel. Maar ik denk in mijn eigen beleving aan iets anders. In het verleden (ja! daar is’ie weer!) kocht je een 8-cylinder (als je het geld ervoor had) vanwege de rustigere loop ervan in vergelijking een 4-cylinder. Het was stiller en zijdeachtiger. Pas veel later werden ze uitgerust met onderdelen, die er een brul of roffel aan gaven. Omdat er meer geld was en er vraag naar was.
Ik maak zelf heel erg veel kilometers en moet er niet aan denken die met een “brulaap” te maken. Ik zou er gek van worden. Voor mij geldt: Hoe zachter hij loopt, hoe blijer ik van word. Maar, ieder zijn ding natuurlijk.
@9000cse:

Jij ramt een pijl in je olie?
@carmasterr:
Je hebt gelijk schat! Oerstomme fout! Wat zal ik doen? Cyaankali of ’n overdosis?
@9000cse:

Nou nou nou, zonder sokken naar bed is voldoende hoor.
Het was maar een dom grapje.
@carmasterr: Je bedoelt voor straf sokken aan vannacht, het is warm … :)
Ik heb nogal veel zin in het geluid van de toekoms. Ik presenteer een Regera engine op de vermogensbank https://instagram.com/p/5Ej85Eui9f/
Zet even je boxen aan!
@kjeld: echt een heel gay geluid! Wie wilt er nou een wasmachine horen?
@thimochand: Ik wist niet dat geluid geaardheid kon hebben, en mijn wasmachine heeft zeker niet zo een diepe luide growl. Het is dan ook een Indesit misschien dat dat uitmaakt.

Ik tegen direct voor de Regera als ik er geld voor had. Techisch is het super bedacht en uitgevoerd.
@kjeld: dat kan zo zijn maar ik hoor toch echt mijn wasmachine erin terug, het is echt een spuuglelijke ‘auto’, het verdient niet eens de naam van auto het is gewoon een ding waar je op een pedaal duwt en je gaat en je hoeft nergens over na te denken. Niks leuks aan.
“Blokken met meer dan 4 cilinders liggen immers niet meer in het rek in Zweden, dus als je met iets sportiefs op de proppen wilt komen red je het niet alleen met een flinke turbodruk.”

En de T6 dan?
@86x86mm: Die is er niet meer…
@SimonMc: Je hebt helemaal gelijk! Zie dat die T6 AWD ook niet meer op de website in elkaar te klikken is! Spijtig hoor :-(
@86x86mm: er zijn 2 T6 motoren. Een oude zuipschuit V6 en een nieuwe 4 cilinder. Die V6 is nog in de V60 te krijgen maar dat zal niet lang meer duren.
@mashell:
De “oude” T6 is een 3.0 6 in lijn, Volvo heeft zelf nooit een V6 gebouwd.
Heel vroeger gebruikte ze de PRV V6 maar dat weten alleen de fossielen nog.
@mashell: even mierenneuken: Het is(was) geen V6, maar een 6-in-lijn. Heerlijke motor overigens, alleen wat verbruik betreft helaas niet meer van deze tijd.
@mashell: Volgens wat ik kan zien, is alleen nog maar die 4 cilinder T6 te krijgen, en niet meer die 6 in lijn. Of bedoel je einde voorraad-wagens?
@86x86mm: En niet te vergeten de Koenigsegg V8. Hoewel dat natuurlijk erg gelimiteerd is.
Paarden liefhebbers zullen 100 jaar geleden op de zelfde manier met elkaar gesproken hebben toen de auto hun geliefde vervoersmiddel begon te verdringen. Maar paarden zijn er ook nog steeds. Mensen houden niet van verandering, maar tegelijkertijd ontkom je er niet aan. Prima toch, elektrisch voor naar je werk, en een ‘ouderwetse’ veel-cylinder voor een ritje in het weekend.
Hier thuis doen we de combinatie van hybride en v8. Hybride lekker zuinig rijden in de week met de Peugeot 508 rxh. In het weekend maken we dat dan goed met de Mercedes 500sl R129 ;)
Al die ellende komt samen in die verschrikkelijke Opel Ampera die ik sinds 3 maanden rij, niet naar huis omdat de stekker er niet meer uit kon, alleen maar radio3 wat ik ook doe, airco leid een eigen leven, sleutel herkent ie vaak niet, fluts Opel. Zo dat is er uit
@thierryvth: schrale troost: het kan nog erger in de vorm van… een Prius! Die schijnt zelfs een zaaddodend effect te hebben..
@parker:
Ach, bij jouw misschien :)
@glashelder: Nee, die quote was van mij. Een Prius heeft inderdaad een libido-verlagend effect … :)
@parker: het kan erger dus ( ;
“Accu’s worden beter en lichter”, ja maar echt snel gaat het niet. Ze zijn er al dertig jaar mee bezig in de automotive en ook in vele andere sectoren maar ik vind de innovatie toch tegenvallen.

Maar goed de laatste 5-10 jaar is de autowereld toch geobsedeerd door in theorie zuiniger en milieuvriendelijker te worden. Wat in de praktijk niet alleen niet opschiet maar ook nog eens zorgt voor slechtere auto’s in mijn ogen.
Zolang het niet veel goedkoper wordt zal het allemaal wel mee vallen.
Echte performance kost goud geld in de wereld van electrische wagens en zolang een reeds ontwikkeld V8 blok (vaak met turbo) nog stukken goedkoper is zal dat echt wel de norm blijven.
Is zeer jammer, ik rij enkel klassieke “vervuilers” maar het zal toch wennen zijn een wereld waar zelfs “muscle” cars en supercars het met 4 cilinders doen
https://www.youtube.com/watch?v=LRyrWN-fftE
Nog een nadeel is dat een electro motor van BMW het zelfde aanvoelt als die van een Mercedes. T lijkt mij een nogal saaie bedoeling te worden in de toekomst.
Ik mis nog een belangrijk voordeel van de ondersteunende electro aandrijving: het maakt de weg meteen vrij voor regenereren van remenergie. Bij veel start stop verkeer (stad, maar ook circuit…) pak je daar veel efficiëntie bonuspunten mee, naast het al genoemde feit dat de electromotor bij dergelijk verkeer onder acceleratie de efficiëntie ook verhoogt. Bijkomend voordeel is dat de remmen ook veel minder belast worden (gaan ondanks extra gewicht ineens veel langer mee).
Ik vrees dat we er echt aan moeten gaan geloven…
Over 20 jaar komen de eerste berichten van kanket of andere ziekte veroorzaakt door straling van electrische motoren en kabels.
@schuimbekje3:
Wel ja, joh! Haal nog even wat spoken uit de kast. Wat dacht je van al die mensen die lijden aan longkanker vanwege de uitstoot van uitlaatgassen? Iedereen heeft electriciteit in huis en in z’n werkomgeving. Hoeveel zijn er daar ziek van geworden? Als ik jou was, zou ik iets beters verzinnen om je antipathie ten aanzien van EV’s te spuien.
@9000cse:
Iedereen heeft elektriciteit ja. En er worden veel mensen ziek van. Waarom wil niemand onder een hoogspanningskabel wonen? Of nabij een hoogspannings kabine? Zoek eens informatie op over de gevaren van elektro magnetische straling en de “elekricien ziekte” en dan nog heb ik liever een ton co2 in de lucht die omgezet kan worden dan een druppel kernafval waar we eeuwig mee zitten. Want alle elektrische voertuigen in belgie en frankrijk rijden 99% op kern energie
@shiva:
Ik ga hier echt niet veel tijd aan besteden, want je haalt er dingen bij die niets, maar dan ook helemaal niets met een Tesla van doen hebben. En wat heeft kernenergie te maken met stralingsziekte? Dacht je nu werkelijk dat iemand stralingsziekte kan oplopen omdat je licht ervan aangaat of je koelkast erop loopt?
En ook dat CO2-verhaal is geen vergelijk. Dat de plantjes ervan groeien klopt. Maar die hebben ook water nodig. En wat gebeurt er als je ze teveel water geeft? Juist! Ze verzuipen. En datzelfde effect gebeurt ook als ze teveel CO2 krijgen. Denk daar maar eens over na.
Laat maar komen die auto’s! Houd er echter wel dikke motoren in

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).