• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking! Het Formule 1-geluid in 2013 vs. 2014

Auteur: ricardo, gepost 18 maart 2014 om 17:01 – 57 Reacties

Vergelijking! Het Formule 1-geluid in 2013 vs. 2014


Wie de race zondag gemist heeft, of nog twijfelt over het geluidsverschil tussen de 2,4 liter V8 uit 2013 en de 1,6 liter V6 met turbo’s die nu wordt gebruikt, raden we aan deze video te bekijken.

Deze video laat het Formule 1-gehuil horen zoals dat in 2013 langs de tribunes van het circuit van Albert Park in Melbourne zoefde. Wie toen geen gehoorbeschermers droeg, mag nu aan het gehoorapparaat. Daarna krijgen we de F1-stoet van afgelopen zondag te zien. Wel, laten we het er op houden dat de plaatselijke oordoppenverkoper weinig omzet heeft gedraaid. VIDEO.

het geluid

Bernie Ecclestone ‘geschokt’ door gebrek aan herrie

De organisatie van de Grand Prix van Australië deed eerder bij monde van Ron Walker zijn beklag over het gebrek aan geluid, en wordt nu gesteund in die uitspraak door Bernie Ecclestone (83). Die wil met FIA-baas Jean Todt om de tafel om te kijken of ze het geluid dit F1-seizoen nog omhoog kunnen krikken. Bernie tegen Sky Sports:

“I was sorry to be proved right with what I’ve said all along; these cars don’t sound like racing cars. I’ve been speaking with Jean this afternoon and what I’ve said is that we need to see whether there is some way of making them sound like racing cars. I don’t know whether it’s possible but we should investigate. I think let’s get the first few races out of the way and then maybe look to do something. We can’t wait all season. It could be too late by then.”

En met “too late” doelt Bernard uiteraard om de wegblijvende bezoekers als dit geluidsarme F1-circus aanhoudt. B-Money heeft immers maar één belang: kaartverkoop.

Ook interessant!

  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Formule 1, Racing, sound, Vergelijkingen, Video

Vorig bericht: « Autoblog video: waarom rijden op gas best voordelig is
Volgend bericht: Deze getunede Tesla Model S kost je $ 205.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    18 maart 2014 om 17:03

    Ze hebben de ziel uit de Formule 1 gehaald. Wat een aanfluiting zeg!

    Login om te reageren
    • jessetje zegt

      18 maart 2014 om 17:26

      @str8six: Ja echt heel jammer. Het geluid klinkt vreselijk en dat doet me niet aan Formule 1 denken

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    18 maart 2014 om 17:08

    Het eeuwig mooie gejank van een twaalf cilinder die naar zijn max toe wordt gejaagd………….Zelfs mijn Caddy klinkt beter dan dit.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 maart 2014 om 17:12

      @norge:
      Dan is je uitlaat nog heel, lek klinkt hij net als een 2014 F1.

      @Ricardo, de 1.6 V6 heeft slechts 1 turbo, geen turbo’s dus.

      Login om te reageren
    • dadutchdude zegt

      18 maart 2014 om 17:18

      @norge: Ja vast! Voor de rest heb je wel gelijk. De V10 klonk nog beter overigens!

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        18 maart 2014 om 17:25

        @dadutchdude:
        Kijk deze anders even voor een goed vergelijk. ook de oude 1.5 V6 turbo is hier te horen, klinkt beter dan die diesels waar ze nu mee rijden.
        http://www.youtube.com/watch?v=y3QG8V5BkME

        Login om te reageren
  3. marussia zegt

    18 maart 2014 om 17:14

    Ze klinken allemaal als rijdende stofzuigers :(

    Login om te reageren
    • clioracing zegt

      18 maart 2014 om 17:33

      @marussia: Tja, ze klinken zoals ze eruit zien.

      Login om te reageren
  4. SoFriPa zegt

    18 maart 2014 om 17:15

    Wat een verschil. Had de race niet gezien helaas, maar na dit vergelijk denk ik dat mijn dinkey toy meer kabaal produceert.

    Login om te reageren
  5. MAB zegt

    18 maart 2014 om 17:21

    howly shit wat een verschil..

    Login om te reageren
  6. joost1990_2 zegt

    18 maart 2014 om 17:24

    Ik liet mijn moeder het filmpje zien, opperde ze dit: “Zouden ze dan misschien weer op Zandvoort mogen racen?”. Dat zou natuurlijk wel grandioos zijn, want het geluidsoverlast was immers hét punt waarom het daar niet meer georganiseerd werd. Neemt natuurlijk niet weg dat het een kul-argument is. Je woont dichtbij een circuit en het is 1 weekend per jaar.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      18 maart 2014 om 17:28

      @Joost1990_2:
      DE reden dat de F1 uit Zandvoort verdween was gewoon een centen kwestie.
      Die 50000 betalende bezoekers waren simpelweg niet genoeg om de boel rendabel te krijgen, zeker niet genoeg om ook de nodige investeringen te doen.

      Oh, en ja ik was 1 van die 50000 van 1979 tot/met 1985.

      Login om te reageren
      • Joost1990_2 zegt

        18 maart 2014 om 19:04

        @tupperware: Het zal ook eens niet…

        Login om te reageren
    • str8six zegt

      18 maart 2014 om 17:50

      @Joost1990_2: dan mogen ze eerst de hele infrastructuur rond en naar het circuit toe aanpassen. Dat zal de NL overheid niet doen want die gunt haar burgers geen pleziertjes.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 maart 2014 om 17:56

        @str8six: Oh ik geloof dat ze dat best willen doen. Alleen wordt de wegenbelasting en benzine wel duurder, worden die wegen rondom het circuit vol gegooid met flitsers en wordt ieder jaar de snelheid verlaagd ‘omwille van de veiligheid’. Welkom in Nederland.

        Login om te reageren
  7. clioracing zegt

    18 maart 2014 om 17:26

    Het huidige geluid is echt om van te janken en Formule 1 onwaardig! Een Formule Ford Ecoboost maakt nog meer geluid. Dit i.c.m. met de saaie eerste race, was ik blij toen de vlag eindelijk viel.

    Hoewel de V8 van de afgelopen jaren niet slecht klonk, denk ik met weemoed terug aan het V10 tijdperk.

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    18 maart 2014 om 17:29

    Auto’s beginnen sowieso steeds minder lekker te klinken. Niet alleen op het circuit, maar ook straatauto’s. Slechte ontwikkeling. Het geluid is juist een van de mooiste dingen aan een auto.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    18 maart 2014 om 17:33

    Nou Bernie hier is de oplossing voor dit jaar

    Volgend jaar gewoon weer 8 cilinder of meer.

    Login om te reageren
  10. Bo1972 zegt

    18 maart 2014 om 17:34

    Wanneer mensen op hun peppie en kokkie speakers gaan luisteren en dit vergelijken slaat dit nergens op. Omdat het in het echt heel anders is, puur op basis van gebrek aan freq. bereik van de speakers. Maar…………ook op peppie en kokkie speakers is het contast groot. Dus is het verschil in het echt nog groter. En ja dat is heel triest. De Formule 1 wordt op diverse onderdelen kapot gemaakt. Waar ligt de grens? Ik zou een eigen league gaan beginnen als ik de grote teams was. Op deze manier wordt het alleen maar minder.

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      18 maart 2014 om 17:57

      @Bo1972: Slechte speakers of niet je hoort echt wel het verschil

      Login om te reageren
      • Bo1972 zegt

        18 maart 2014 om 18:03

        @MAB: Wel goed lezen he. Ik zeg toch dat je ook met peppie en kokkie speakers het verschil gemakkelijk kunt waarnemen. Maar in het echt is pas heel groot. En is de beperking kwa beleving in feite nog veel groter. En dat is pas triest!

        Login om te reageren
        • MAB zegt

          18 maart 2014 om 18:04

          @Bo1972: Oeps, ik heb niks gezegd! sorry

          Login om te reageren
  11. alcantara zegt

    18 maart 2014 om 17:41

    Ik vind het eerlijk gezegd veel beter klinken dan die tyfusherrie.

    Login om te reageren
  12. dbonline zegt

    18 maart 2014 om 17:53

    The jet plane feeling is gone :(

    Login om te reageren
  13. jasperjvr zegt

    18 maart 2014 om 17:56

    ik ben de afgelopen twee jaar naar spa geweest en ik krijg meteen kippenvel als ik het geluid van 2013 in het filmpje hoor, maar het geluid van dit jaar doet me helemaal niks!

    Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    18 maart 2014 om 18:30

    Werkelijk beschamend dit! En Bernie moet gewoon HEEL snel zijn zeik waffel houden en opdonderen, want dat klote idee van die motoren was toch echt zijn eigen idee!!! Ik begrijp werkelijk niet dat de FOTA hiermee akkoord is gegaan…

    Login om te reageren
    • EdwinV zegt

      18 maart 2014 om 19:05

      @venividivici: bullshit, Bernie was 1 van de grootste tegenstanders van deze motoren. FIA was hier de aanstichter van deze ellende…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        18 maart 2014 om 20:56

        @edwinv: Ow ja, waar staat dat?

        Login om te reageren
        • pvs1 zegt

          19 maart 2014 om 11:16

          @VeniVidiVici: Dat staat overal, o.a hierzo;

          http://www.autoblog.com/2013/04/08/ecclestone-wonders-if-f1s-upcoming-turbo-v6s-should-get-augment/

          Login om te reageren
  15. Chauffeur zegt

    18 maart 2014 om 18:31

    Eind jaren ’80 klonken de V6 turbo’s veel beter… http://youtu.be/daayQjxYkes

    Login om te reageren
  16. reggie-boy_rood zegt

    18 maart 2014 om 18:37

    Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel. In dit filmpje wordt dat wel mooi uitgelegd http://youtu.be/hFHmYFlbFn8

    Login om te reageren
  17. Jaapie zegt

    18 maart 2014 om 18:38

    Het heet nu ook Formule-prius

    Login om te reageren
  18. jaapiyo zegt

    18 maart 2014 om 18:55

    Ze willen nu dus kunstmatig het geluid harder maken, maw binnekort ricer achtige fartcans recht vanaf een jaren 90 Civic op je F1. VTEC just kicked in yo.

    Login om te reageren
  19. metal zegt

    18 maart 2014 om 18:57

    Mensen moeten hier maar aan wennen. Dit is de toekomst van auto’s. Ze worden zuiniger, en stiller. Over enkele decennia maken ze helemaal geen motorgeluid meer.

    Login om te reageren
    • isobmw zegt

      18 maart 2014 om 19:29

      @metal: jammer dan.. maar we hebben altijd nog YouTube, goeie geluidsinstallatie thuis nemen en youtuben exhaust sounds!

      Login om te reageren
    • 2cool4school zegt

      18 maart 2014 om 19:44

      @metal: het is zeker wennen

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      18 maart 2014 om 19:50

      @metal: Dit ben ik niet met je eens. Formule 1 is niet alleen een sport, maar ook een vorm van entertainment. En daar mag best een uitzondering voor worden gemaakt. Mensen die graag milieuvriendelijk willen zijn kunnen toch bij de Formule E terecht.

      Login om te reageren
  20. redneckdarian zegt

    18 maart 2014 om 19:18

    Ik vind het juist mooier zo. Klinkt nu meer als een auto en minder op een scooter.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      18 maart 2014 om 19:21

      @redneckdarian: menig autoliefhebber zal je met deze uitspraak daadwerkelijk een red nek bezorgen

      Login om te reageren
  21. JamesBond007 zegt

    18 maart 2014 om 19:19

    Alsof je naar een Le Mans finish van Audi zit te luisteren. Blegh, net diesels..

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      18 maart 2014 om 20:15

      @JamesBond007: Op Le Mans rijden tenminste nog Toyota’s rond met een deftige V8 in de LMP1 klasse, of in de LMP2 Nissan V8, en bij de GTs Corvettes en Vipers en Astons en Porsches om die suffe diesels te compenseren :D

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        20 maart 2014 om 12:46

        @Vincegail: Precies waarom ik het nog leuk vind om naar LM te gaan elk jaar :D

        Login om te reageren
  22. Edge zegt

    18 maart 2014 om 19:48

    De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport dus ik begrijp heel goed dat zij ook pioniers op het gebied van efficiëntie, downsizing en hybride technologie moeten zijn en daar ben ik ook helemaal voor.
    De FIA moet hierbij echter niet vergeten dat er in 2013 450 miljoen mensen naar de F1 keken en duizenden mensen geld hebben betaald om het live te mogen bekijken. De sport hoort, naast die pioniersfunctie, ook voor entertainment moet zorgen en daar hoort wat mij betreft ook de geluidsbeleving bij. Ik hoop maar dat dat ze er voor volgend seizoen iets aan willen doen. De ‘lelijke’ neuzen willen ze speciaal voor de fans reglementair verbieden. Dat ze dat dan ook maar doen met dat stofzuigergeluid.

    Login om te reageren
  23. retetikker zegt

    18 maart 2014 om 20:16

    Nu begin ik me af te vragen of het zoveel beter was in de jaren 80. Toen hadden ze toch ook een klein v6’je met een turbo? Over die tijd hoor ik in ieder geval minder klachten..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 maart 2014 om 20:47

      @retetikker: Meer toeren meer druk op de motor en een motor in 1 GP noor de klote kunnen jagen doet wonderen met het geluid…

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        18 maart 2014 om 22:30

        @norge:
        Yep, en dan werd er ‘s-morgens voor de race nog een vers blokje gestoken.
        De kwalificatiemotor bleef ook maar een paar rondjes mee. Gelukkig hebben wij dat nog mee gemaakt.

        @retetikker, kijk het filmpje maar dat ik hierboven gelinkt heb, daar hoor je de verschillen van de diverse Honda F1 motoren door de jaren heen.

        Login om te reageren
    • torsen zegt

      18 maart 2014 om 21:23

      @retetikker:
      Quali Australie 1986
      https://www.youtube.com/watch?v=Iu8RJZVw0Ao

      Login om te reageren
  24. GTV zegt

    18 maart 2014 om 21:28

    McLAREN HONDA MP4-4 1.5L V6 turbo

    https://www.youtube.com/watch?v=IL5Oev8sLd0

    Login om te reageren
  25. gezondverstand zegt

    18 maart 2014 om 21:42

    Geen ruk meer aan zo. Maar met de Formule E is het nog triester.
    https://www.youtube.com/watch?v=Us2uA7IQDD0

    Login om te reageren
  26. robgooi zegt

    18 maart 2014 om 21:49

    Formule 1 is volledig naar de klote geholpen afgelopen jaren. Geen reet meer aan met al die beperkingen en milieumaatregels. Terug naar de v12 en tanken herintroduceren zeg ik.

    Login om te reageren
  27. piston zegt

    18 maart 2014 om 22:15

    Destijds vond ik die V8’tjes al klinken als stofzuigers ten opzichte van die brute V10’en.

    Login om te reageren
  28. Ash zegt

    19 maart 2014 om 09:40

    Nee.. ze hebben F1 vermoord… :(

    Login om te reageren
    • Ash zegt

      19 maart 2014 om 09:40

      @Ash: Ze hebben zelfs geen koptelefoons meer op!!!!!!

      Login om te reageren
  29. ramonn zegt

    19 maart 2014 om 10:07

    Troosteloos

    Login om te reageren
  30. chavezcortez zegt

    19 maart 2014 om 11:34

    F1 is verkr.cht!!!

    Login om te reageren
  31. jessetje zegt

    19 maart 2014 om 12:55

    Maar Bernie Ecclestone wil er wat aan doen. Hopen dus

    Login om te reageren
  32. muhaman zegt

    19 maart 2014 om 13:35

    Wel het geluid was inderdaad iets heel er indrukwekend, maar na 10 minuten moest je al oordoppen of berscherming op doen of je werd er gewoon doof van en dus hoorde je toch niet veel meer ervan… en van de mensen naast je.. of gelijk wadde…

    Dus maw omdat men 10 minuten lang even geen insane luide motors hoort zit hier iedereen nu drama te maken?

    Mag de V6 wat luider? Ja, tuurlijk
    Mis ik het geluid van de V8? Niet echt.

    Ik vind het gezoem van de turbo ook erg leuk, ik kan hun communicatie verstaan, ik hoor het publiek, je hoort de banden gieren… Vind her gewoon een modern geluid.
    Of zat iedereen toen ze klein waren en Knight Rider keken ook te neuten dat de wagen zoemde ipv brulde?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North