• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video – BMW M4 doet 280 op autobahn, auto komt plots naar links

Auteur: RubenPriest, gepost 29 december 2020 om 11:28 – 112 Reacties

Met meer dan 250 km/u in je BMW M4 over de autobahn knallen. En dat er dan opeens een Mazda naar links schiet.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 moet flink in de ankers op autobahn
    Video: BMW M4 moet flink in de ankers op autobahn
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, m4, snelweg, Video

Vorig bericht: « Zo ziet een Lamborghini Sian á 3 miljoen er echt uit
Volgend bericht: Deze dikke Tesla Model Y is bijna helemaal af »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    29 december 2020 om 11:31

    Ja, een bekend fenomeen, er zijn veel automobilisten die of niet opletten of totaal geen snelheid kunnen inschatten.

    Het blijft altijd spanend als je zo hard rijdt of er een “niet” oplettende automobilist een baantje opschuift.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      29 december 2020 om 11:55

      @HZW: zo’n snelheid is ook niet in te schatten

      Login om te reageren
      • hoofd zegt

        29 december 2020 om 17:43

        @toniominestrone: jawel dat leer je als Duitser van je ouders/ familie.

        Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        29 december 2020 om 20:58

        @toniominestrone: lijkt mij ook. Zelf geregeld in duitsland gereden, ben me toch een aantal keer rotgeschrokken

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      29 december 2020 om 12:01

      En toch vind ik degene die met 280 km/u aan komt stormen altijd de schuldige.

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        29 december 2020 om 14:03

        @Jochempie:
        Dat vindt de verzekeraar in Duitsland dus ook.

        Login om te reageren
      • fconderkantlat zegt

        29 december 2020 om 15:53

        die mazda rijder kan ook al eerder beginnen met scannen en inschatten dat hij in de nabije “toekomst” een mogelijke inhaalactie wil plegen.

        Dan kan hij ipv heel snel voor een enkele keer voor een halve seconde in de spiegels kijken, wat meer tijd aan zn ogen geven om wat langer en/of vaker in de spiegels te kijken en een betere scan en inschatting te maken met wat voor snelheid naderende voertuig maakt. Niet dat het nu op de millimeter de snelheid gescand moet kunnen worden, maar je kan hierdoor een veel betere keuze maken.

        Dit is waarom op de autobahn ook nog vele bestuurders zijn die het juist wel tijdig goed zien en inschatten dat ze op tijd aan de kant gaan, of weten te besluiten dat ze even wachten met inhalen

        Daarnaast reed er een papzak voor de mazda die onnodig op de middelste strook reed

        mand

        Login om te reageren
        • azuli zegt

          29 december 2020 om 18:03

          @fconderkantlat: die BMW rijder kan ook al eerder beginnen met scannen en inschatten dat hij in de nabije “toekomst” een mogelijke auto naar zijn baan gaat wisselen.

          Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          30 december 2020 om 10:55

          Iedereen kan fouten maken, het gaat pas echt verkeerd als iemands fout niet gecorrigeerd of gecompenseerd kan worden (eventueel door andere weggebruikers). En iemand die met 280 km/u langs andere weggebruikers flitst, heeft bewust zijn vermogen om te compenseren voor fouten andere weggebruikers aan de kant gezet. Dat is een lastig te vergeven beslissing.

          Login om te reageren
      • hoofd zegt

        29 december 2020 om 17:55

        @jochempie: Volgens mij zijn er geen schuldigen enkel verliezers, helaas is “het door rijden” een Duitse traditie die aan het verdwijnen is door: toegenomen drukte/ vrachtverkeer, “nieuwe Duitsers”, whats-appende bestuurders en de algemene trend om tradities te verkwanselen.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          30 december 2020 om 11:05

          Er zijn zeker schuldigen: degene die besluit zijn vermogen om te compenseren voor de fout van een ander te laten zakken door met 280 km/u langszij te vliegen.

          Daarnaast dicht je het woord “traditie” teveel lof toe: dat zie ik vaak bij angstige mensen die koste wat het kost de status quo willen behouden. Traditie betekent enkel “veelvuldige herhaling”. Niet “veelvuldige herhaling omdat het nou zo’n fantastisch idee is”. Een traditie hoort onder de loep genomen te worden, juist omdat deze een speciale veto-status heeft: er over praten lijkt taboe, en dat is niet fris. Als blijkt dat het een deugdelijke traditie is, hoef je nergens bang voor te zijn, want dan blijft deze gewoon bestaan.

          Maar als je werkelijk dacht dat met 300+ over de openbare weg knallen een prima traditie is, zou je je reactie natuurlijk nooit zo geformuleerd hebben.

          Login om te reageren
          • hoofd zegt

            30 december 2020 om 13:42

            @jochempie: nou in mijn optiek is een traditie een gebruik of gewoonte die van ouder op kind wordt doorgegeven en ik ben zeker wel van mening dat met 250 km/h “over de openbare weg knallen een prima traditie is” omdat het voor mij staat voor alles wat er in Duitsland is opgebouwd sinds eind 19e eeuw. De wegen waren goed, bestuurders waren trotse/goede/ beleefde rijders, vrijwel iedereen hield zich aan de regels (dus bijv niet 2 banen tegelijk opschuiven zoals de Mazda), auto’s werden ontworpen door mensen die zelf ook 250 km/h reden en wisten wat je onder je reedtt moest hebben, auto’s werden in elkaar gezet door MBO-4 mensen die dit met trots vertelden op verjaardagen. kortom alles waar de Duitse automobiel traditie en het succes ervan voor staat. Zonder die traditie reden we nu allemaal in Toyota’s/Mazda’s omdat die als enige buiten Duitsland weten hoe je auto’s bouwt/ontwerpt. (los van Ferrari en Tesla)

            Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        30 december 2020 om 01:36

        @Jochempie: het is een combinatie van fouten,aar de oorspronkelijke verantwoordelijke is de BMW met zijn 280. Je ziet duidelijk dat het drukker verkeer is, dan moet iemand met een beetje verstand kunnen Inschatten dat alles mogelijk is, en daarop zijn snelheid aanpassen. Die kerel met de Mazda moet beter omkijken zodat hij anderendaags verkeer niet belemmerd met een manoeuvre. Die persoon die onnodig op het middenvak traag rijd is ook schuldig omdat die mensen ophoud. Helaas gebeuren dergelijke dingen dagelijks, en gaat dit een van de redenen zijn dat regeringen regels gaan verplichten over autonome rijden, snelheidsbegrenzers op x snelheid. Enz…

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          30 december 2020 om 11:08

          Je kunt van een automobilist zonder speciale rijvaardigheidstraining niet verwachten dat ze in kunnen schatten of iemand 180 of 280 rijdt. Zeker niet als deze persoon al een halve eeuw hun rijbewijs heeft, en er twintig jaar geleden geen modaal geprijsde auto’s waren die 280 haalden. Gewoon je snelheid beperken zolang je ander verkeer om je heen hebt, en anders ga je gewoon een rondje doen om 05:30 op zondagochtend.

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      29 december 2020 om 12:22

      De filmer kan kennelijk (ook) geen snelheid inschatten. Niet slim om met zo’n enorm snelheidsverschil langs ander verkeer te gaan. Als dit tot een ongeluk had geleid dan lag juridisch gezien de schuld waarschijnlijk grotendeels bij de filmer, vanwege ‘rasen’.

      Login om te reageren
      • 1audi1 zegt

        29 december 2020 om 19:13

        @donvincenzo: Inderdaad op dergelijke 3 of 4 baans wegen kan je in Duitsland lekker doorgassen, maar altijd even flink gas terug als je een auto passeert die wellicht kan inhalen. Je hebt totaal niks aan het argument dat de Mazda beter had moeten kijken als je jezelf met 280 doodrijdt.

        Login om te reageren
    • b00st zegt

      29 december 2020 om 13:41

      Met de moto heb ik geleerd dat op die snelheden, vanaf er 2 wagens bij mekaar in de buurt rijden je gewoon moet oppassen en anticiperen op een onverwachte handeling. Maw gas lossen, versnelling terug en vingers aan de remmen.

      Als er 1 wagen/vrachtwagen apart rijdt is de kans echter onbestaande en kan je voluit blijven gaan.

      Disclaimer : geen advies ;-)

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        29 december 2020 om 14:44

        Met zulke snelheden moet jij op andere auto’s letten, want andere auto’s kunnen niet op jou letten.
        Je verliest mijns inziens alle rechten als je met zulk snelheidsverschil aan het inhalen gaat.

        Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      29 december 2020 om 16:04

      Voor de oplettende kijker……..

      eigenlijk is het de schuld van de middenbaan plakker!!

      Login om te reageren
  2. pier zegt

    29 december 2020 om 11:36

    Poeh, je bent eigenlijk altijd mede-aansprakelijk als je boven de zeg 160km/u rijdt. Maar als je hem hier achterin klapt gaat in mijn ogen de Mazda zeker niet vrijuit. Helemaal van rechts naar links zonder te kijken.

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      29 december 2020 om 14:23

      @pier: Nou zonder te kijken weet ik niet, hij verwacht gewoon geen aanstormende aso met 280km/h

      Login om te reageren
      • povel zegt

        29 december 2020 om 15:18

        @christian85: aso? Die mazda rijder is een aso, hij duikt van de meest rechter baan gelijk naar de linker.

        Login om te reageren
        • tortuga zegt

          29 december 2020 om 18:39

          @povel: klopt, in dit geval doet de Mazda een manoeuvre dat niet ok is volgens de richtlijnen

          Login om te reageren
  3. Marc zegt

    29 december 2020 om 11:36

    M4 hoppelpferdchen 10 punkte in Flensburg, kan al meer dan 100 m vantevoren zien dat dit er aan komt

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      29 december 2020 om 11:42

      Verrassend dat je het al zag aankomen als het groot in de titel staat…

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      29 december 2020 om 12:11

      @Marc: probleem is dat je bij die snelheden veel meer remweg nodig hebt dan 100m 😄

      Login om te reageren
  4. spacemoon24 zegt

    29 december 2020 om 11:40

    Gefilmd met een aardappel…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      29 december 2020 om 13:59

      Met een dergelijke resolutie is het inderdaad lastig anticiperen. Ik zag ‘m ook niet aankomen.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      29 december 2020 om 14:27

      Of toch gewoon direct gepakt van een andere website en extra uitgesneden en gecomprimeerd zodat het niet opvalt?

      https://www.youtube.com/watch?v=4xBQg2MCYMM

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 december 2020 om 16:01

        Dat filmpje is wel beter. Maar ik snap de uitsnede wel, je ziet vooral dakhemel.
        En ook hier gaat de gouden regel weer op: iemand met een GoPro aan het hoofd neemt onnodig risico.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          29 december 2020 om 16:50

          Haha dat laatste sowieso. Ironisch genoeg zijn ze vrijwel altijd van mening dat het online gegooid moet worden om aan te tonen hoe achterlijk toch vooral de andere verkeersdeelnemers zich gedragen.

          Login om te reageren
      • azuli zegt

        30 december 2020 om 07:30

        @karhengst: een stuk betere kwaliteit. Die bestuurder van de BMW reageert overduidelijk veel te laat op die Mazda. Daardoor lijkt het alsof die Mazda er zo maar voor schiet.

        Login om te reageren
  5. potjak zegt

    29 december 2020 om 11:41

    De Mazda geeft een halve kilometer van te voren al aan dat hij naar links gaat, dat de BMW daar niet op anticipeert en op het laatste moment in de ankers gaat is onbegrijpelijk.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      29 december 2020 om 12:02

      überhaupt snap ik niet dat iemand zo’n snelheid vasthoudt als hij langs ander verkeer scheurt. Doe dat dan wanneer de volledige weg leeg is.

      Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      29 december 2020 om 12:35

      @potjak: Zeker vreemd, maar als je het aangeeft lijkt me het ook wel logisch als je even in je binnenspiegel kijkt… Hier dus niet gebeurd blijkbaar, want anders zou ‘ie de M4 wel aan hebben zien komen razen.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        29 december 2020 om 12:58

        @00carguy00: ik denk dat op het moment dat de Mazda rijder in zijn spiegel kijkt de BMW dermate ver weg is dat het slechts een punt in zijn binnenspiegel is geweest. BMW is onverantwoord bezig en had veel eerder kunnen afremmen.

        Login om te reageren
    • ericc zegt

      29 december 2020 om 13:02

      @potjak: de BMW heeft wel voorrang daar hij rechtdoor rijd, de Mazda doet een maneuver en moet wachten!

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        29 december 2020 om 20:00

        @ericc: technisch gezien is dat helemaal juist. Maar moet de Mazda rijder op het moment dat hij naar links gaat en de weg (nog) helemaal vrij is daarbij stilstaan, dat er evt nog een onverlaat met een rotgang achterop kan komen. Vraag het mij echt af.

        Login om te reageren
        • c4seum zegt

          29 december 2020 om 22:39

          @potjak: ja. Als automobilist in Duitsland maak je de keuze gebruik te maken van een weg waar onbeperkte snelheid is toegestaan. Dan moet je er rekening mee houden dat er onverlaten met een rotgang achterop kunnen komen, en moet je daar extra bij stilstaan.

          Login om te reageren
          • potjak zegt

            30 december 2020 om 15:46

            Je kunt het inderdaad zien zoals jij het wilt zien. Beide hebben plicht veilig aan het verkeer deel te nemen, op het moment dat de Mazda van baan wisselde was het veilig.

            Login om te reageren
        • ericc zegt

          30 december 2020 om 19:26

          @potjak: in Duitsland hoort dit bij de rijopleiding. Examen afleggen op een stuk snelweg zonder snelheidslimiet. Voor buitenlander die een maal per jaar op de Autobahn is dit schrikken.

          Login om te reageren
    • madmarky zegt

      29 december 2020 om 13:50

      Knap dat je dat ziet op deze kwaliteit. Wat ik wel zie is dat de Mazda (al dan niet knipperend) twee banen tegelijk opschuift. Dat is nooit een goed idee en in sommige landen kun je daar een boete voor krijgen. De Mazda heeft nu in de linkder spiegel de BMW nooit goed kunnen zien en dat is 100% de schuld van de Mazda bestuurder die hier een gevaarlijke actie uithaalt.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        29 december 2020 om 20:02

        @madmarky: dat is ook een aanname dat hij de BMW nooit had kunnen zien. Als je twee banen opschuift kijk je ook twee keer.

        Login om te reageren
  6. blackeye zegt

    29 december 2020 om 11:44

    Die berijder van de BMW is wel een idioot. Je ziet echt heel ruim van te voren dat de Mazda naar rechts gaat. De BMWrijder anticipeert echt veel te laat. Is waarschijnlijk te veel bezig met vlog filmpjes maken, gezien de gopro gericht op de snelheidsmeter en camera waarmee hij filmt(geen dashcam).

    Leuke joh, vlogjes maken, niet letten op het verkeer, in redelijk druk verkeer 200+ rijden en dan ook niet opletten. Tijd om mee te lopen met de opruimdienst die na de flinke verkeersongelukken de boel mogen opruimen.

    Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      29 december 2020 om 20:30

      @blackeye:
      Volgens mij reageert de BMW-rijder niet te laat, hoor! Anders had er een aanrijding plaats gevonden…… toch?

      Login om te reageren
  7. SpiderIV zegt

    29 december 2020 om 11:44

    Ook wel behoorlijk druk voor dat soort snelheden.

    Login om te reageren
  8. scott zegt

    29 december 2020 om 11:45

    ‘Plots’ vind ik schromelijk overdreven.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    29 december 2020 om 11:53

    Tja wat veel mensen vergeten is dat je 100% aansprakelijk bent als je dit soort snelheden rijdt en er achterop klapt. JIJ bent verantwoordelijk voor de afweging of de snelheid op een verantwoorde manier gereden kan worden dus JIJ bent ook verantwoordelijk voor het op tijd anticiperen… Ook op debiel gedrag van anderen.

    Om bij een dergelijke situatie aan te tonen dat jouw snelheid niet onverantwoord was zal bijna onmogelijk zijn zelfs met deze beelden. Dus mensen… Ook in Duitsland je hersens gebruiken en liever een keer te vaak remmen dan een gevangenis straf riskeren. Immers, als je in zo’n situatie iemand aanrijdt die serieus letsel oploopt dan zal je strafrechtelijk vervolgd worden waarbij een (on) voorwaardelijke gevangenis straf zeker tot de strafeis kan behoren.

    Login om te reageren
  10. goodvibrations zegt

    29 december 2020 om 11:54

    Hij kon echt wel beter anticiperen..
    Sowieso moet je lege stukken pakken voor dit werk.. Anders laat je het risico op een ernstig ongeluk volledig over aan de bekwaamheid van mede weggebruikers. Dat je voorrang had heb je geen niks aan als je in puin ligt..
    Kortom goede regel dat je mede schuldig bent bij racen.. Dat weerhoudt wellicht sommige lieden ervan om een rij auto’s achter een vrachtwagen met 280 in te halen 🙂.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      29 december 2020 om 13:15

      Voorrang voor de bmw?
      Volgens mij niet, althans dat gevoel heb ik er bij, maar ben eigenlijk wel benieuwd wie er voorrang heeft. Vind dat ook al in Nederland een discussie want soms moet ik (om onveilige afstanden op anderen te voorkomen) mijn auto op de linkerbaan plaatsen ook al zie ik iemand met 140 aankomen rijden (rijd zelf meestal 105). Natuurlijk maak ik een inschatting en het is ook weer niet zo dat ze stevig in ankers moeten, maar het is natuurlijk ook niet zo dat de snellere dan voorrang heeft. In Nederland is dat wat duidelijker omdat er dan een snelheidsovertreding is, maar ben dus benieuwd hoe dat in Duitsland is.

      Login om te reageren
      • wickedtheg zegt

        29 december 2020 om 13:24

        @por100: zo is het dus precies niet. Linkerbaan vrij laten voor auto’s die door willen rijden of als je vlot in wilt halen, dus als je afstand moet houden op je voorganger rem je maar lekker af.

        Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          29 december 2020 om 14:09

          @wickedtheg:
          Als je 105 rijdt op de rechter baan (overdag, dus als Vmax = 100) en je gaat naar links om in te halen doe je niks verkeerd. Ook niet als jij met 140 aan komt.
          Dan moet jij maar even remmen, jammer voor je.

          Login om te reageren
          • jollykart zegt

            29 december 2020 om 14:50

            Dat mag jij denken maar het is niet zo. Als je van baan wisselt mag je het verkeer niet hinderen ook niet als die toevallig te hard rijd. Als het een belachelijk snelheidsverschil is waardoor je niet of nauwelijks hebt kunnen anticiperen zoals in dit geval wordt het anders. Maar denken dat je niets verkeerd is wel een indicatie om nog eens door de theorie boeken te bladeren.

            Login om te reageren
            • por100 zegt

              29 december 2020 om 15:07

              Ja maar dit is maar de halve theorie: want je mag de maximumsnelheid niet overtreden tijdens het inhalen(in NL dus). Dus in wezen rijdt de persoon van 140 hinderlijker omdat hij/zij de snelheid ernstiger overschrijdt.
              Maar ben dus vooral benieuwd hoe dat in Duitsland wettelijk is.

              Login om te reageren
            • mashell zegt

              29 december 2020 om 15:51

              Je rijdt 105, dus een echte 100. Je kijkt in je spiegels, ziet iemand op afstand aankomen, schat in dat die ongeveer 100 rijdt 100 past zat en gaat naar links. Prima normaal. Dat die persoon dan niet 100 rijdt maar 140 is vooral zijn probleem. Alleen met blauw zwaailicht of in een witte auto met roze strepen mag je de maximumsnelheid overtreden.

              Login om te reageren
              • por100 zegt

                29 december 2020 om 18:44

                Precies. En hoe zit dat in Duitsland?

      • _Eend_ zegt

        29 december 2020 om 13:44

        Het is heel simpel: je mag het overige verkeer niet hinderen. Dat ze (veel) te hard rijden betekend niet dat je gewoon je auto ervoor mag gooien, van rijstrook wisselen is een bijzondere maneuvre en dan moet je al het andere verkeer voor laten gaan. Óók de vloggende BMW-meneer die met 250+ km/u aan komt denderen.

        En om eerlijk te zijn wacht ik liever totdat de laagvlieger voorbij is dan het risico lopen dat ik ineens een extra passagier op de achterbank heb. Dan maar 10 sec. achter Opa & Oma in hun Golf 65+ hangen.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          29 december 2020 om 14:19

          In Duitsland is ‘rasen’ een nog veel bijzonderder manoeuvre dan van rijstrook wisselen hoor. Ja je mag legaal harder dan 130 km/u rijden (tenzij anders aangegeven) maar bij ongevallen sta je dan wel vooraan bij het uitreiken van aansprakelijkheden en bijbehorende strafzaken. Je vergeet even dat het snelheidsverschil hier ongeveer 150 km/u is, kortom onmogelijk in te schatten voor het overige verkeer. Op het moment dat die Mazda z’n inhaalactie inzet is de BMW nog meer dan 500 meter weg, kortom een stipje in de buitenspiegel.

          M.a.w. als de Mazda 100 had gereden en de BMW 130, dan had je volkomen gelijk gehad. Maar in deze situatie ligt het toch echt wel anders.

          Dat het slim is om even te wachten met een inhaalmanoeuvre als je zo’n snelheidsduivel aan ziet komen staat overigens buiten kijf. De meesten gaan gelukkig iets langzamer dan 280 zodat je het ook beter kunt zien aankomen.

          Login om te reageren
        • por100 zegt

          29 december 2020 om 15:13

          We moeten wel de Nederlandse en Duitse situatie scheiden. In NL is er volgens mij geen voorrang voor degene die harder dan maximum rijdt.
          Er vlak voorgooien bedoel ik overigens niet, ik bedoel er een 50 tot 150 mtr voorzetten waarvan je weet dat de ander de tijd heeft om af te remmen, maar die ander dus wel op zeker moet afremmen. Volgens mij is dat in NL geen hinderen als de ander harder dan maximumsnelheid rijdt.
          In Duitsland is dat de vraag en dan vraag ik mij af tot welk snelheidsverschil dit is.

          Login om te reageren
      • faithnomore zegt

        29 december 2020 om 13:51

        Ja, rechtdoor heeft voorrang op manoeuvre

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        29 december 2020 om 14:12

        Hier zitten drie bestuurders fout:

        1. De middenbaanzombie
        2. De Mazdaknakker dit in één keer twee banen opschuift en geen voorrang verleent bij het doen van een bijzondere verrichting (baan opschuiven)
        3. De BMW bestuurder die als een volleerd maniak voet bij stuk houdt zonder dit aan te zien komen

        De Mazda bestuurder had hier dus gewoon in moeten houden, vervelend voor hem/haar dat een middenbaanslaper hem ophoudt, maar die knipper je dan of naar de rechter baan, of je gaat er omwille van de verkeersveiligheid zelf rechts voor bij. Dat laatste is weliswaar ook niet toegestaan, maar nog altijd het betere alternatief dan hem naar links gooien of zelf bij iemand achterop rijden.

        De regel leert dat als je er rechts voorbij gaat de middenbaanslaper plots wakker wordt, een paar keer z’n richtingaanwijzer weet te vinden om groot licht te geven, om vervolgens weer verder te sukkelen op “zijn” rijstrook.

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          29 december 2020 om 17:53

          Eens, als ik meer dan 2 rijstroken moet opschuiven om iemand in te halen ga ik er sowieso altijd rechts langs, en als het er minder zijn hangt het van de situatie af. Maar ik weiger om een andere partij in de weg te zitten omdat een truttemagochel op de middelste baan blijft plakken, dus meestal ga ik er dan rechts langs.

          Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          29 december 2020 om 22:08

          Ik kom zelden in Duitsland, maar ik moest eens naar Duitsland 2 jaar terug, en moest zo’n 7 uur rijden ( waarvan 5 in Duitsland ). Wat mij opviel: Rechtervak is voor alle verkeer dat minder rijdt dan de limiet. Middenvak zijn voor degenen die de aanbevolen limiet rijden, en er amper van afwijken. Linkervak zijn voor de racers. En werkelijk amper werd er opgeschoven. Iedereen bleef op z’n vlak rijden.

          Heb ik nu een momentopname gezien, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik steevast inhaalde, en dan opschoof naar het meest rechtse vak, en ik mij behoorlijk idioot voelde omdat niemand anders dat leek te doen.
          O ja, en het meest bizarre vond ik nog dat in klaarlichte dag, zelfs het verkeer op het linkervak niet echt meer dan 160 km/u reed, terwijl er 5 vakken waren. Op een bepaald moment reed ik op een tweebaansweg, en het was toen echt pikdonker. Onbegrensd stuk, dus ik reed rond de 160 km/u. In de verte achter me, zag ik lichten, dus ik verhoogde tot 180 km/u. De lichten bleven naderen, dus ging ik naar rechts. Ik werd toen voorbij geknald, en het bleef niet bij deze ene. Meerdere malen werd ik voorbij gestoken met hoge snelheidsverschillen.
          Ik vond dit heel bizar, omdat het werkelijk pikdonker was, en klaarblijkelijk bracht het duister het beest in de Duitsers naar boven, want overdag werd ” beschaafd” hard gereden.

          Login om te reageren
  11. jeroenm83 zegt

    29 december 2020 om 12:05

    Goeie remmen! En heerlijk die roffel nadat Mazda-aap weer naar rechts gaat. Zo van: en doorrr!

    Login om te reageren
  12. amsterdam zegt

    29 december 2020 om 12:09

    Wat een idioot in die BMW – gewoon overdag 280 rijden en dan verwachten dat iedereen rekening met hem houdt.. achteropkomend verkeer is in principe altijd fout. ASO

    Login om te reageren
  13. RiKe zegt

    29 december 2020 om 12:09

    Dat de BMW zo hard rijdt met nog relatief wat verkeer om hem heen is niet erg verantwoord. Wat de Mazda doet is werkelijk ongelooflijk, haast Nederlands te noemen! Zonder blikken of blozen gewoon de auto naar links smijten zonder te kijken en denken dat je voorrang hebt

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      29 december 2020 om 12:59

      @rike: jij ziet de Mazda de auto naar links smijten? Ik zie een BMW die vol gas door stampt.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        29 december 2020 om 18:18

        @potjak: op een hoogstwaarschijnlijk legale plek waar iedereen rekening mee kan houden, gezien het principe van de autobahn moet nieuw is en zeker niet voor de Duitsers zelf. Nogmaals, of het verstandig is met die omstandigheden is een ander verhaal.

        Login om te reageren
  14. Bram750 zegt

    29 december 2020 om 12:11

    Hoe kun je anticiperen op auto’s die met 280km/u achterop komen?

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      29 december 2020 om 12:25

      @Bram750: precies, dat is heel lastig waardoor de verantwoordelijk bijna in z’n geheel bij de BMW rijder ligt

      Login om te reageren
    • RiKe zegt

      29 december 2020 om 18:19

      @Bram750: Meerdere malen in je spiegel kijken wanneer je op een stuk autobahn rijdt zonder beperking. Zeker als Duitser hoor je dit te weten.

      Login om te reageren
  15. icjdl zegt

    29 december 2020 om 12:14

    78 meter per seconde rijden op de openbare weg is altijd idioot. Dat doen bij deze verkeersdrukte is gewoon te gek voor woorden.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      29 december 2020 om 13:17

      Niet altijd idioot, dat is veel te ongenuanceerd

      Login om te reageren
      • icjdl zegt

        29 december 2020 om 13:54

        Wanneer is dat als burger dan wel een goed idee?

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          29 december 2020 om 18:20

          @icjdl: een lege weg

          Login om te reageren
          • icjdl zegt

            29 december 2020 om 21:03

            Zoals hier bedoel je? https://www.voetbalkrant.com/nieuws/2019-06-03/vrienden-familie-en-fans-hebben-zondag-en-maandag-afscheid-genomen-van-reyes

            Login om te reageren
            • RiKe zegt

              30 december 2020 om 11:32

              @icjdl: tja vervelend voor die mensen, ongevallen gebeuren overal. Er kan altijd wat gebeuren. Er zijn ook mensen overleden die vele malen langzamer reden, of van de trap zijn gevallen.

              Login om te reageren
  16. leefvrij zegt

    29 december 2020 om 12:15

    Het poffertje in die Punto gaat ook niet vrij uit, wat mij betreft. op een vierbaans weg lekker 100 kachelen op de derde baan van rechts. Daardoor moest de Mazda twee banen naar links opschuiven. Als hij dit in twee keer had gedaan, dan had hij waarschijnlijk de BMW wel zien aankomen. Nu lijkt dat niet aannemelijk.
    Los van de veul te hoge snelheid van de BMW.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 december 2020 om 14:24

      Geen idee. Misschien is dit wel 100 meter voor een splitsing, en heeft hij alvast voorgesorteerd op de meest rechter van de rechtdoorgaande rijstroken.

      Login om te reageren
  17. iannuzi zegt

    29 december 2020 om 12:19

    Pannenkoek in een BMW. Als je op de autobahn hebt gereden weet je dat alleen leeg dit soort snelheden kunnen.

    Login om te reageren
  18. dafmaf zegt

    29 december 2020 om 12:26

    Lijkt erop dat die Mazda een middenbaanrijder wil inhalen? Vast geïrriteerd omdat die maar niet naar rechts gaat en doet dan iets doms.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      29 december 2020 om 12:32

      @dafmaf: ik ga in het geval van een middenbaanrijder

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        29 december 2020 om 12:33

        @rike: er gewoon rechts voorbij. Stomme app knoppen en niet kunnen bewerken…

        Login om te reageren
  19. barry355gtb zegt

    29 december 2020 om 12:34

    Dat hard rijden in Duitsland is tegenwoordig geen makkelijke opgave meer. De beste tijden om te “razen” zijn overdag tussen 10-12 en tussen 14-16 en 20-23

    Login om te reageren
  20. faithnomore zegt

    29 december 2020 om 12:35

    Zeer lompe Mazda rijder. Toch echt een fout.

    Maar inderdaad, veel te druk voor deze snelheden. Als ik zelf pedaaltje duw doe in Duitsland zal ik altijd tot onder 200 zakken wanneer ik iemand tegenkom op 2de vak, zeker als het zoals hier clusters zijn.

    Login om te reageren
  21. scrmeagle zegt

    29 december 2020 om 12:44

    Onverantwoordelijk die M4 bestuurder! Altijd schuldig bij een aanrijding!

    Login om te reageren
  22. iphonistvongates zegt

    29 december 2020 om 13:10

    De M4 bestuurder zou toch BeterMoetenWeten 🙈

    Login om te reageren
  23. roadster zegt

    29 december 2020 om 13:17

    Er was eens een testrijder van Mercedes die met 230 kmh over de autobaan reed. Een vrouw op de linkerbaan schrok zo van de Benz, die met 230 op haar af kwam gevlogen, dat ze het stuur omgooide en de controle verloor. Zij en haar dochter overleefde het niet. Dat leverde de Mercedesrijder een jaar gevangenisstraf op, een jaar rijbewijs kwijt, 12000 euro boete en ontslag. Dus wanneer je hard rijdt en andere autos nadert, rustig aan. Je bent niet alleen op de weg. De consequenties kunnen hoog zijn, ook al is er geen snelheidslimiet, rijd je in een snelle auto en ben je een goede chauffeur.

    Login om te reageren
  24. Jaaaag zegt

    29 december 2020 om 13:20

    Wegens dit soort situaties willen steeds meer Duitsers een landelijke maximumsnelheid. En dat kan ik begrijpen.

    Login om te reageren
    • jeebee zegt

      29 december 2020 om 13:37

      @blablabla22: zeker. Hard rijden is leuk. Maar 280 is meteen zoveel linker dan 180.

      Login om te reageren
  25. madmarky zegt

    29 december 2020 om 13:53

    De Mazda gaat twee banen tegelijk naar links, dat is een gevaarlijke maneuvre en daar kun je in sommige landen een boete voor krijgen. Mensen verwachten het niet en je kunt zelf achteropkomend verkeer niet meer zien in je linkerspiegel. Dan krijg je situaties als deze.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2020 om 15:52

      De Mazda schoof niet twee banen op, hij haalde op correcte wijze een middenbaansnurker in. Maar dit soort filmpjes is echt een reclame voor rechts inhalen.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        29 december 2020 om 16:34

        Je eerste zin is incorrect. Een inhaalactie mag volgens de Duitse wet enkel worden gedaan wanneer dit het overige verkeer niet in gevaar brengt. In dit geval brengt de Mazda de BMW in gevaar. Dat de BMW bestuurder bij een ongeval mogelijk doodslag ten laste gelegd zou kunnen worden vanwege z’n onverantwoord hoge snelheid staat hier los van.

        Wat rechts inhalen betreft geef je uit persoonlijk perspectief volledig gelijk.

        Login om te reageren
  26. Maarten123 zegt

    29 december 2020 om 13:59

    Dan ben je blij dat je een M4 hebt en geen gechipte 420d. Wat een fenomenale remmen heeft dat ding.

    Login om te reageren
  27. net10 zegt

    29 december 2020 om 14:00

    Er rijdt veel verkeer op de weg, de snelheid van de BMW M4 rijder is volstrekt idioot, en volledig onverantwoord. Gelukkig loopt het in dit geval nog goed af.

    Login om te reageren
  28. jippie zegt

    29 december 2020 om 14:01

    Deze video geeft goed het risico weer van rijden met zo’n groot snelheidsverschil. Voor deze Mazda is het lastig inschatten dat iemand zo hard komt aanstormen. Beetje gaan huilen omdat je vol in de remmen moet is dan ook niet terecht.

    Login om te reageren
  29. 335istage1 zegt

    29 december 2020 om 14:30

    Mensen mét rijervaring kunnen wél op snelrijdend achteropkomend verkeer anticiperen. Gewoon in je spiegel kijken, zie ik iets? 1,5 sec of 2 sec later nog eens in je spiegel kijken. En als je dan niet het afstandsverschil van je achterligger opmerkt tov de eerste keer spiegelen en daarmee de bijbehorende snelheid van het naderende opject, terwijl íedereen in duitsland wéét dat ze zo hard rijden, heb je niks in die linkerbaan te zoeken.
    En hoe harder ze rijden, hoe groter het afstandsverschil is in 2 keer spiegelen, dus des te makkelijker anticiperen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2020 om 15:58

      Ehh nee…. Je zit er net zo naast als met de stréépjes op je E’s.
      Hoe harder ze rijden hoe slechter ze zichtbaar zijn. Dus als je zo spiegelt zoals je voorstelt zie je ze niet eens goed. Bovendien worden de hardrijders ook vaak afgedekt door ander verkeer en bochten. Daarom zit de oplossing aan de andere kant bij veel verkeer (zoals hier) gewoon niet zo hard rijden. Anticiperen voor de hardrijder is heel simpel, ander verkeer, gas los. De Duitsers hebben niets voor niets een Richtgeschwindigkeit van 130 op de Autobahn. Daarboven is het de hardrijder die anticipeert.

      Login om te reageren
      • 335istage1 zegt

        29 december 2020 om 21:24

        Nee.

        Login om te reageren
    • Jaaaag zegt

      29 december 2020 om 16:03

      @335istage1: oh, dus onervaren bestuurders verbieden op de autobahn. Probleem opgelost?

      Login om te reageren
  30. E550 zegt

    29 december 2020 om 14:56

    Als ik met zo’n snelheid rijdt, dan geef ik ruim van te voren groot licht. Zelfs als er geen auto op mijn rijbaan zit.

    Login om te reageren
  31. lightisride zegt

    29 december 2020 om 15:26

    Die middenbaaneikel is natuurlijk de oorzaak. gewoon lekker rechts er langs wel zo veilig dus.
    maar die BMW let niet op. je kon het echt wel aan zien komen. De mazda komt van rechts, en wil er dus duidelijk langs, dan kan je het wel voorspellen en is het dom om vol te houden.

    280 is ook idioot snel hoor (meer dan 3x zo snel als de vrachtwagens…) Bij 200+ vind ik al dat ik hard ga. Maar ik rijd ook geen Duitse autobahnstormer.

    Login om te reageren
  32. scorer zegt

    29 december 2020 om 16:13

    Als iemand de snelheid van een ander voertuig niet kan inschatten dan denk ik dat deze persoon beter de benenwagen kan nemen.

    Login om te reageren
    • yipikaye zegt

      29 december 2020 om 19:23

      @scorer:
      Beetje een domme opmerking.
      Bijna niemand kan een projectiel inschatten die met bijna 300 k/u aan komt.
      De BMW mongol komt aan met 250 meter per 3 seconden.

      Login om te reageren
      • scorer zegt

        29 december 2020 om 19:52

        Ik blijf erbij… als U niet kan inschatten of iets snel nadert of langzaam nadert dan hebt U een probleem. Als U op een kruispunt staat en ge ziet het verschil niet tussen snel of langzaam naderen ? tja… Ik als dommerik kan de snelheid niet inschatten maar wel of het object snel of traag nadert. Ik heb gezegd…

        Login om te reageren
  33. kniesoor zegt

    29 december 2020 om 17:05

    De Kijkersvraag voor vandaag : beschikt de BMW over reguliere stalen of over carbonkeramische remmen ? 🏎

    Login om te reageren
  34. ozzytrk zegt

    29 december 2020 om 19:42

    Die Mazda rijder is vast een emmigreerde Nederlander

    Login om te reageren
  35. kennone zegt

    29 december 2020 om 19:51

    De wel bekende inzichtloze knakworst

    Login om te reageren
  36. Victor zegt

    29 december 2020 om 20:09

    Is heel moeilijk inschatten, 280kmh is bijna 78 meter per seconde, als je uitgaat van 0.2 sec. reactietijd ben je 16 meter verder…. remweg van 100 naar 0 is zeg 35m. en neemt 3 seconden in beslag . uitgaande van flinke remmen. Met dit in het achterhoofd ga je toch iets anders de linkerbaan op om t gaspedaal te vloeren. NB. bij dit soort botsingen moeten ze je vaak aan de hand van je gebit identificeren.

    Login om te reageren
  37. Volvo_440_turbo zegt

    29 december 2020 om 21:50

    Zelfs als ik 240km/h (rapper kan mijn diesel niet) rij op de Duitse autobahn kijk ik minstens 3 keer in mijn spiegel als ik een dergelijk ‘Mazda’ manoeuvre uithaal. Ik ben op de autobahn en weet dat ik me kan verwachten aan dergelijke zaken. Niet de eerste keer dat ik +200 rij en anderen tegen de 300 zie voorbijknallen alsof ik stilsta.

    Login om te reageren
  38. SimonMc zegt

    29 december 2020 om 22:19

    Zou de auto zelf ingrepen hebben bij het remmen?

    Met zo’n moderne auto zou ik denken van wel, maar ik hoor absoluut geen waarschuwingsgeluiden…

    Login om te reageren
  39. Shaw zegt

    30 december 2020 om 10:57

    Het is toch zeker de Ford(?) die op de middelste baan blijft hangen terwijl deze niet inhaalt, waardoor de Mazda van de rechterrijstrook naar links móét om de Ford te passeren, zonder zelf in overtreding te zijn. Verwijtbaar is dat de Mazda-bestuurder niet goed in zijn spiegel heeft gekeken maar deze is niet de veroorzaker imho dat is de middelste-baan-hanger. Dat moet -ook hier in NL- keihard worden aangepakt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North