• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ecoboost-powered Formula Ford lapt Ring in 7:22 min [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 september 2012 om 12:50 – 55 Reacties

Formula Ford met dikke driecilinder
De Nürburgring Nordschleife binnen 8 minuten lappen met een 1.0 liter driecilinder Ecoboost? IMPOSSIBRU! Nee, niet echt, je moet hem gewoon in een zo licht mogelijke auto stoppen en bovendien flink tunen.

In een bericht dat zojuist de wereld werd ingelingerd claimt Ford het volgende:

“Unique road-legal racer records the 11th fastest lap ever at the Nürburgring’s famed Nordschleife circuit – 7 minutes, 22 seconds – higher on the list than such 600+ horsepower supercars as the Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo and the Pagani Zonda. “

Poe, poe, dat moet wel een hele geweldige motor zijn! Zetten we ons PR-bullshit-filter echter even wat scherper, dan komen we er achter dat de 1.0 Ecoboost flink opgekieteld is. Consumenten krijgen hem als 100 en 125 pk, maar voor de gelegenheid was hij hier opgeschroefd tot 205 pk. Ja, zo kunnen we het ook wel.. De auto was ‘road-legal’ gemaakt door er lampen en knipperlichten op te zetten, met dank aan de soepele Britse regels.

In deze trim deed het rappe Fordje 0-100 in minder dan 4 seconden, en behaalde een topsnelheid van 255,5 km/u. Standaard ligt er in een Formula Ford een 1.6 liter-blok met 180 pk. Een puike prestatie, Ford, maar probeer het nog eens met een standaard-motor? Dit soort PR-kunstgrepen hebben jullie toch niet nodig? VIDEO! (via groen7.nl)

Hai Erika

Update 10-09: Kijk, dat zou dan wel weer ballend zijn. Ford schijnt na te denken over het in productie nemen van deze rappe Ecoboost, aldus Evo.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Video: Vrachtwagen duwt Ford van de weg
  • Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
    Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, Lichtgewicht, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, nurburgring, Video

Vorig bericht: « Video: met Doornbos op asojacht in Alfa Romeo Mito
Volgend bericht: Video: dronkelap op graafmachine sloopt rijtje auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. fep739 zegt

    4 september 2012 om 12:52

    205 pk …Veel ECO zal daar ook niet meer aan zijn :-)

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      4 september 2012 om 13:32

      @fep739: en hij zal daarna ook wel stuk zijn. Net als alles met een turbo en < 2000cc maar wel met 150 Pk. Denk bv aan de 1.6 diesel...

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        4 september 2012 om 14:30

        @benjamin1: 205 pk per liter is niet extreem veel hoor. Zolang het blok er maar op berekend is. Of voldoende aangepast in het geval van opgevoerde motoren.

        Login om te reageren
      • fep739 zegt

        4 september 2012 om 14:56

        @Benjamin1: idd , al die opgefokte kleine hokken gaan even lang mee als dat de garantie periode is

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          4 september 2012 om 15:04

          @fep739:
          Ik breng even een kleine nuance aan.
          Tot nu toe zijn alleen de eerste generatie Smart motoren en de Vag tsi motoren hopeloos onbetrouwbare downsize producten gebleken.
          Van andere kleine motoren heb ik nog weinig negatiefs gehoord danwel gelezen….

          Login om te reageren
          • fep739 zegt

            4 september 2012 om 15:08

            @jrk68: dat is , dat is …
            Maar verkies zelf liever een groot blok , lekker wat extra “longinhoud”. En ook bij die grotere blokken durft er als eens een turbo het begeven. Maar ‘k rij gewoon niet graag met een kleinere motor dat je hoog in de toeren moet laten hangen om iet of wat (vlot) mee te kunnen in ’t verkeer

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              4 september 2012 om 15:13

              @fep739:

              Mag ik vragen met welke kleine motoren (1,6t en kleiner dus) jij ervaring hebt? Ik rijd zelf namelijk 1.4t met 155pk/230Nm en ik kan laagtoerig behoorlijk van m’n plaats komen. Met normaal rijden kun je gewoon makkelijk schakelen tussen de 2 à 3k toeren en je bent gewoon vlotter dan medeweggebruikers.
              Sterker nog, de kleine turbo motoren zijn juist de motoren die je niet op toeren hoeft te houden om vlot te kunnen rijden.

              Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              4 september 2012 om 15:15

              @fep739:
              Laat die reden nu net onzin zijn.
              Door de turbo techniek leveren die blokjes meer koppel bij een lager toerental en het vergelijkbare vermogen ook bij een lagertoerental dan een vergelijkbare atmosferische motor.

              Login om te reageren
              • fep739 zegt

                4 september 2012 om 15:22

                @jrk68: tja , dan hebben jullie een andere manier van ‘vlot’ rijden voor ogen. Tot vorige jaar had m’n vrouw zo’n Lancia Musa 1.3 Multijet , dat reed ok maar vlot noem ik dat niet.
                Vlot is bij mij , dat ik ergens kan tussen schuiven zonder dat er iemand last heeft , zowel voor als achter mij.

              • jack_abarth zegt

                4 september 2012 om 15:32

                @fep739:

                Conclusie, het ligt niet aan de motor, maar aan de bak die erachter gekoppeld zit. Heb je een korte bak spurt je hard weg moet je veel schakelen heb je een lage topsnelheid en een hoog verbruik (mijn auto dus). In jouw geval, motor met een lange bak, relatief weinig schakelen maar daardoor ook traag weg. Topsnelheid ligt daarentegen wel hoger en het verbruik lager. Naast de bak komt uiteraard ook nog het gewicht van een auto kijken, maar ik neem aan dat die Lancia vergelijkbaar is met mijn wagen qua gewicht.

                Kortom de stelling dat kleine motoren minder goed rijden is gewoon niet juist.

              • jrk68 zegt

                4 september 2012 om 15:38

                @fep739:
                Juist en daar heb je koppel voor nodig, dus is dat geen rede om een 1.6 focus boven een 1.0ecoboost te verkiezen.
                1.6 16v 150nm/4000tpm
                1.0 ecoboost 170nm/1400 tot 4500tpm met een boost van 200nm.

  2. MJB zegt

    4 september 2012 om 12:53

    Je kunt het afzeiken, maar 7:22 met een 1.0 motor vind ik nog altijd best netjes. Ook al lukt het met de consumentenversie niet helemaal. Ik vraag me af in hoeverre elke andere auto die daar een record zet volledig hetzelfde is als de versie die je als consument koopt…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 september 2012 om 12:55

      @MJB: Ja een 1.0 met 205pk. En niet te vergeten de downforce en banden van een formula auto. Wel een knappe prestatie maar niet bepaald zinnig voor de consument met een Focus 1.0 100pk.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        4 september 2012 om 13:05

        @E34M5Touring:
        Een Formule Fordje heeft niet echt veel downforce hoor.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 september 2012 om 13:07

          @jrk68: Kijk die wielbasis tov de lengte, die banden, sidepods en lage vloer leveren echt wel wat downforce op. Meer dan bij een Focus Ecoboost 1.0.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            4 september 2012 om 13:18

            @E34M5Touring:
            Ik zeg ook niet dat hij geen downforce heeft.
            De FF is bedoelt als opstapklasse na de kart om een auto met hoofdzakelijk mechanische grip te leren racen.
            Vanaf de Formule Renault gaat de downforce een belangrijkere rol spelen.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              4 september 2012 om 13:24

              @jrk68: Het is geen Formule 1 auto granted, maar zoiets gaat weldegelijk harder door de bocht dan menig supersporter. Nogmaals knappe prestatie, maar als Ford nou een getunede Focus rond had gestuurd, had de consument er iets meer ‘feeling’ mee gehad denk ik.

              Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      4 september 2012 om 13:03

      @MJB: Pak een 800 cc motor uit een willekeurig gebakje, tune deze met turbo en kompressor naar 200+ pk en stop deze in een carbonfibre shell op wielen met knipperlichtjes.. Wedden dat je de 7.22 evenaart. En dat met een 800 cc blok!!! Wtf!!

      Login om te reageren
      • MJB zegt

        4 september 2012 om 13:52

        @audir8v10: Zou inderdaad ook netjes zijn. Als dat blok dan naast dat het, met wat geknutsel, best sportieve resultaten weet neer te zetten ook nog eens tig prijzen in de wacht sleept qua zuinigheid en dergelijke vind ik dat je best een goed blokje hebt gebouwd. Tuurlijk heeft de uiteindelijke consument hier niet zoveel aan, maar dat geldt voor wel meer autotests.

        Login om te reageren
      • 964rs zegt

        4 september 2012 om 14:15

        @audir8v10: kijk 1x naar de superkarts en je weet genoeg. Die doen t met 500cc en zijn op assen even snel als cor euser in zn mosler

        Login om te reageren
        • NLBUURMAN zegt

          4 september 2012 om 16:55

          @964rs: hier even op inhakend: een superkart heeft een 2cilinder 250cc (geen 500) en is 2takt, met zo’n 60-80 pk.

          Login om te reageren
  3. bullgod76 zegt

    4 september 2012 om 13:02

    Een roadlegal Formule Ford?
    Wanneer kan ik die bij mijn plaatselijke Ford dealert bestellen?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 september 2012 om 14:54

      @bullgod76:

      Inderdaad, meteen in productie gooien. Weet je hoe vet om er zo eentje gewoon bij te hebben voor de fun.

      Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    4 september 2012 om 13:04

    Ziet er best leuk uit zo’n Formule Fordje voor op de straat.
    Gewoon als trackday speeltje op de markt zetten, of als kit om je Formule Fordje straatlegaal temaken.
    Hoewel ik de Bac Mono toch mooier vind.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 september 2012 om 13:07

      @jrk68:

      Je hebt er in het verkeer anders niets aan. Dat zou goed zijn om van en naar een trackday te rijden en wees nu eerlijk zoveel kost een trailer niet.

      De bac mono mag mooier zijn, kost misschien ook wel eens zoveel.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        4 september 2012 om 13:13

        @Hupke:
        Sinds wanneer moet een auto ten alle tijden praktisch zijn?
        Voor erbij heb ik persoonlijk graag een “bigboys toy”.
        Wat de Bac in Nederland kost kan ik niet achterhalen maar vergeet niet dat je voor een seizoen Formule Ford toch rekening moet houden met een budget van 1,5 ton, zal die ook niet goedkoop zijn in aanschaf.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          4 september 2012 om 13:19

          @jrk68:

          Goedkoop misschien niet, maar 1,5 ton met onderdelen, verplaatsing, mechanieker(s),…
          Ik dacht dat de bac mono al 125k koste gewoon.

          Bij een big boys toy denk ik eerder aan een seven, atom,…, morgan, triumph,…,motor dan aan iets zo fragiel en explosief als een formule ford.

          Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    4 september 2012 om 13:05

    Dan zit je nog maar een 10 seconden van de wereldrecords bij de motoren (ook 1000cc). Maar deze wagens kunnen natuurlijk stukken sneller door de bochten.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 september 2012 om 13:08

      @Hupke:
      Maar een 1000cc motor loopt op de snelle stukken wel 300+,
      mits je de ballen daarvoor hebt.

      Login om te reageren
  6. rodger zegt

    4 september 2012 om 13:07

    Zie mezelf nog geen boodschappen doen op de zaterdag middag met dit ding

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      4 september 2012 om 13:12

      @rodger: Voor boodschappenwagentjes kun je goed bij VAG terecht. Ergens anders zijn die toch niet goed voor.

      Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    4 september 2012 om 13:14

    Morgen ga ik in een twingo met gasturbine hetzelfde rondje doen!

    Login om te reageren
    • eqaulo zegt

      4 september 2012 om 13:38

      @faalhaas: Deze? :)

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    4 september 2012 om 13:14

    topspeed 255,5 km/u !!

    well done Ford ..

    Login om te reageren
  9. j00rs zegt

    4 september 2012 om 13:27

    Moet met een Fiat Twinair ook wel kunnen. Zwaar kietelen en in een gestripte carbon Donkervoort lepelen. Is wel een leuk projectje eigenlijk.

    Login om te reageren
  10. joostie zegt

    4 september 2012 om 13:55

    Leuk, maar je hebt er geen reet aan… Geef mij maar een V8 Atom…

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      4 september 2012 om 14:27

      @joostie: En aan zo’n Atom V8 heeft alleen een grote benzinemaatschappij iets ;)

      Login om te reageren
      • joostie zegt

        4 september 2012 om 18:48

        @bullgod76: Nee joh… Leuk, kan ik mijn oma eens meenemen naar de supermarkt :)

        Login om te reageren
  11. panzerknacker zegt

    4 september 2012 om 13:56

    Echt dom dit, hadden ze beter het 1 liter atmosferische blok uit een Kawasaki ZX10 kunnen halen, die heeft ook 200pk en blijft nog heel ook! Bovendien zal de rondetijd waarschijnlijk nog lager uitkomen vanwege de betere controleerbaarheid van een atmosferisch blok t.o.v. een turbo blok.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 september 2012 om 14:01

      @panzerknacker:
      Zou het misschien kunnen dat een Formule Fordje met een Kawasaki motor publicitair niet zo interessant is voor Ford?

      Login om te reageren
      • panzerknacker zegt

        4 september 2012 om 14:03

        @jrk68: uiteraard, bedoel te zeggen dat het technisch gezien nergens op slaat, gelukkig voor Ford denkt de gemiddelde consument nu gewoon dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.

        Login om te reageren
        • NLBUURMAN zegt

          4 september 2012 om 16:57

          @panzerknacker: ik vind het jammer dat er nergens iets over koppel staat, want daarin maakt de ford gehakt van zo’n Kawa… bovendien heeft een motorblok a la supersport al het vermogen uiterst bovenin zitten, en hoeft deze minder gewicht (waarvoor koppel nodig is) te verplaatsen.

          Login om te reageren
    • 964rs zegt

      4 september 2012 om 14:19

      @panzerknacker: een kawasaki blok draait ook veel meer toeren he. Dat scheelt ook al n stuk. De ford zal op zn max (als ie echt goed getuned is) 7000 toeren lopen. Een kawasaki blok draait er 18000 is niet echt n vergelijk dan he

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        4 september 2012 om 15:07

        @964rs:

        Maak er maar 13.000 van op teller, en dan wijkt het waarschijnlijk ook nog wel wat af. Een R1 geeft als voorbeeld ook 14.000 rpm aan maar draait er werkelijk net 12.500rpm.

        Login om te reageren
        • 964rs zegt

          4 september 2012 om 15:43

          @jack_abarth: maar dan nog. 12.500 werkelijke toeren tegenover 7000 (als ie dat al haald)

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            4 september 2012 om 16:00

            @964rs:

            Ik heb het filmpje (nog) niet bekeken, dus een goed oordeel heb ik niet. Maar aangezien vroeger de oude BDA motoren gemakkelijk 10.000 toeren draaiden zou het dus niks vreemd zijn als deze het ook haalt. Kanttekening daarbij wel dat de BDA een NA motor was en dit een turbo motor.

            Login om te reageren
  12. imdoctorbob zegt

    4 september 2012 om 14:17

    Op zich nette tijd op de Nordschleife waar je toch echt wel power nodig hebt om een goede tijd neer te zetten.

    Verder zijn zover ik weet de Fordjes al eeuwen 1.6 liter autos. Die waren ook best wel betrouwbaar. Volgens mij is de nieuwe de eerste met een turbo. Durf daar verder niet veel over te zeggen.

    Op de meeste andere circuits rijden die formule fordjes de meeste GT wagens wel zoek, voornamelijk gewoon omdat ze nagenoeg niks wegen. De vorige types hadden bijna geen aerodynamica door het ontbreken van vleuges. Bij deze zie ik toch wel wat dingetjes die eventueel een downforce zouden kunnen genereren. Nog niet veel verwacht ik.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 september 2012 om 14:32

      @imdoctorbob:
      Ze zijn idd begonnen met 1600tjes. De Zetec was een 1800 en de Duratec weer een 1600.
      Vanaf dit seizoen rijden ze in sommige landen met de nieuwe 1.6 turbo. In Nederland rijden ze nog volgens het oude Duratec reglement.
      In de jaren 70/80 was er ook een FF2000, die reden met vleugels. Een soort voorganger van de huidige Formule Renault.

      Login om te reageren
  13. ej20g zegt

    4 september 2012 om 14:33

    Ik moet zeggen dat het ding nog best goed klinkt. En 205 pk uit 1 liter is natuurlijk gewoon een mooie waarde.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      4 september 2012 om 17:09

      @ej20g: Ja, maar supersport motoren halen dat ook. Dus zo bijzonder is het niet.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        4 september 2012 om 22:42

        @autobart: klopt. Maar dat zijn motorfiets motoren. Dat zijn totaal andere blokken als in auto’s gebruikt worden.

        Login om te reageren
  14. rsvbf1 zegt

    4 september 2012 om 14:42

    zonder koplampen vind ik m toch mooier

    Login om te reageren
  15. The360box zegt

    4 september 2012 om 19:11

    Blijft wel gaaf met hoe weinig middelen je zo ver kan komen.

    Login om te reageren
  16. jordy14 zegt

    4 september 2012 om 20:31

    Zou wel vet zijn als deze in de showroom komt.

    Login om te reageren
  17. rsvbf1 zegt

    6 september 2012 om 20:43

    accepteerd u ook cash??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North