• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Yaris H2 is hot hatch op waterstof!

Auteur: willeme, gepost 3 december 2021 om 09:42 – 13 Reacties

Toyota GR Yaris H2

Met de Toyota GR Yaris H2 heb je de grootst mogelijke lol, zonder dat je het milieu al te zwaar belast. Dat is fijn!

We gaan een keertje afstand nemen van auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor. Niet zozeer omdat de olie op is, maar wel omdat er simpelweg betere en schonere alternatieven zijn. Nu is het schoonste alternatief gewoon werken op de locatie waar je woont, maar dat is niet voor iedereen mogelijk.

Voor de meeste fabrikanten staat het vast: elektrisch rijden is de toekomst. De techniek is ver genoeg ontwikkeld om op grote schaal toe te passen. Desondanks is elektrisch rijden volgens diverse fabrikanten niet de enige toekomst. Er zijn meer oplossingen, sommigen die naast elkaar kunnen bestaan. Een van die merken is Toyota. Velen kunnen zeggen dat het merk de ‘EV-boot’ heeft gemist. Maar het kan ook een bewuste keuze zijn geweest.

Toyota GR Yaris H2

Toyota GR Yaris H2

Toyota is namelijk ook druk bezig met waterstof. En stiekem zijn er meerdere fabrikanten die dat idee alsnog interessant vinden. De laatste toevoeging is de Toyota GR Yaris H2. In veel gevallen, zoals de Toyota Mirai, wordt waterstof toegepast in combinatie met een elektromotor met brandstofcel. Een andere methode is om een verbrandingsmotor op waterstof te laten lopen. Dat deed Toyota al met deze bijzondere Corolla.

  • Toyota GR Yaris H2
  • Toyota GR Yaris H2
  • Toyota GR Yaris H2
  • Toyota GR Yaris H2
  • Toyota GR Yaris H2

1.6 liter

Nu is de Toyota GR Yaris H2 aan de beurt. In basis is het dezelfde motor als de Corolla op waterstof heeft die we al eerder voorbij zagen komen: een 1.6 liter driecilinder met turbo. Natuurlijk, dat is niet de best klinkende motor aller tijden, maar het biedt wel ietsje meer beleving. Dat niet alleen, omdat er geen zware accu’s aanwezig zijn, is het gewicht lager en de rijeigenschappen veel beter.

Toyota GR Yaris H2

Volgens Toyota werkt de techniek prima, maar is het nog niet klaar voor commerciële verkoop. Wel gaan er geruchten dat de vijfde generatie Toyota Prius gebruik gaat maken van een verbrandingsmotor op waterstof.

Lampen

Benieuwd hoe zo’n waterstofmotor klinkt? Check dan onderstaande video!

Benieuwd hoe zo’n GR Yaris rijdt? Check dan onze rijtest!

Meer lezen? Dit zijn 13 vlotte Toyota’s!

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Video - Toyota GR Yaris legt Land Rover op z'n dak
  • Toyota laat alvast de extra hete GR Yaris zien!
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!

Nieuwste artikelen

  • De mooiste F40 ter wereld gaat onder de hamer
  • Deze woonboerderij heeft een verrassing in de woonkamer
  • Toyota RAV4 (XA50) 2019-2025 occasion aankoopadvies
  • Deze Citroën op Marktplaats is duurder dan een nieuwe Ferrari
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-Yaris, Toyota, Video, waterstof, yaris

Vorig bericht: « Verstappen: “Altijd goede relatie gehad met Olav en Jack”
Volgend bericht: Elektrische Octavia Combi onderweg naar jouw wijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    3 december 2021 om 10:08

    Hopen dat dit ooit echt vd grond komt, dan kunnen we nog lekker genieten van de leukere autos, met geluid ipv die duracell hokken

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      3 december 2021 om 10:17

      Je gaat het zwaar krijgen met die recalcitrante houding van je.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    3 december 2021 om 10:10

    Vast geen toeval dat Toyota niet vermeldt hoeveel vermogen deze motor levert. Want dat was in het verleden best wel een probleem, waterstof in cilinders leverde amper motorvermogen op (ook de reden dat BMW dit concept al lang geleden heeft afgedankt).

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      3 december 2021 om 10:46

      Maar als je blijft ontwikkelen dan verbetert het zeker. Het is een kostenbaten analyse en bmw heeft voor de easy way out gekozen: batterijen. Ik ben blij dat er fabrikanten blijven onderzoeken naar alternatieven op die batterijen. Want binnen afzienbare tijd hebben we miljoenen batterijen te recycleren en dat gaat allemaal niet lukken. We slagen er nu al niet in om onze plastiek deftig te recycleren…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 december 2021 om 11:58

        Plastics recycleren… We hebben in Nederland de recycling van plastic in handen gelegd van de verpakkingsindustrie maar daar wordt er vooral geklaagd dat zoveel plastic niet te recyclen is, het kwartje dat ze zelf die niet recyclebare rommel produceren en ze zelf daar moeten aanpassen is nog niet gevallen.

        Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      3 december 2021 om 13:57

      De ontwikkeling gaat een stuk sneller als bij EV’s, die waren er immers al in 1895 😅 DIT is nieuwe technologie voor de oetrolheads. Laat de ex-dieselrijder maar in hun EVtjes rijden.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        3 december 2021 om 15:59

        Ho ho, ik blijf lekker in mijn diesel rijden. Sterker nog, De C5 Diesel wordt vervangen door een 3.0 diesel van Jaguar (zodra echt belangrijke puntjes afgevinkt zijn van het wensenlijstje).

        Login om te reageren
  3. baklava zegt

    3 december 2021 om 11:41

    Geweldig, waterstof en synthetische brandstof beloven een mooie toekomst voor ons Petrolheads.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 december 2021 om 17:04

      Dat gaat natuurlijk allemaal niet komen maar je mag er best van dromen…

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        3 december 2021 om 20:08

        @mashell: Ik zal je uit je dromen helpen…waterstof is er al 😉

        Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      3 december 2021 om 20:30

      Dan geloof ik nog eerder dat we gebruik gaan maken van synthetische brandstoffen dan van waterstof…

      Volgens mij kost waterstof 3x meer energie om te produceren dan het oplevert en moet het rond -270 graden worden getransporteerd en opgeslagen (wat ook nog eens extra bakken met energie kost). Ook schijnt het lastig te zijn om de benodigde energie voor productie fors te verlagen. Groene waterstof ligt ook nog lang niet binnen bereik.

      Maar kijk bijvoorbeeld naar wat Neste doet met My Renewable Diesel en de stappen die daar gezet zijn de afgelopen jaren. Ook mist de overheid daar de boot, want met wat subsidie hierop (evt. icm accijnsverhoging van reguliere diesel) zijn daar heel makkelijk grote stappen te maken. Grote partijen als Shell, BP, Total etc zouden dit toch ook vrij eenvoudig op moeten kunnen zetten, lijkt me?

      Dus er is volgens mij echt nog wel hoop voor synthetische brandstoffen, zowel als transitiebrandstof of als volwaardig alternatief voor EV’s.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        5 december 2021 om 11:36

        @stefanvts16v: wat moet een litertje syntetisvhe brandstof tegen de tijd kosten dan? Daar ben ik wrl benieuwd naar als jij drnkt dat dit een serieuze optie is.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      5 december 2021 om 11:35

      @baklava: syntethisvhe brandstof😂😂. Ook volledig kansloos natuurlijk. Wat zou dat moeten kosten voor de weggebruiker?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North