• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vierwielaandrijving: techniek met een Nederlands tintje

Auteur: CasperH, gepost 15 januari 2008 om 17:00 – 52 Reacties

Spyker


Als bezoeker van autoblog weet je natuurlijk wat vierwielaandrijving is. Het is een techniek die ervoor zorgt dat alle vier de wielen van een auto het vermogen van de auto op de weg brengen. Je hebt vierwielaandrijving in meerdere varianten. Zo is er permanente vierwielaandrijving waarbij alle vier de wielen continu aangedreven worden. Bij inschakelbare vierwielaandrijving worden, indien uitgeschakeld, slechts twee van de vier wielen aangedreven. Dit om bijvoorbeeld brandstof te besparen. Daarnaast wordt er in moderne auto’s vaak gebruik gemaakt van variabele vierwielaandrijving. Dit systeem zorgt (vaak in combinatie met systemen als ESP, tractiecontrole en differentieelsloten) voor een variabele verdeling van het vermogen over de wielen. Maar genoeg technische informatie. Wat veel interessanter is, is namelijk de historie.

Als je het over vierwielaandrijving hebt ben je al snel geneigd om te denken aan de Audi Quattro rallywagens die in de jaren 80 furore maakten. Een ander denkt misschien aan de Willys Jeep. Echter, de eerste auto die ooit met vierwielaandrijving werd uitgevoerd is de Spyker HP60. Jazeker, een Spyker! Deze auto werd gebouwd in 1902 en voorgesteld aan het publiek in 1903. Eigenlijk was de auto gebouwd om te gebruiken in de race Parijs – Madrid. Aan die race nam de auto echter voor zover bekend nooit deel. De HP60 was tevens de eerste auto ooit die werd uitgevoerd met remmen op alle vier de wielen. Voorzien van een 8,7 liter zescilinder in lijn bereikte deze auto een topsnelheid van 110 kilometer per uur, wat voor die tijd ongekend snel was.

De vierwielaandrijving voor de HP60 werd ontwikkeld door de fransman Drouard, die het systeem echter niet goed werkend kreeg. Pas na hulp van de Franse ontwerper Laviolette was het ontwerp toepasbaar. Naar deze ontwerper werd later de C8 Laviolette vernoemd. Het systeem was nog niet voorzien van differentiëlen, waardoor de wielen altijd alle vier even snel draaiden als ze aangedreven werden. Dit was natuurlijk naar huidige maatstaven alles behalve ideaal maar voor die tijd was het vooruitstrevend. Men wist met de HP60 een derde plaats te behalen in de Blackpool races in 1904. In 1906 won de auto zelfs een race in Birmingham. Dit zijn tevens de enige bekende deelnames van de Spyker HP60. De auto werd met een verminderd vermogen van 50 pk ook verkocht aan particulieren. De auto was echter veel te duur, waardoor de fabricage al vrij snel gestaakt moest worden wegens tegenvallende verkoopcijfers.

Opmerkelijk is dat de originele HP60 ondanks zijn leeftijd nog in bijzonder goede staat verkeerd. De auto is de hele wereld over geweest maar is nu te zien in het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer, waar hij onderdeel is van de Louwman collection.

Ook interessant!

  • Pininfarina Battista
    Eerste Pininfarina Battista van klant heeft Nederlands tintje
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Gespot - Retezeldzame MG XPower op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Spyker

Vorig bericht: « Gumpert Apollo Sport in Brussel
Volgend bericht: Nog langer onderweg, met dank aan milieudefensie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michael Barbé zegt

    15 januari 2008 om 17:06

    allemaal leuk deze historie maar voor mij en voor vele andere mensen heeft Audi toch het verschil gemaakt (en maakt het nog steeds).

    Login om te reageren
  2. Willem zegt

    15 januari 2008 om 17:08

    Helemaal geen Spyker, toen heette het nog Spijker..

    Login om te reageren
  3. Mustang zegt

    15 januari 2008 om 17:08

    @Micheal Barbé
    Audi heeft het alleen goed in werking gekregen ! Daardoor is het zo bekend

    Maar toch wel leuk dat dat in nederland is gebeurt!:) Weer een beetje vaderlandse trots!

    Login om te reageren
  4. robbie zegt

    15 januari 2008 om 17:09

    @Willem, wat staat er op het spandoek op die Spyker?

    Login om te reageren
  5. joep zegt

    15 januari 2008 om 17:10

    Dr is over vierwielaandrijving laats ook een inteessante docu op ,volgens mij, discovery geweest. Deze spyker kwam daar ook in voor… ik zal eens kijken of ik hem miss kan vinden op het i’net!

    Login om te reageren
  6. raico racer zegt

    15 januari 2008 om 17:12

    tis maar wat je 4wd noemt he. Is net hetzelfde als een 2cv met 2 motoren, is ook vierwiel aangedreven maar echt vooruitkomen in het zand doet het niet.

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    15 januari 2008 om 17:12

    @joep.

    Klopt als een bus. Iets als mean machines of zo.

    Login om te reageren
  8. Gardo zegt

    15 januari 2008 om 17:26

    Deze wagen staat volgens mij ook in het Nationaal Automobiel Museum te Raamsdonksveer

    Login om te reageren
  9. jurrian zegt

    15 januari 2008 om 17:31

    Waarom neigt iedereen zo naar audi, ok, ze waren de eerste met 4wd in rally, maar dat was een bizar slechte 4wd, ladingen onderstuur, de echte goede 4wd wagens kwamen uit japan en bij lancia vandaan.

    Login om te reageren
  10. Willem zegt

    15 januari 2008 om 17:31

    @Robbie. in 1903 is de naam van Spijker veranderd in Spyker. Ook in 1903 is de HP60 uitgekomen. Wellicht net iets voor die wijziging…

    Login om te reageren
  11. jela zegt

    15 januari 2008 om 17:32

    Als bezoeker van autoblog weet je natuurlijk wat vierwielaandrijving is… Oh ja, Aimee? :P -vierwielcilinder-

    Login om te reageren
  12. monza zegt

    15 januari 2008 om 17:35

    50 pk voor een auto uit die tijd is veel.toch zonde dat spyker al vroeg failliet ging,wie weet hadden ze van ferrari etcetera gehakt gemaakt….in ieder geval hadden ze bij rotrex geen kans gemaakt.

    Login om te reageren
  13. Bishop zegt

    15 januari 2008 om 17:37

    @ Willem
    het is zeker wel Spyker, het was inderdaad eerst Spijker. Maar dat is in de tijd dat ze nog koetsen bouwde. Maar door de internationale bekendheid die ze verwerfde hebben ze de naam veranderd in Spyker omdat dit beter klinkt.

    @raico racer

    Dit is zeker wel een 4WD. En niet een of ander proefje van de gebroeders Spyker. Ze hebben met deze auto menig record aan gort gereden. En dan kan je denken aan concurrenten zoals Bentley en Rolls Roys.

    Doe maar even research dan kom je het wel tegen.

    Login om te reageren
  14. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 17:38

    BELGISCHE ontwerper Laviolette. Belgisch!

    Login om te reageren
  15. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 17:39

    @Willem: Spijker veranderde de naam in Spyker in 1899.

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 17:39

    Deze Spyker had nog een noviteit; het was de eerste zescylinder ter wereld.

    Login om te reageren
  17. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 17:40

    De auto die op deze foto staat werd later omgebouwd en werd gebruikt door de directeuren van Spyker.

    Login om te reageren
  18. C30CDIAMG zegt

    15 januari 2008 om 17:44

    De geschiedenis herhaalt zich. Auto’s “te duur” productie stagneert…

    Login om te reageren
  19. CasperH zegt

    15 januari 2008 om 17:44

    @ Joep / MX5-owner; ik heb al even gezocht, helaas nog niet gevonden…

    @ raico racer: een motor die vier wielen aandrijft. Hoe wil je dat géén vierwielaandrijving noemen dan?

    @ Gardo: volgens mij stond dat ook in de afsluitende regels van het artikel…

    @ Jurrian: omdat het de eerste fabrikant was die vierwielaandrijving introduceerde in de rallysport na een regelverandering waardoor alle wielen aangedreven mochten zijn. Omdat de eerste race met Quattro meteen gewonnen werd. En de volgende twee jaar ook praktisch elke race won. De volgende systemen van Lancia e.d. waren misschien beter, verfijnder, maar de ommekeer kwam van Audi.

    Login om te reageren
  20. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 17:46

    @BMW M335D Touring: Spyker produceerde toen meer dan Spyker nu.

    Login om te reageren
  21. dikke richard zegt

    15 januari 2008 om 18:06

    Casper is er maar druk mee.

    Login om te reageren
  22. CasperH zegt

    15 januari 2008 om 18:10

    @ dikke richard: ja? Als jij het zegt…

    Login om te reageren
  23. NLX zegt

    15 januari 2008 om 18:18

    Ik had dit ooit een keer op tv gehoord, maar waar? ideeen?

    Login om te reageren
  24. Turbopaultje zegt

    15 januari 2008 om 18:26

    Er is daar nog een mooie, vrij onbekende wetenswaardigheid :

    DAF, ja DAF heeft in 1970 al officieel en succesvol een 4WD rallycrosswagen ingezet met Jan De Rooy……….. genaamd “het Bultje”

    http://www.rallydaf.nl/

    Jan reed natuurlijk alles aan gort en daarom werd in 1973 4wd door de FISA verboden….

    Login om te reageren
  25. gijs zegt

    15 januari 2008 om 18:27

    -edit: zwaai zwaai-

    Login om te reageren
  26. Sjon zegt

    15 januari 2008 om 18:59

    @Casper, in het debuut jaar van de Audi Quattro werd het kampioenschap gewoon gewonnen door de achterwielaangedreven Lancia 037 (voornamelijk omdat ie betrouwbaarder was dat dan wel).

    Iets later kwam de Lancia Delta S4 die de Quattro kompleet vernederde en toen groep B geschrapt werd (door een gruwelijk ongeluk), kwam Lancia met de Delta Integrale die de rallysport 6 jaar lang domineerde (waarvan het laatste jaar door prive teams omdat Lancia uit de rallysport stapte dankzij Fiat).

    Audi gebruikt het Quattro veel met PR waardoor iedereen denkt dat het helemaal geweldig is, maar de geschiedenis bewees wel anders.

    Login om te reageren
  27. Gardo zegt

    15 januari 2008 om 19:12

    @ Casper

    oh yeah, overheen gelezen I guess
    Zodra het museum weer open is zal ik wel eens gaan kijken of ik hem kan vinden.
    Ik loop namelijk stage boven het museum, in het Louwman College :D

    Login om te reageren
  28. Mike zegt

    15 januari 2008 om 19:13

    ik heb ergens op het net een filmpje gezien van de hp60…maar waar? geen idee ik ga zoeken….

    Login om te reageren
  29. CasperH zegt

    15 januari 2008 om 19:59

    @ Sjon; Audi won het rijderskampioenschap in ’83 en ’84 en het constructeurskampioenschap in ’82 en ’84. De Lancia 037 won alleen het constructeurskampioenschap in ’83.

    De “totale vernedering” door de Delta vond pas plaats vanaf 1987, nadat Peugeot in de twee voorgaande jaren alle titels op haar naam had gezet met de 205 (evenals de Delta een heerlijke wagen trouwens imho)

    Login om te reageren
  30. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 20:00

    @Turbopaultje, de 555.

    Login om te reageren
  31. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 20:01

    @Sjon: Meerdere gruwelijke ongelukken

    Login om te reageren
  32. Kyanite zegt

    15 januari 2008 om 20:04

    @Bishop
    Spijker is veranderd in Spyker, niet alleen omdat het beter klinkt, dit was voornamelijk om internationaal auto’s te kunnen verkopen.

    Login om te reageren
  33. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 20:20

    Het klinkt ook niet anders, maar internationaal was het beter. In GB wist men zo beter de naam uit te spreken en het was een simpele ingreep natuurlijk

    Login om te reageren
  34. CasperH zegt

    15 januari 2008 om 20:20

    @ Jan C. Je hebt trouwens gelijk, het is een Belg geweest, die Laviolette. Excuus!

    Login om te reageren
  35. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 20:23

    Die man heeft in België ook geprobeerd een automerk op te richten, maar kon uiteindelijk maar eentje bouwen. Die is helaas gesloopt. Een niet algemeen bekend weetje. Mocht iemand in België nog een sportwagenmerk willen oprichten: Er zijn verscheidene namen voor het oprapen; Excelsior, Springuel, Imperia, Laviolette etc.

    Login om te reageren
  36. Turbopaultje zegt

    15 januari 2008 om 20:24

    Yep. Heb die 555 helaas nooit live gezien (was toen net in staat de TV aan te zetten….) Moet zeer spectaculair geweest zijn: 180pk, 4wd, ca 850 kg en Jan de Rooy als rijder.

    Wat had DAF toen toch een fantastisch stukje techniek in handen, echter ook the most terrible marketing …………. bekende “Eindhoven” syndroom.

    P.S. Het vreselijke ongeluk op Corsica van Toivonen in 1986 was de druppel.

    Login om te reageren
  37. jo zegt

    15 januari 2008 om 20:27

    En voor die niet weten wat voor wagen de Delta S4 was.
    Dat was de eerste auto met een TURBO en een mech.COMPRESSOR.
    Uit de 1.8 vier cylinder kwam maar 400PK vermogen uit.
    De Delta S4 was wereld kampioen in 1986.

    http://www.omicron.uk.com/lanciacentral/delta/models.html

    Login om te reageren
  38. Armada zegt

    15 januari 2008 om 20:35

    @ Casper.

    Audi was niet zozeer degene die het 4×4 systeem fatsoenlijk aan de praat kreeg, maar vooral lichter. In die tijd waren de fabrikanten voornamelijk van mening dat het systeem te zwaar zou zijn voor in de autosport.

    Voor die tijd werd 4×4 vooral als te zwaar gezien. Audi heeft het dus niet zo zeer geperfectioneerd, maar wel een stuk lichter gemaakt voor de rallysport.

    Login om te reageren
  39. CasperH zegt

    15 januari 2008 om 20:47

    Hmm, Armada, dat betwijfel ik: men veronderstélde dat het te zwaar en te gecompliceerd zou zijn, en daarom ontwikkelde men het niet volgens mij. Maar waar zie je mij überhaupt beweren dat Audi het “aan de praat” kreeg? ;)

    Login om te reageren
  40. Graaf H. zegt

    15 januari 2008 om 21:29

    Ik word gewoon warm van die nostalgie.

    Velgen zijn de max, zou een herintroductie mogen krijgen.

    Login om te reageren
  41. C30CDIAMG zegt

    15 januari 2008 om 22:49

    @ Jan C.

    Ja dat geloof ik graag, volgens mij als ik het goed begrijp was het een merk die vooral voor de racerij produceerde en daarnaast nog een klein gedeelte particulier produceerde. En nu…. nu is het gewoon nog steeds een mooi merk :P

    Login om te reageren
  42. InF3Rn0 zegt

    16 januari 2008 om 02:15

    lijkt alsof er 3 Turken op dat oldtimer zitten : )

    Login om te reageren
  43. johan zegt

    16 januari 2008 om 02:55

    @InF3Rn0

    dan mogen ze verdomde gelukkig zijn, buiten dat klopt je eigen zin wel?

    Login om te reageren
  44. Stuey zegt

    16 januari 2008 om 09:36

    @ Jan C eindelijk iemand die zijn klassiekers kent

    ik heb die HP60 een keer op Goodwood de heuvel op zien scheuren

    Login om te reageren
  45. Jan C. zegt

    16 januari 2008 om 11:52

    @Stuey: Heb er een foto van…
    @BMW M335D Touring: Nee, racerij was nooit de hoofdmoot voor Spyker. Zoals je wellicht kon lezen heeft men er maar weinig mee geraced. Het was ook meer een promotieding. Een conceptauto avant-la-lettre. We kunnen stellen dat deze Spyker dus nog een primeur had: De eerste conceptauto. Overigens, wat velen niet melden is dat Spyker in 1907 failliet ging. Het heeft een doorstart gemaakt, maar het is wel vaker in de korte tijd tot 1925 hangen en wurgen geweest. Dat is dan wel een beetje als het huidige Spyker.

    Login om te reageren
  46. Benjamin zegt

    16 januari 2008 om 16:46

    Btw casper: Permanente vierwielaandrijving wil niet zeggen dat alle wielen permanent aangedreven worden… Het geeft aan dat het niet door de bestuurder zelf is in of uit te schakelen is. De techniek hedendaags bepaalt zelf of het nodig is ja of nee :)

    Login om te reageren
  47. banaan zegt

    17 januari 2008 om 18:46

    HUH???
    Een artikel over de geschiedenis van vierwielaandrijving zonder Subaru te vernoemen???
    De makers van de eerste personenwagen (niet-terreinwagen, niet-SUV) met vierwielaandrijving! (Nl. De Subaru Leone 1972) En tegenwoordig is bijna gans het gamma er standaard mee uitgerust.

    Login om te reageren
  48. Jan C. zegt

    17 januari 2008 om 21:42

    @banan: Owned! Die eerste is dus de Spyker hier, want die is ook verkocht als toerwagen met een iets minder krachtige motor…

    Login om te reageren
  49. banaan zegt

    18 januari 2008 om 17:37

    @Jan C.: ahzo. Als dat zo is, dan is Subaru de tweede die dat deed. Nog steeds het vermelden waard dus.

    Het blijft toch zo dat in een artikel over de historie van 4WD je toch zeker ook over Subaru moet vertellen.

    Login om te reageren
  50. Jareth zegt

    22 januari 2008 om 11:53

    als we het toch over nederlandse trots kunnen hebben vergeten we ook dat CVT (Constant Variable Transmission) ook een nederlands uitvinding is. Het zal voor de meeste mensen als VarioMatic in de oren klinken. Ja die ene uit de Daf 55. Het is een duur systeem wat zeer efficient werkt. tik het maar in op Wikipedia en je zal er ongetwijfeld iets over te zien krijgen.

    Login om te reageren
  51. Jareth zegt

    22 januari 2008 om 11:53

    als we het toch over nederlandse trots kunnen hebben vergeten we ook dat CVT (Constant Variable Transmission) ook een nederlands uitvinding is. Het zal voor de meeste mensen als VarioMatic in de oren klinken. Ja die ene uit de Daf 55. Het is een duur systeem wat zeer efficient werkt. tik het maar in op Wikipedia en je zal er ongetwijfeld iets over te zien krijgen.

    Login om te reageren
  52. CasperH zegt

    22 januari 2008 om 21:58

    @ Banaan: als je volledige documentatie zoekt over vierwielaandrijving kun je beter naar wikipedia gaan. Dit is gewoon een stukje waarin ik wou vertellen over de eerste auto met 4wd en het Nederlandse aspect wat daarbij hoort.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North