De vijfde generatie Range Rover staat te trappelen en druppelen van ongeduld. UPDATE: nu ook met foto’s in het vleesch.
Range Rovers gaan over het algemeen vrij lang mee. De eerste generatie werd in 1969 geïntroduceerd en bleef tot 1996 in productie. De tweede generatie Range Rover (P38 voor intimi) was relatief gezien een kort leven beschoren: van 1994 tot 2002. De derde generatie (de L322) kon worden gekocht van 2001 tot 2012.
De huidige generatie Range Rover (de L405) loopt mee vanaf 2012 en is dus ook alweer 9 jaar oud. Hoog tijd voor een nieuwe model, dus! Land Rover gooit er vandaag twee teasers uit en bevestigt dat het niet heel erg lang meer gaat duren.
Vijfde generatie Range Rover
Uiteraard valt er nog niet heel veel met zekerheid te zeggen, maar wel dat de auto zijn kenmerkende silhouet blijft behouden. Ergens is een Range Rover een stuk statiger dan de ietwat ordinaire concurrenten. Denk aan de Mercedes-Benz GLS, BMW X7 en Bentley Bentayga. Dat uiterlijk is naast de terreinwaardigheid van de auto de USP van de Range Rover.
De nieuwe Range Rover zal komen te staan op het MLA-platform. Net als het huidig model komen er versies met een korte en lange wielbasis. Qua techniek is de Range Rover een overgangsmodel. De auto zal leverbaar zijn met benzine- en dieselmotoren. Dat zullen mild-hybrids met een klein beetje elektrische ondersteuning.
BMW V8
Daarnaast zullen er ook PHEV’s komen voor de vijfde generatie Range Rover. Vervolgens verwachten we een volledige elektrische Range Rover. Ten slotte zal het topmodel voorzien zijn van een 4.4 biturbo V8 van BMW. De supercharged V8 zal niet terugkeren. Voordat we het vergeten, dit zijn de gelekte afbeeldingen:
Het Spaanse Cochespias heeft een tijdschrift gelezen met nog meer lekkages (met dank aan Barry voor het tippen):
Dan is het de vraag: hoe lang moet je nog wachten? We hebben het antwoord voor je! De vijfde generatie Range Rover beleeft zijn publieksdebuut op 26 oktober. Om 21:45 om precies te zijn. Op dat moment gaan meteen de orderboeken open.
UPDATE: Er zijn nu ook foto’s van de nieuwe Range in het vleesch. Dank aan Robin en Henri voor de tips!
Edge zegt
Heel, heel heel erg fraai. Het design van de huidige Range zat erg goed in elkaar, met uitzondering van die louvres op de deur die overgaan in die stootlijst. Nu die verdwenen zijn en er een subtieler designelement voor in de plaats is gekomen oogt de auto net even wat stijlvoller dan voorheen.
lfoose zegt
@Edge: zijkant en de voorkant inderdaad weer prachtig, maar die achterlichten?
mashell zegt
Je spelt saai verkeerd… Deze is zo glad dat ik bang ben dat deze wagen aan hetzelfde effect lijdt als de Velar: op foto’s ziet het er goed uit maar in het echt is het een karakterloos hok. Voordeel is wel hier zit nog iets van karakter in het design aan de achterkant is terecht gekomen terwijl de Velar het moet doen met de allerlelijkste achterbumper allertijden.
bassrt zegt
Heb ze vorige week maandag mogen zien en zijn echt prachtige wagens zowel exterieur als interieur. Range Rover en Range Rover sport zien er verschillend uit van elkaar. Met name de achterlichten is bij de Range Rover zoals het instragram bericht en bij de Range Rover sport die velar achterlichten. Voorbumper en die sierlijsten aan de deur waren wel anders, maar misschien een optie die wij niet gezien hebben.
grote getallen gaan pas los vanaf 25 November trouwens, maar zijn nu al wagens aan het bouwen voor klanten en kleine aantallen.
Edge zegt
Weet je toevallig of de Sport gelijktijdig onthuld wordt, of krijgt die variant op een later moment zijn moment of fame?
willeme zegt
@Edge: die komt later, maar staat wel hetzelfde MLA-platform.
mp014 zegt
@bassrt: als ze nu al aan het produceren zijn wat zou dan een geschatte levertijd moeten zijn? Ik heb m’n nieuwe Defender begin augustus besteld en hoor net dat het wel eens maart/april kan worden voordat die geleverd wordt…..
pignon zegt
@mp014: same for me. Maar ik was er op voorbereid. Niet erg. Defender wordt niet in UK gebouwd. Range wellicht wel?
mp014 zegt
@pignon: het is wat het is hé, vind het ook niet zo erg maar kijk er wel erg naar uit. Uit nieuwsgierigheid, welke configuratie heb je besteld?
pignon zegt
@mp014: d200 hse. ( en dan later chiptuning voor 300pk) Ook ik zie er naar uit ;)
mp014 zegt
@pignon: leuk! Ik heb zelf de 90 Xdynamic gekozen. Ook de 200d. Ik begrijp dat dat chiptunen wel vaker gebruikt? Collega van me in NL doet dat met al z’n auto’s. Vervalt de garantie dan niet? En waar kan je dat laten doen? Van 200 naar 300pk is wel heel erg veel nee?
pignon zegt
@mp014: er zijn er meerdere die het doen. Zoek bijvoorbeeld op shiftech punt eu. Dan ga je naar 330pk en 720nm. Dat zijn echt mooie waarden voor een 6in lijn
rvdw zegt
@pignon: kijk ermee uit. Fabrieksgarantie komt er direct mee te vervallen. Blok kan de 300 pk hebben, maar het risico is wel erg groot. Ook gezien het feit dat het nog een erg nieuw blok is weinig praktijk ervaring mee is.
jopio zegt
@mp014: @pignon; allebei een besteld? Helden!
mp014 zegt
@jopio: Merci ik geef het door aan de vrouw 😉 haar keuze! Ik moet het zelf met een Volvo doen ☺️
Richmond zegt
@mp014: gezien het chips tekort zal het best lang zijn
mp014 zegt
@benja01: ja ik vrees er ook voor 😣 februari/maart is de laatste update…
bassrt zegt
Goedemorgen. Dat is altijd moeilijk te zeggen, want ik ben geen verkoper van Jaguar Land Rover, maar een ontwikkelaar van een paar delen van deze auto’s. Defender loopt al een tijd in productie, dus die word alleen tegen gehouden door de chip tekort op dit moment. Persoonlijk niet zo veel met de defender van doen. Op dit moment alleen bezig met de facelift van de defender SVR bezig. De defender die bouwen ze in Nitra Slowakije en de Range Rover en Range Rover sport in Solihull Engeland samen met de discovery, velar en F-pace.
Met de Range Rover en Range Rover sport zitten op dit moment nog in een bouwfase voor de start van productie. Dit zijn kleine aantallen die nog gebouwd worden, maar worden wel verkocht aan klanten. Dus de grote series komen pas over een maand. En de bedoeling was om te start, hou je vast, vorig jaar Juni.
leonlampe zegt
@bassrt: wat voor delen maak je precies?
bassrt zegt
Voornamelijk onderplaat bescherming. Dus als je onder de auto kijkt die grote kunststof platen. Dit doen we voor verschillende merken, maar ik doe voornamelijk Jaguar Land Rover modellen.
Naast onderplaat bescherming doe ik ook behuizingen voor de 12v accu en de MHEV pakket. Ook voor deze auto, dus we zitten goed bezet bij deze.
lecomte zegt
Dat wordt binnenkort even langs de dealer gaan.
harrie zegt
Weer dat uitgekauwde badkuip design.
meneerdemeneer zegt
Ben niet zo van de Engelse auto’s maar de Range Rover is prachtig.
Tijdloos ook!
marcomanta zegt
Blijft gewoon mooi, kost wat, maar dan heb je ook wat.
adyton zegt
Op zich vind ik de huidige niet aan vernieuwing toe. Maar de nieuwe lijkt ook meer een update te zijn. Heel mooi, maar de achterkant is toch wel wat wennen. Jammer ook dat het scherm nu vrij staat en niet ingebouwd is. Maar ik had vooral schrik dat de wagen te glad ging worden, beetje zoals de Velar. Dat valt reuze mee!
toniominestrone zegt
Wat eens het werkpaard was van Engelse elite is verworden tot een patser bak.
Variomatic zegt
@toniominestrone: ja, omdat de markt daar naar vraagt, so what? Wat hadden ze dan moeten doen? Stoïcijns een kaal rammelend werkpaard blijven produceren terwijl de Defender dat gat prima vulde? Net als de rest van de Engelse auto industrie failliet gaan? Wees blij dat het merk überhaupt nog bestaat.. Patsers gonna patser, met of zonder RR.. en dragen daarmee fors bij aan de BV Nederland via de accijns, BPM en MRB, je zou ze dus eigenlijk moeten bedanken! :-)
slickrick zegt
@toniominestrone: degene die erin rijdt zal het een worst wezen, die kijken zelfs neer op bedrijfsbusjes vanuit een RR
phevtreb zegt
Ik hoop dat hij als 6 zitter leverbaar wordt, dan is het voor mij een reële optie.
scrmeagle zegt
2e hands niet te slijten
Mercbenz zegt
Vind zelf de eerste en de derde generatie het gaafst… Als de wegenbelasting je niet de nek om zou draaien zou een late TDV8 voor mij een geweldige optie zijn
Joost zegt
Helemaal eens! Een L322 of de ‘oer-RR’ zijn imho ook de mooiste.
Na het lezen van dit bericht Marktplaats maar eens aangeslingerd op zoek naar een L322. En het meteen maar weer gesloten.
Aanschaf is al geen ‘wisselgeld’ bedrag. Erin gaan rijden is helemaal niet te doen, denk ik…
bas2014 zegt
Ik vind m geslaagd
moveyourmind zegt
Weer erg fraai. Wordt vast weer een Range Rover zoals een Range Rover hoort te zijn, enigzins ingetogen en bijzonder stijlvol. Heel anders dan de meeste concurrenten die eruit zien alsof ze moeten imponeren en intimideren. Wat zeker ook wel iets kan hebben, maar die Engelse aanpak spreekt mij meer aan.
ometom zegt
Van mij hadden de veranderingen wel wat radicaler gemogen, van de zijkant zie je bijna geen verschil. Desalniettemin vind ik het wel mooi.
Richmond zegt
Ik vind de achterlichten niet mooi. De vorm van de achterlichten was een knipoog naar de eerste RR
MaartenD zegt
Blijft de meest stijlvolle optie in zijn klasse ook al moet ik zeggen dat ik die achterlichtunits er niet uit zien