
De eerste echte vliegende motorfiets is te koop in Japan, maar is kneiterduur. Je moet aardig wat duiten neerleggen om te pionieren.
Want je bent echt een pionier als je het aandurft om op deze motorfiets te stappen. Niet iedereen voelt zich veilig op een uit de klauwen gegroeide drone. Maar goed, uniek is het wel. Overigens experimenteert het Amerikaanse leger al heel lang met dergelijke vliegende motoren.
Vliegende motorfiets te koop
De Xturismo, zoals het apparaat heet, is vanaf nu te koop in Japan. De prijs begint rond de 778.000,- euro. De futuristische motorfiets is pas onthuld op de Detroit Auto Show. De planning is dat de vliegmachine volgend jaar ook leverbaar is in Amerika. In Star Wars -ja de films- zijn snelle landspeeders te zien. De ontwerper van de Xturismo, Shuhei Komatsu, is gek op deze apparaten. Daar heeft hij zijn inspiratie dan ook opgedaan, zegt hij tegen Detroit News. Toen hij opgroeide besloot hij er een zelf te maken.
Het is een landspeeder voor de Dark Side
Nu is het apparaat zover dat het echt kan vliegen en bruikbaar is. Het gevaarte kan ongeveer 40 minuten in de lucht blijven en haalt een topsnelheid van 100 kilometer per uur. Best indrukwekkend, want de Xturismo weegt bijna 300 kilo. Het is uitgerust met een hybride motor van Kawasaki. Het bedrijf is in eerste instantie gespecialiseerd in het bouwen van onbemande drones, nu heeft het dus een grotere variant gemaakt.


Lekker vliegen
De grote drone, want dat is het, is te koop in Japan. Dit omdat daar minder strenge regels gelden. Het land ziet het niet als een vliegtuig, daardoor heb je geen ingewikkelde vergunning of vliegbrevet nodig. De CEO van het bedrijf hoopt dat dit tevens het geval zal zijn in Amerika. Het is maar de vraag of de vliegmachine ooit toestemming krijgt in Europa. Wij (nou ja, meer onze beleidsbepalers) zijn namelijk dol op ingewikkelde regels.
Bang aangelegd? Wees gerust, de Xturismo komt met allerlei veiligheidsvoorzieningen om onder andere botsingen te voorkomen. Het bedrijf denkt dat veel mensen de vliegmachine kopen om te recreëren, net zoals bijvoorbeeld waterscooters. Overheden zouden het kunnen aanschaffen om te gebruiken om inspecties te plegen van infrastructuur. Of handhavingstaken uit te voeren.





En hoe krijg je dit ‘road legal’ dan wel ‘luchtwaardig’? Moet je dit nu laten registreren bij de Rijksdienst wegverkeer (RDW) of bij de Rijksluchtvaartdienst?
Wat betreft de exorbitante kosten; je kunt dit ook prima zelf bouwen.
Check deze playlist van YouTube legend Colin Furze:
https://www.youtube.com/results?search_query=colin+furze+hover+bike+playlist+
Godzijdank hebben wij in Europa ingewikkelde regels. Scheelt weer een hoop verkeersdoden. Of luchtvaardoden, hoe je het ook wil zien.
Nu de prijs laten dalen met 7 ton en je bent er!
Het is supercar geld, maar ook het enige voertuig waarmee je nooit zult hoeven te wachten bij het verkeerslicht. Dat kan ook niet, want met 5 minuten wachten is er al 12.5% van de maximale vluchttijd minder..
Je vergeet even de toestemming waar je dit allemaal mag gebruiken, vooralsnog nergens.
Shut up and take my money !!
Een vrij parkeervak zoeken is vanuit de lucht wel een stuk gemakkelijker natuurlijk.
Toch maar eens babbelen over dat leasetarief.
Op hun site staat een cruising range van 40 km ipv 40 minuten. Beetje magertjes voor een soort hybride aandrijving. Als gimmick is het een geweldig ding maar waar ga je zoiets praktisch gebruiken?
Voor wie levensmoe is…..:-)
Voor een ton heb je jetson, 86kg/20min vliegen/102kmh. Mocht ik ooit te veel geld hebben dan zou ik zon jetson nemen. https://www.jetsonaero.com
Zag het artikel ook al ergens voorbijkomen in een nieuwsapp. Er zijn genoeg andere opties dan dit logge ding, maar helaas zijn de prijzen nergens van de poes!
Die prijs vind ik niet interessant. Ik vind het veel interessanter dat ze nu eindelijk op de markt komen. Mooie ontwikkeling. Ooit was dit toekomstmuziek en voor sci-fi nu kun je er echt één kopen. Die prijs gaat vanzelf wel zakken door verdere ontwikkelingen.
Ik weet nog dat in de jaren ’90 de eerste platte tv werd uitgebracht. Kostte toen rond de fl 50.000 (Ongeveer 23.000 euro). Nu kun je die dingen van veel betere kwaliteit voor een paar honderd euro kopen.
Met 2 propellers die de main thrust verzorgen en 4 extra voor stabilisatie is het wel een interessant ding. Zit veel redundancy in, om het zo maar even te zeggen. Het betekent wel een relatief hoog energieverbruik en dit is weer te zien aan de korte vliegtijd. Je moet wel enigszins opletten als bestuurder, er moet realtime 3D afstand gehouden worden. Met mooi weer leuk, maar met een hoop zijwind blaas je zo off course.
Je vergeet de software, als er zo’n Tesla programmeur aan rommelt, stopt hij ineens midden in de lucht. De bedrijven die een helicopter in elkaar schroeven zijn echt wel van een ander kaliber, als deze drone ‘prutsers’. Ik wacht dus nog even tot nadat er wat early adaptors naar beneden zijn gevallen.
Luke Luchtwandelaar had er veel moeite mee in Endor’s bosomgeving. George Lucas gebruikte de fenomenale THX audio techniek om ‘m in mijn woonkamer te horen zweven. 😎