De fiets is geen alternatief op de auto. Een lichte motorfiets kan dat wel zijn en je kunt daarmee flink geld besparen.
Als je ooit twijfelde om je motorrijbewijs te halen, dan kunnen de flinke brandstofprijzen een nieuwe motivatie zijn. Een motorfiets kan een stuk zuiniger zijn in vergelijking met een auto. En met het mooie lenteweer is het absoluut geen straf om op de motor te zitten.
De 50cc scooter gaat richting de uitgang
Binnenkort ben je met een snorscooter (25km) ook verplicht een helm op te doen. Dus die categorie gaat echt minder interessant worden. Natuurlijk kan je een bromscooter of schakelbrommer (45km) gaan rijden. Maar daarmee ben je nog steeds niet echt goed uitgerust om een volwaardige verkeersdeelnemer op de rijbaan te zijn.
Overstappen naar een lichte motorfiets (125cc) of een motorscooter zou dus een oplossing kunnen zijn. Maar daarvoor moet je in Nederland nog steeds een motorrijbewijs halen. En daar wringt nog steeds een beetje de schoen.
Jan Ykema, directeur van MotoMondo en vriend van Autoblog, is van mening dat een lichte motorfiets van maximaal 125 cc een uitstekend alternatief kan zijn voor de forens die geld wil besparen, zeker als je daar met een B rijbewijs op zou mogen rijden.
Dat zegt Ykema tegenover Nu.nl. Het brandstofverbruik is met 1 op 35 tot 1 op 45 extreem zuinig. En daar staat geen geweldig grote aanschafprijs tegenover, wat met een nieuwe zuinige auto wel het geval kan zijn. Een lichte motorfiets is een interessante aanvulling naast je eigen auto. Voor de mooie dagen kun je de auto thuis laten staan en ga je naar het werk of een afspraak met de motor.
Rijbewijsregels A1
Waar we ook rijden in Europa, op veel plekken komen we B (auto) rijbewijs bezitters tegen die op een A1 motorfiets mogen rijden. Soms na een aantal uren verplichte rijles (lijkt ons handig), maar soms ook zonder enige aanvullende regels.
Natuurlijk zou dit ook voor NL niet gek zijn. Zeker NU niet met de stijgende prijzen aan de pomp. Dat vraagt wel om een Eureka momentje van onze politici.
Stel een paar heldere regels op en geef mensen de gelegenheid om op een schone/zuinige 125cc (motor) scooter te stappen. Wij stellen voor:
- Vanaf 18 jaar bij bezit B rijbewijs
- Verplicht 6 uren specifieke 2 motorrijles, voordat je de weg op gaat
- Verbod voor deze gebruikers om op de snelweg te rijden
Dan kunnen we langzaam snorscooter uit gaan faseren, die blijkt toch vooral een ongewenste gast op het fietspad. Dan vervangen we die door een goed alternatief, de 125 (motor)scooter
Eens?
De aanschafprijs van een nieuwe lichte motorfiets ligt onder de 4.000 euro. Dat maakt het ook zo interessant. De motorfietsverkopen zullen uiteindelijk moeten uitwijzen of de stijgende prijzen inderdaad meer mensen hebben aangetrokken tot een motorfiets in vergelijking met eerdere jaren.
Tonnie zegt
En na 6k km zijn die Mash en Hyosung brommers volledig afgeschreven… Tenminste als die kwaliteit gelijk is aan de brommers/scooters die ze vroeger maakten.. Rieju valt onder de ktm vlag als ik me goed herinner? Misschien is dat nog wat.
baardmijt zegt
@thijsj: Ik was ooit getuige van een gesprekje tussen een koper van een dergelijk product en de niet nader te omschrijven verkoper ervan. De klant kwam bij de verkoper om te melden dat zijn plof het niet meer deed. Er werd gevraagd naar de leeftijd van het vehikel, dat was een paar maanden / 2000km ofzo. Waarop de verkoper reageerde: Ja? Dat is toch de verwachte levensduur ongeveer? Nu is dat natuurlijk iets overdreven, maar er is een reden dat ie liever een Honda verkocht.
audicoupe84 zegt
Ik heb als inwoner van Amsterdam-noord een fijne Honda Civic die 1;17a18 rijdt, en een Chinese geel kenteken scooter in mijn voortuin. In die voortuin ook een stadsfiets met fietstassen en een race fiets. Die dikke brommer 125cc hoeft voor mij niet.
niek1411 zegt
Vast heel zuinig een lichte motor, maar ik kan een hoop benzine verstoken voordat ik de kosten van het halen van een motorrijbewijs er uit heb
karhengst zegt
Je zou toch verwachten dat ze, gezien hun formaat en gewicht, nog een flink stuk zuiniger zijn dan 1 op 40.
Dan kan je beter de Outlander alsnog aan de stekker hangen.
Dutchdriftking zegt
@karhengst: iets met aerodynamica.
karhengst zegt
Ja, logisch. Maar wat dat betreft dus des te indrukwekkender wat men met het concept “auto” heeft weten te bereiken, dat ze ondanks hun gewicht en grootte dusdanig zuinig zijn dat ze qua energieverbruik een uit de kluiten gewassen fiets te kakken zetten.
Zijn er geen modellen op de markt die hier dus op inspelen? Of kom je dan automatisch uit bij concepten als een Carver One?
Ps. Goeie post hieronder!
boomhauwer zegt
@karhengst: aerodynamisch gezien is een motorfiets barslecht.
bernoulli zegt
De fiets kan ook een alternatief zijn voor de auto. Genoeg Nederlanders die elke dag met hun dikke reet in de auto stappen naar het werk 8 km verderop.
Dutchdriftking zegt
Dit is natuurlijk de grootste onzin die er is. Een goed pak plus helm kost makkelijk 1.000 tot 1.500 euro, en je wilt tenslotte niet op veiligheid bezuinigen, dus je gaat dit uitgeven. Je rijbewijs kost minstens het zelfde.
Dan komt de aanschaf van de motor nog, koop iets wat je leuk vind en waar jij je prettig bij voelt. Waarschijnlijk koop je voor die 4.000 euro een tweedehandsje wat veel leuker is dan 125cc, maar wel wat minder zuinig.
Dan komt je jaarlijkse onderhoud er nog bij, en omdat je motor je troetelkindje is zal je ook hier niet op bezuinigen. Ook dit is natuurlijk een stukje veiligheid. Als je pech hebt kan je hem thuis niet binnen stallen, dus staat hij weg te rotten onder een zeiltje, of ben je extra kosten kwijt aan stalling. Nadeel van stalling, je gaat minder vaak rijden, en al helemaal geen woon-werk. Iedere keer je motor elders ophalen (al is het maar een kilometer) is omslachtig en een enorme beperking.
Als het mooi weer is ga je eindelijk lekker een stukje rijden, dat vind je leuk, en daar heb je dat ding tenslotte voor. Dit zijn extra kilometers welke je zonder motor niet zou maken, dus weer extra kosten. Als het slecht weer is staat hij stil en ga je lekker met de auto…
Kortom, motorrijden is fantastisch, ik doe het zo vaak mogelijk, en ik doe ook zeker woon-werk wanneer het uitkomt, maar als je geld wilt besparen moet je op de fiets of met de bus. Níet een motor kopen.
mmax zegt
Volslagen mee eens! zo’n lichte motor is echt alleen maar een uitkomst voor 18-jarigen die niet kunnen wachten en geen gesmoorde 600 willen
stinos zegt
Het type mensen dat hier, aangehaald wordt in dit artikel, trekt een oude helm, dikke winterjas + handschoenen van zolder, Tankt E10 in DE omdat dit nóg goedkoper is, onderhoud? ach, zolang het loopt, loopt het..
Gelukkig val ik niet in die categorie..
thjvanvlerken zegt
Inderdaad leuk speelgoed zo’n lichte fiets. Maar vermogen op een motor is toch een stukje veiligheid, zodat je makkelijk kan wegtrekken uit gevaarlijke situaties. Een pk of 40 lijkt me toch wel fijn…
Dutchdriftking zegt
@thjvanvlerken: De Royal Enfield Continental lijkt mij inderdaad een beter idee dan zo’n opgevoerde brommer. Je hebt echt geen 1.000cc nodig (is wel prettig) maar een klein beetje koppel om vlot door het verkeer te gaan is erg prettig en vergroot de veiligheid.
mmax zegt
Als je toch een motorrijbewijs hebt kan ik me voorstellen dat een lichte motorfiets al snel “te langzaam” voelt. Naast looks en geluid en al dat soort dingen denk ik dat petrolheads onderbewust genieten van het “over hebben van vermogen”. Bij een beetje motor is dat overschot al gauw behoorlijk en voel je je altijd enorm snel. Een lichte motor zal dat niet hebben. Als je toch al de investering doet om een pak, rijbewijs en een motor te kopen dan is de financiele impact denk ik niet heel hoog om een “normale” motor te kopen en normaal te rijden, met als voordeel dat je het gas een keer open kan draaien ten koste van je verbruik.
Daarbij heb ik zelf de indruk dat het bij de motor misschien nog meer dan bij de auto afhangt van het rijgedrag hoeveel je verbruikt. Mijn ducati met 820cc motor is afgesteld op een dyno en als ik mijn best doe kan ik er 1:13 uit halen. Als ik mijn best de andere kant op doe kan ik ook wel 1:30 rijden.
stinos zegt
Je herkent de niet-genotsrijders dan wel direct.. zwaaien ho maar..
Gulli zegt
Ik zwaaide laatst per ongeluk naar een schakelbrommer. Ding zag er serieus dik uit. Die jongen had ook de dag van zijn leven daarna :D
GH zegt
Ik zwaai ook sowieso niet. Noem mij zuur, maar wat een kansloos motordingetje vind ik dat. Zelfde als vrachtwagens die alle koplampen, verstralers en zwaailampen aanzetten als ze een bekende tegenkomen.
Ik ken die mensen niet en ondanks dat ik die hobby deel, ik zwaai toch ook niet naar andere autorijders vanuit mijn auto.
baardmijt zegt
@GH: Zo kansloos is het niet, het is een gebruik wat al decennialang in ere wordt gehouden, heel veel motorrijders doen het nog steeds. Ik vind het zelf wel grappig en groet er vrolijk op los, maar op zich begrijp ik je bezwaren. Het is dan ook niet verplicht, gelukkig maar.
O plaat zegt
Als je een oldtimer had kon je wel zwaaien naar andere van uit je auto.
pomoek zegt
Over dat de fiets geen alternatief is en de motor wel? Even afgezien van de uitstekende opmerkingen van dutchdriftking: natuurlijk is de fiets dat wel. Voor korte ritjes in de stad: absoluut. beter voor jezelf de omgeving en het kost je net zo weinig of zoveel tijd als een rit in een auto. Voor de iets langere ritten is een elektrische fiets een prima alternatief.
Voor woon werk verkeer dan? Gemiddeld is dat 15-35 km. En de gemiddelde acceptabele reistijd is 70-90 minuten.
Maar laten we eens stellen dat je met de auto gemiddeld een uur doet over een reisafstand van 40 km, en dat de oorzaak van die lange reistijd files is. Je besluit met de motor te gaan omdat dit tijd bespaard. Laten we zeggen een half uur per rit. Dat scheelt 50%.
Dan moet je jezelf nog wel iedere keer in een motorpak hijsen. En bij aankomst er ook weer uit. Ik schat dat dit per rit, makkelijk 15 minuten is. De tijdwinst is dan nog maar 15 minuten. Tenzij je het geen probleem vindt om de hele dag in een motorbroek en laarzen rond te lopen op kantoor.
In de zomer zweet je je kapot in een motorpak en zul je jezelf ook nog wat moeten opfrissen. In een typische Nederlandse winter zal het nog wel gaan.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de veiligheid. Ik rij geen motor maar ik hoor graag hoeveel bijna botsingen je als motorrijder per rit je meemaakt omdat automobilisten je over het hoofd zien tijdens het file rijden. Ik schat zeker 2 keer per rit.
Ik geloof echt dat motorrijden geweldig is. Maar het is voor 95% (gokje) van de mensen geen alternatief voor woon werkverkeer.
En als het om 40km gaat en die niet in een auto wil doorbrengen? Waarom geen speed pedelec?
boomhauwer zegt
@pomoek: klopt helemaal. Ik doe woonwerk met de motor omdat ik het leuk vind.
Een speed pedelec is geen optie omdat de aanschaf ook inmiddels +-6000€ is.
Omkleden duurt wel geen 15 min per keer maar het kost wel tijd.
Uiteindelijk zoek ik nu werk dichter bij huis zodat ik weer kan fietsen.
baardmijt zegt
@pomoek: Het is niet zo erg als je beschrijft. Ik deed woonwerk altijd (behalve bij ijzel of sneeuw) op de motor. Maar aangezien niet iedereen een veel te lage kilometervergoeding krijgt (veel mensen, waaronder ik, krijgen helemaal niets), werd het simpelweg te duur om naar mijn werk te gaan. Ik heb daarom een paar maanden terug een brommertje gekocht, die verbruikt de helft van wat mijn motor tot zich neemt en neemt bovendien genoegen met untersap. Dat scheelde alleen voor woonwerk verkeer zo’n honderd euro in de maand aan brandstof. Daarmee is de aanschaf in minder dan een jaar terugverdiend. En nu is het verschil inmiddels opgelopen. Pak aan of uit duurt twee minuten, geen 7 à 8. In de zomer een doorwaai jas, dat werkt prima. Ik had uiteraard al die spullen al, als je alles in één keer moet aanschaffen klopt het verhaal van dutchdriftking wel. Maar onderhoud aan een 125 is behoorlijk goedkoper dan aan een echte motor, en veel kun je eenvoudig zelf even doen. Pak het brommertje nu ook af en toe buiten woonwerk om, waar ik normaal de motor zou pakken. Het is wel zo dat het ding niet vooruit te fikken is en dat snelweg eigenlijk niet kan, dus dat doe ik dan toch maar gewoon dagelijks. Maar ik heb jarenlang brommertjes (50cc) gehad en daarmee tot zo’n 20k km per jaar afgelegd, dus ik ben wel gewend om momentum te houden.
baardmijt zegt
@pomoek: Oh, bijna aanrijdingen of spannende momentjes heb ik zelden tot nooit. Ben dan ook maar met een ding bezig tijdens de rit, daarmee kun je veel fouten en foutjes al opvangen voordat het een probleem wordt.
pomoek zegt
@baardmijt: Bedankt voor de nuancering, wat aanrijdingen veiligheid aangaat: Het gaat mij er vooral om dat anderen je over het hoofd zien. Ik geloof zeker dat motorrijders, zeker de woon werk verkeer rijders, de betere verkeersdeelnemers zijn.
baardmijt zegt
@pomoek: Gebeurt ook inderdaad af en toe wel. Maar negen van de tien keer zie je dat aankomen gelukkig. En je positie op de weg en t.o.v. auto’s heeft nogal effect op wel of niet worden gezien. Het risico is er natuurlijk zeker, maar een beetje bewegen, niet in een dode hoek blijven hangen, snelheidsverschil niet te groot, altijd een uitweg in je hoofd hebben als iemand opzij komt etc. wordt vanzelf tweede natuur. Of niet, dan wordt de ziekenboeg je tweede huis, dat kan natuurlijk ook. ;-)
bmw1cabrio zegt
Speed Pedelec is echt een goede oplossing voor veel van de woon-werk kilometers. Ik breng eerst mijn zoontje naar school achterop de fiets (rustig fietsen) en daarna fiets ik 12 km naar kantoor in zo’n 20 minuutjes. Geen pak nodig, rustig trappen met ondersteuning voorkomt zweten, verwaarloosbaar onderhoud en je krijgt beweging! Ja, het kost wat meer dan een brommertje, maar je running costs zijn praktisch niets.
Ik blijf mij erover verbazen hoeveel mensen de auto pakken voor ritjes binnen het dorp/de stad (<5 kilometer).
baardmijt zegt
@bmw1cabrio: Gelijk heb je, lijkt me heerlijk. Zou het direct doen als ik de helft van de afstand af hoefde te leggen.
HFdude80 zegt
Ook hier wordt je weer genaaid door de onverheid. 4000,- is belachelijk voor een 100-150cc motor. Hier in India koop je voor 700,- tot 1000,- een gloednieuwe motort met verbruik van 50-60km de liter.
nicolasr zegt
Als je geen motorrijbewijs wil halen is een bromscootertje ook een prima alternatief. Als je niet te ver hoeft in elk geval. Ik had zo’n Piaggio Zip 4-takt en dat ding reed volgens mij 1 op 100. En flink opgevoerd ook, ik haalde er wel 35 kilometer per uur mee! ;-)
In de stad en vlak daarbuiten deed ik echt alles op mijn scootertje. Geen helm, geen (extra) rijbewijs en als het regende een regenjas met capuchon aan. En overal gratis parkeren. Helemaal niks mis mee!
Hier in Spanje kun je met je autorijbewijs op een 125 CC motorfiets rijden. Mits je Spanjaard of resident bent en dat ben ik beiden niet. Dat lijkt me dan ook wel wat eigenlijk. Ik heb vooral geen zin om dat motorrijbewijs te gaan halen, want ik ga toch niet op een snelle racer of dikke chopper zitten.
ktm690sm zegt
125cc, lekker achter de vrachtwagens plakken op de snelweg 😂
mashell zegt
Kan niet, die plek is gereserveerd voor ons EV rijders die onder de 10% SOC rijden.
rykkie zegt
Motorrijden is levensgevaarlijk!
hondafiel zegt
Door fietsongelukken vallen veel meer slachtoffers. Dat doe je ook niet?
baardmijt zegt
@hondafiel: In absolute getallen vast en zeker. Maar relatief ook? Dat betwijfel ik, al laat ik me er niet door weerhouden.
hondafiel zegt
Je hebt ongetwijfeld gelijk en met 125cc zullen de cijfers vast verder omhoog gaan. Koppel en vermogen redden je uit verkeerssituaties.
baardmijt zegt
@hondafiel: Een 125cc op de snelweg is best avontuurlijk, dat ontken ik niet.
mashell zegt
Koppel en vermogen redden je uit verkeerssituaties, hahahaha. Koppel en vermogen katapulteren je naar de IC in verkeersituaties. Snelheid eruit is altijd beter dan meer snelheid.
luchtgekoeld zegt
@rykkie: Het is gevaarlijker dan koekdoos rijden ja maar het is zeker niet levensgevaarlijk
dotternetta zegt
Als je echt goedkoop wilt rijden moet je een elektrische motorscooter kopen. Bvb Niu NGT, rijdt 1 op 125, 60Wh bij 80 km/h, 4200 Wh accu pakket. Verdient zichzelf terug als je hem voor woon-werk gebruikt. Er is altijd wel een 80 km/h binnendoor route te vinden.
por100 zegt
Slim advies!
wceend zegt
De helmplicht voor blauw kenteken zal nog wel even duren. De elektrische fiets is de echte vervanger, amper fietsen te noemen met dergelijke ondersteuning en dezelfde snelheid als een snorfiets.
Als je zo’n fiets ‘opvoert’ met kleine truc ga je ook 50. Denk zelf niet dat de snorfiets die met max 34 km per uur rondrijdt het probleem is voor de verkeersveiligheid, eerder de automobilist die met 70 voorbij rijdt zonder de aandacht erbij. Of hem ervoor gooit omdat de auto toch wel ‘wint’
rutger97 zegt
@wceend: helmplicht gaat gewoon in deze zomer.Daarom zelf m’n snor naar bromscooter laten ombouwen. Soms even uitzoeken wat de veiligste weg is maar voor afstanden tot 50km prima te doen.
por100 zegt
Ik vond de 125cc van een maat, een stuk gevaarlijker. Ik kon niks oplossen met ff snel gasgeven, eerst terugschakelen. Beetje wind al lastig. Nee niet voor mij
hondafiel zegt
In sommige Aziatische landen mogen 125cc motoren/scooters niet eens op de snelweg terwijl de gemiddelde snelheid lager is. Zou in Nederland net zo moeten zijn.
boomhauwer zegt
@hondafiel: in Italië en Spanje mag je pas vanaf 250cc op de snelweg, volledig terecht.
Chenzo zegt
Wat zitten er in de reacties een hoop stumpers.
Waar zijn de petrolheads dan?
Gezever over zo goedkoop mogelijk rijden…
De OZ velgen van mijn motor zijn al 4k.
Ik rij liever zo leuk mogelijk.
baardmijt zegt
@Chenzo: Juist, heel cool. Niet iedereen is in de positie dat dat ook daadwerkelijk kan. Ik ben dol op alles wat rolt en kan een verfijnd rijdende auto zeker waarderen, maar ik heb echt meer lol in of op een voertuig dat ik goed kan betalen dan in of op iets waar ik krom voor moet liggen. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
Chenzo zegt
???
Hoezo denk je dat ik krom lig voor een s1000rr van 27k met bijna 13k aan opties?
Ik heb gewoon een dikke M135i ernaast en nog twee motoren en een daily.
baardmijt zegt
@Chenzo: Joh… Ik zeg helemaal niet dat jij krom ligt. Maar niet iedereen heeft heel veel geld. Dus sommige mensen moeten daar meer rekening mee houden. Dat maakt ze niet minder liefhebber. Maar prima hoor, je hebt even kunnen pochen, geniet ervan.
baardmijt zegt
@Chenzo: Behoorlijk geijkte keuzes trouwens, tikje saai… ;-)
thjvanvlerken zegt
@Chenzo: wat je zegt ben jezelf. Lekker puh. Petrolheads genoeg, wil niet zeggen dat je dat alleen bent als je het duurste rijdt. Met uw logica is alleen een Bugatti rijder een petrolhead, dit terwijl ik een polo pick-up meer petrolhead achtig is naar mijn mening. Maar goed ik ben maar een stumpert.
Chenzo zegt
Je laatste woorden vatten je bericht goed samen.
normalantrieb zegt
Of je koopt een Honda NC750X en dan heb je tenminste wel een beetje power, zeer zuinig en super praktisch met “tankkofferbak”
baardmijt zegt
@normalantrieb: Heb je daar er ervaring mee en zo ja, wat is het praktijkvarbruik van zo’n ding?
boomhauwer zegt
@baardmijt: rond de 3L/100km (1:33) is haalbaar.
baardmijt zegt
@boomhauwer: hmmmm… Dat is heel netjes. Alleen duurt het met die aanschafprijs wel even voor ik dat er uit heb. En een beetje zelfkennis leert dat een haalbaar verbruik zuiver theorie blijft bij mij… Maar niettemin eens naar kijken, of een NC700 idd. Thanks!
normalantrieb zegt
@baardmijt: 3l/100 km is inderdaad heel haalbaar. 45 km woon-werk waarvan 25 snelweg haalde ik met gemak 3.4-3.5 l/100km. Zonder veel moeite 3l als je niet als een bezetene optrekt en ver over snelheidslimiet rijdt. Als je voornamelijke provinciale wegen rijdt haal je het sowieso makkelijk. Met een beetje moeite en niet te veel snelweg heb ik hem op 2.5-2.6 gekregen.
amjz2 zegt
De oude NC700 is ook prima, mocht je A2/code80 moeten rijden. Ik heb me er prima op vermaakt. Ook met semi automaat verkrijgbaar overigens, voor de luie forens.
normalantrieb zegt
@amjz2: Juist en zeer praktisch door de “helm koffer”. Er zijn maar 2 nadelen, toerenbegrenzer zit heel laag en het geluid is een beetje droevig. Verder een vd beste motoren voor dagelijks praktisch gebruik, zo niet de beste.