‘Voer progressief boetesysteem voor verkeersaso’s in’

Auteur: , 51 Reacties

Met regelmaat van de klok verschijnen voorstellen om 'de verkeershufter' aan te pakken in de media, vaak varianten op hetzelfde thema: harder straffen. Zo ook nu: verkeersrecidivisten moeten voor hetzelfde vergrijp steeds zwaarder beboet worden.

'Ik heb een Bentley, dus ik mag meer dan jij'

Het voorstel voor een progressief boetesysteem komt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat de mediaprimeur van het plannetje aan de Azijnbode gunde. Bij eigenlijk alles in de wereld heeft een zeer kleine groep mensen bovenaan de ladder een buitenproportioneel groot stuk van de taart in handen, zo ook in de verkeershufterstatistieken: 0,1 procent van de chauffeurs zorgt voor 6 procent van de ongevallen.

Je kunt je afvragen of dit komt door asogedrag of een gebrek aan talent, maar dat is een andere discussie. Kern van het punt is dat het oneerlijk is dat vekeersaso’s altijd een even hoge boete krijgen gepresenteerd als godsvrezende, nette mensen. Daarom moeten de sancties voor draaideurhufters omhoog.

Als notoire hardrijders dichter op de huid worden gezeten en telkens hogere boetes krijgen, zullen zij eerder hun gedrag aanpassen dan nu het geval is, aldus het SWOV. Want harder straffen sorteert immers altijd het gewenste effect *kuch*. De kleine groep onverbeterlijke mensen heeft niet voor niets dit stempel gekregen.

Komt bovenstaande je bekend voor? Nagenoeg een jaar geleden speelde minister Opstelten al met een soortgelijk plan. Oh, en het CDA in 2010 en 2012 eigenlijk ook al. Something something, oude wijn.

Het idee van een progressief boetesysteem zelf is niet nieuw; in Zwitserland wordt het in het openbaar vervoer al toegepast. Op zwartrijden staat een sanctie van 100 CHF, de keren daarop stijgt het boetebedrag.

We kunnen al checken of onze gemeente rijk of arm aan verkeerskloodtzakjes is, nu de bestraffing nog. Moeten we maar accepteren dat er altijd een paar mensen zijn die het nooit leren, of is er een wondermiddel tegen aso’s? De lijnen staan open, de publieke schandpaal en het aso-slot zijn al genoemd. GO!

Foto: Bentley met een parkeerhandicap, autojunk.nl



51 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik heb het al veel vaker gezegd. Bij elke volgende bekeuring in een jaar er een nul bij zetten. €2,50, €25, €250, €2500, €25000,-. Betaal je niet, ga je lekker 6 maanden zitten.
@autogek123: knap lullig als je voor de 5e keer betrapt bent op de snelweg, 124 bij 120. Kun je meteen 23000 aftikken. Gaat wat ver vind je niet?
@Wesley: Helaas Wesley, ik vind het “knap lullig” als je 5x per jaar een bekeuring krijg. Dan moet je jezelf maar gewoon eens aan de max snelheid houden.
@autogek123: voor de duidelijkheid, het was slechts een voorbeeld ;-), Ben denk ik één van de weinige van mijn leeftijd die nog nooit een boete heeft ontvangen :)

Ik kan mij vinden in het ophogen van de boete bij herhaling, maar niet op de manier die jij voorstelt. Op die manier wordt het wel erg druk onder de bruggen. Steeds 50 procent er bij lijkt mij meer haalbaar.
@Wesley: … 50 procent er bij voor figuren die sowieso al hoofdsponsor zijn van de staat. Er zijn namelijk altijd gevallen waar zo’n maatregel eigenlijk niet toegepast kan worden.
@Wesley: Hoeveel “likes” jouw commentaar heeft ivm hoeveel er ik heb geeft duidelijk aan dat men het heel normaal vindt om de wetgeving te overtreden. Dus mag van mij veel harder worden opgetreden.

PS: Goed dat je geen bekeuring heb gekregen. Houden zo!
@autogek123: ik denk dat er wel een grens is hoor. Ik vind 5km/u geen vreselijk drama, althans niet voor dat 0-erbij-beleid van jou. Beetje hetzelfde idee als in Oostenrijk. Daar is 0-30 te hard een boetebedrag wat voor ons alles meevalt ( iets wat ook te betwijfelen valt, 80 ipv 50 door een dorpje heen). Maar 31-… te hard, nou dat wordt geen pretje. De precieze bedragen weet ik niet, maar als ze het als milieudelict zien dan zit je al snel op €2000+
@autogek123: Dit nieuwsbericht gaat over asogedrag. Uitsluitend (ik herhaal: uitsluitend) ietsjes te hard rijden op de snelweg maakt je nog geen aso. Bovendien is de verkeerdsveiligheid niet direct in het geding bij een bovenstaand senario.

Maar als je bovenstaand combineert met bumperkleven, afsnijden of bellen etc. dan wordt het een (heel) ander verhaal.
@db87: Een keertje is geen asigedrag. Maar in grote regelmaat ( waar dit artikel over gaat) is wel asogedrag.
@autogek123: verkeerde blog zit je denk ik vriend, je hebt hard rijden en veels te hard rijden. 54 waar 50 of 106 waar 100 vind ik azijnzeiken. Maar links kleven, 180 waar 100, afsnijden, via verdrijvingsvak afsnijden en er tussen proppen want dat scheelt weer 2 auto’s, dat moeten ze aanpakken!
@mightymike: Ik zit niet op het verkeerde blog. Dit is niet : We vinden het allemaal normaal dat we de wetgeving overtreden blog. Dit is een autoblog in een land waar het normaal is dat je je aan de wetgeving houdt. :-)))

Elke overtreding is er 1 en elke verschillende zwaarte van overtreding heeft daar een beginbekeuringsbedrag voor. En elke keer als je die overtreding weer uitvoer er gewoon een nul bijzetten.

Ik rij al 20 jaar auto met 30.000km per jaar en maar 1 bekeuring in al die jaren door vergissing in bordlezen. Dacht 100km maar was 80 km weg. :-(
@autogek123: nou joh dat gaat makkelijk toch. 100 of was het nou 130 of nee toch 120.. Gewoon met zen allen 80..
@Okkii: Of je let op de weg en borden als je auto rijdt ipv naar je telefoon te kijken wie je net heeft gefacebooked en gewhatsappt!!!!
@autogek123: Is het vandaag moraalridder dag? Zout toch op met je gezeur en blijf lekker met een 45km karretje in de achtertuin als je je overal zo aan stoort.

-edit: rustig aan aub, let op je woorden-
@autogek123: Dat zou betekenen dat met de huidige onrealistische snelheidslimieten veel mensen in de bak komen te zitten. Baan kwijt, economie wordt nog verder afgebroken. Goed idee? Nee. Ronduit krankzinnig.
@hylkeanne: zie reactie op Okkii
Ik ben voor, verkeershufters kan je niet hard genoeg aanpakken. Doe er dan gelijk ook even “boetes naar draagkracht” bij a.u.b.
Als we dan toch bezig zijn voor de verkeersveiligheid, controleer eens in 30km zones i.p.v. uitgestorven asfalt vlaktes.
@tupperware: Inderdaad, een boete moet evenveel pijn doen bij iemand met geld als bij iemand die het niet zo breed heeft. Dat is het doel van een boete.
@tupperware: totale onzin die boetes naar draagkracht! We leven al als halve communisten met ons belastingstelsel, ga je dit ook een duurder maken voor rijke mensen.. Lekker straks met ze alle voor putjesschepper studeren op ons 14e omdat hard werken toch niet loont!
@lambo4all: Ik denk niet dat toenemende nivellering een argument is bij boetes. Je moet je gewoon aan de regels houden. Maar als het geen pijn doet heeft een boete ook niet veel zin en pijn doet het niet bij een klein percentage, vandaar dat voorstel.
@tupperware: ja maar ben ik een verkeershufter als ik structureel te hard rijd? Vind dat er een groot verschil zit tussen te hard en gevaarlijk. Ik zit de hele dag op de weg, in de spits rijd ik met het verkeer mee (op de linkerbaan) maar buiten de spits rijd ik lekker door maar nooit meer dan 25 km te hard om het verschil niet te groot te laten worden. Als het drukker word pas ik mijn snelheid aan. Ook rijd ik vaak te langzaam in de bebouwde kom.
Ik ben voor!
Zet even een een realiteitsbril op en het leest als ; “we gaan woon-werkverkeer dat 1km/u te hard rijdt helemaal kapotbeboeten, dat echte tuig dat iedereen in gevaar brengt vangen we toch nooit.”
En het grappige is dat als je het juist verwoordt, de woon-werk slaafjes er zelf nog om gaan vragen ook.

Het zal nooit gebeuren, maar eigenlijk zou iedereen eens een week of twee moeten thuisblijven uit protest. Van de gemiste inkomsten uit brandstof en boetes alleen al komt de begroting dan in de problemen. Of wie denk je dat die open-deuren-voor-de-wereld en alles-is-gratis-voor-iedereen politiek betaalt?
@heidekonijn: “Van de gemiste inkomsten uit brandstof en boetes alleen al komt de begroting dan in de problemen.”

Met als gevolg dat mijn omaatje in het verpleegtehuis voortaan zelf haar billen mag gaan wassen… Als het volk er voor gaat zorgen dat den haag minder geld via de ene weg binnen krijgt, zorgen ze er wel voor dat het via een andere weg 2x zo hard binnen komt.
@motoragent: En dus heeft het geen zin? Lekker ding ben jij he, geef alvast het excuus dat de politiek gebruikt.

Eigenlijk staat er: hoe kunnen we alles weer verhogen? Oh ja, door ‘eerlijk’ te zijn tegen veelplegers en mensen die af en toe een boete krijgen.
Maarrrr….bijvoorbeeld huismoeders die kampioen kleine boetes (2 – 4 km te hard) zijn zullen hier de dupe van zijn, niet die ene (toevallig bulgaarse) veelpleger dat van het kind doodreed.

Heb je nog meer excuses voor de politiek, of heb je een keer een excuus om WEL iets te doen als burger?
@msfiorentina: die huismoeders die kampioen kleine boetes zijn, zijn ook juist degenen die het gevaar vormen. Die zijn niet staat om aan de limiet te letten, dus niet in staat de verkeerssituatie in de gaten de houden, die kunnen ook zomaar dat spelende kind over het hoofd zien. En tja, die dronken Bulgaar/Flevolander/accountant/huismoeder/bejaarde die wordt inderdaad door een boete niet afgeschrikt, die drinkt om zijn ellende te verdrinken en neemt dan geen heldere beslissingen meer. De aanpak daarvan ligt buiten het verkeer.
@motoragent: Dat van je oma zal toch gebeuren. Koop nog wat meer joint strike fighters en fyra’s, nodig nog wat meer achtergestelde slechtopgeleiden uit en geef ze gratis geld en luxe, gooi het maar door ramen en deuren. En kijk vooral beteuterd als het geld op is en de mensen die er het hardst voor gewerkt hebben creperen.
Begin maar dit in te voeren tegen zakkenrollende Roemenen, overvallers en overlast gevende straatbontkraagjes. Die lachen nu om onze straffen. Maar nee, de automobilist is een gemakkelijke prooi. Hopeloze prutsregering.
@midasracer:
Als e dat doen dan beginnen ze in Brussel gelijk te janken dat wij hier racistisch zijn.
Oh wacht, dat roepen ze nu al.
@midasracer: lachen ze om de lage straffen (die bij ons bij de hoogste van Europa zitten door jarenlang maatschappelijk geroep om zwaarder straffen) of lachen ze om de handhaving die niks meer voorstelt, de politie agent durft het bureau niet meer uit omdat hij op basis van zijn beroep al een direct een scheldkanonnade krijgt van de individualistische en licht anarchistische burger van nu?
@mashell: Kijk maar naar de roemeense zakkenrollers. Laten zich gedwee arresteren, want ze weten dat ze na 24 uur en een kop koffie weer op straat staan. Hoor je wel eens dat ze gestraft worden? Ik nooit. Ja de boetes voor verkeersovertredingen zijn de hoogste in Europa, maar ga eens een juwelier overvallen. Op zijn hoogst 2 jaar cel, maar de ondernemer is voor de rest van zijn leven getraumatiseerd. Nee echt, Nederland is een lachertje.
Niet weer geld bij de hard-werkende automobilist stelen via soevereine macht, begin eerst eens stoer te doen in een woonwagenkamp of bij de AMG-rijdende dönnersnijdende Moha…en ga hun belastingaangifte/huishoudboekje eens controleren!!!!
En wat is dan de definitie van de verkeersaso? Er zijn mensen die eens in de paar jaar een boete ontvangen, mensen die een keer per jaar een boete ontvangen, er zijn mensen die een paar keer per maand een boete ontvangen en er zijn zelfs mensen die wekelijks een boete ontvangen.
Dit bestaat al, alleen dan bij geregegistreerde overtredingen dus bv meer dan 30km/h te hard in bebouwde kom en bij 40km/h op de snelweg. De officier van jusitie bepaald dan de strafmaat en in de basis geldt dan bij herhaling +10% van het boetebedrag.

Het is naief om te denken dat uitbreiding van dit systeem verkeershufters aanpakt. Dit wordt gewoon het volgende project wat telkens verder wordt uitgebreidt en bedragen opgehoogd zodat ook de normale bestuurder de sjaak zal zijn. De mensen die hier roepen dat je je maar gewoon aan de snelheid moet houden, zijn net zo wereldvreemd als de mensen die dit soort rapportjes schrijven; als je vaak op de weg zit ontkom je er bijna niet aan af en toe een boete te pakken, zeker met de doelstelling van melkkoe ipv verkeersveiligheid. Tenzij je een app als Flitsmeister gebruikt, maar dat zijn dan juist de notoire hardrijders die daardoor die boetes weten te vermijden.

Het verkeer in NL is al dermate veilig dat een instituut als de SVOV zichzelf mi soort van overbodig heeft gemaakt. De regels en maatregelen moeten steeds extremer om nog enig effect te hebben, if any. Waarbij NL bestuurders steeds beroerder gaan rijden omdat er totaal geen verantwoordelijkheid meer gevraagd wordt om zelf in te schatten wat wel en niet kan en alles kapot wordt gereguleerd. En die paar debielen die dat niet kunnen blijven toch bestaan en zijn een gegeven, los van alle maatregelen,boetes etc die je op de rest van NL afvuurt.
@BJ: “als je vaak op de weg zit ontkom je er bijna niet aan af en toe een boete te pakken” als je vaak op de weg zit wordt je vroeg of laat overreden. Op de weg zitten is levensgevaarlijk en een teken van een ernstig psychologisch probleem. Serieus, juist de veelrijder weet hoe het werkt en waar hij zich wel aan de snelheid moet houden (bbk, gevaarlijke plekken, trajectcontroles etc). Die heeft de ervaring en routine om op te letten. Ik rij 50.000km per jaar en krijg ongeveer elke 2 jaar een boete, altijd met dezelfde reden: onoplettendheid, even niet kijken naar de borden. Mensen die met regelmaat een boete krijgen nemen de regels niet serieus en die kunnen in het gareel gebracht worden door progressief de boetes te verhogen.
@mashell: Het klopt dat de veelrijder veel beter weet waar op te letten en daardoor veel boetes kan ontlopen. Daar zal dit systeem dan ook niet voor werken.

Waar het om gaat is dat dit ook de niet-verkeersaso vroeg of laat veel geld gaat kosten (misschien niet intieel, maar wel na een paar jaar als het uiteraard gaandeweg steeds strakker wordt gezet), mede omdat op sommige plekken de regels ook lachwekkend zijn en daardoor een kleine onoplettendheid maar een juiste inschatting toch tot een boete kan leiden. En dit alles terwijl de boetes in NL al hoog zijn.
Mocht dan het verschil worden gemaakt tussen ‘te snel’ rijden en ‘onverantwoord’ rijden, ik zou er kunnen mee leven. Hoewel ik ook de eerste ben om aan te geven dat dit voor ‘de bevoegde ambtenaren’ ook niet altijd objectief is vast te stellen natuurlijk.
Wel een warme oproep aan iedereen om een Coyote aan te schaffen. In België is dit systeem – voor degene die er niet mee vertrouwd zijn: een soort legale ‘verklikker’ via dewelke de gebruikers zelf de mobiele controles maar ook obstakels en andere gevaren op en langs de weg in real time aangeven – reeds goed ingeburgerd. In Nederland zijn er veel te weinig gebruikers waardoor de efficiëntie laat is. (Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele binding noch commercieel voordeel bij Coyoter ;-) )
Ik weet wat. Als we nu gewoon preventief iedereen progressief straffen met een dikke boete?

O wacht.
@mout: je refereert aan de inkomstenbelasting?
@mashell: Ja, o.a.
Maar BTW en accijnzen werken natuurlijk ook progressief, zij het op een andere manier.
Dit wordt nog een harde dobber om ingevoerd te krijgen. Probleem is dat men met de invoering van de wet Mulder het gros van de verkeersovertredingen buiten het werkboek van strafrecht heeft geplaatst. Daarmee wordt het progressief straffen (lees: belasten) juridisch een stuk lastiger.
Ja. En dit bericht komt dan op de dag dat de politie adviseert dieven, steeltuig en verkrachters maar vooral geen strobreed in de weg te leggen. Omdat ze anders misschien wel gewelddadig worden en ze hebben er geen zin in om het tuig aan te pakken.
Het probleem zit hem in de onrealistisch lage snelheidslimieten op heel veel plekken in NL. Zeker als het rustig is op de weg kun je BUITEN de bebouwde kom behoorlijk doorrijden zonder dat dit direct gevaarlijk hoeft te zijn. Die 30/40 km/h extra (voordat een boete bij de officier komt te liggen) stelt dan ook niet zoveel voor ’s nachts. Je zit zo boven de 110 op veel 80-wegen als het rustig is.

Het hard aanpakken van snelheidsovertredingen gecombineerd met lage maximum snelheden zorgt ervoor dat mensen gaan zitten slapen achter het stuur. Ik ben alerter als ik 160 rijdt dan bij 120. Als ik me strikt aan de limiet moet houden, ga ik om me heen zitten kijken en met de radio spelen omdat er niks gebeurt. En dan staan er ook nog borden “wordt geen slaaprijder”!!!
@donvliet: als er 1 moment waar de snelheid niet omhoog kan dan is het wel s’nachts. Dronken lui, slaperige lui, inhalende vrachtwagens, wegwerkzaamheden. Op de snelweg kan het sowieso niet. Maar de provinciale weg is nog veel linker, denk eens aan overstekend wild (in de randstad kun je dit vervangen door hangjongeren/drugsverslaafden etc) is een serieus risico. Nog afgezien van het het feit dat zicht flink minder is, want donker.
Als ze nou eens de echte asos gaan pakken lees: de gene die bumper kleven, agressief rijden, afsnijden en hun auto ergens op het laaste moment er tussen proppen, telaat voor sorteren/bijna verkeerd rijden en rustig naast een rij stil gaan staan om er ergens nog tussen te komen, ben ik voor! Als ze dan ook bij scholen in 30km/h zones gaan flitsen waar de stadsbussen met 60 voorbij denderen kunnen ze eindelijk met recht zeggen dat ze het voor de veiligheid doen. In plaats van bijvoorbeeld de a2 als staatskas spekker te gebruiken. Misschien, heel misschien krijgt de politie op die manier(een deel van) hun geloofwaardigheid en respect terug
Beter iedereen die niet kan rijden van de weg halen! Dan kunnen de maximum snelheden ook mooi omhoog! Of gewoon op eigen risico deelnemen aan het verkeer! Hahah dooooood aan alle verkeersjutten!
@3246cm252kw: binnenkort kun je brief thuis verwachten waarin je vanwege je gebrekkig inzicht en onvoldoende ontwikkelt verantwoordlijkheidsbewustzijn op basis van regels uitgevaardigd op 16 oktober 2013 door mini-ster “3246cm252kw” op autoblog.nl, je (brommer)rijbewijs wordt ingevorderd.
@mashell: haha grappenmaker! +1! Jij bent zeker zo iemand die niet kan rijden…..
Voor de verkeerveiligheid zou het veel meer uithalen als we allemaal elke 5 jaar opnieuw examen moesten rijden… Niet dat ik daar nou zo’n zin in heb, maar het zou wel het koren van het kaf scheiden. Dan kunnen de snelheidslimieten misschien ook wat omhoog…
Eigenlijk hebben we al een soort gelijke maatregel en dat is artikel 5 en de verplichte ‘gedragscode’ cursus. Die verplichte cursus is zeer duur en betaalt men bovenop de boetes.

Als je dit nieuwe systeem invoert dan maakt dat het boete systeem wel weer extra complex. Als jij te hard rijdt en geflitst wordt door een flitspaal dan moet de boete niet alleen verwerkt worden maar ook nog eerst door de aso-database gehaald worden.

Als er dan een keer een boetes onterecht worden doorgevoerd (defecte flitspaal, onjuiste verkeersbebording etc) dan moet men om het restitutiebedrag te bepalen ook nog in de aso-database kijken en dat is dan waarschijnlijk alweer zo lang geleden dat men in de geschiedenis moet kunnen kijken. Als je na gaat hoeveel boetes er per dag worden uitgeschreven dan is het nogal wat om daar een extra systeem aan toe te voegen.

De meesten weten vast nog wel hoe lang je vroeger moest wachten als je bezwaar ging maken. Niet veel later ging iedereen maar bezwaar maken bij verkeersboetes zodat je de boete überhaupt niet meer hoefde te betalen omdat men het bij de politie niet verwerkt kreeg…
Altijd dat gezeik ook in dit land, ga is een keer naar het midden oosten kijk is hoe ze daar rijden en kom dan weer in nederland, wie durft te zeggen dat we in nl huftergedrag hebben weten niet wat het woord inhoud! in midden oosten rijden ze veel agressiever etc maar ook daar is het niet hufterig….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).