• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!

Auteur: ricardo, gepost 28 februari 2013 om 13:27 – 29 Reacties

Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!Afbeelding Volar-E: Spaans supercargenot met 1.087 pk!


Hij is er! Het powerhouse waar onze collega’s gisteren al over begonnen, kreeg vandaag zijn presentatie op het Circuit de Catalunya. Wat zou er onder de kap liggen? Potente V6? V8’je wellicht? Lieve help, een tiencilinder?

Ha. Niets van dit alles. De ‘E’ in de type-aanduiding ‘Volar-E’ geeft het natuurlijk al weg: dit is een elektrische auto, maar dan ontzettend extreem. Bijna net zo bruut als de Rimac Concept_One uit Kroatië. Geen toeval, want het bedrijf achter deze creatie, het Spaanse Applus+ Idiada, heeft de handen ineengeslagen met de EV-toko van de jonge Mate Rimac. En profil vertonen ze dan ook enorm veel overeenkomsten.

Hetzelfde geldt voor aandrijflijn.

Goed, dan een aantal specificaties van deze supercar, bestaande uit een buizenframe, een body van koostofvezel en heel veel elektrotechniek. De Volar-E beschikt over vier elektromotoren – een bij elk wiel – en weet hiermee een totaalvermogen van 800 kW (1.087 pk!) te creëren. Het koppel aan de wielen is 1.500 Nm, maar vergelijk dit niet met reguliere ICE-auto’s, want die geven het motorkoppel weer.

Desondanks een verschrikkelijk snel ding, dat in 3,4 tellen op de 100 zit, na 6,5 seconden de 200 aantikt en in 12,1 seconden de 300 km/u moet kunnen aanraken. Zeggen ze zelf tenminste. Of dit waar is? Tja, het zou betekenen dat hij sneller is dan de McLaren P1.

De accu bestaat uit 10 modules met ieder 60 lithium ijzerfosfaatcellen. Er zit een capaciteit in van 38 kWh en het werkt op 640 Volt. Een nieuwe DC-oplaadinterface zou ervoor moeten zorgen dat je dit accupakket met 140 kW kan volstuwen. En daarmee is de batterij 15 á 20 minuten vol. Leuk, maar eigenlijk is er niet één snellader in de praktijk die dit kan. Zelfs die superchagers van Tesla halen dat niet.

De auto staat op 20-inch velgen met 245/35-rubber aan de voorkant en 295/30-rubber op de achteras. Of er productieplannen zijn? Voor nu lijkt het vooral een kijk-ons-eens-elektrisch-doen project van Applus+ Idiada, waarvoor ze subsidie krijgen van de Europese Commissie, zo geven ze zelf toe.

Applus+ IdiadaApplus+ IDIADA was awarded the project by the European Commission in late 2012 in a tender in which companies across Europe took part. In just four months, the company has managed to meet and exceed the performance features required by the EC. The project, which is co-funded by the European Commission, will allow the Applus+ prototype to become a flagship for the promotion of electric vehicles in European society.

De circuitonthulling hing samen met een video waarin deze project car eens goed over het asfalt knalt. Elektrisch rijden in z’n meest brute vorm? Ik dacht van wel. Vídeo!

Ook interessant!

  • Rimac Nevera
    Video: Rimac Nevera doet burnout met 1.914 pk
  • Video: Elantra N met 280 pk haalt dikke BMW in
  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Video: GTST voor gevorderden

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu, Supercars, Video

Vorig bericht: « Video: Het sprintverschil tussen de BMW 1M & M6
Volgend bericht: Gespot: Aston Martin DB7 Zagato »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulaner zegt

    28 februari 2013 om 13:32

    Wat zal ‘ie ruig klinken..

    Login om te reageren
  2. Vincegail zegt

    28 februari 2013 om 13:33

    800 kW is het vermogen. 38 kWh is de hoeveelheid energie die in de accu’s opgeslagen kan worden.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      28 februari 2013 om 13:58

      @Vincegail: Stel dat je bij 100 km/h 100 kW aan vermogen gebruikt. De 38 kWh aan beschikbare energie gedeeld door de 100 KW = 0,38 uur (=22m48s). Aan 100 km/h kom je dus welgeteld 0,38 x 100 = 38 km ver!
      Dus ongeveer 23 minuten rijden, en dan weer 15 minuten opladen. Gezellig!

      Login om te reageren
  3. RippiN zegt

    28 februari 2013 om 13:34

    Bereik? 25 km? 50km? Zal vast niet veel zijn.. Desondanks toch wel iets waar ik mij graag in zal willen vertonen.

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      28 februari 2013 om 13:41

      @RippiN: Tis een beetje als mijn elektrisch bestuurbare autotje van vroeger… Het was 4 uur laden voor hij vol zat maar dan kon je ook echt 20 minuten met turbo rijden :)

      Login om te reageren
      • RippiN zegt

        28 februari 2013 om 14:28

        @darkpluisje: Haha dat waren nog eens tijden!

        Login om te reageren
  4. kapiteinaudi zegt

    28 februari 2013 om 13:35

    Wat ziet dat ding er goed uit!

    Login om te reageren
  5. dbonline zegt

    28 februari 2013 om 13:37

    Bereik hangt af van hoe ver je kan uitbollen na het bereiken van je topsnelheid :-)

    Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    28 februari 2013 om 13:46

    Hup, de ring op met dat ding en rij die tijd van de R8 uit de boeken. Dan zeg je gewoon dat er productieplannen zijn en het is nog geldig ook….

    Login om te reageren
    • deniz0319 zegt

      28 februari 2013 om 13:49

      @jrk68: als die 1 rondje kan afmaken teminste

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        28 februari 2013 om 14:32

        @deniz0319:
        22 km gaat hij wel halen, ze moeten hem wel terugslepen naar het infuus vrees ik….

        Login om te reageren
  7. Vanquish zegt

    28 februari 2013 om 13:59

    De helft van de beleving valt al weg door het ontbreken van een vet geluid. Blijft toch het grootste minpunt wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 februari 2013 om 14:29

      @Vanquish:
      Vet geluid via de speakers joh, zo doen premijummie merken het tenslotte ook….

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        28 februari 2013 om 19:17

        @jrk68: Daarom ben ik dus geen fan van Duitse rommel.

        Login om te reageren
  8. fep739 zegt

    28 februari 2013 om 14:11

    ideaal voor op en af naar ’t werk.

    Login om te reageren
  9. midasracer zegt

    28 februari 2013 om 14:32

    He en dat van mijn belastinggeld. Misschien kan er ook nog een Nederlands autobedrijfje subsidie krijgen (hint aan Spyker). Blijft in ieder geval de kachel roken.

    Login om te reageren
  10. lemans96 zegt

    28 februari 2013 om 14:46

    Ziet er goed uit maar is verder natuurlijk volledig irrelevant. Waarschijnlijk kost dat geval astronomisch veel geld en kun je er nauwelijks normale afstanden mee rijden.
    Laat maartje dus…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      1 maart 2013 om 10:47

      @lemans96: cofunded by the European Commission….zegt voldoende…

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    28 februari 2013 om 14:55

    Een Spaanse auto op electra. Waarom vind ik die combinatie nou toch niet heel geruststellend klinken?

    Login om te reageren
  12. jessetje zegt

    28 februari 2013 om 16:07

    Echt superdik en superveel vermogen! Aleen het opladen is jammer

    Login om te reageren
  13. jessetje zegt

    28 februari 2013 om 16:09

    Wat een geluid en wat een vermogen! Alleen het opladen is erg jammer

    Login om te reageren
    • zion88 zegt

      28 februari 2013 om 16:32

      @jessetje: dat het opladen jammer is is nou wel bekend ;)

      Login om te reageren
  14. norge zegt

    28 februari 2013 om 16:54

    Volare ohooh cantade ohohohooh.http://www.youtube.com/watch?v=Z-DVi0ugelc&feature=player_detailpage ik weet het, ik word oud…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      28 februari 2013 om 16:57

      @norge: Jij ouwe cruiseschip entertainer :)

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        28 februari 2013 om 17:39

        @E34M5Touring: Silvio Berlusconi is ook zo begonnen :)

        Login om te reageren
  15. kees66 zegt

    28 februari 2013 om 19:53

    Een aparte elektromotor per wiel… ik ben niet zo heel erg technisch op dit vlak, maar loop je dan na enige tijd niet het risico dat die elektromotoren niet meer allemaal dezelfde output geven? En dat lijkt me dan toch erg onhandig rijden als mijn linker achterwiel met 200kW wordt aangedreven en het rechter achterwiel met maar 150kW….

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    28 februari 2013 om 22:02

    De 0-100 tijd valt me wat tegen, gezien een Tesla Roadster dit doet in 3,9, en die heeft maar 1/4 van het vermogen ! 185 KW of 251 pk.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 maart 2013 om 17:20

      @SimonMc: Maar die zit 3 sec verder nog niet op 200km/h. Dat is natuurlijk wel een enorm verschil. Deze doet 0-200 sneller dan de meeste hot hatches 0-100km/h

      Login om te reageren
  17. lotuselises2 zegt

    28 februari 2013 om 22:57

    En wat weegt dit apparaat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North