McLaren P1: dit is de productieversie! [updated]

Auteur: , 74 Reacties

Ladies and petrolmen, we hebben hem!

Toen een hoge pief van McLaren in december meende dat de uiteindelijke P1 voor 97% gelijk zou zijn aan de conceptversie, was daar geen woord aan gelogen. Wijzigingen die we kunnen ontdekken zijn de extra luchtsleuven aan weerszijde van de voorbumper, om meer warmte van de radiateur te lozen, en achteraan is een ander soort ‘gaas’ gebruikt naast de in het midden geplaatste uitlaat. Oh, en hij staat op fatsoenlijke straatbanden. Ook een redelijke deze-gaat-de-weg-op-indicatie.

Verder houden ze vast aan de organisch gelijnde P1 Concept die voor het eerst in Parijs onder zijn doek vandaan kwam, waarvoor hulde.

Deze foto’s van een banaangele P1 duiken nu een kleine week nadat McLaren bekend maakte de P1 916 pk mee te geven op. 737 paardenkrachten -bij 7.500 rpm- uit de 3.8-liter V8 en de rest afkomstig van een elektromotor. Dankzij een lithium-ion accu is de P1 in staat 10 km volledig elektrisch af te leggen (Sniper mode!), maar McLaren zit niet te azen op mueslistatus, want het grote elektrovoordeel is ‘IPAS’ (Instant Power Assist System): een druk op de stuurknop, en je knalt met 88 mph het verleden danwel de toekomst in. Ongeveer dan, want sprintcijfers heeft McLaren nog niet bekend gemaakt.

Op de Salon van Genève wordt alles duidelijk qua overige specs en na de zomer komt hij op de markt, maar nu gluren we alvast naar de P1 in productietrim en dagdromen we stiekem over een trackbattle tussen dit Britse kanon en de aanstaande Ferrari Enzo-opvolger.

UPDATE: McLaren erkent dat we hier de productieversie te pakken hebben en strooit direct met een aantal specs. Althans, een indicatie van de specs.

  • Van nul naar 100 km/u gaat in minder dan 3 seconden.
  • Van nul naar 200 km/u: onder de zeven seconden.
  • Van nul naar 300 km/u: 17 seconden.(!)
  • Topsnelheid: 350 km/u. Elektronisch begrensd.
  • Productieaantal: 375 stuks.
  • Prijs: £866.000. Omgerekend is dat ruim €985.000. Ex CO2-tax.



74 reacties

Oei… McLaren is het na de F1 echt verleerd. Mijn god dit zit er uit als een barbapappa, niet als een hypercar!
@911GT2: het is alsof het zwarte de echte auto is, en hij een geel jasje heeft aangedaan wat niet overal even goed zit
@darkpluisje: Geel jasje? Hot pants zul je bedoelen! Ik kies voor een F1.
@911GT2: Aan de ene kant geef ik je gelijk, maar aan de andere kant hebben ze hier toch wel goed aan gedaan denk ik. Een auto als de F1 heeft qua design geen bestaansrecht meer in deze tijd. Supercars gaan er steeds futuristischer uitzien en wat dat betreft slaan ze hier de plank absoluut niet mis. Neemt niet weg dat ik er maar moeilijk aan kan wennen en eigenlijk liever design van voor de jaren 80 terugzie.
@911GT2:
Wacht maar tot je ‘m in het echt ziet, en hoort natuurlijk…
@911GT2: dus een Mclaren moet maar wat weghebben van de F1? niet mee eens.. om maar een voorbeeld te noemen de Corsa A van toen lijkt toch ook totaal niet op de Corsa van nu…
@gieltj: Wat was dat ook al weer met die appels en peren?
Ziet er strak uit , ook al vond ik de F1 toch mooier
Ik begin al wat te wennen aan de looks, maar toch blijft het ‘kitcargehalte’ hoog voor mij.. Geel staat hem alleszins al een stuk beter! Iets minder druk..
Overdesigned.
Of ik de wagen mooo vind ben ik nog niet helema uit. Maar het ontwerp is wel super gewaagd en lijkt op niks anders dat er rondrijdt. Hoop er ooit een te mogen zien in het wild!
Ik heb mijn twijfels. Deze foto’s zouden wel eens een photoshop kunnen zijn door de fotograaf die de foto’s van de P1 conept in Dubai heeft gemaakt. Daar is deze man namelijk erg goed in (ik volg zijn werk op Facebook)
Die hebben ze mooi compact gehouden. Ik heb het niet zo op die enorme vooroverhang van Ferrari. Verder zit hij vol met mooie details die mooi verwerkt zijn in die vloeiende lijnen.
Minder te spreken ben ik over die taartschep, dat hadden ze wel netter mogen afwerken.
In mijn ogen geen model dat snel verveeld. I like it….
Is hij ook leverbaar zonder al die electromeuk? Op dit soort balast zit geen autogek te wachten.
Ziet er goed uit vind ik! Interieur mag wel wat extremer, maar dat is denk ik niet des McLaren’s. Nu is het Volvo meets Citroën, meets Renault.
Dit is toch gewoon gaaf, zeker de achterkant is extravagant. Het interieur mooi minimalistisch en echt overal carbon. Dit ding draait maar om 1 ding: rijden, en dan het liefst heel hard.
Heel mooi en strak ontwerp!
Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Misschien doen de foto’s m geen eer aan, dat kan natuurlijk. Ben alleen bang dat ik m nooit in het echt ga tegenkomen en m’n oordeel nooit zal kunnen bijstellen. (Vind zelfs de Pagani mooier)
@camber24: “Zelfs”??
Blegh wat een nietszeggend ontwerp. Ik vind het er niet uitzien. Men neme een Ascari, Koenigsegg, Saleen en een Gumpert, gooien het in een blender en dit is wat je krijgt.
@seneca:

welke blender gebruik jij dan?

ik heb een Philips, en die ging al heel snel stuk, waarschijnlijk op een stuk titanium van de uitlaat.
Prachtige auto. Staat alleen al qua looks met kop en schouders boven de Aventadorretjes en Veyronnetjes van deze wereld.

Ben nu benieuwd wat Ferrari naar het feestje brengt. Daar verwacht ik ook heel wat van.
@Rick-dos:
Van die Ferrari verwacht ik ook veel. Alleen wanneer ik het design van de F50 en de Enzo erbij denk vrees is dat het optisch een teleurstelling wordt.
@jrk68: Denk dat we de Enzo en F50 snel moeten vergeten. Denk dat we alles van Ferrari tussen pakweg de 575 en 458 moeten vergeten en vergeven eerlijk gezegd. Ik moet zeggen dat ik sinds de 458 weer gecharmeerd ben van Ferrari en dat ik dus over de Enzo opvolger wel positief ben.
@Rick-dos:
Ook van de 458 ben ik geen fan, ik hoop dat ze met de Enzo opvolger weer de goede weg in slaan.
Wat mij betreft zijn ze het spoor sinds de 575 behoorlijk kwijt.
Het blijft natuurlijk persoonlijk en ik vind het juist een plus als een hypercar veel tongen los maakt.
Imo hoort zo’n auto juist qua uiterlijk en technologie baanbrekend te zijn.
En zoals het er nu naar uitziet wordt het een mooi jaar dat mij doet terug denken aan de late jaren 80, vroege jaren 90.
Ook een periode van economische tegenspoed die toch waanzinnige auto’s voort gebracht heeft.
@jrk68: Ieder z’n smaak natuurlijk maar heb de 458 al een paar keer gezien en een keer in gereden en kan niet anders zeggen dan dat het een heerlijke auto is. Sinds lange tijd een Ferrari die voor mij een koppendraaier is en zo ook voor de FF en F12. Wat ze van mij wel achterwege mogen laten is de zogenaamde manettino. Daar krijg ik een gevoel bij dat ze hun klanten niet serieus nemen en als kleine kinderen behandelen. Ik bedoel leuk dat ze F1 rijden maar moet ik dan een F1-esk stuur in een straatauto terugvinden?

Maar goed, ik dwaal af. De tekens zijn er inderdaad dat het een heerlijk jaar gaat worden voor de petrolhead. Nu maar hopen dat men het kan waar maken. Maar als de P1 een indicatie mag zijn dan zit dat wel goed denk ik…
@Rick-dos: Elke sportieve auto heeft tegenwoordig knoppen erin zitten om de instellingen van de auto aan te passen en jij vindt dat Ferrari daarmee laat zien dat ze hun klanten niet serieus nemen? Beetje rare opmerking. Ik vind dat Ferrari juist het beste systeem van allemaal heeft en ze mogen van mij heus laten zien dat ze meedoen in de F1. Techniek uit de F1 gebruiken in je straatauto’s is helemaal niet verkeerd.

OT: Deze P1 is het nou ook weer niet helemaal. Waar die MP4-12C veel te saai was en al meteen gedateerd, hebben ze hier weer iets te hard hun best gedaan. Lelijk is het niet, maar je moet er wel van houden.
@berlinetta: Nee, je begrijpt mij niet. F1 technieken in een auto verwerken? Natuurlijk, moet men doen. Knoppen om de instellingen te kunnen wijzigen? Kun je over twisten of dat echt nodig is, maar oké dat kun je aanbieden.
Maar moet je deze knoppen dan verwerken á la F1? Volgens mij niet. Volgens mij kun je dat op een veel elegantere manier verwerken in je interieur. Ferrari had en heeft het ongein om een F1 gevoel te geven niet nodig. Zelfs de Enzo moest op een F1-auto lijken. Allemaal niet nodig.

Ik begrijp dat Ferrari het vooral van F1 merchandising moet hebben tegenwoordig, maar dat hoeven ze, naar mijn mening, niet door te voeren naar de straatauto’s.
@Rick-dos: Nou ik doel meer op het feit dat ik het systeem van Ferrari wel het makkelijkst vind werken. Gewoon één simpele knop aan het stuur waar je maar aan hoeft te draaien. Andere merken hebben hiervoor losse knoppen ergens op het dashboard zitten. Dat ze het mooier hadden kunnen verwerken dat is gewoon een kwestie van smaak. In auto’s als de 458 of de F150 vind ik het wel passen. In de f12 of de FF hadden ze het misschien mooier kunnen verpakken.
Wat trouwens wel opvallend is hoe snel dit ding op de markt komt in vergelijking met de Porsche 918.
@Rick-dos: tja bij porsche kwamen ze met eenheel leuk concept met allemaal geweldige ideeen en claims maar ze hadden nog geen idee hoe het allemaal moest gaan werken. Bij mclaren kwamen ze op het idee eerst de wagen daadwerkelijk te bouwen om vervolgens aan het publiek te tonen.
de p1 stond al even op speedhunters.com (week of 2)

http://www.speedhunters.com/2013/02/an-exclusive-preview-of-the-mclaren-p1/
@trident: Dat is de concept, en ja, die is al een hele tijd bekend ;)
Nee dank u… doet geen deugd aan de F1…
Iemand bij mij uit het dorp heeft er een besteld :) heeft nu een mp4-12c
@dennis201296: dan wil ik weten waar jij woont zodat ik langs kan komen :p
Bij foto 3 moest ik denken aan een Cayman.
Maar wat een bak zeg! Ben benieuwd naar het geluid!
Ik dacht dat AB geen meldingen meer ging maken over dit ding totdat de foto’s letterlijk recht van bij een dealer vandaan kwamen?

Blijkbaar een kort geheugen daar op de redactie.


Ik vind de wagen overigens niet mooi, zal hem eerst eens in levende lijve moeten zien maar ik vermoed dat de F1 de mooiste blijft in de stal van mclaren.
@Hupke: Dat ging toch over teasers? Dit is andere koek.
Die zijkant doet me denken aan:
http://i1129.photobucket.com/albums/m517/KYLE-D1/The%20Cleveland%20Show/CS-FieldStreams0052.jpg

Maar toch vind ik het een mooie auto en ben ik benieuwd naar de eerste rijtesten ermee.
Ik heb totaal niets met supercars, veel te veel van het goede, veel te schreeuwerig… op een of andere manier kan ik dit echter wel waarderen. Vorm volgt functie, niet aantrekken wat de rest doet en lekker zijn eigen weg gaan, heerlijk!

Lijkt me trouwens wel gaaf om stiekem in elektro-modus een fietser van achter te benaderen, en dan bij het passeren even een dot gas te geven… van binnen blijf je toch een klein kind.
@motoragent: schreeuwerig? hou je hart dan maar al vast voor de Ferrari! ;)
Deze is juist niet schreeuwerig, naar supercar-begrippen.
Als de electromotor inderdaad op de achteras zit, vraag ik me af of er veel toegevoegde waarde in de vorm van snelheid zal zijn. Immers wel de extra ballast maar niet de extra tractie en met een dikke 700 pk uit de V8 zal de tractie sowieso al de beperkende facor zijn tot zo’n 160 km/u.
Hier kán Ferrari punten scoren.
Rennen naar de dealert! Helaas ben ik er gauw weer weg denk ik.. $$$$
ELEKTRONISCH BEGRENSD? zijn ze gek? lekker vrij door laten gaan nu is die langzamer dan de F1
@salberts93: Er moet nog wel een mogelijkheid zijn tot nog extremer. Op deze manier is dat makkelijker te realiseren
@salberts93:
Who cares of hij top iets langzamer is dan de F1, voor de rest is hij sneller. Hoe groot is de kans dat je zijn top ooit haalt? Nihil, geen circuit dat toegankelijk is biedt die mogelijkheid en op de openbare weg ben je levensmoe als je het probeert.
Vergeet niet dat de banden hier de beperkende factor zijn, die houden het niet lang vol bij 350+.
@jrk68: nou ja banden waren bij de F1 geen probleem, 20 jaar geleden dus zou dat nu ook niet het geval moeten zijn, en i know je haalt die specs nooit maar t gaat om de vooruitgang in de tijd en als je die tegen gaat houden door een elektronische begrenzer… vind ik dat zeker bij dit kaliber auto best wel bizar
@salberts93:
Bij de hogesnelheidstest van de F1 vlogen anders de profielblokken van de banden af.
Zoek het filmpje met Andy Wallace anders maar even op.
Wat een fantastisch ding zeg! Extreem!
Lijkt wel een Aboriginal design, gemaakt met boomerangs ofzo. Ongelofelijk druk en onsamenhangend design vind ik. Zeer zeker niet het cleane, strakke design wat we van McLaren gewend zijn. Misschien na kritiek op de MP4 toch wat te ver doorgeschoten in het ‘dynamisch’ maken van het design. Techniek zal ongetwijfeld super zijn. Toch vind ik het jammer dat ie geen bespoke motor krijgt maar een getunede versie van de MP4. De performance zal er niet minder om zijn natuurlijk maar een dikke V12 met Kers had ik leuker gevonden.
@E34M5Touring: De F150 krijgt dan wel een V12, maar dat is in feite ook gewoon de motor uit de FF en de f12. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Een V12 past toch wel meer bij zo’n dikke hypercar.
Ik ben het ook met je eens wat betreft het design. Ze hebben echt te hard hun best gedaan om men het saaie van de MP4 te doen vergeten.
@berlinetta: O ja, dat klopt. Dat is ook een doorontwikkeling van de FF en F12. Ik vind dat toch beter passen bij zo’n auto. Dikke V12. Ik krijg dat gevoel een beetje bij het zien van al die hoekjes en lijntjes. De MP4-12C te saai?? Nou dan zullen ze ook een ontworpen auto krijgen. De achterkant vind ik gewoon erg lelijk. Net alsof ze die nog niet afhebben. Mijn keuze wordt het niet, mocht ik de Staatsloterij winnen :)
is tie lelijk of is tie lelijk, pffff
@yerrie: nee, tie is prachtig.
mooie auto, goede specs maar een flink prijskaartje
De helft zat destijds te klagen over het saaie ontwerp van de MP4-12. Nu komen ze met dit, en weer zit de helft te zagen dat het op niets trekt…

Als er Pagani op gestaan had vond iedereen het prachtig, want ‘bonkers’…
Ik ben ondertussen al helemaal gewend aan het design. En nu maar hopen van er ooit eentje live op de weg te zien.
Dan zal ik hem de 17e eens in het echt gaan bekijken, in Geneve. Ben benieuwd!
Ik zou doorsparen voor een veyron. Een mooie zwart/wit cappucino kleur, rustig blazen met dat apparaat.. Tot zo’n 300kmh!
Waanzinnige kar al valt het exterieur wel wat tegen. Lijkt niet meer dan dat van een ‘gewone’ MP4-12C en die is een derde goedkoper. Had toch graag iets meer exclusief gezien zoals bij een Pagani.

Exterieur is echt wel geweldig. Wat een machine!
@voytekbe: Wat dacht je van drie vierde goedkoper?
@hamerhaai: Ja idd verkeerd geformuleerd. Ik wou zeggen 1/3de van de prijs van de P1 maar is zelfs maar 1/4de ervan…
@voytekbe: “al valt het exterieur wel wat tegen.” en “Exterieur is echt wel geweldig.” :P
@quincy: lol weer een fout, ik bedoelde interieur! :)
Mooie lijnen hoor. Inderdaad heel organisch. Persoonlijk vind ik de neus de zwakste kant.
Het interieur is lekker minimalistisch en doelgericht. Niet zo’n overdadige kermisattractie als die van een Pagani,bijvoorbeeld.
Ook erg stoer dat die achterspoiler zo’n eind omhoog kan. Samen met de vormgeving van het ding zal dit ervoor zorgen dat deze P1, qua downforce, al zijn concurrenten zoek zal rijden.
Dit is hoe een supercar hoort te zijn. Niet lelijk, niet per se mooi, maar wel speciaal, extreem, iets dat de tongen losmaakt, waar over kan gediscussieerd worden. Ik vind het een prachtige wagen. Geen schoonheid, maar de power straalt er zo van af, alsof hij van het volgende decennium komt. And that’s how it should be.
Extreem disign maar o, Wat lekkerr!!!
geweldig mooi ding!
Wat kunnen mensen toch zaniken…. met de spoilers “ingeklapt” een vergroting van 0,34 maar in handling mode zo’n 600kg downforce (waarbij de opwaartse krachten al niet worden meegerekend.. de enige maar die ik kan verzinnen anders dan niet supermooi (en dat is geen vereiste voor een hypercar ) is dat de Ferrari F70 veel minder weegt… verder maakt dit gehakt van alles op een Gumpert Apollo in meest extreme vorm na qua handling (vrijwel zeker ) en heeft deze ruimschoots meer vermogen…..
Ipv vergroting moet daar cw-waarde staan
Mwow niet een hele mooie auto
Mooie wagen mooi design ook alleen moet ik wennen dat dit een auto is van McLaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).