• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volgende Ford Focus ST en Fiesta ST met driecilinder?

Auteur: Alwood, gepost 1 november 2012 om 21:58 – 37 Reacties

Ford for a better future?


Ecoboosten doet Ford al langer, maar de driecilinder is vrij nieuw. We kennen hem inmiddels uit de Ford Focus 1.0 Ecoboost. Het blokje blijkt prima op te voeren en Ford wil er blijkbaar zelf ook mee aan de gang.

Er zit in meerdere richtingen ‘rek’ in de nieuwe driecilinder Ecoboost van Ford. Het huidige blok presteert nog lang niet naar zijn maximale kunnen en Ford kan de inhoud nog flink vergroten. Deze ‘ruimte’ is het blok aangemeten om hem in een zo groot mogelijk deel van de wereld aantrekkelijk te maken. Landen waar de cilinderinhoud telt (qua kosten) zullen de 1.0-versie houden maar elders willen ze de driecilinder ook met inhoud van 1,5 liter aanbieden.

De standaard 1.0 driecilinder Ecoboost kan volgens Ford zelfs tot 220 pk produceren. Dan werk je pas op de grens van betrouwbaarheid. Voorlopig zal Ford de 1.0 daarom nog niet met dergelijke vermogens aanbieden. Als ze met een 1.5-variant komen van het blok kan die een betrouwbare 200 pk produceren.

Ondanks een niet ideaal lijkende cilinder-configuratie lopen de driecilinders dus rap op de viercilinders in. Het oneven aantal cilinders zorgt bovendien voor een ‘opvallend’ geluid. We hebben net een Ford Focus ST minus 1 cilinder gekregen, maar Ford zou dit trucje prima opnieuw toe kunnen passen in de volgende generatie. Een nieuwe Fiësta ST maakt op dit moment zijn opwachting met een al bijna achterhaalde 180 pk 1.6 viercilinder. Ook daar kan Ford op termijn goed een kwart af slijpen.

Op dit moment zit er ongeveer 7 jaar tussen opvolgende ST-modellen. Een officiële sportversie met driecilinder is dus nog even wachten. Dat betekent niet dat Ford het aandeel 1.0-1.5 liter motoren sterk zal gaan uitbreiden. Wie weet stoten ze dan (lokaal) Volkswagen nog van de nr. 1 qua autoverkopen. Dat deed Ford afgelopen maand al met een marktaandeel van 10,7%. (via thetruthaboutcars.com)

Ook interessant!

  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, fiesta, fiesta-st, focus, focus-st, Ford

Vorig bericht: « Webber: ‘Ferrari California is een schijthok’
Volgend bericht: Zegwaard-collectie en meer voor €17 miljoen geveild »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    1 november 2012 om 22:02

    Een drie cilinder lijkt mij meer iets voor een Ka ST….

    Login om te reageren
    • alltimer zegt

      1 november 2012 om 22:05

      @jrk68: das eigenlijk best een goed idee, een ka met 150-160 pk ofzoiets.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        2 november 2012 om 10:53

        @alltimer: gewoon een 1.4 multiair van een abarth of punto nemen :D (ford ka=fiat 500)

        Login om te reageren
  2. Marijn90 zegt

    1 november 2012 om 22:03

    Het blijft wennen dat downsizen.. Maarja we zullen er maar mee moeten leren leven vrees ik:(

    Login om te reageren
  3. bbroekde2e zegt

    1 november 2012 om 22:03

    Een auto die snel hoort te zijn met een 3 cilinder???? Are you kidding me ford?!?!

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    1 november 2012 om 22:06

    De ST van Super Turbo.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    1 november 2012 om 22:12

    Liever twee driecilinders aan elkaar lassen, lijkt me 400 peeka wel grappig in een Fordje.

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      1 november 2012 om 22:16

      @norge: En of dat een leuk wagentje is.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        1 november 2012 om 22:25

        @gijsso: Daar zitten toch maar 4 cilinders in?

        Login om te reageren
        • gijsso zegt

          1 november 2012 om 22:28

          @alcantara: Klopt. Het ging er ook meer om een Fordje met lekker veel trappelende paardjes.

          Login om te reageren
          • MARS zegt

            1 november 2012 om 22:42

            @gijsso: *kuch* WRC max 300pk!

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              1 november 2012 om 23:07

              @MARS: en met 300 pk is het behelpen… Maar ik snap je punt, ik ben ook niet meer onder de indruk van 300 pk. wat zeg ik, zelfs niet meer van 600 pk. Erin zitten terwijl die paarden losgelaten worden is natuurlijk iets anders.

              Login om te reageren
              • straatpiraat zegt

                1 november 2012 om 23:15

                @ej20g: Die van ome Ken heeft toch 650 pk? 1,9 sec naar de honderd is toch wel snel zat lijkt me.. Dat stond in een van zijn filmpjes dacht ik, correct me if im wrong..

              • ej20g zegt

                1 november 2012 om 23:35

                @straatpiraat: voor zover ik weet heeft hij een Impreza GD “Hawk Eye” (2005-2007) met 560 pk en een Impreza GH (2007-2011) met 380 pk. Daarnaast heeft hij nog een Ford Fiesta Mark 6 met inderdaad 650 pk, deze gebruikt hij nu. Het blok kan 750 pk leveren maar is om betrouwbaarheidsredenen begrensd op 650 pk. Het gebruikte blok is in de basis een 2.0 Duratec maar dan natuurlijk met volledig vervangen binnenwerk. Vooral niet vergeten dat dit géén WRC auto is. Wel is de auto zoals eigenlijk alle rallywagens straat legaal omdat dat in veel (alle?) landen verplicht is omdat rally’s op openbare wegen verreden worden.

              • straatpiraat zegt

                2 november 2012 om 00:49

                @ej20g: Een 2 liter die begrenst is op 650 pk, dat noem ik nog eens downsizing! Thanks voor info!

              • ej20g zegt

                2 november 2012 om 01:49

                @straatpiraat: my thoughts exactly! En geen probleem, vind het leuk om informatie te delen.

              • mrs250 zegt

                2 november 2012 om 06:49

                @ej20g: ach, die Loeb rijdt iedereen hier zoek met z’n 300pk. Of je nou 400, 600 of 900pk mee zou brengen. Ook als je Ken Block heet.

                Dus ik denk niet dat de WRC-jongens echt wakker zullen liggen van jullie bedenkingen. ;)

              • ej20g zegt

                2 november 2012 om 13:28

                @mrs250: welke bedenkingen? Loeb is een bovengemiddeld coureur, fantastisch om naar te kijken ook. Maar het is niet het vermogen wat de WRC auto’s zo snel maakt, maar het koppel. Terwijl het vermogen maximaal 300 pk mag bedragen zit er geen limiet op het toegestane koppel. En dat is waar de teams hun snelheid halen, want de meeste WRC auto’s zitten om en nabij de 800-850 Nm koppel.

              • alcantara zegt

                2 november 2012 om 19:08

                @ej20g: Als ze 800Nm halen (wat me sterk lijkt) draaien ze in ieder geval zeer weinig toeren (max 3000) om niet boven die 300pk te komen. En dat betwijfel ik.

              • ej20g zegt

                2 november 2012 om 21:26

                @alcantara: turbodruk denk ik. Weet niet precies hoe ze het doen, maar dit is wat ik ervan gehoord heb. Ik geloof ooit eens in een rallyprogramma gehoord…

              • alcantara zegt

                2 november 2012 om 19:09

                @ej20g: Wat heb je aan zoveel koppel als je toch niet boven de 300pk mag uitkomen?

              • ej20g zegt

                2 november 2012 om 21:27

                @alcantara: koppel = trekkracht. Oftewel, op de ondergronden waar WRC auto’s het meest rijden (gravel, modder) heb je het liefst koppel als je snel vooruit wil komen.

              • dawwg zegt

                3 november 2012 om 00:57

                @ej20g: De 2011 WRC spec Ford Fiesta RS 1.6T heeft ~450Nm, geen 800. De Ken Block spec Fiesta RS heeft een 2.0T en heeft in ‘quick demo / qualify’ setup bijna 900Nm.

              • ej20g zegt

                3 november 2012 om 13:23

                @dawwg: dan is dat veranderd, of het was niet de WRC waar ze het over hadden. Het was in ieder geval een klasse met maximaal 300 pk en waar het koppel soms over de 800 Nm ging. Kan niet met zekerheid meer zeggen welke klasse dat was.

              • jrk68 zegt

                3 november 2012 om 08:33

                @ej20g:
                Idd, koppel zorgt voor de “duw” in je rug.
                PK’s zijn alleen van nut voor een hoge topsnelheid die je in de praktijk toch bijna nooit kan rijden maar waar de pubertjes hier wel op geilen….

              • ej20g zegt

                3 november 2012 om 13:23

                @jrk68: exact!

  6. billy911 zegt

    1 november 2012 om 22:47

    Tjah als Ford denkt genoeg vermogen te hosselen met een bruikbare torque band, waarom niet?

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      2 november 2012 om 00:28

      @billy911: och ze krijgen in de motor industrie vaak betere koppelkromme en vermogen uit de 3 cilinders dan de 4 cilinders als het gaat om onder en midden gebied

      Login om te reageren
  7. lowbird zegt

    1 november 2012 om 23:03

    Nou, wat downsizen betreft, liever downsizen en turbo-geluid dan het gezoem horen van een electromotor!

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      2 november 2012 om 17:37

      @lowbird: Plus, die 3 cylinders klinken eigenlijk nog zo slecht niet hoor. Ze klinken vaak leuker dan de gemiddelde 4 cylinder.

      Login om te reageren
  8. speedie zegt

    2 november 2012 om 00:42

    Enkel geschikt voor kleine stadsauto’s. Stop je deze motoren in een wat grotere wagen dan schiet het verbruik te hoogte in. Zelfs 4 cylinders met grotere inhoud doen het dan zuiniger in de praktijk.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 november 2012 om 01:41

      @speedie: *cilinders

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      2 november 2012 om 17:29

      @speedie: Volgens spritmonitor verbruikt ie 1l/100km (-15%) minder dan de 1.6 in de Focus en de huidige tank staat nu op 5,5l/100km (eerste rustige tank ;-) ). En de motor is véél fijner. Dus ik geef jou ongelijk.

      Login om te reageren
  9. flutterby zegt

    2 november 2012 om 08:44

    3 cilinders is toch echt niks hoor, de meeste auto ermee trillen uit elkaar wanneer ze stationeer draaien. Zelf vind ik dat er storend, doe mij maar minimaal 4.

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      2 november 2012 om 09:12

      @flutterby: Rij eerst eens zo een Ford 3-pitter en kom dan nog eens commentaar geven.

      Login om te reageren
  10. thewillempiej zegt

    2 november 2012 om 09:20

    Ow mai gawd dat ding is echt heel mooi! Echt een bommetje!
    Zolang ze er wat turbo’s op schroeven kan het wel :)

    Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    2 november 2012 om 17:15

    De mijne heeft nu 145pk en kan zeggen dat het een heel fijn motortje is, 180pk zal ook prima gaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North