• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: 9,5 mld aan investeringen tot 2010

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2007 om 17:18 – 12 Reacties

Volkswagen logo

‘Wat Audi kan kunnen wij beter’, moeten ze bij VW gedacht hebben. Daarom wordt er door de Wolfsburgers de komende jaren 9,5 miljard euro geïnvesteerd. Hiervan wordt 6,5 miljard in nieuwe modellen gestopt.

De rest van het geld wordt gebruikt om nieuwe fabrieken in India en Rusland te doen verrijzen en om de nodige moderniseringen door te voeren in de reeds bestaande fabrieken.

Het persbericht volgt kort na de ambitieuze uitspraak dat VW in 2018 de grootste autofabrikant wil zijn. Bovendien is VW bezig een viertal nieuwe platformen voor zijn auto’s te ontwikkelen, die de ontwikkelingskosten voor het bedrijf met 25 tot 40% moeten terugdringen en tegelijkertijd de productie grofweg verdubbelen tot 10 miljoen exemplaren.

Het grootste platform (MQB) beslaat bijna alle modellen beneden de luxeklasse. Hierin zal in de toekomst een dwarsgeplaatste motor te vinden zal zijn. Met de nieuwe architectuur kunnen er 6 miljoen exemplaren op een platform gebouwd worden, waarmee het flink uit zou stijgen boven het huidige grootste platform, de PQ35/46 van Volkswagen (2,3 miljoen exemplaren, voornamelijk VW Golf).
De eerste nieuwe modellen die op deze architectuur gebaseerd zijn worden rond 2010 verwacht en de verwachting is dat er minstens 20 modellen op dit MQB-platform zullen rijden.

VW Up! concept

De Up!-familie van VW vormt hier, met de motor achterin, een uitzondering op. Zij zullen op een ander platform (MHB) gebouwd worden.

Het derde platform zal speciaal voor de sportwagens van de VAG-groep ontwikkeld worden. Dit zou dan meteen betekenen dat elke toekomstige Bugatti, Lambo of Audi-sportwagen de motor op dezelfde plaats (ik gok op het midden) heeft.

Het vierde platform is al in gebruik. Het MLB-platform werd door de huidige VW-ontwikkelaar Ulrich Hackenberg uitgedacht toen deze nog voor Audi werkte. Momenteel worden de Audi A4 en A5 hierop gebouwd.

Het voordeel van deze nieuwe architectuur is dat enkele elementen van de auto op een vaste plek zitten. Hierdoor kan de ontwikkeling van andere modellen vlotter verlopen en zijn bijvoorbeeld crashresultaten van een ‘nieuw model’ van te voren bij de ontwikkelaar bekend.

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel
  • Vijf punten waarop de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo scoort!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Volkswagen

Vorig bericht: « Audi met R8-concept in Detroit
Volgend bericht: Mitsubishi Concept-RA in Detroit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Oly zegt

    27 november 2007 om 17:29

    slim maar seat & skoda staan toch ook op vw platformen neem aan dat dit ook gewoon zo blijft. maar daar word niks over gezegd.

    Login om te reageren
  2. golf 4 zegt

    27 november 2007 om 17:39

    doen ze goed:D

    Login om te reageren
  3. LJ zegt

    27 november 2007 om 17:44

    zoo…ik heb toch liever dat ze dat bedrag ff op mijn spaarrekening storten:P maar goed, nieuwe modellen zijn altijd goed, volkswagen is de laatste tijd als je het mij vraagt erg goed bezig..

    Login om te reageren
  4. Ejay zegt

    27 november 2007 om 17:50

    Vanuit economisch oogpunt snap ik het wel al die dezelfe platformen, maar het doet het eenheidsworst imago geen goed.

    Verder is het erg slim om naar Rusland en India te gaan, want behalve dat arbeid goedkoop is, is het natuurlijk ook een goede nieuwe markt. Wanneer wij straks in van die hybridehokken moeten rijden gaan ze daar gewoon verder met normale auto’s.

    Login om te reageren
  5. Armada zegt

    27 november 2007 om 18:12

    9,5 miljard euro. Alsof het niets is…… :|

    Login om te reageren
  6. henk zegt

    27 november 2007 om 18:57

    NEEEEH, niet Lambo en Audi 1 platform, dat ze wat onderdelen uitwisselen alla, maar niet compleet onderhuids hetzelfde!! waar gaat het heen, een Lambo hoort een exoot te zijn, geen luxe uitvoering van een Audi. NEEEEH

    Login om te reageren
  7. Racer X zegt

    27 november 2007 om 19:09

    @ Henk

    dat had je bij de overname van Lambo door Audi al wel kunnen verwachten…

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 20:06

    Voor 6,5 miljard moet het toch wel lukken om tenminste één spannend model te tekenen en produceren?

    Login om te reageren
  9. RA999 zegt

    27 november 2007 om 21:57

    @Armada
    Voor VW is dat vast ook relatief niks ;)

    @Rick Dos
    You’ll be surprised (in de zin van: dat gebeurt vast niet)

    Login om te reageren
  10. Markus zegt

    27 november 2007 om 22:10

    De autobouwers lopen elkaar allemaal op te fokken… het mag van mij best een jaar of 2 langer duren hoor voordat er weer een nieuw model komt… kan de prijs ook gelijk omlaag.
    Het lijkt wel een wedstrijd: welk type heeft de kortste looptijd?
    En uiteindelijk is de consument de lul want die betaald deze wedloop.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    27 november 2007 om 22:54

    “En uiteindelijk is de consument de *** want die betaald deze wedloop.”
    Uiteindelijk is de consument de schuld van die wedloop want die koopt gewoon geen auto’s die al langer dan 4 jaar op de markt zijn.

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    28 november 2007 om 18:31

    @RA999

    Maar dan ben ik toch juist NIET surprised :?:

    Of begrijp ik ´m gewoon niet…..dat kan ook natuurlijk…. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North