
Mitsubishi heeft voor de Detroit Motor Show een spannend concept in de planning. Hij is spannend te noemen omdat hij qua design aan de Eclipse doet denken, en daarmee een voorbode kan zijn van een nieuwe generatie van de sportwagen. Daarnaast is het spannend voor het merk zelf, omdat het concept door een dieselmotor wordt aangedreven, iets waar Amerikanen nog steeds niet erg warm voor te krijgen zijn.
Mitsubishi is net als iedereen milieubewust bezig. Vandaar dat er een in eigen huis ontwikkelde 2,2 liter, direct ingespoten diesel onder de kap ligt. Deze produceert maximaal 204 pk en 420 Nm en de Japanners beloven een geringe uitstoot van schadelijke gassen.
Het concept heeft een aluminum space frame, de motorkap, wielkasten en andere panelen zijn van een sterk en makkelijk recyclebaar kunsthars gemaakt.
Van de Evo X leent de Concept-RA het Super All Wheel Control (S-AWC) systeem en de Twin Clutch SST, de versnellingsbak met de dubbele koppeling. Verder is in de styling met name aan de voorkant duidelijk de designrichting van Mitsubishi te herkennen. Of ze de Amerikanen hiermee aan de diesel krijgen is nog maar de vraag, maar het is in ieder geval een nobel streven.
Het persbericht:
Tokyo, November 27, 2007 — Mitsubishi Motors Corporation (MMC) and Mitsubishi Motors North America Inc. (MMNA, based in Cypress California) will premiere MITSUBISHI Concept-RA to the world at the 2008 North American International Auto Show (NAIAS or the Detroit Motor Show). MITSUBISHI Concept-RA fuses a passion for dynamic, exciting driving with a heightened sensitivity for the environment thanks to clean, efficient high performance diesel power. The 2008 NAIAS runs from January 13 to 27 at the Cobo Center in Detroit and opens to the general public on January 19.
MITSUBISHI Concept-RA shows that thrilling performance and environmental responsibility need not be mutually exclusive concepts. This coupe concept features the Super All Wheel Control (S-AWC) vehicle dynamics control system driveline and the Twin Clutch SST automated manual transmission used in Lancer Evolution*1, is powered by a new high-output, high-efficiency clean diesel engine.
*1: Lancer Evolution X in Japan
The MITSUBISHI Concept-RA S-AWC driveline adds Active Steering and Active Damping control to the ACD*2, AYC*3, Sport ABS*4 and ASC*5 component systems that comprise the system used on Lancer Evolution. S-AWC integrally manages all of these systems to realize advanced levels of control over drive torque and braking, thereby upgrading traction, cornering and vehicle stability. All this adds up to intuitive, on-demand vehicle behavior that faithfully reflects driver intent under all driving conditions, from everyday use to emergency avoidance situations.
MITSUBISHI Concept-RA is powered by a new high-efficiency, low-emissions 2.2-liter 4-cylinder DOHC 16-valve turbodiesel engine with MIVEC*6 continuously variable valve timing control. With piezoelectric injector common-rail direct fuel injection that allows a lower compression ratio and with a VD (Variable Diffuser)/VG (Variable Geometry) turbocharger, the clean diesel unit delivers a maximum output of 150 kW (204 PS) and maximum torque of 420 Nm (42.8 kg-m). For compliance with U.S. emissions standards (Tier 2 Bin 5 emission regulations), the engine relies on a new catalytic converter system that brings together diesel oxidation catalyst (DOC), NOx trap catalyst (NTC) and diesel particulate filter (DPF) technologies. The new diesel engine will deliver exciting driving manners with a high degree of fuel efficiency.
For improved crashworthiness and to reduce vehicle weight MITSUBISHI Concept-RA features a new body structure using an aluminum space frame made from extruded aluminum sections and die-cast aluminum members, as well as engine hood, fenders and other outer panels made from high impact-resistance and easily recyclable plastic resin.
*2: Active Center Differential
*3: Active Yaw Control
*4: Sport Antilock Brake System
*5: Active Stability Control
*6: Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system
Zo dan, dat ziet er bruut uit! Ook met die lekker grote wielen. Erg mooi. Hij mag van mij zo best op de markt komen
voorkant was mijn eerste impressie: hey, een R8! of ben ik nu de enigste?
wel vet ja behalve dat zielige spoilertje
:shock:
WAT EEN DING!!!
Zo hee. De ontwerpers bij Mitsubishi zitten volgens mij een beetje teveel futuristische race spelletjes te spelen.
Voorkant R8? Vind de voorkant meer op de eerste serie NSX lijken.
Enigste? Eerder enige dan! ;)
Dat ging een beetje fout. Kep slechts één keer -:shock: ingevuld.
-edit: de edit-slaaf zat er al bovenop.-
@Josje je bent de enige ja, stop nu toch is allemaal met autos te vergelijken met andere ik haat dit
Dat dit op de markt komt kunne we enkel hope ziet er goed uit en als het gaat als een Lancer dan is het feest!!!
Spoiler doet mij denken aan een Porsche Cayman.
Al met al weer een erg mooie concept car.
Ben benieuwd wat er van overblijft, maar vet ding!!
Wow ik ben verliefd op dat concept. :D
vet design… check
high tech….. check
agressief….. check
snel…………. ehmm, oke check
benzine…….. jammer, er zit potentie though
Dit ziet er goed uit. Ben benieuwd wat er van overblijft…
@Juppe
Precies, dacht ik ook gelijk aan….
er is toch vrij recent een nieuwe eclipse op de markt gekomen?
http://www.motorpasion.com/images/2006/12/mitsubishi_eclipse-01.jpg
hij ziet er goed uit voor een japaner :)
Erg mooie sketch en ik vind het idee om sportwagens op diesel te bouwen zo gek nog niet. Veel koppel over een breed toerental beschikbaar, minder uitstoot (leuk voor de greengeeks) en minder verbruik. Enige wat jammer is: het geluid is lastig lekker te krijgen.
Ik heb een shopje gemaakt… ff wachten tot hij doorkomt op autojunk.
zolang ze die vet stoere voorlichten maar gebruiken;)
voor de rest zijn het wel mooie lijnen
@bleegh
Ja, de Eclipse zit nu in zijn vierde generatie. Alleen is hij met de jaren wel steeds tammer geworden. Ik probeerde de hoop aan te geven dat ze dit concept misschien echt zulllen gaan ontwikkelen en dat het eindresultaat weer wat dichter in de buurt komt van eerdere generaties.
:?:
Hij lijkt enorm niet op een R8 blijkt dus :)
Spannende schetsen wel, maakt nieuwsgierig naar wat het in het echie gaat worden. Van mij mogen ze dat gefrutsel op de motorkap wel weg laten trouwens.
Hij mag volgens sommigen dan wel op een R8 lijken, maar ik verkies deze toch 10 maal boven een R8 !
Weten jullie nog het concept ZT van mitsubishi?
Wel die noemt weer galant nu maar komt deze naar europa?
Gheghe, die voorkant is net een boze haai… Vèèèt
Over concepten gesproken het heeft veel weg van het X concept. Het is te hopen dat het niet te veel van de concept afwijkt, we zullen zijn.
Hij heeft veel techniek van de Evo X, dan zal het waarschijnlijk niet te lang duren totdat ze de motor van de Evo X er ook in hangen :P
@citrofiel evil twin
Dat is gewoon de lancer (galant fortis) die al een tijdje uit is in Japan die heeft niks te maken met de concept ZT.
En de eclipse moet echt weer worden hoe de eerste twee generaties waren licht 4WD en turbo I4 en niet zo als de 3e en 4e gen zwaar lomp FWD en V6.
de lampen lijken mij mooier als ze verticaal hadden gestaan.
@ Josje; Ik dacht ook eerst aan de R8.
Dit ziet er niet echt ”Aziatisch” uit, dit had gewoon een concept van Audi kunnen zijn.
@ Apache; mooie.. euh.. Wannabe R8? xD
ha! ben ik toch niet de ENIGE (wel de enigste :D :D :D )
Ik hoop dat hij niet zo erg gecivilceerd word gemaakt als de uiteindelijke versie van de Evo X. Ik vind hem zoals ik hem hier zie buitengewoon aangenaam.
Ziet er sexy uit.
Maja ik gooi ´m er maar weer eens in….nu maar afwachten wat het in werkelijkheid wordt….
Ik vind hem echt niet op de R8 lijken hoor, zelfs niet die versie van Apache. Kijk gewoon maar eens naar de grill: / \ i.p.v. een licht \ /. Daarnaast heb je natuurlijk de lijn van de ‘schouders’ zal ik het maar even noemen, die bij de R8 wel doorloopt.
Zelfs de lucht_in/outtake_units zitten andersom…
R8 meets Gallant
@Josje, ik dacht ook meteen: Wat een pR8ige voorkant :)
Schitterend autootje, wat drukker dan een R8 maar zeker niet minder mooi!
Ik hoop dat er wat van overblijft..
Lancer Evolution X is vet, maar de Concept X was vetter !
Oh jee, straks ga ik Mitsubishi’s nog mooi vinden ook :)
@ Boss
Bij de R8 zijn dat lucht ontakes aangezien ze gewoon dichtgepurrt zijn.
voor kant meer recht naar beneden en je hebt een R8
ja net een r8 maar dat komt omdat audi alles nept
als dit op een R8 lijkt dan lijken alle sportwagens op elkaar.
Lambo/R8/350Z/Lagunacoupé/mazda6coupé/honda NSX/aston Martin etc.. ga maar door
maar als ik toch een vergelijking moet maken
Audi R8 —> Walvis
Mitsubishi –> Haai
ik hoop niet dat die komt vind het maar een nep bak
Tja een R8 heeft ook 4 wielen. Zo lust ik er nog wel een.
Maar deze Mitsu heeft zero content ajhmv. WOW zeg – een zwarte motorkap! Nou nou – hoe trendy! (Met dank aan Hyundai en de tunertbranche). Niks nieuws onder de rijzende zon. Jammer want ze waren even goed bezig, onder Olivier Boulay – tot ze plots overal een vrachtwagengrille op gingen plakken en dachten dat je zo instant imago kon krijgen… Nein danke.
neee joh niks r8 ga spelen jullie… lijkt op nsx..maar is een 3000 gt opvolger
ik zou em vet vinden als ze er echt een supercar van zouden maken, met echt dikke motor dus (500 – 600 pk).
ja ja .. weer een mooie vaderdag tekening hoor ..
Wannabe R8.. Wordt toch ens origineel. Ben benieuwd naar de prijs als ie er al komt.
(R8 + NSX + Mitsubishi) = een hele mooie concept
Japanners
alleen mochten ze van mij dat miezerige spoilertje óf in de carroserrie verwerken in de lakkleur, óf gewoon weglaten. en die achterlichten doortrekken à la Eclipse uit 1999 :D
Al bij al niet slecht en best gedurfd dat ze er een diesel in lepelen, laat maar komen zou ik zeggen :p
Doodsimpel een zeer mooie concept.. Alleen die motor, dat is gewoon fout, milieuvriendelijk of niet
@ RScosworth: True…maar daar ging het mij niet om, zoals je wellicht zelf al had geconcludeerd.
hadden ze bij audi gewild dat de R8 hier op lijkt
deze is tien keer mooier
Ondanks dat het een Koreaan is.
Die motorkap geeft het toch wel factor 10 op de Rice-schaal.
wat een mooie wagen het oosten vergeet zijn kookunsten eens en concentreed zich op de automarkt
Gelukkig werkt mitsubishi niet met die veelste ver doorgeschoten lammellen partij van de R8.
Je zal van mij niet horen dat de R8 geen mooie auto is, maar waar dient die donkere achterpaneel nou voor en dan nog dit mee te trekken tot de achter-zijraampjes, alsof Audi dat deel vergeten was mee te spuiten.
Of mis ik iets en is daar wel degelijk een reden voor, hoewel, dan nog!
De Mitsubishi is veel geraffineerder en m.i. moderner ontworpen dan de R8.
Je kan echter ook spreken van Audi eenvoud en dat is niet laagdunkend bedoeld.
Niettemin ga ik voor de Mitsu RA-concept maar ik ben blijkbaar bevooroordeeld want ik ging/ga ook eerder voor de Nissan Z-serie.
Of een diesel mieuvriendelijker is?…maar inderdaad laat maar komen samen met een andere brandstof variant kunnen we meteen vergelijken.
Zoals ik al eerder elders hebt voorspelt… dit zijn de voorbode’s van een hele serie nieuwe generatie Japanse – en Koreaanse(!)- (super)sportbolides.
En wat die @wow betreft..wow die heeft een probleem zeg…met zich zelf vooral.
@nick? leg uit…Koreaan?
Best aardig concept van Mitsubish. Ondanks dat de R8 ” look” erin herkenbaar is verwerkt, heeft het geheel een totaal andere uitstraling.
En met een 2.2 DDid …..zal het eerder de grootte van een Audi TT hebben………
Vind de voorkant, de wielkasten en de velgen heerlijk
Maar die achterkant mocht wel wat meer zijn van mij
Jammer dat er van die m*therf*cking tekeningen zo weinig over schiet…
Maar hoeveel moet je geblowd hebben om hier een audi R8 in te zien… wat overigens een heeeel ander segement bekleedt…
en mensen laten we eerlijk zijn 80% van de auto ontwerpen zijn tegenwoordig toch van elkaar gejat… Kia lijkt op een benz, hyunday jat weer van peugeot en BMW, ford steelt zelfs hele auto’s van Mazda en plakt er zonder ook maar 1 potlood streep te veranderen een ford logo op en noemt T mondeo want de laatste 2 modellen (los van de facelifts) waren eigenlijk gewoon bestemd als zijnde nieuwe mazda 6alleen had mazda geen f*ck te vertellen en konden ze hun fijne ontwerpen inleveren bij ome Henri…
dus laten we nu gewoon als een merk als mitsubischi met zulke juweeltjes van ontwerpen komt… gewoon eens BLIJ zijn dat we een goede reden er bij hebben gekregen om van die veel te dure europeesche schijtbakken af kunnen stappen…. want laten we eerlijk zijn… is die R8 nu echt z’n 180.000 eurie waard??? nou na d’r een weekendje in te hebben gereden kan ik volmondig zeggen ….NEE!!! t kreng is zeker 80 mil te duur maar goed wie t breed heb….
grtz from an other porsche killer
Mike
De nieuwe Mitsu dieselmotor zal waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar i.i.g. ook leverbaar worden voor de nieuwe Lancer.
In deze klasse tot 2.5 L, zal deze high tech motor ongetwijfeld tot de “Top-Range Single Diesel” verbranders behoren en is genomineerd Award Winner.