• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mitsubishi Concept-RA in Detroit

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2007 om 18:00 – 61 Reacties

Mitsubishi Concept-RA


Mitsubishi heeft voor de Detroit Motor Show een spannend concept in de planning. Hij is spannend te noemen omdat hij qua design aan de Eclipse doet denken, en daarmee een voorbode kan zijn van een nieuwe generatie van de sportwagen. Daarnaast is het spannend voor het merk zelf, omdat het concept door een dieselmotor wordt aangedreven, iets waar Amerikanen nog steeds niet erg warm voor te krijgen zijn.

Mitsubishi is net als iedereen milieubewust bezig. Vandaar dat er een in eigen huis ontwikkelde 2,2 liter, direct ingespoten diesel onder de kap ligt. Deze produceert maximaal 204 pk en 420 Nm en de Japanners beloven een geringe uitstoot van schadelijke gassen.
Het concept heeft een aluminum space frame, de motorkap, wielkasten en andere panelen zijn van een sterk en makkelijk recyclebaar kunsthars gemaakt.

Van de Evo X leent de Concept-RA het Super All Wheel Control (S-AWC) systeem en de Twin Clutch SST, de versnellingsbak met de dubbele koppeling. Verder is in de styling met name aan de voorkant duidelijk de designrichting van Mitsubishi te herkennen. Of ze de Amerikanen hiermee aan de diesel krijgen is nog maar de vraag, maar het is in ieder geval een nobel streven.

Mitsubishi Concept-RA

Mitsubishi Concept-RA

Het persbericht:

Tokyo, November 27, 2007 — Mitsubishi Motors Corporation (MMC) and Mitsubishi Motors North America Inc. (MMNA, based in Cypress California) will premiere MITSUBISHI Concept-RA to the world at the 2008 North American International Auto Show (NAIAS or the Detroit Motor Show). MITSUBISHI Concept-RA fuses a passion for dynamic, exciting driving with a heightened sensitivity for the environment thanks to clean, efficient high performance diesel power. The 2008 NAIAS runs from January 13 to 27 at the Cobo Center in Detroit and opens to the general public on January 19.

MITSUBISHI Concept-RA shows that thrilling performance and environmental responsibility need not be mutually exclusive concepts. This coupe concept features the Super All Wheel Control (S-AWC) vehicle dynamics control system driveline and the Twin Clutch SST automated manual transmission used in Lancer Evolution*1, is powered by a new high-output, high-efficiency clean diesel engine.

*1: Lancer Evolution X in Japan

The MITSUBISHI Concept-RA S-AWC driveline adds Active Steering and Active Damping control to the ACD*2, AYC*3, Sport ABS*4 and ASC*5 component systems that comprise the system used on Lancer Evolution. S-AWC integrally manages all of these systems to realize advanced levels of control over drive torque and braking, thereby upgrading traction, cornering and vehicle stability. All this adds up to intuitive, on-demand vehicle behavior that faithfully reflects driver intent under all driving conditions, from everyday use to emergency avoidance situations.

MITSUBISHI Concept-RA is powered by a new high-efficiency, low-emissions 2.2-liter 4-cylinder DOHC 16-valve turbodiesel engine with MIVEC*6 continuously variable valve timing control. With piezoelectric injector common-rail direct fuel injection that allows a lower compression ratio and with a VD (Variable Diffuser)/VG (Variable Geometry) turbocharger, the clean diesel unit delivers a maximum output of 150 kW (204 PS) and maximum torque of 420 Nm (42.8 kg-m). For compliance with U.S. emissions standards (Tier 2 Bin 5 emission regulations), the engine relies on a new catalytic converter system that brings together diesel oxidation catalyst (DOC), NOx trap catalyst (NTC) and diesel particulate filter (DPF) technologies. The new diesel engine will deliver exciting driving manners with a high degree of fuel efficiency.

For improved crashworthiness and to reduce vehicle weight MITSUBISHI Concept-RA features a new body structure using an aluminum space frame made from extruded aluminum sections and die-cast aluminum members, as well as engine hood, fenders and other outer panels made from high impact-resistance and easily recyclable plastic resin.

*2: Active Center Differential
*3: Active Yaw Control
*4: Sport Antilock Brake System
*5: Active Stability Control
*6: Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Nieuwe Mitsubishi Outlander
    Nieuwe Mitsubishi Outlander heeft beeldschoon interieur

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, detroit-2008, Diesel, Mitsubishi, Schetsen

Vorig bericht: « Volkswagen: 9,5 mld aan investeringen tot 2010
Volgend bericht: Toyota bouwt megasimulator (incl. video) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jos zegt

    27 november 2007 om 18:08

    Zo dan, dat ziet er bruut uit! Ook met die lekker grote wielen. Erg mooi. Hij mag van mij zo best op de markt komen

    Login om te reageren
  2. Josje zegt

    27 november 2007 om 18:11

    voorkant was mijn eerste impressie: hey, een R8! of ben ik nu de enigste?

    Login om te reageren
  3. GOD zegt

    27 november 2007 om 18:12

    wel vet ja behalve dat zielige spoilertje

    Login om te reageren
  4. Wesley zegt

    27 november 2007 om 18:14

    :shock:
    WAT EEN DING!!!

    Login om te reageren
  5. Armada zegt

    27 november 2007 om 18:14

    Zo hee. De ontwerpers bij Mitsubishi zitten volgens mij een beetje teveel futuristische race spelletjes te spelen.

    Login om te reageren
  6. Juppe zegt

    27 november 2007 om 18:14

    Voorkant R8? Vind de voorkant meer op de eerste serie NSX lijken.

    Enigste? Eerder enige dan! ;)

    Login om te reageren
  7. Wesley zegt

    27 november 2007 om 18:15

    Dat ging een beetje fout. Kep slechts één keer -:shock: ingevuld.

    -edit: de edit-slaaf zat er al bovenop.-

    Login om te reageren
  8. Tom zegt

    27 november 2007 om 18:15

    @Josje je bent de enige ja, stop nu toch is allemaal met autos te vergelijken met andere ik haat dit
    Dat dit op de markt komt kunne we enkel hope ziet er goed uit en als het gaat als een Lancer dan is het feest!!!

    Login om te reageren
  9. Marly zegt

    27 november 2007 om 18:15

    Spoiler doet mij denken aan een Porsche Cayman.
    Al met al weer een erg mooie concept car.
    Ben benieuwd wat er van overblijft, maar vet ding!!

    Login om te reageren
  10. citrofiel evil twin zegt

    27 november 2007 om 18:21

    Wow ik ben verliefd op dat concept. :D

    Login om te reageren
  11. jurrian zegt

    27 november 2007 om 18:22

    vet design… check
    high tech….. check
    agressief….. check
    snel…………. ehmm, oke check
    benzine…….. jammer, er zit potentie though

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    27 november 2007 om 18:26

    Dit ziet er goed uit. Ben benieuwd wat er van overblijft…

    Login om te reageren
  13. Spaz zegt

    27 november 2007 om 18:26

    @Juppe
    Precies, dacht ik ook gelijk aan….

    Login om te reageren
  14. bleegh zegt

    27 november 2007 om 18:27

    er is toch vrij recent een nieuwe eclipse op de markt gekomen?

    http://www.motorpasion.com/images/2006/12/mitsubishi_eclipse-01.jpg

    Login om te reageren
  15. Delta HFan zegt

    27 november 2007 om 18:29

    hij ziet er goed uit voor een japaner :)

    Login om te reageren
  16. CasperH zegt

    27 november 2007 om 18:32

    Erg mooie sketch en ik vind het idee om sportwagens op diesel te bouwen zo gek nog niet. Veel koppel over een breed toerental beschikbaar, minder uitstoot (leuk voor de greengeeks) en minder verbruik. Enige wat jammer is: het geluid is lastig lekker te krijgen.

    Login om te reageren
  17. Apache zegt

    27 november 2007 om 18:35

    Ik heb een shopje gemaakt… ff wachten tot hij doorkomt op autojunk.

    Login om te reageren
  18. Daniel zegt

    27 november 2007 om 18:39

    zolang ze die vet stoere voorlichten maar gebruiken;)
    voor de rest zijn het wel mooie lijnen

    Login om te reageren
  19. smoke zegt

    27 november 2007 om 18:41

    @bleegh

    Ja, de Eclipse zit nu in zijn vierde generatie. Alleen is hij met de jaren wel steeds tammer geworden. Ik probeerde de hoop aan te geven dat ze dit concept misschien echt zulllen gaan ontwikkelen en dat het eindresultaat weer wat dichter in de buurt komt van eerdere generaties.

    Login om te reageren
  20. Apache zegt

    27 november 2007 om 18:41


    :?:

    Login om te reageren
  21. Juppe zegt

    27 november 2007 om 18:46

    Login om te reageren
  22. Carabo zegt

    27 november 2007 om 18:49

    Hij lijkt enorm niet op een R8 blijkt dus :)

    Spannende schetsen wel, maakt nieuwsgierig naar wat het in het echie gaat worden. Van mij mogen ze dat gefrutsel op de motorkap wel weg laten trouwens.

    Login om te reageren
  23. Willy zegt

    27 november 2007 om 18:52

    Hij mag volgens sommigen dan wel op een R8 lijken, maar ik verkies deze toch 10 maal boven een R8 !

    Login om te reageren
  24. citrofiel evil twin zegt

    27 november 2007 om 18:59

    Weten jullie nog het concept ZT van mitsubishi?
    Wel die noemt weer galant nu maar komt deze naar europa?

    Login om te reageren
  25. ELB zegt

    27 november 2007 om 19:03

    Gheghe, die voorkant is net een boze haai… Vèèèt

    Login om te reageren
  26. LC zegt

    27 november 2007 om 19:14

    Over concepten gesproken het heeft veel weg van het X concept. Het is te hopen dat het niet te veel van de concept afwijkt, we zullen zijn.

    Login om te reageren
  27. Poekie Lauda zegt

    27 november 2007 om 19:16

    Hij heeft veel techniek van de Evo X, dan zal het waarschijnlijk niet te lang duren totdat ze de motor van de Evo X er ook in hangen :P

    Login om te reageren
  28. STJ zegt

    27 november 2007 om 19:17

    @citrofiel evil twin

    Dat is gewoon de lancer (galant fortis) die al een tijdje uit is in Japan die heeft niks te maken met de concept ZT.

    En de eclipse moet echt weer worden hoe de eerste twee generaties waren licht 4WD en turbo I4 en niet zo als de 3e en 4e gen zwaar lomp FWD en V6.

    Login om te reageren
  29. hendrik zegt

    27 november 2007 om 19:18

    de lampen lijken mij mooier als ze verticaal hadden gestaan.

    Login om te reageren
  30. D. zegt

    27 november 2007 om 19:27

    @ Josje; Ik dacht ook eerst aan de R8.

    Dit ziet er niet echt ”Aziatisch” uit, dit had gewoon een concept van Audi kunnen zijn.

    @ Apache; mooie.. euh.. Wannabe R8? xD

    Login om te reageren
  31. Josje zegt

    27 november 2007 om 19:36

    ha! ben ik toch niet de ENIGE (wel de enigste :D :D :D )

    Login om te reageren
  32. Thijs zegt

    27 november 2007 om 19:57

    Ik hoop dat hij niet zo erg gecivilceerd word gemaakt als de uiteindelijke versie van de Evo X. Ik vind hem zoals ik hem hier zie buitengewoon aangenaam.

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    27 november 2007 om 20:04

    Ziet er sexy uit.

    Maja ik gooi ´m er maar weer eens in….nu maar afwachten wat het in werkelijkheid wordt….

    Login om te reageren
  34. Boss zegt

    27 november 2007 om 20:35

    Ik vind hem echt niet op de R8 lijken hoor, zelfs niet die versie van Apache. Kijk gewoon maar eens naar de grill: / \ i.p.v. een licht \ /. Daarnaast heb je natuurlijk de lijn van de ‘schouders’ zal ik het maar even noemen, die bij de R8 wel doorloopt.

    Login om te reageren
  35. Boss zegt

    27 november 2007 om 20:36

    Zelfs de lucht_in/outtake_units zitten andersom…

    Login om te reageren
  36. mattijn zegt

    27 november 2007 om 20:41

    R8 meets Gallant

    Login om te reageren
  37. J. zegt

    27 november 2007 om 21:14

    @Josje, ik dacht ook meteen: Wat een pR8ige voorkant :)

    Schitterend autootje, wat drukker dan een R8 maar zeker niet minder mooi!

    Login om te reageren
  38. tim zegt

    27 november 2007 om 21:20

    Ik hoop dat er wat van overblijft..
    Lancer Evolution X is vet, maar de Concept X was vetter !

    Login om te reageren
  39. RA999 zegt

    27 november 2007 om 21:54

    Oh jee, straks ga ik Mitsubishi’s nog mooi vinden ook :)

    Login om te reageren
  40. RScosworth zegt

    27 november 2007 om 21:56

    @ Boss
    Bij de R8 zijn dat lucht ontakes aangezien ze gewoon dichtgepurrt zijn.

    Login om te reageren
  41. wow zegt

    27 november 2007 om 22:12

    voor kant meer recht naar beneden en je hebt een R8

    Login om te reageren
  42. daytona zegt

    27 november 2007 om 22:51

    ja net een r8 maar dat komt omdat audi alles nept

    Login om te reageren
  43. Gerben zegt

    27 november 2007 om 23:25

    als dit op een R8 lijkt dan lijken alle sportwagens op elkaar.

    Lambo/R8/350Z/Lagunacoupé/mazda6coupé/honda NSX/aston Martin etc.. ga maar door

    maar als ik toch een vergelijking moet maken

    Audi R8 —> Walvis
    Mitsubishi –> Haai

    Login om te reageren
  44. wow zegt

    27 november 2007 om 23:47

    ik hoop niet dat die komt vind het maar een nep bak

    Login om te reageren
  45. transam73 zegt

    28 november 2007 om 00:19

    Tja een R8 heeft ook 4 wielen. Zo lust ik er nog wel een.
    Maar deze Mitsu heeft zero content ajhmv. WOW zeg – een zwarte motorkap! Nou nou – hoe trendy! (Met dank aan Hyundai en de tunertbranche). Niks nieuws onder de rijzende zon. Jammer want ze waren even goed bezig, onder Olivier Boulay – tot ze plots overal een vrachtwagengrille op gingen plakken en dachten dat je zo instant imago kon krijgen… Nein danke.

    Login om te reageren
  46. RJ zegt

    28 november 2007 om 00:38

    neee joh niks r8 ga spelen jullie… lijkt op nsx..maar is een 3000 gt opvolger

    Login om te reageren
  47. monk zegt

    28 november 2007 om 02:13

    ik zou em vet vinden als ze er echt een supercar van zouden maken, met echt dikke motor dus (500 – 600 pk).

    Login om te reageren
  48. lincoln zegt

    28 november 2007 om 06:44

    ja ja .. weer een mooie vaderdag tekening hoor ..

    Login om te reageren
  49. Ben zegt

    28 november 2007 om 07:41

    Wannabe R8.. Wordt toch ens origineel. Ben benieuwd naar de prijs als ie er al komt.

    Login om te reageren
  50. Jesper zegt

    28 november 2007 om 08:36

    (R8 + NSX + Mitsubishi) = een hele mooie concept
    Japanners

    alleen mochten ze van mij dat miezerige spoilertje óf in de carroserrie verwerken in de lakkleur, óf gewoon weglaten. en die achterlichten doortrekken à la Eclipse uit 1999 :D

    Login om te reageren
  51. XytraS zegt

    28 november 2007 om 11:04

    Al bij al niet slecht en best gedurfd dat ze er een diesel in lepelen, laat maar komen zou ik zeggen :p

    Login om te reageren
  52. Stovrik zegt

    28 november 2007 om 13:16

    Doodsimpel een zeer mooie concept.. Alleen die motor, dat is gewoon fout, milieuvriendelijk of niet

    Login om te reageren
  53. Boss zegt

    28 november 2007 om 13:31

    @ RScosworth: True…maar daar ging het mij niet om, zoals je wellicht zelf al had geconcludeerd.

    Login om te reageren
  54. GOD zegt

    28 november 2007 om 15:59

    hadden ze bij audi gewild dat de R8 hier op lijkt
    deze is tien keer mooier

    Login om te reageren
  55. Nick zegt

    28 november 2007 om 17:12

    Ondanks dat het een Koreaan is.

    Die motorkap geeft het toch wel factor 10 op de Rice-schaal.

    Login om te reageren
  56. car disigner zegt

    28 november 2007 om 21:58

    wat een mooie wagen het oosten vergeet zijn kookunsten eens en concentreed zich op de automarkt

    Login om te reageren
  57. frank01 zegt

    29 november 2007 om 00:00

    Gelukkig werkt mitsubishi niet met die veelste ver doorgeschoten lammellen partij van de R8.
    Je zal van mij niet horen dat de R8 geen mooie auto is, maar waar dient die donkere achterpaneel nou voor en dan nog dit mee te trekken tot de achter-zijraampjes, alsof Audi dat deel vergeten was mee te spuiten.
    Of mis ik iets en is daar wel degelijk een reden voor, hoewel, dan nog!
    De Mitsubishi is veel geraffineerder en m.i. moderner ontworpen dan de R8.
    Je kan echter ook spreken van Audi eenvoud en dat is niet laagdunkend bedoeld.
    Niettemin ga ik voor de Mitsu RA-concept maar ik ben blijkbaar bevooroordeeld want ik ging/ga ook eerder voor de Nissan Z-serie.
    Of een diesel mieuvriendelijker is?…maar inderdaad laat maar komen samen met een andere brandstof variant kunnen we meteen vergelijken.
    Zoals ik al eerder elders hebt voorspelt… dit zijn de voorbode’s van een hele serie nieuwe generatie Japanse – en Koreaanse(!)- (super)sportbolides.

    En wat die @wow betreft..wow die heeft een probleem zeg…met zich zelf vooral.
    @nick? leg uit…Koreaan?

    Login om te reageren
  58. Turbopaultje zegt

    1 december 2007 om 13:37

    Best aardig concept van Mitsubish. Ondanks dat de R8 ” look” erin herkenbaar is verwerkt, heeft het geheel een totaal andere uitstraling.

    En met een 2.2 DDid …..zal het eerder de grootte van een Audi TT hebben………

    Login om te reageren
  59. Gertje zegt

    2 december 2007 om 20:19

    Vind de voorkant, de wielkasten en de velgen heerlijk
    Maar die achterkant mocht wel wat meer zijn van mij

    Login om te reageren
  60. Asian Speedster zegt

    14 december 2007 om 13:15

    Jammer dat er van die m*therf*cking tekeningen zo weinig over schiet…
    Maar hoeveel moet je geblowd hebben om hier een audi R8 in te zien… wat overigens een heeeel ander segement bekleedt…

    en mensen laten we eerlijk zijn 80% van de auto ontwerpen zijn tegenwoordig toch van elkaar gejat… Kia lijkt op een benz, hyunday jat weer van peugeot en BMW, ford steelt zelfs hele auto’s van Mazda en plakt er zonder ook maar 1 potlood streep te veranderen een ford logo op en noemt T mondeo want de laatste 2 modellen (los van de facelifts) waren eigenlijk gewoon bestemd als zijnde nieuwe mazda 6alleen had mazda geen f*ck te vertellen en konden ze hun fijne ontwerpen inleveren bij ome Henri…

    dus laten we nu gewoon als een merk als mitsubischi met zulke juweeltjes van ontwerpen komt… gewoon eens BLIJ zijn dat we een goede reden er bij hebben gekregen om van die veel te dure europeesche schijtbakken af kunnen stappen…. want laten we eerlijk zijn… is die R8 nu echt z’n 180.000 eurie waard??? nou na d’r een weekendje in te hebben gereden kan ik volmondig zeggen ….NEE!!! t kreng is zeker 80 mil te duur maar goed wie t breed heb….

    grtz from an other porsche killer

    Mike

    Login om te reageren
  61. fr@nk01 zegt

    16 januari 2008 om 11:32

    De nieuwe Mitsu dieselmotor zal waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar i.i.g. ook leverbaar worden voor de nieuwe Lancer.
    In deze klasse tot 2.5 L, zal deze high tech motor ongetwijfeld tot de “Top-Range Single Diesel” verbranders behoren en is genomineerd Award Winner.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North