Het personenbusje van Volkswagen genaamd Multivan is compleet op de schop gegaan.
Kennelijk slaat het nog steeds aan: bedrijfswagens ombouwen tot personenbusjes. Mercedes maakt van je Vito een V-Klasse, Peugeot en dergelijken leveren nog luxe personenversies van de Expert, Jumpy, ProAce en dergelijken en Volkswagen gooit steevast een set lekkere stoelen in de Transporter om een Multivan te creëren. Met de nieuwe Volkswagen Multivan gaat het er echter anders aan toe.
Compleet nieuw
De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is namelijk niet simpelweg een Transporter met extra stoelen en ramen. Nee, de Multivan is vanaf nu een parallel model. De Transporter is een door- en door- en doorontwikkeling van een inmiddels bijna twintig jaar oud model, deze Multivan is een uniek nieuw model. Overigens moeten we erbij zeggen dat het platform uniek is voor een VW-bus, het gaat namelijk ‘gewoon’ om het welbekende MQB-platform.
Afmetingen
Wel belangrijk bij een bus: met hoe veel auto ben je onderweg? In het geval van de Volkswagen Multivan gaat het om 4,97 meter in de lengte, 1,94 meter breedte en 1,90 meter hoogte. De wielbasis bedraagt 3,17 meter. Er komt ook een lange versie, deze is 5,17 meter lang. Daarmee is hij langer en breder dan de vorige Multivan, maar wel een tikkie lager. Ook de wielbasis is 12 centimeter toegenomen. Qua bagageruimte heb je niks te klagen: 469 liter bagageruimte met alle stoelen op hun plek (763 liter voor de lange versie), wat kan oplopen tot 3.672 liter of 4.005 liter als je de stoelen verwijdert.
Modern
Volkswagen heeft met de Multivan geprobeerd om een hoop techniek van bijvoorbeeld de nieuwe Golf toe te passen. Voorbeelden daarvan zijn de lampen, deze hebben het nieuwe IQ-light systeem. Ook het shift-by-wire systeem van de DSG-bak is overgenomen, waardoor het dashboard eenvoudiger kan worden en een middentunnel overbodig wordt. De schakelhendel zit aan het stuur. Volgens Volkswagen heeft dit als voordeel dat je tussen de voorstoelen door naar achter kunt lopen.
Ook het dashboard is herkenbaar voor nieuwe Golf-rijders: het nieuwe stuurwiel van onder meer de Golf en Polo zit nu ook in de Multivan, naast de twee schermen achter het stuur en om het infotainment te bedienen. Op het scherm in het midden kun je ook het 360 graden camerasysteem bedienen. De Multivan komt nu ook optioneel met een panoramadak en sfeerverlichting in meerdere kleuren.
Uiteraard heeft de Multivan ook de nodige schuif- en beweegfuncties voor de achterstoelen. Ook de middenconsole in het midden van de tweede zitrij kan verschuiven en uitklappen tot twee tafeltjes. In totaal kunnen er zeven mensen plaatsnemen in de Volkswagen Multivan.
Hybride
Voor het eerst komt de Volkswagen Multivan met hybride aandrijving. De Multivan eHybrid is een plug-in hybride. Het gaat om een TSI, gecombineerd met een elektromotor en een accu van 13 kWh groot. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk.
Wie stekkeren nog niet aandurft krijgt een setje TSI’s, 1.5 en 2.0 liter groot (136 en 204 pk) aangeboden, naast een 2.0 TDI met 150 pk.
Veiligheid
De Volkswagen Multivan moet vanaf nu ook scoren op het gebied van veiligheidssystemen. Standaard krijg je:
- City Emergency Braking
- uitwijkondersteuning
- verkeersbordenweergave
- Lane Keep Assist
- Cruise Control
Optioneel kun je ook IQ.DRIVE Travel Assist aankruisen. Dan kan de Multivan volgens Volkswagen ‘semi-autonoom’ rijden. Denk aan automatisch afstand houden en automatisch tussen de lijntjes rijden.
Bestellen
Begin 2022 kun je de nieuwe Volkswagen Multivan ontvangen, het bedrag wat je moet achterlaten is niet bekend.
monsieurleloure zegt
De V-klasse is 3 keer mooier dan dit gedrocht…
911targa zegt
Wat ziet de V-klasse er dan ineens gedateerd uit…….
doublechevron65 zegt
@monsieurleloure: inderdaad… dit is een Multipla maar dan anders!
Charles Taycan 4S zegt
Mooi buske!👌
Robert zegt
Ik denk dat een best wel veel potentiële klanten zullen wachten op de ID.Buzz.
JanJansen zegt
@RRRobert: klopt, als deze nu uit zou komen koop ik er direct een.
lpgbarrel zegt
Die hybride is natuurlijk een topper voor in de biblebelt! Scheelt een hoop bpm!
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@lpgbarrel: klopt! Laat maar komen!!
lekkerlinksrijden zegt
Blijft een bus, next
Johanneke zegt
Geen nepuitlaten op een moderne ICE Volkswagen. Het bestaat nog.
dvaerden zegt
Het voordeel van zo’n caddy of transporter als personenwagen is dat deze een heel stuk betaalbaarder zijn dan de gemiddelde 7-zitter monovolume/SUV. Net omdat ze voor 90% identiek zijn aan die bedrijfsbussen die in grote aantallen verkocht/gebouwd worden en zo mee de kosten drukken.
Dus eigenlijk is het gewoon een modernere versie van de eerste generatie Sharan uit de tijd dat monovolumes ook nog gewoon ruim waren.
meetsysteem zegt
T1 Samba en T3 en T4 Caravelle gingen hem voor. Deze bus is ook meteen de opvolger van de Sharan. In Duitsland worden ze als warme broodjes (met currywurst) verkocht. 😄
moveyourmind zegt
Die ID-4 achtige neus staat hem goed. Denk dat je er een fijne bus aan hebr.
Edge zegt
Het ziet er een beetje vreemd uit met dat MPV-achtige cab-forward design en die vrij forse ruit tussen de a-stijl en voorportieren. Alsof ze niet konden kiezen tussen de op de pude VW Bus geïnspireerde neus van de ID.Buzz concept en een normale busjesneus dit als middenweg hebben genomen.
mashell zegt
@edge: dat is MQB. Dat bepaald waar de A stijl moet komen. Een schuinere voorruit is bij een busje ook niet zo verkeerd, beter voor de aerodynamica.
560pk zegt
Hoe heet ‘ie?
Le-on wheels zegt
Sharan
jordydeknecht zegt
Kan niet wachten op de nieuwe transporter, heel benieuwd wat ze voor een mindere prijs dan de Multivan allemaal in stoppen. Overweeg dan de XC90 voor het werk in te ruilen op een mooie werkbus met wat ruimte voor de honden!
edward330d zegt
@jordydeknecht: ook een manier om netjes te zeggen dat het een hondenhok is….
jordydeknecht zegt
@edward330d: ja dat wordt het vanzelf inderdaad
sonnybonds zegt
Mooie bus. Komt er ook een camper uitvoering?
bullgod76 zegt
Ik wacht wel op de coupe versie hiervan
scrmeagle zegt
Ik vind hem leuk!!
kevertje zegt
Bij VW dezelfde tendens als in de jaren 70. Plots allemaal radiatorloze monsters, zoals de 411/412 of de T2 destijds, want oeioei, anders lijkt het te gewoon ‘ICE’, je weet wel ‘het dieselschandaal’!