Volkswagen komt met een nieuw busje. Een concept voor de hippies van de 21ste eeuw.
Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas tref je de ene onthulling na de andere aan. Naast veel techgadgets is er ook aandacht vanuit de autoindustrie. Gisteren met de Faraday, vandaag is Volkswagen aan de beurt met het Budd-e concept. Een elektrisch gezinsbusje voor in de stad.
De Duitse autofabrikant positioneert het model tussen de Touran en de Multivan. Het concept heeft bijna Franse trekjes. Zo kun je de achterbumper uitschuiven alsof de auto een kastlade is. Het dak heeft zonnepanelen en de MPV wordt aangedreven door een batterij van 101 kWh. Specifieke details over de aandrijving en het vermogen werden niet gedeeld, maar het busje moet 600 km kunnen afleggen op één lading. De topsnelheid bedraagt 150 km/u.
Het interieur staat in verbinding met de bestuurder en de passagiers. Iets dat we steeds vaker zien bij concepts. Ook is het mogelijk om te praten met de Budd-e en commando’s te geven. Zaken als de verwarming of de radio kunnen worden bediend met je stem (net zoals Volvo). De auto herkent of de bestuurder of de passagier aan het praten is. Zo wordt bijvoorbeeld alleen de verwarming aangepast aan de kant van diegene die aan het woord is. Om de huiskamer sfeer compleet te maken kan de bijrijdersstoel worden gedraaid. De Budd-e staat op een geheel nieuw platform. Het Modular Electric Platform (MEB) gaat Volkswagen in de toekomst gebruiken voor plug-in hybride en elektrische modellen.
Blijkt het dadelijk gewoon stiekem een diesel met sjoemelsoftware te zijn
@thefmanl: Nee.
@screamgt: Ja.
@thefmanl: vergezocht hoor, sad..
@thefmanl: nee joh, sjoemelbatterijen?
@thefmanl: Jij bent een potje origineel,het is niet te geloven.Straks ga je hier ook nog lopen te orakelen dat alle Audi’s op elkaar lijken, een C klasse op een S klasse lijkt, Opel voor oude dames en heren is, dat alle Ferrari’s in de fik vliegen en dat alles uit Frankrijk en Zuid-Korea komt ronduit kudt is.
@sydney: Je vergeet nog Alfa = passie…
Nee dankje
Qua vorm erg Japans, doet me sterk denken aan blokkendozen als de Daihatsu Materia,de Kia Soul en, in iets minder mate, de Nissan Cube en Wagon R+.
@dondeboer: Maar dan deukt deze niet in als je er tegen aan leunt zeg maar…
@mzonneveld: ach, alles heeft voor en nadelen. De Japanse vierkante dozen zijn het gevolg van strenge regelgeving, onder andere eisen aan gewicht: het dashboard van een Duitser weegt bij wijze van spreken al meer dan de complete aandrijflijn van een Wagon R. hoewel dit ten kosten gaat van de beleving van bouwkwaliteit (cosmetisch), zegt dat niets over de feitelijke kwaliteit. Dat Japanners beter in elkaar zitten dan Europese auto’s is al decennia bekend. Ik rij zelf overigens Europees.
@dondeboer: het spijt me dat ik je uit de droom help maar Japanners zitten niet beter in elkaar. Japanners kunnen heel goed auto’s maken die niet snel stuk gaan. Maar repareren is altijd klote. Roest is echt niet de enige reden dat oude Jappen veel zeldzamer zijn dan oude Europese auto’s. Daarbij voelt het interieur niet alleen minder aan. Het gaat ook eerder stuk. Een Duitse auto haal je na tien jaar flink gebruik een stevige stofzuiger door, een Japanse kofferbak is na tien jaar stevig gebruik gewoon naar de klote. Dan hangen de Lappen stof er een beetje zielig bij…
@lekbak: ze gaan niet snel stuk lijkt mij synoniem aan betrouwbaar,of iets makkelijk kan worden gerepareerd is een heel andere duscussie. Dat je weinig Japanse klassiekers ziet is niet meer dan logisch, aangezien ze pas in de jaren 80 enigzins serieus voet aan grond kregen in Europa en omdat ze de eerste decennia vooral gericht waren op bread and butter auto’s die het als klassieker gewoon niet zo lekker doen. En zowel de pechstatistieken als de ervaringen van familie, vrienden en mijzelf spreken in het voordeel van de Japanners, doe mij maar een onverwoestbare Starlet of charade ipv een technisch zeer zwakke 6N. Maar goed, ieder zijn mening.
@dondeboer: betrouwbaar is niet het zelfde als goed gebouwd. Nadenken over reparaties wel, immers heeft ook een jap onderhoud nodig en gaat daar ook dingen stuk.
Daarbij is een wat oudere jap duurder dan een wat oudere Duitse auto om te rijden. Een golfje uit ’93 drie is goedkoper dan een corolla uit die tijd om te rijden. Immers zal ook die corolla zijn onderhoud en reparaties hebben en daar wint die golf het. Zonder onbetrouwbaar te zijn overigens.
@lekbak: neem van mij aan dat alle golfjes 3 uit ’93 wel zo’n beetje weg geroest zijn. Pas na de facelift in ’95
@dutchdriftking: en laat ik m’n verhaal even af maken. Pas na de facelift werd het roesten minder. Het was echter nog altijd niet weg. Mijn ’96 VR6 heeft al heel wat laswerk gehad….
@dutchdriftking: mijn zwager heeft vorig jaar een nieuwe golf 3 gekocht. 125000 gereden en in nieuwstaat, gekocht voor wel 750 euro! Bouwjaar ’93. Ik denk dat die jongen het goedkoopst rijdt van heel Nederland!
Dat is een uitzondering natuurlijk, dat weet ik wel. Dat van die facelift wist ik niet. Dat zijn de weetjes die je moet kunnen vertellen als ze om hulp vragen bij aanschaf van een goedkoop blik. Dankje.
Franse trekjes. Slimme lui die Duitsers. Eigenlijk heeft elke auto Franse trekjes, dat de Fransen praktisch als hebben uitgevonden op autogebied.
Nou nee. Dan vind ik de Bulli Concept of de Microbus Concept veel betere opvolgers.
Dit lijkt trouwens meer op een Chinees hondenhok met gekopieerde Honda grille dan op een Volkswagen.
*Off-topic alert* @RubenPriest @autoblogger Ja buitengewoon interessante auto hoor… Maar wat veel interessanter is, is het gerucht dat jullie een auto programma gaan maken met Louwman Exclusive. Kunnen jullie ons hier meer over vertellen?
https://www.facebook.com/LouwmanExclusiveCars/videos/940845092635769/
@olivier420: Scherp ;) “Hou de website in de gaten!” is alles wat ik kan zeggen voor nu. Zo, nu weer OT :)
@RubenPriest: ben benieuwd!
@RubenPriest:
O my god.. Jullie hebben toch niet jullie onafhankelijkheid verkocht, hè?
Marktplaats…
PON…
En nu Louwman…
Ik snap best dat het een uitdaging is om een succesvol blog te runnen en te bekostigen. Maar investeerders uitnodigen is journalistieke vrijheid vermoorden.
@Original_Arnoud: Met verscheidene partners samenwerken en zo toegang krijgen tot een groter publiek / nieuwe markten (bijv occasion advies) hoeft niet per definitie slecht te zijn. Hetzelfde geldt voor advertorials, snap de negatieve reacties ook nooit zo goed.
Zolang je maar waakt over de objectiviteit van de topics (dus niet opeens Maserati als meest betrouwbare auto neerzetten na deze deal) is er m.i. niks aan de hand.
@RubenPriest: kunnen jullie een rijtest met die Countach regelen? ???
@olivier420: Waarschijnlijk smaakte het naar meer na de recente aankoopadvies video-item van de Maserati Quattroporte. Mij hoor je zeker niet klagen, al is het met Ad van Toriaal.
@AutomotiveDesigner: Mwoh, zou kunnen. Ik kan mij herinneren dat Wouter al erg joviaal met die verkoper omging op Supercar Sunday 2015. Denk dat de lijntjes al eerder liepen.
@AutomotiveDesigner: Na dat Louwman filmpje met ‘5000 euro korting!’ staat de lat hoog hoor!
@olivier420: Als één van de twee partijen het aankondigt is het geen gerucht meer?
@phaeton: Fair point. Ik had m’n koffie nog niet op :)
Volgens mij kloppen de verhoudingen nog niet helemaal. Of hij moet echt gigantisch worden! Echt knap is hij trouwens ook niet..
Ik heb de afgelopen 15 jaar zeker drie verschillende ‘opvolgers’ voor de Samba voorbij zien komen en niet één is er in productie gegaan. Dus ook bij deze zeg ik: Lariekoek!
Een rare but heeft ie zeker
Dit ziet er leuk uit, maar ik vrees dat dit net als de Bulli en Microbus (die ook prima te pruimen waren) bij een concept blijft.
Lang niet zo sterk als de eerste concept. Ik vind hem niet mooi en maar weinig vernieuwend. Het interieur en zelfs de bumper hebben we al 10x gezien. Ik kan me nog een concept herinneren van een Japans merk van járen geleden die hier sterk op leek.
Leuk vanwege het het lounge bankje dat de productieversie zeker niet zal krijgen.
Top van 150 en range van 600km? Dan komen ze veel verder dan een Tesla.Droom lekker verder VW.Ik zie er totaal niks in met een T1 Sambabusje.
@Alfarobert: de accu is met 101 kWh zelfs groter dan de grootste accu van Tesla (90 kWh) en drie keer zo groot als die van een Leaf. Qua range dus geloofwaardig, qua commercialisering niet zo. Zo’n accu is nog veel te duur voor een auto in deze klasse, tenzij VW dit ding graag voor 75k+ in de markt wil zetten natuurlijk.
Eerder opvolger van de Ai Caramba!
Alweer een opvolger van dat kreng? Fantasie is nu echt op blijkbaar. Dit gaat toch niet in productie…
Als deze op de markt zou komen, is hij intussen zo gewijzigd dat hij er uit ziet als elke andere doorsnee VW, maar dan met iets andere koplampen en achterlichten. Zo werken ze bij VAG.
Ik heb liever een Kell-e…
Ik vind het een dik ding. Maken!
VW ugl-e
“Het interieur staat in verbinding met de bestuurder en de passagiers.”
Huh??? Zoiets?
http://pousta.com/wp-content/uploads/2014/12/Matrix-Neo-Wakes-Up.jpg
Achteraf gewoon een Transporter met een GTE-bumper erop en maar 31 KM elektrisch..
Hebben we niet eerder een concept voorbij zien komen hier dat qua vorm vrij sterk op deze auto lijkt, of ligt dat aan mij?
Heeft weg van de gemiddelde Japanse Kei-busje. Dan maar toch liever een Kei-busje.