• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoverkoop Volkswagen VS daalt, beurskoers keldert

Auteur: shjdejee, gepost 5 januari 2016 om 23:16 – 82 Reacties

volkswagen-dieselgate


Volkswagen begint het sjoemelen nu echt te voelen…

Vandaag is bekend geworden dat Volkswagen vorige maand in de Verenigde Staten maar liefst 9 procent minder auto’s heeft verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat de sjoemelaars ruim 3000 auto’s minder hebben weten te slijten aan de Amerikanen. Volkswagen profiteert op deze manier niet van een verder toch zeer aantrekkende Amerikaanse markt, waar de verkopen nog nooit zo hoog geweest zijn. In totaal verkocht Volkswagen 5 procent minder auto’s over het hele jaar.

Het gaat lekker. Verder is de beurskoers van Volkswagen vanmiddag naar een nieuw dieptepunt gezakt sinds november. Een aandeel was vanmiddag slechts €122,80 waard, wat uiteindelijk een daling van 5,7 procent is in één dag. Dit heeft waarschijnlijk ook veel te maken met het nieuws van gisteren, waarin bekend werd dat Volkswagen een maximale boete van 90 miljard euro zou kunnen krijgen. Dit is lichtelijk zorgwekkend te noemen, aangezien dat meer is dan de huidige beurswaarde.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Is dit een waardige opvolger voor de Citroën DS?
Volgend bericht: Volkswagen Budd-e: waardige opvolger van de Samba? »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    5 januari 2016 om 23:18

    Hoe vervelend allemaal ook: eigen schuld, dikke bult. Frauderen is nu eenmaal strafbaar en dus foei.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 januari 2016 om 23:20

      @stfu: Ja en dan ook nog te denken “Wir haben es doch gewüsst”.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        5 januari 2016 om 23:32

        @406_v6: not again…

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          5 januari 2016 om 23:34

          @stfu: sorry, ben in de kerstvakantie naar “Er ist wieder da” geweest ;-)

          Login om te reageren
    • roppp zegt

      6 januari 2016 om 00:19

      @stfu: ik weet niet of je het snapt, maar als VAAG omvalt, heeft dat gevolgen voor de gehele Europese economie. Bovendien denk ik dat zij echt de enige niet zijn met deze software.

      Login om te reageren
      • SDM zegt

        6 januari 2016 om 07:35

        @roppp: Dat mag je denken en velen denken het met jou maar dat is nog niet bewezen. Daarnaast was bij de banken ook dat gejank dat de wereld zou ontploffen als de banken zouden vallen. Ik zou het wel eens willen meemaken. Dat witte boorden tuig kan tegenwoordig alles maken onder het mom als je mij aanpakt valt alles om. Laat maar eens zien wat e gebeurd en laat die honden maar eens voelen wat er gebeurd als je de boel belazerd want dat is er gewoon gebeurd niet meer en niet minder!

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          6 januari 2016 om 07:55

          @SDM: Maar wat houdt het in als VAG omvalt? Er zijn zat partijen die met alle liefde grote delen van VAG zo opkopen.
          Nieuwe naar op VAG terwijl de merkennamen waarschijnlijk geeneens veranderen. Gelijk een mooie gelegenheid om alle slecht functionerende mensen eruit te mikken en alle goed mensen zullen hun baan waarschijnlijk behouden.
          Enige verschil is dat nieuwe-VAG producten evt niet meer welkom zijn in de US.

          En als het echt zover komt met die 90 miljard; dan zou het me niet verbazen als VAG nog wat trucjes uithaalt zodat ze geen 90 miljard hebben en het dus ook niet kunnen betalen.

          Login om te reageren
          • SDM zegt

            6 januari 2016 om 08:25

            @gregorius: Dat is dus inderdaad wat ik bedoel, het zal wel wat loslopen. Het zijn nog steeds erg sterke merknamen, in ieder geval wel in Europa. Ik ken mensen die nog liever hun eigen arm er af bijten dan een niet VAG auto kopen. Die mensen gaan echt niet op eens allemaal een Renault kopen. De mensen die bij wijze van spreken aan de band staan kunnen dat werk wel blijven doen. Alleen zal de boel door een andere partij worden overgekocht.

            Kijk wat er bij Volvo is gebeurd, een Chinese partij heeft de boel overgekocht. Maar die chinezen weten echt wel hoe ze geld moeten verdienen, die laten Volvo gewoon vrij om te doen wat ze altijd al deden. En moet je nu zien, je hoeft geen Volvo fan te zijn om te erkennen dat Volvo goed bezig is. Zo’n scenario is voor de VAG groep ook niet ondenkbaar, al zal die, denk ik, in meer stukjes uiteenvallen als het echt mis gaat.

            Login om te reageren
        • ghost zegt

          6 januari 2016 om 11:20

          @SDM: de honden en witte boorden tuig zijn in dit geval de VS. If you can’t beat them, destroy them aldus het motto.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 januari 2016 om 09:12

        @roppp:
        Ja, dank zij VAG en Duitsland dat de Euro zone economisch domineert (dit hoor je zelden of nooit) wordt de Europese concurrentie naar het verdomhoekje gestuurd !
        Nu wil ik niet zeggen dat ik het eens ben met de Franse en Italiaans communistisch georganiseerde arbeids verhoudingen, maar daar bovenop kunnen deze landen hun munt niet meer devalueren dank zij de Euro Hail Hail ! maar worden daarnaast nog opgezadeld met valse concurrentie, en daar wordt hier maar al te vaak aan voorbij gegaan.

        Uiteraard zie ik persoonlijk ook geen enkel nut in het omvallen van VAG, maar ik maak me al een paar jaar ernstig zorgen om de TE grote economische macht van Duitsland, deze zorgt voor teveel Duitse invloed. Zeer zeker in de EU !
        Niet om de populist uit te hangen of de discussie een andere kant op te brengen, maar Bondskanselier Merkel heeft vluchtelingen uitgenodigd, en wij hier te lande niet – voor zover ik weet- , maar waarom krijgen wij ze dan ook ?

        Ik had ooit een super goede en echte oude ‘old skool’ unilever manager.
        Jasje dasje gentleman.
        Die had de mooiste one-liners die hij voor je op een briefje schreef.
        Eentje die ik als angry young man ooit van hem kreeg was : “Laat de problemen waar ze horen ” – Ik gebruik deze wijsheid nog zeer regelmatig !

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        6 januari 2016 om 11:35

        @roppp: Ik snap dat. En ik wil ook niet dat het omvalt of wat dan ook. Maar ik hou mij liever bij de feiten en dat is dat het eigen schuld, dikke bult is. Dat staat totaal los van wat jij zegt. Zou toch wat zijn dat ze ermee weg komen, omdat ze belangrijk zijn. Dat noem ik dan al gauw corruptie. Ik denk dat VW er zeker wel bovenop komt, maar dat ze strategisch wat moeten aanpassen en het vertrouwen terug winnen. Ze hebben een grote horde fans, dus dat komt wel goed .

        Login om te reageren
      • flowdesign zegt

        6 januari 2016 om 13:00

        @roppp:
        Als andere merken ook dezelfde sjoemelsoftware hadden gebruikt, dan was dat inmiddels toch al wel bewezen denk ik. Er zijn allerlei partijen van autovakbladen t/m elitehackers mee aan de slag gegaan. Tot nu toe hoor je wel wat geluiden over dat ook die auto’s in de praktijk niet zo zuinig zijn als de fabrieksopgave (duh, what else is new?), maar niets van sjoemelsoftware.

        Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        6 januari 2016 om 13:16

        @roppp: Ik denk dat als VAG omvalt het opgekocht wordt en gewoon een doorstart gaat maken. Los daarvan is het (nog) niet bewezen dat andere fabrikanten dit ook doen. BMW is bijvoorbeeld veel getest en voldoet gewoon aan de waarden (of ze hebben slimmere software). Maar het kan goed zijn dat Volkswagen/Audi gewoon niet bij kon benen met de andere fabrikanten. Daarom hebben ze misschien dit trucje bedacht waardoor de auto’s dus goed verkocht worden aangezien ze bijvoorbeeld goedkoper zijn en uberhaupt verkocht mogen worden. Ik zeg laat ze het maar voelen want ze hebben de hele wereld opgelicht en zijn velen male schadelijker voor het milieu dan ze iedereen hebben voorgehouden. Opdoeken die boel, iedereen eruit en een doorstart maken met nieuwe mensen die niet zo fraudeleus zijn als bij VAG.

        Login om te reageren
      • roppp zegt

        6 januari 2016 om 13:39

        @roppp: de software is geleverd door een externe partij. Dan maak je mij niet wijs dat VAAG de enige fabrikant is die er gebruik van maakt. Bovendien werd in eerste instantie ook gezegd dat de andere VAAG-merken de software niet zouden gebruiken. Nu blijkt die zelfs in Porsches te zitten.
        Ik vermoed ook niet dat er een andere autofabrikant zoveel middelen heeft om VAAG op te kopen. Alleen MB en BMW verdenk ik ervan heel veel geld op de bank te hebben. Ik denk ook niet dat de Duitse overheid het toe gaat staan dat VAAG aan de Chinezen wordt verkocht.

        Login om te reageren
  2. 406_v6 zegt

    5 januari 2016 om 23:19

    90 miljard dollar, da’s geen kattepis…
    Als dat werkelijkheid mocht worden kan Herr Piëch een mooie boom voor zichzelf op gaan zoeken….

    Login om te reageren
  3. 406_v6 zegt

    5 januari 2016 om 23:22

    Van “wannabe de grootste ter aarde” naar rijden met wagen en paarde(n)

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    5 januari 2016 om 23:23

    Als VAG het slim speelt kunnen ze misschien de schade in natura voldoen.. Scrapping incentives bij terugkopen van een hybride of electro auto van VAG zou de beste optie zijn. Klanten binnenhouden, wel bloeden maar ondertussen je dealerapparaat aan het werk houden en relatief goedkoop + je kunt ook echt iets van de milieu effecten wegnemen.. Ik zou zoiets als schikking pitchen en niet afwachten op de miljarden boetes.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 januari 2016 om 23:25

      @w0o0dy: VAG en slim spelen?? Ze zijn als een bluffende pokerspeler zwaar op de bek gegaan, zie daar vooralsnog geen verandering.

      Login om te reageren
    • nord zegt

      5 januari 2016 om 23:28

      @w0o0dy: ik denk dat het wel eens een cash flow probleem gaat worden als er teveel beloften naar de klanten gedaan gaan worden. Ik zou alles zetten op het indammen van slechte publiciteit, die alleen nog maar meer claims gaat aanwakkeren en de rechtspraak wellicht beïnvloed.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 januari 2016 om 00:29

      @w0o0dy: Een iets langer betoog zonder VAG grapjes. Klasse. Persoonlijk ben ik het volkomen met je eens. Jouw voorstel is een tactiek welke de Hoge Heren van VW inderdaad moeten gaan volgen om de schade te beperken. De schade is er al, niemand in de VS gaat nu een diesel rijden, dus jouw optie is een zeer plausibele.

      Login om te reageren
  5. patrick zegt

    5 januari 2016 om 23:30

    90.000.000.000 euro asjemenou! Dat worden veel borden afwassen

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    5 januari 2016 om 23:31

    Boetes zijn puur verlies dus iedere euro boete doet meer pijn dan een positieve draai geven aan het verhaal door de vervuiling aan te pakken, de klanten tevreden te houden en zo snel mogelijk aftikken..
    Slepende rechtzaken en miljarden boetes kunnen VAG slopen…

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    5 januari 2016 om 23:32

    Dus er zijn daadwerkelijk Amerikanen die nog Volkswagen kopen?
    Het is nog erger dan ik dacht…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      5 januari 2016 om 23:37

      @norge: heb je gezien hoe die Ami’s reageren op de nieuwe wapen maatregelen van Obama?? Infantiele hap, da’s al wat ik er van maken kan.

      Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      6 januari 2016 om 12:34

      @norge: En dat te bedenken dat de domme Nederlander gewoon een VW blijft kopen. Als ik überhaupt al zo dom zou zijn om voor de bekend making van de sjoemelpraktijken een VW had besteld, zou ik hem direct afbestellen na het lezen van het nieuws.

      We zitten allemaal te geilen op de oplichtingspraktijken die wekelijks op de publieke omroepen verschijnen, en al die individuen verafschuwen van hun daden. Mensen! Volkswagen doet precies het zelfde, jou laten denken dat je in een schone auto rijdt. Ondertussen wordt je gewoon genaaid!

      Login om te reageren
  8. right zegt

    5 januari 2016 om 23:34

    En hoe groot zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid die VW biedt? Eigen schuld dikke bult is wel een misplaatste reactie. Het fout wat gedaan is, een boete is terecht maar dit is geheel buiten proporties

    Login om te reageren
    • Capibaro zegt

      5 januari 2016 om 23:36

      @right: die werkgelegenheid wordt opgevangen door andere fabrikanten. Als VW minder auto’s verkoopt wil dat niet zeggen dat we minder auto’s gaan kopen. Dat zie je aan de topcijfers in de VS

      Login om te reageren
      • jasperhallo zegt

        6 januari 2016 om 00:17

        @capibaro: Tuurlijk, want die 10.000 medewerkers van V

        Login om te reageren
  9. Capibaro zegt

    5 januari 2016 om 23:34

    Geen kattepis inderdaad. Maar uiteindelijk zullen de merken van VAG wel blijven bestaan. Misschien wordt het opgesplitst en gekocht door andere (auto) fabrikanten. Denk dat als VAG wordt ‘gereset’ het alleen maar goed is voor ons als consument. Wie interesseert die beurskoers?

    Login om te reageren
    • desalen zegt

      6 januari 2016 om 00:12

      @capibaro: haha ‘wie interesseert die beurskoers?’

      Jij hebt écht geen flauw idee hoe een (in Nederlandse termen) NV aan haar geld komt en op basis waarvan en waarmee shareholders worden betaald he?

      Maar ja, die koers interesseert dus een heleboel mensen. Bijvoorbeeld deelstaat Nedersaksen, institutionele beleggers, Quatar, etc etc.

      Login om te reageren
      • Capibaro zegt

        6 januari 2016 om 08:59

        @desalen: je vergist je, ik heb bedrijfseconomie gestudeerd. Ik snap er dus ‘iets’ van. Het mooie van kapitalisme is dat we als burgers bepalen waar we onze Euro aan uitgeven in zowel consumptie als in investering. Dat de koers van Volkswagen daalt laat alleen maar zien dat de markt werkt. Het verbaasd me dat mensen hier zo begaan blijven met bedrijven die de zaak besodemieteren. De wereld zou een stuk mooier zijn als we wat kritischer zouden zijn op welke bedrijven we groot maken en welke niet.

        Login om te reageren
        • desalen zegt

          6 januari 2016 om 13:05

          @capibaro: Ah, bedrijfseconomie gestudeerd. Dan zou je toch juist moeten weten hoe de cashflow binnen een organisatie als VAG werkt….

          Maarrrrr, zoals je terecht opmerkt geeft de daling van de koers aan dat er onvrede is. Neemt niet weg dat de gevolgen hiervan onwijs groot zijn voor de share- en stakeholders

          Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      6 januari 2016 om 07:30

      @capibaro: hoe denk je dat beursfondsen geld verdienen voor jouw pensioen?

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        6 januari 2016 om 08:00

        @porsche928: Ik hoop door het assertief handelen van goede jongens; die waren al lang ‘uit’ VOW op het moment de shit de fan raakte. En ze zijn ook waarschijnlijk al weer lang ingestapt om lekker mee te liften op de koerswinsten van afgelopen maanden.
        Die 5% van gister is peanuts daarmee vergeleken.
        Het zijn voornamelijk de ‘logge’ fondsen die intern 5000 beleggingsrichtlijnen hebben waardoor ze niet makkelijk kunnen desinvesteren in VOW, waar de leuke gesprekken aan de gang zijn en die af en toe de boot zullen missen.

        Login om te reageren
      • Capibaro zegt

        6 januari 2016 om 09:18

        @porsche928: ik hoop door te investeren in bedrijven die eerlijk winst maken. Ik denk dat pensioenfondsen er ook goed aan zouden doen te investeren in bedrijven met technologie die toekomst heeft ipv die inzetten op dieseltechnologie waarvan we allemaal weten dat die geen toekomst heeft. VW drijft op die tech

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 januari 2016 om 12:48

          @Capibaro: ik zou niet zeggen dat VW op diesel tech drijft. Ze lopen mee vooraan bij de benzinemotoren en hebben de achterstand bij de hybrides ingehaald. Ze hebben ook 2 serieuze elektrische auto’s op de markt.

          Login om te reageren
          • Capibaro zegt

            6 januari 2016 om 13:56

            @mashell: die elektrische auto’s staan bol van de storingen en worden praktisch alleen in NL verkocht vanwege bijtelling. Wat vind jij qua benzinemotoren dat er zo vooruitstrevend aan is? Ik herinner me vooral motoren van Audi die erg veel olie verbruiken en motoren vag breed die vastliepen door goedkope kettingen. VW heeft 100% ingezet op downsizing en dat werkt prima, tot we niet meer accepteren dat het verbruik van die motoren puur theoretisch is. Wat dat betreft loop Mazda ver voor. Op elektrisch gebied hebben, BMW,Toyota, Tesla, etc een voorsprong.

            Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    5 januari 2016 om 23:36

    Valt me mee, ik had verwacht dat de verkopen met minstens 30 procent zouden dalen.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      5 januari 2016 om 23:59

      @knipperlichtje: Die 9% zegt niet alles. Er zijn 50% minder Beetle’s, Passats en Golfjes (exlusief GTI en R) verkocht in december vergelijken met vorig jaar.

      Verrassend genoeg is de verkoop van andere (waarschijnlijk niet TDI) modellen amper verandert. En zijn er in december zelfs een record aantal Tiguan’s verkocht en ook de GTI verkoopt er niet slechter door.

      Login om te reageren
      • leemster zegt

        6 januari 2016 om 06:24

        @reistje: als je een gti koopt denk je aan lkkr rijden en niet aan het gezeur wat van een ander

        Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    5 januari 2016 om 23:41

    Helaas is ook VAG too big to fail!
    Maar ja, als je de boel moedwillig flest dan heb ik geen medelijden met VAG!

    Login om te reageren
  12. nico_dekorte zegt

    5 januari 2016 om 23:45

    Vraag me af waar autoblog die 90 miljard vandaan haalt

    http://gawker.com/republicans-propose-volkswagen-bailout-right-after-the-1751044185

    Login om te reageren
  13. stephanotis zegt

    6 januari 2016 om 00:20

    Vergeleken met een maand eerder slechts 9% minder dan in december 2014, want in november 2015 ging het nog om 25% minder verkochte VW’s dan een jaar eerder. Binnen een paar maanden is er niets meer aan de hand, as long as they pay their fines or so.

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    6 januari 2016 om 00:38

    Nóg meer voer voor de VAG haters. En daar zijn er nog een hoop van, hier. Bijzonder ddom van VW om de sjoemelsoftware toe te passen.

    Echter! We zitten met een probleempje. De olie raakt op. Is gewoon aan het gebeuren. Weten we allemaal. Nobel van de Duitse merken om diesels in de VS te verkopen. En helemaal geen gekke gedachte. Amerikanen rijden nogal, eehhh, sloom, en rijden auto’s met enorme vermogens vanwege het koppel onderin. Als er één volk is waarbij een Diesel goed past zijn het wel de Amerikanen. Maar ze vinden het raar ruiken en het is meer iets voor vrachtwagens.

    Dankzij het geklungel van VW zullen de Yanks de komende tien jaar zeker niet overstag gaan en nog sneller de olievoorraad verbruiken. Gemiste kans.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 januari 2016 om 10:17

      @gtwillem: je had het niet mooier kunnen verwoorden.

      Login om te reageren
    • spylegion zegt

      6 januari 2016 om 16:17

      @gtwillem: “de olie raakt op”
      Heb je daar ook een bron van
      zodat het na te lezen valt in grafieken?! Of is dit slechts na roeptoeteren van partijen die belang hebben bij de elektrische revolutie?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 januari 2016 om 16:41

        @spylegion: Uiteindelijk wel ja, voorlopig zitten we nog wel even goed, maar het is eindig. Daarbij wordt de methode om het te winnen ook telkens duurder. Er is voldoende informatie over te vinden.

        Dat daargelaten, het is nog steeds geen reden om niet over te gaan op elektrische auto’s. Het rendement ligt gewoon veel hoger en je hebt geen directe CO2 uitstoot. Dus zelfs als alle kolencentrales verantwoordelijk zijn voor de elektriciteit dan nóg is elektriek de betere oplossing.

        Ik ben zelf een petrolhead en kan een fijne V12 altijd wel waarderen, en die zullen er ook wel even blijven. Maar of er nu elektromotor of 1.2 TDi in een Polootje ligt, tsja, doe dan maar het motortje dat stiller is.

        Dat de olievoorraad uiteindelijk zal opraken is misschien inderdaad een drogreden. Er zijn nu al betere alternatieven.

        Login om te reageren
        • spylegion zegt

          6 januari 2016 om 18:52

          @gtwillem: afgezien vh feit dat ik het bijna geheel met je eens ben is ook voor elektrische auto’s, met de huidige accu’s, grondstof voorziening een probleempje.
          Zeker als er honderduizenden van rond moeten gaan rijden.

          Login om te reageren
  15. gtwillem zegt

    6 januari 2016 om 00:50

    En @sir_smokalot heeft zoals verwacht meerdere opvolgers gekregen! Welkom @shjdejee!

    Login om te reageren
    • shjdejee zegt

      6 januari 2016 om 01:10

      @gtwillem: Dankje!

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        6 januari 2016 om 10:22

        @shjdejee: zoals @gtwillem al zei; Welkom!

        Login om te reageren
        • shjdejee zegt

          6 januari 2016 om 11:55

          @406_v6: Ook jij bedankt! :)

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      6 januari 2016 om 08:02

      @gtwillem: is @sir_smokalot helemaal weg dan?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        6 januari 2016 om 08:22

        @gregorius: Helemaal weg is een mens nooit, ik ben bij jou om de hoek een boerderij begonnen. Maar inderdaad, wel de werkzaamheden bij autoblog beëindigd, dit was mijn laatste topic.

        Maar als je wilt mag je de Alpaca’s gerust een keer komen voeren.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          6 januari 2016 om 08:37

          @sir_smokalot: Tremendously-off-topic-alert.

          Ga je de Alpaca’s houden voor de wol, of ook voor kiddo-events? Mooie beesten iig. In welk gehucht / kanton ga je t doen?

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          6 januari 2016 om 09:16

          @sir_smokalot:

          Hey echt waar?
          Veel succes man !
          Ga je ook wollen truien verkopen als niche ?
          Of zacht gebreide onderbroeken met parelmoeren knoopjes ?
          En is Dr Pol je dierenarts?

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          6 januari 2016 om 10:21

          @sir_smokalot: het ga je goed in Zwitserland, ik zal je snedige artikelen gaan missen.

          Login om te reageren
  16. Michiel1 zegt

    6 januari 2016 om 01:11

    ipv die 90.000.000.000 boete betalen, gewoon VAG Amerika failliet laten gaan?? en dan via een of andere super slimme (vast dubieuze) constructie gewoon weer via een andere bv/holding verkopen??

    Login om te reageren
  17. steelfighter zegt

    6 januari 2016 om 02:05

    90 miljard Hahahahahah, kan je Griekenland van kopen. Cowboys maken een grapje en dit draait gewoon op een exportverbod uit naar de US en vag zal slechts een schijntje betalen en voor een paar miljard een nieuwe fabriek elders bouwen

    Login om te reageren
  18. thowmas97 zegt

    6 januari 2016 om 03:38

    De beurskoers van VAG sjoemelt, euh, schommelt

    Login om te reageren
    • leemster zegt

      6 januari 2016 om 06:27

      @thowmas97: slecht

      Login om te reageren
  19. sbmmaxx zegt

    6 januari 2016 om 06:04

    Pakken we na de zaak VAG ook de in 1x dekkende latex aan!! Das namelijk ook wel een leugentje op zich! Verder zeg ik voor al die bedrijven die last hebben van grootheidswaanzin, houd het klein en zorg dat je de beste wordt! Kun je namelijk ook geld mee verdienen.

    Login om te reageren
  20. henkhupelschoten zegt

    6 januari 2016 om 06:48

    http://furiousfanboys.com/wp-content/uploads/2015/12/Titanic-sinking.jpg

    Login om te reageren
  21. tijntje2 zegt

    6 januari 2016 om 07:33

    90 miljard? Zwaar overdreven en amerikaans.. zal zoals met veel rechtzaken wel uit draaien op 10 of 20% daarvan en dat is is ruim voldoende voor die paar 100d verkochte sjoemelautos. Olieramp in 2010 heeft bp tot nu toe ruim 50 miljard gekost (alle boetes bij elkaar) en vond deze milieuramp 10x erger. Toch?

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 januari 2016 om 09:16

      @tijntje2: dat was niet bewust, iets met een explosie?

      Login om te reageren
  22. Rick-dos zegt

    6 januari 2016 om 08:15

    En jullie denken echt dat VW zo’n hoge boete moet betalen? Natuurlijk zal het volgens de wet wel zo zijn, maar alles onder druk wordt vloeibaar. Dit heeft veel te grote gevolgen voor economieën, mensen op de werkvloer, directe en indirecte partijen betrokken bij VAG, aandeelhouders en ga zo maar door.

    Geloof mij nou maar dit wordt achter de schermen al op hoog niveau besproken tussen ambtenaren uit Amerika en Duitsland en een hoge delegatie van VW. Herinner je de slogan “too big to fail” nog? Wat denk je dat er gebeurt als VW inderdaad al die boetes en schadevergoedingen moet gaan betalen die ze tegemoet kunnen zien? Als dat zou gebeuren dan zullen er uiteindelijk ontslagen vallen en faillissementen zijn, niet alleen bij VW, maar ook bij toeleveranciers, en ook bij broodje van katootje op de hoek bij zo’n VW fabriek.

    Er zal heus wel een boete worden opgelegd en VAG zal publiekelijk wel aan de schandpaal genageld worden. Wellicht dat VAG wat onderdelen moet afstoten maar uiteindelijk zal het allemaal meevallen. Het is allemaal voor de show om te laten zien aan de buitenwereld hoe “streng” er wel niet wordt opgetreden. In werkelijkheid zullen er te veel belangen voor alle betrokkenen zijn om daadwerkelijk de trekker over te halen bij VAG dat dat niet zal gebeuren.
    Kijk bijvoorbeeld naar BP en de olieramp in de golf van Mexico. Als daar écht alle schade en boetes was betaald dan had er nu geen BP bestaan. Echter ook daar is het tot een handjeklap gekomen waarbij voor de buitenwereld het er uitzag als “streng” optreden.

    En ga nou ajb niet met je moralistisch vingertje staan met “schande! Want als ik wat doe dan moet ik jadajadajada!”, want nee. Dat is niet hetzelfde.

    Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      6 januari 2016 om 12:41

      @Rick-dos: schreeuw dat niet te hard, de VS wil helemaal niet dat VW groot wordt daar. Ze hebben veel liever dat Ford of een ander Amerikaans merk het gaat maken. Als ze deze bijv. 50 miljard gaan innen, waar denk je dat dat heen gaat? Ik denk dat daarvan wel een deeltje in de Amerikaanse auto industrie gestoken wordt. En so what als er een paar bedrijven omvallen in de VS vanwege een connectie met VW. Ik vermoed dat deze bedrijven inmiddels ook aan het kijken zijn om andere inkomsten aan te boren.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        6 januari 2016 om 14:22

        @henkhekje: Denk dat je wat te kort door de bocht gaat.

        Als voorbeeld voor alleen de staat Tennessee en wat voor impact dat heeft:

        http://www.volkswagengroupamerica.com/facts.html

        Denk dat er voor de staat Tennessee alleen al wat senatoren en congresmannen aan het lobbyen en rennen zijn voor VAG. Als die fabriek wegvalt en er komen 12500 mensen op straat te staan en daarbovenop wordt er een paar miljard per jaar uit de lokale economie getrokken dan hebben zij heel wat uit te leggen aan hun achterban. Tel daar bij op dat ze VW $577 miljoen aan subsidies hebben gegeven om zich in Tennessee te vestigen, dan denk ik echt niet dat de Amerikanen denken “so what” we hebben Ford of GM.

        Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          6 januari 2016 om 14:47

          @Rick-dos: Daar kunnen ze een Ford Assembly park van maken ;-)

          Login om te reageren
  23. stephano zegt

    6 januari 2016 om 08:18

    maand terug waren de aandelen nog 100 euro waard, aandelen zijn juist kort geleden 30% gestegen.

    Beste om nog even te wachten tot de koers normaliseert. Je ziet in de VS dat dit soort zaken altijd geschikt worden dus dat zal wel loslopen.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      6 januari 2016 om 08:28

      @stephano: Juist, in oktober kon je instappen op 92 euro, in november op 95 euro. Wie dat deed klaagt nu niet over zijn 30% winst denk ik. Er zijn aandelen die het slechter deden..

      En de VS is en blijft een zorgenkindje van VW, hoog tijd voor het concern om er een paar flinke SUV’s en een nieuwe Phaeton op de markt te knallen.

      Login om te reageren
  24. riddertevoet zegt

    6 januari 2016 om 08:45

    Het heeft nog lang geduurd voordat dit megalomane concern implodeerde.

    Login om te reageren
  25. Design_Driven zegt

    6 januari 2016 om 09:00

    VW doet het altijd slechter in de VS als de benzine prijzen dalen want dan worden er weer meer on zuinige Amerikaanse auto’s gekocht. Diesel gate zal zeker invloed hebben gehad maar net als in Europa is het van tijdelijke aard. De vraag naar diesel auto’s is uiteraard wel zo goed als over.

    En ja die boete is een probleem, de Amerikanen zijn niet vies van grote boetes zeker voor buitenlandse bedrijven. Ook is dit niet de enige boete die boven hun hoofd hangt. Andere landen bereiden het ook voor en Amerikaanse consumenten zullen ook zeker nog van zich laten horen.

    Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    6 januari 2016 om 10:20

    Ik denk dat de boete dus nooooit betaalt gaat worden…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      6 januari 2016 om 10:28

      @dutchdriftking: Ja vast wel. Maar dan zal Europa bijlappen. Zo’n groot bedrijf mag niet failliet gaan. Wedden dat Rutte al een bedrag op zij heeft laten zetten?

      Login om te reageren
  27. mout zegt

    6 januari 2016 om 10:52

    Wat ik niet snap, is dat nu de koers keldert.
    Want dit wisten we tamelijk nauwkeurig van te voren.
    Dat ie kelderde bij het bericht in september – logisch. Dat ie maar een klein beetje daalde bij de tientallen volgende biechtrondes – merkwaardig.
    Maar een ding kon je van te voren invullen: de verkoopcijfers gaan dalen. In Amerika (waar uit voorraad verkocht wordt) eerst, in Europa (waar op bestelling geproduceerd wordt) een kwartaal later. Dit heb je dan toch al láng ingecalculeerd? Bovendien valt 9% nog best mee.

    Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      6 januari 2016 om 12:41

      @mout: ehmm de koers is in september met meer dan 100 euro gedaald hoor

      Login om te reageren
  28. Esprit_de_Flandre zegt

    6 januari 2016 om 12:10

    Als ze eens goed gaan blèèten bij Oprah, worden ze meteen vergeven door het Amerikaanse publiek. Ondertussen kunnen ze een biografie’tje lanceren en zo 90 miljard ophalen…

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    6 januari 2016 om 12:51

    Natuurlijk wordt die boete geen 90 miljard. Nog geen 5% daarvan. VW zal dat overleven. Ze zullen zich met het merk VW terug trekken van de markt in de VS. En daar naast Audi een nieuw merk lanceren: Skoda!

    Login om te reageren
  30. mrrallycross zegt

    6 januari 2016 om 13:52

    Die gaan geen leuk 2016 hebben

    Login om te reageren
  31. 550maranello zegt

    6 januari 2016 om 23:38

    Bloggers zijn soms net kleine kinderen met een basic, nog niet goed ontwikkelde hersenpan. Ha, ha net goed: dat zal ze leren die sjoemelaars. En iedereen over elkaar heen lekker salonfähig meehuilen met de wolven in het bos: stomme Duitsers, net goed! Ik denk dat het dezelfde lui zijn die het prima vonden dat de private equity partijen uit de VS Europese bedrijven als V

    Login om te reageren
  32. 550maranello zegt

    7 januari 2016 om 08:27

    ….europese bedrijven als V

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North