Faraday Future FFZero1: elektrische supercar met 1000 pk

Auteur: , 25 Reacties

Het nieuwe elektrische merk is vastberaden om de strijd aan te gaan met de Tesla's van deze wereld. Maar of dat echt gaat lukken..

FFZero1

Het nieuwe automerk onthulde afgelopen nacht (Nederlandse tijd) de FFZero1. Een volledig elektrische supercar met 1000 pk. Faraday wil zich richten op mobiliteit, maar komt met eerst met de scherp vormgegeven FFZero1 om de aandacht op zich te vestigen. Missie geslaagd.

De auto is ontwikkeld op een speciaal platform, puur voor elektrische auto’s. Faraday zegt dat alle toekomstige modellen op ditzelfde platform zullen komen te staan. Het bedrijf zal gaan opereren met het Chinese LeTV, een firma met miljardair Jia Yueting als oprichter die wel brood ziet in Faraday Future. De auto’s worden in een samenwerkingsverband geassembleerd. In het persbericht valt er ook een woordje over de fabriek van 1 miljard. Waar het merk eerst sprak over 400 á 500 medewerkers, rept het bedrijf nu dat er straks 4500 mensen aan de slag kunnen.

FFZero1

Genoeg over Faraday, laten we eens kijken naar het concept. De FFZero1 wordt aangedreven door vier elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven en samen goed zijn voor 1000 pk. Dit moet resulteren in een 0-96 km/u tijd in ‘minder dan drie seconden’. De topsnelheid staat op 321 km/u. Inderdaad, best hard voor een elektrische auto. Wat dat met de range doet vraagt u? Geen idee. Faraday roept verbluffende specs, maar hoeveel kilometer de auto af kan leggen zonder te hoeven laden wordt dan weer niét vermeldt.

FFZero1

Uiteraard is de FFZero1 een tech-apparaat. De onthulling vond immers plaats op het CES-feestje in Las Vegas. Volgens Faraday kan het concept volledig autonoom opereren, zelfs op een racetrack (hoi Audi). Of de FFZero1 in productie zal gaan? De autofabrikant zelf houdt het op een ‘misschien’ en in gelimiteerde oplage. U ziet, ik ben nog een beetje sceptisch over de elektrische autofabrikant. Laten we voor nu maar eens een fatsoenlijk productiemodel afwachten. Het geld ligt al op tafel.

FFZero1



25 reacties

1,2,3 failliet. Al die hype verhalen over hoe ze de wereld gaan overnemen met hun 1 persoon elektrisch aangedreven auto’s. Wat slikken die gasten?
@screamgt: Ik denk dat een reclamefoldertje met de tekst “Hier, we hebben ook iets elektrisch gemaakt, kijk maar of je het iets vindt. Ofzo. Hoeft niet hoor, je mag ook een Tesla kopen.” er niet doorheen is gekomen bij de investeerders. Natuurlijk blaas je als nieuw merk hoog van de toren, alles voor de aandacht. Aandracht trekt nieuwe investeerders en met een beetje mazzel kun je je idee nog werkelijkheid maken ook.
@screamgt: Dat zal in dit geval wel meevallen, dit niet niet 1 dromer die graag wat renderings in elkaar klust maar een goedgefinancierd bedrijf van ondertussen een hele forse omvang met een heleboel kennis en kunde in het management.
https://cleantechnica.com/2015/07/19/faraday-future-unstealths-full-of-former-tesla-motors-staff/
Wel een beetje over the top
Laat ze maar komen met een betaalbare elektrische middenklasser van goede kwaliteit en een range van minimaal 300 km.
Als ze een segment hoger gaan zitten, moeten ze concurreren met Tesla en dat zal niet heel makkelijk worden.
@gregorius: Tesla komt zeer spoedig al met de Model 3, dus heel makkelijk gaat het niet worden voor Faraday.
@gregorius: als de teaser in het concept filmpje een indicator is, dan lijken ze al druk bezig met een meer realistische personenwagen. Aan de vormen te zien een suv/mpv
Eerste wat in mij opkomt bij dit aanzicht is toch: “tudududududh Batman!!!”
Ach ja, als ze de specs kunnen waar maken met een range van zo`n 400km zou de auto geniaal zijn, maar ik moet het nog zien. Het idee is in ieder geval wel leuk. Al vind ik de auto niet per definitie mooi.
Auto zou zo uit TRON kunnen komen met die belichting. Erg stoer!
Laat maar komen.
Zero staat vast voor de kans dat je dit merk over 5 jaar nog kent. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
Goed, dit gaat hem dus niet worden maar kennelijk snappen ze dat onderhand zelf ook, als ze al aangeven dat hij misschien in productie gaat.
Gewoon de zoveelste pruts’fabrikant’, past in het rijtje van de fatansiefabrikanten die we hier al voorbij hebben zien komen en waar je nooit meer iets van hoort.
De enige reden dat dit aandacht krijgt is omdat het mogelijk om de Apple auto ging, nou, dat is het dus niet.
En mensen van BMW en Tesla hebben ze ook heus niet, ja op de fantasieadminstratie waarschijnlijk.
@stationcar: Behalve dan dat deze ‘fantasie’fabrikant op dit moment al tussen de 400 en 500 mensen in dienst heeft en een gigantische, 1 miljard dollar kostende fabriek gaat bouwen in Las Vegas.

Dit schepsel is niet bepaald realistisch inderdaad, maar een zoethoudertje voor het publiek en de investeerders. Bovendien leren mensen zo de naam Faraday kennen, net zoals de Tesla Roadster heeft gedaan voor de naam Tesla.
@motoragent:
Je hebt gelijk wat betreft je feitjes, ik heb een artikel gevonden met achtergrond info, best interessant;

http://www.theverge.com/2015/11/19/9761852/faraday-future-car-company-interview-tour-electric-tesla-competitor

Punt is dat er opvallend vaak wordt gesproken over ‘future’ dit en ‘future’ dat, en in dit artikel beweren ze inderdaad 400 mensen van over de hele wereld in dienst te hebben en dat ze dat gaan verdubbelen in 2016.
Ik vind het allemaal prachtige verhalen, maar vooralsnog zijn ze nog niet met een serieus te nemen voertuig gekomen en blijven ze wat mij betreft een fantasiefabrikant.
Ik wacht maar af wat er allemaal gaat komen, maar ik ben sceptisch als het over nieuwe fabrikanten gaat, er zijn teveel praatjesmakers in deze wereld.
Leuk! Ontwerp eerst maar een normaal uitziende 5 deurs hatchback of sedan in de middenklasse met 160 pk en 500 km range, dan kun je geld verdienen en later e.v.t ongeloofwaardige sportautootjes presenteren met 1365 pk en 0-100 in 0.3 sec. etc etc
via Android app
Mensen mensen. Dit is gewoon een concept car om het merk in de picture te zetten. Net als wat Tesla deed met de Roadster. Er komt heus wel iets ‘normaals’.
@stfu: Tesla deed dat niet met een concept car. Tesla toonde de mogelijkheden en toepasbaarheid van elektrisch rijden aan door geringe aanpassing van een bestaand lotus model. En dat was direct een productie rijp model en geen concept. Een dergelijk concept ligt mijlenver van wat de weg op mag, dat hier niets over te zeggen valt. De ontbrekende spiegels, bumpers, vinnen etc zal allemaal niet worden geaccepteerd vanwege veiligheid.
@pramm: dat klopt, maar het was vooral bedoeld als marketingauto. Aangezien Tesla nu alles zelf bouwt.
Na Tesla en Faraday als merknamen, en Volt, Ampera, en weet ik het wat voor typenamen er nog meer zijn ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat het volgende rijtje op de beurzen staat:

Gauss (experimenteerde met magnetische velden)
Ohm (die van de weerstanden natuurlijk)
Joule (is die er niet al trouwens?)

Het bekt wel lekker eigenlijk. Iemand nog aanvullingen?
@Gulli: Resistance, conductor, wire
Als je dit zo ziet geloof je toch nooit dat dit echt gaat komen? Raar verhaal allemaal.
Check even 1:11/1:25 van het concept filmpje. Een silhouet van een meer realistisch model wat mij betreft.
Ziet er leuk uit, ben benieuwd of ie er ook echt komt
Indrukwekkende specs? Zeker. Mooi? Absoluut niet. Het is ook nog maar even wachten of het bij deze luchtfietserij blijft of dat er daadwerkelijk iets tastbaars op de markt verschijnt. Creatieve 3D designers hebben we al vaker zonder succes hoog van de toren zien blazen
0-96 onder 3 sec? Doet een tesla ook, maar dan zonder batman-looks. Ik snap ook wel dat ik zo’n faraday zou verkiezen boven een tesla, maar plaats het in het juiste perspectief. Deze sportauto kost waarschijnlijk veel meer, er kan minder bagage mee, en service punten zul je in Nederland niet tegenkomen. In het segment van de ev’s zijn al vele concepts geweest die al ongeveer een jaar op de markt zouden moeten zijn. De enige producent van elektrische auto’s die naar mijn mening echt zijn plannen waar maakt is Tesla. Mede door alle ev-pioniers begint mijn bewondering voor Telsa te groeien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).