
Schokkend nieuws: Volkswagen houdt nog rekening met het scenario om in 2035 een benzinestoker te verkopen in Europa.
Volkswagen is net als de meeste andere merken druk bezig met de EV-wende. De wereld gaat immers helemaal naar de knoppen door de auto’s op fossiele brandstof. En de oplossing daarvoor is uiteraard enorm veel spul uit de grond halen om accu’s te bouwen voor EV’s. Iedereen moet geloven aan zo’n elektrogebakje. Inmiddels hebben de meeste Europese regeringen immers data gezet waarna auto’s met verbrandingsmotor niet meer verkocht mogen worden.
Niet verwonderlijk dus dat automerken inmiddels begonnen zijn om persberichten de wereld in te sturen waarin ze aangeven te stoppen met de verbandingsmotor. Audi was onlangs al aan de beurt. Nu heeft moedertje Volkswagen ook wat over de kwestie gezegd bij monde van bedrijfschef Klaus Zellmer.
Zellmer verwacht dat Volkswagen ergens tussen 2033 en 2035 de laatste auto op fosiele brandstof zal verkopen in Europa. Dat wordt dan ongetwijfeld een speciaaltje. In China en in de Verenigde Staten zal het iets langer duren voordat de benzineauto totaal uit het Volkswagen-gamma verdwenen is. In Afrika en Zuid-Amerika gaat het volgens Zellmer vanwege gebrek aan politieke wil en EV-infrastructuur zelfs aanzienlijk langer duren.
Toch denkt Volkswagen in 2050 een totaal CO2-neutraal wagenpark te hebben. In 2030 moet het EV-aandeel van het modelgamma al op zeventig procent liggen. Saillant detail: eerder dit jaar gaf Volkwagen al aan te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe motoren op fossiele brandstof. De blokjes die net voor 2050 dus nog over de toonbank gaan, zullen dus lang in de tanden zijn op dat moment.
Volkswagen legt de lat voor zichzelf zichzelf met die streefdatum van 2050 iets lager dan Daimler. Dat wil namelijk in 2039 al een volledig CO2-neutraal modelgamma hebben. BMW heeft de lat nog helemaal nergens neergelegd.
2035? Dat is over 14 jaar, denk dat ze die datum wel vervroegen in Europa…On Verra!😉
@Charles Taycan 4S: het aandeel BEV ligt in Nederland net boven de 2%. En dan ligt Nederland nog ver voor de meeste andere Europese landen. Dacht je echt dat binnen een aantal jaren (pak hem beet 10 jaar) te realiseren?
@panameraGTS, denk dat het sneller gaat dan 14 jaar in Europa als je de huidige EV ontwikkelingen en investeringen in ogenschouw neemt idd.
Gaat zeker eerder worden. Autorijden wordt veel exclusiever in de toekomst.
@Charles Taycan 4S: is het erg dat het mij echt geen moer uitmaakt?
Ik anticipeer op wat ik redelijkerwijs kan voorzien, maar plan niet op het niet zaken die zwaar afhankelijk zijn van overheidsbeleid. Dit geldt voor mijn wagenpark, pensioen, testament en persoonlijke ontwikkeling van mijn kinderen en mijzelf.
@bischero, nee hoor is niet erg!😉 Eenieder bekijkt het naar zijn eigen persoonlijke omstandigheden. Ik denk alleen persoonlijk dat het veel sneller gaat dan die 14 jaar ook gezien de sales van EV’s in Europa.
Mensen denken dingen ..
Mensen zeggen dingen ..
Mensen schrijven dingen ..
Mensen lezen dingen ..
We zien het over een jaar of 15 wel ..
@lincoln: Zo. Het is een poos geleden dat ik een reactie van jou op AB heb gezien…
@lincoln: welkom terug, heb je gemist 🤙
Volkswagen had 20 jaar terug al moeten stoppen met het ontwikkelen van fossiele motoren… Had een hoop schandalen gescheeld en werden diesel rijders niet gezien als rijdende milieu deliquenten.
@edward330d: Schandalen? Je bedoelt het “sjoemelen” wat elk merk doet om aan de idiote wetgeving te voldoen? Bij VW is het naar buiten gebracht omdat het 1 van de grootste is…
Belangrijk hierbij is dat de verkoop van brandstofauto’s eerder zal stoppen dan er een verbod is.
Ik hoop dat er tegen die tijd überhaupt nog auto’s verkocht mogen worden aan plebs zoals ik…
Want ik ben niet fit genoeg om te fietsen.
@moveyourmind: tegen die tijd kameel en struisvogel rijden die gaan liggen kunnen we zo oprollen.
Bovendien ladder gescoort van 6 meter, toch? Kun je giraffe mee beklimmen.
Bereid je maar voor om autoloos door het leven te gaan dan. Het wordt sowieso een stuk exclusiever dan momenteel het geval is.
Ik zie ook niet zo heel veel mogelijkheden dat er nog betaalbaar met een brandstof auto mag gereden worden in 2035. ??
Tegen die tijd mag je waarschijnlijk ook zeker niet meer de stad in, met een brandstof auto.
Maar wat ik nog mis, is het brommer verhaal, die dingen mogen ook wel verdwijnen op brandstof.
@HWZ ..
Beetje racistisch om te beweren dat de een VW baas over het tweewieler beleid in NLse steden zou gaan ..
Alhoewel !!
@HZW: Afgelopen weekend lekker goedkoop in Duitsland getankt, mij pakken ze niet hoor!
In Amsterdam is al een milieu zone voor scooters. En elektrische scooter verkoop gaat lekker.
@HZW: mag wel indien deze 0% uitstoot heeft waarschijnlijk
Dat is natuurlijk ontzettend jammer voor de (T)FSI- en DSG-renovatieindustrie.
Denk je nu echt dat dit de enige motoren met problemen zijn, om maar effe de Pure-Tech(?) dingen van de PSA groep te vernoemen.
Ik denk dat het allemaal veel sneller zal gaan
Zeg je koopt dan een auto met benzine motor , dan rijdt die 15 jaar later nog rond
Ik hoop dat je dan nog benzine kunt kopen ( ook voor mijn Harley en Ducati) maar ik ben bang dat dat al lang niet meer te krijgen is of voor een idiote prijs
Alles is een kwestie van vraag en aanbod dus als er minder vraag is dan zal de prijs …….
Bovendien binnen 15 jaar een volledig EV wagenpark is absoluut niet realisties.
@supertjeduc: als je ziet hoeveel tankstations er zijn in een kleine stad, dan kan daar de komende jaren een giga aantal van gesaneerd worden. Als er 1 a 2 overblijven is dat meer dan voldoende om ook mijn Duc af te tanken ;)
Maar buiten Europa lekker nog plofmotoren verkopen. De vuile lucht waait niet naar Europa.
Had nooit gedacht dit te zeggen, maar ik Afrika snappen ze het wat dat betreft
Sinds wanneer denkt een Volkswagen, het zijn nog steeds de aandeelhouders die de dienst uitmaken, gewoon een masterplan schrijven wat goed in de oren klinkt en het aandeel gaat weer omhoog. Stel je voor dat ze dit al in 2027 zouden doen, dan is er paniek in die Heimat.
De meeste Nederlanders malen niet om autorijden en stappen rustig over naar EV’s als dat een tikje gestimuleerd wordt en benzine auto’s verder ontmoedigt worden. Niemand kocht een Prius of Mitsu PHEV omdat het zulke fantastische auto’s waren. Wat ik persoonlijk erger vind is dat er zoveel auto’s op een Suzuki Vitara lijken. Zo tekende ik auto’s op de kleuterschool.
De trend is gezet, dat we dat willen of niet.
In Parijs, mogen de euro 5 en 4 niet meer in, en de volgen euronomen zullen ook volgen tot 2030. Grote Franse steden zijn ook daar bezig.
In de regio Brussel gaat het een stukje verder dan de algemeen 30 km/U zone). In 2025 geen scooter meer, 2028 geen motoren, 2030 geen diesel, 2035 geen benzine. En denk niet dat CNG, LPG, hybride een vrijstelling krijgen.
Mijn euro4 mag vanaf 1 januari 2026 niet meer in Wallonië rijden… c’est la vie.
ik vraag me bv wel af hoe ze een huis gaan bouwen in 2050. Het moet kilmaatneutraal dus moet het een elektrische vrachtwagen met milieuvriendelijke batterijen zijn die milieuvriendelijke beton komt storten om een nieuw huis neer te poten?
Alles is tenslotte toch co2 uitstoot of slecht voor het klimaat.
Hoe gaan mensen op reis dan? Met elektrische vliegtuigen en waterstof cruise boten?