• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: Fuck you GM, wij zijn de grootste!

Auteur: Alwood, gepost 20 januari 2012 om 21:01 – 37 Reacties

FFFFUUUUUUUUUUU GM!!!


General Motors de grootste autoproducent? Dag het niet Jos! Volkswagen is het er niet mee eens en stelt nu dat ‘ze’ met 2 maten meten. Nooit leuk in een strijd om de langstegrootste. Whatever.

Het ‘probleem’ waar Volkswagen tegenaan is gelopen is wat een bepaald overkoepelend merk allemaal onder zich mag rekenen qua verkopen. Bij Volkswagen lijkt dat vrij duidelijk: paar Polo’s, extreem veel Golf‘jes, Passat’s een wat busjes. Dat is al niet helemaal waar. Alle Bentley’s, Audi’s enzovoort tellen ook mee. Net zoals General Motors Chevrolet’s en Cadillac’s verkoopt maar ook Opel’s en ooit twee Saab’s. Maar (komt ‘ie dan) GM schijnt ook de verkopen van twee Chinese partners (geen eigendom) mee te tellen en in het bijzonder ook de vrachtwagen-verkopen.

Volkswagen verkocht in 2011 ongeveer een miljoen minder voertuigen dan General Motors. Daar zijn 200.000 vrachtwagens van MAN en Scania nog niet bij geteld. Deze merken vallen onder de VAG-vlag.

Zouden de Chinese verkopen van het totaal van GM af getrokken worden dan zouden de Amerikanen ruim een miljoen terugvallen. Omdat GM geen meerderheidsbelang in deze merken heeft geen gekke gedachte. Los daarvan wil VW de komende 6 jaar meer dan 10 miljoen voertuigen gaan produceren. De kans is groot dat ze daarmee GM en Toyota achter zich laten. (via autonews.com)

Ook interessant!

  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, GM, Volkswagen

Vorig bericht: « Gespot: Nissan Juke-R tweeling in Dubai
Volgend bericht: Video: waarom Porsche nog steeds ‘kevers’ maakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    20 januari 2012 om 21:06

    Window dressing is een ware kunst

    Login om te reageren
  2. theblackdude zegt

    20 januari 2012 om 21:06

    slechte verliezers bij vw,just your loss.

    Login om te reageren
    • theblackdude zegt

      20 januari 2012 om 21:07

      @theblackdude: bedoel accept your loss.

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        20 januari 2012 om 21:38

        @theblackdude: Zou ik ook zeggen tegen GM. Die lopen creatief te zijn met de cijfertjes.

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          21 januari 2012 om 10:40

          @FelixF: Dat bewijst dus maar weer dat cijfertjes ook niet alles zijn.

          Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 januari 2012 om 15:04

      @theblackdude: Nee, VW is geen slechte verliezer – als dit waar is – maar GM is een valsspeler (maar dat wisten we toch al na het Saab debakel) !

      Login om te reageren
  3. pikes83 zegt

    20 januari 2012 om 21:09

    gek dat toyota als enige niet het grootheids syndroom heeft als de andere twee,daarom blijft toyota voor. mij de grootste.

    Login om te reageren
  4. sir_smokalot zegt

    20 januari 2012 om 21:10

    Echt 100% hard kan je verkoopcijfers nooit maken, want niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde criteria.

    Bijvoorbeeld: Opel schrijft in zijn jaarrapport bijna 1,2 miljoen auto’s afgezet te hebben, maar telt ook de Combo, Vivaro en Movano mee. Het zou kunnen dat ze onderscheid maken tussen bestelwagens en modellen met rijen stoelen er in (dus: dat aleen de ‘personenbusjes’ worden meegeteld), maar dat weet ik niet zeker.

    Renault-Nissan verkoopt met elkaar meer dan 8 miljoen auto’s. Althans, als je ze bij elkaar optelt, en als je de verkopen van Avtovaz meetelt (638.000 stuks). Maar de Renault Group heeft een minderheidsbelang, dus dat telt niet.

    Gelukkig zijn ze wel zo fair om deze verkopen apart van de Renault Group (Renault, Dacia, Samsung) te vermelden, maar ze worden toch even genoemd. Renault-Nissan doen samen 7,32 mln trouwens, waarbij Nissan met 4,67 mln het leeuwendeel voor zijn rekening neemt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 januari 2012 om 21:22

      @sir_smokalot: En hoe gaat het met Hyundai ? Nog steeds vijfde?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        20 januari 2012 om 21:31

        @norge: Hyundai zat samen met Kia (34% belang) op 6,53 miljoen in 2011.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          20 januari 2012 om 21:36

          @sir_smokalot: Tussentakk :D

          Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            20 januari 2012 om 21:40

            @norge: Herstel, 6,59 miljoen (6.591.308).
            Hyundai verkocht 4.051.905 auto’s (+12,3%)
            Kia verkocht 2.539.403 auto’s (+19,2%)

            Dat leidt tot een gemiddelde stijging van 14,8% van de twee samen. Mooi in lijn met VAG (14,3%) en BMW Group (14,2%).

            Login om te reageren
  5. norge zegt

    20 januari 2012 om 21:11

    Volkswagen de grootste ? Ik vond de binnenruimte in die huur Golf anders knap tegenvallen, smal en door de middenconsole zaten mijn ballen klem. Is mijn Hyundai toch een stukkie ruimer,of ging het daar niet over? :mrgreen:

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      20 januari 2012 om 21:17

      @norge: Je moet je ballen ook niet achter de schakelpook leggen, als je hem in zn 4 zet, worden ze inderdaad gesquished.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        20 januari 2012 om 21:19

        @faalhaas: Aha ,U spreekt uit ervaring ? :shock:

        Login om te reageren
        • faalhaas zegt

          20 januari 2012 om 22:00

          @norge: Nee, maar mijn oor heeft wel is klem gezeten!

          Login om te reageren
  6. Orichy zegt

    20 januari 2012 om 21:18

    Ik vond het al twijfelachtig, dat GM de meeste auto’s had verkocht.

    Daarbij is het produceren van voertuigen en het verkopen van de voertuigen iets totaal verschillends, ik denk, dat het produceren van tien miljoen eenheden makkelijker te bereiken is, dan het verkopen ervan.

    Maar het gaat hier om verkochte voertuig exemplaren, ik denk, dat Volkswagen dan toch echt meer een auto voor heel veel volk is, meer in iedergeval dan GM’s dat zijn.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 januari 2012 om 21:20

      @Orichy: Ligt eraan welk volk…

      Login om te reageren
  7. raphael zegt

    20 januari 2012 om 21:36

    Wat een onzinnig geblaat. We weten allemaal dat Toyota over een jaartje weer bovenaan staat. VAG zal nooit de grootste zijn, zij beleven hun boom en hype nu, er is weinig ruimte voor expansie als je dat per merk bekijkt, enkel in Azie of door partners over te nemen.

    Daarnaast zou ik als VAG aandeelhouder enorm gefrustreerd worden van dit soort hanenkampen. Winstgevendheid, of ROE is velen malen belangrijker dan de grootste te zijn. Het grootste willen zijn is uiteindelijk ook de ondergang van GM geworden, om vervolgens allemaal merken weer van de hand te doen. VAG zal in de toekomst door een gelijke periode gaan. Het is gewoon ongezond dat 1 extreem winstgevend merk een stuk of 6 andere merken in leven houdt. Dat hou je niet eeuwig vol.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      21 januari 2012 om 01:50

      @raphael: Volgens mij is die verhouding lang niet zo scheef als jij het zegt. Alleen Seat maakt geloof ik nog geen winst. De REST, dus die andere merken zonder problemen wel hoor. En bij een Veyron moet geld. En volgens mij is dat ook nog relatief. Ze kunnen het ontwikkeltraject niet terug verdienen met de Veyron.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 januari 2012 om 10:48

        @Freewarefreak: Bugatti draait verlies maar dat wordt uit het marketing budget betaald, Bentley soms winst soms verlies, Seat al jaren verlies maar heeft als budgetmerk van de groep wel potentie.

        Login om te reageren
      • raphael zegt

        21 januari 2012 om 14:11

        @Freewarefreak: SEAT draait heel erg veel verlies, zo ook Bentley, Bugatti en Lamborghini. Skoda doet het aardig en ook VW doet het lang niet slecht op wat miljardenverslindende projecten (Phaeton) na. Maar ’the bulk’ van de winst komt toch echt van Audi. Daarnaast is de focus gigantisch op Europa, veel te weinig diversificatie. De situatie is gewoon niet gezond en doet meteen denken aan GM in de jaren 90. En kijk hoe dat imperium is afgebrokkeld.

        Login om te reageren
  8. xilver zegt

    20 januari 2012 om 21:42

    Ik dacht op het eerste dat Sasha dit artikel had geschreven aan de meme te zien ;-).

    Login om te reageren
  9. wobwobgaserop zegt

    20 januari 2012 om 21:49

    Als GM er een Griekse boekhouding op na houdt, dan staat VW volkomen in haar recht dat ze deze huichelarij aankaart. GM stond sowieso al bekend als n kudtbedrijf dat half op de fles is gegaan..

    Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    20 januari 2012 om 22:26

    Honestly…who gives a single fuuuck?

    Twee autobedrijven met een groot schala aan saaie en inspiratieloze creaties die met elkaar ruzieën over wie de grootste heeft?

    Kansloos.

    Login om te reageren
  11. meneersander zegt

    20 januari 2012 om 22:51

    Ferdienand piech, niet huilen ;)

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    20 januari 2012 om 22:54

    “Los daarvan wil VW de komende 6 jaar meer dan 10 miljoen voertuigen gaan produceren. De kans is groot dat ze daarmee GM en Toyota achter zich laten”
    Moest best wel ff lachen eigenlijk ja, moet je eens kijken wat ik wil, ik wil 20.000.000 verkopen, maar hoe weet ik niet…
    Nu we toch aan het trollen zijn…

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      20 januari 2012 om 23:04

      @The360box: Volgens mij zijn ze bij VAG redelijk opweg deze voorgenomen cijfers te halen. Dus verkopen kunnen ze wel degelijk. En moet je eens zien als China doorzet en als VAG toch voet aan grond krijgt in India (Snelst groeiende gedeelte van de wereldbevolking)Suzuki heeft ze daar laten zitten maar de ambitie van VAG is duidelijk voor dat deel van de wereld.
      ** We shall see, said the blind man **

      Login om te reageren
  13. TSI-tje zegt

    20 januari 2012 om 23:00

    @bozewolf: Eens ! Lekker belangrijk. En dan nog, Zoals iemand al schreef bij het topic van GM op dit blog:
    Turnover is vanity, profit is sanity.
    Kommaar op GM.

    Login om te reageren
  14. speedie zegt

    21 januari 2012 om 00:46

    VW is in dit opzicht de grootste omdat ze zonder steun en subsidies de crisis zelf hebben gedragen terwijl GM lekker overheidssteun kreeg. Dit is ook oneerlijke concurrentie.
    Als VW de Apple wil zijn onder de wagens dan is GM de rotte appel in dit opzicht :) Toyota wilde ook de grootste zijn ten koste van kwaliteit en druk op de toeleveranciers met alle gevolgen van dien. VW zal die fout niet maken ook al gaat dit ten koste van de eerste plaats.

    Login om te reageren
  15. mark88 zegt

    21 januari 2012 om 00:46

    En zo is het.. Fuck GM, VW the best !

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      21 januari 2012 om 01:55

      @Speedie en @mark88: En zo is het. Ik kan GM niet meer luchten sinds heel die Saab soap. Kutvolk. Bah. Ik hoop dat die nieuwe Cadillac ATS flopt als de nete.

      Login om te reageren
  16. rotarypowah zegt

    21 januari 2012 om 07:14

    Stel kinderen in de CEO? Ik verkoop de meeste auto’s! Nee, ik! Welles! Nietes! Boehoehoe ik ga het tegen mamma zeggen!

    Login om te reageren
  17. integraturbo zegt

    21 januari 2012 om 09:00

    Ik zou me persoonlijk eerder “druk maken” om de winst/verlies die je maakt. Maargoed, VAG wil zoveel mogelijk auto’s op de weg zodat ze de consument terug kunnen pakken op reparatiekosten.

    Login om te reageren
    • franksupra zegt

      23 januari 2012 om 10:49

      @integraturbo: @integraturbo: 1 ik rijd al jaren Japans en nog nooit gekke dingen mee gemaakt. Enkel de onderhoud onderdelen zoals elk merk.. VAG hoor/zie ik het wel anders…

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    21 januari 2012 om 10:38

    Boeiend. Vraag me af welke grote fabrikant het stevigst op z’n poten staat, voor de lange termijn…

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 januari 2012 om 14:40

      @Esprit_de_Flandre: ik heb bijzonder weinig crisis gehoord bij BMW Group.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North