Dat is ook wel nodig, want het huidige systeem is niet helemaal perfect.
Het infotainmentsysteem is belangrijker dan ooit. Auto’s zullen meer en meer op elkaar gaan lijken. De meeste auto’s hebben kleine viercilinder turbotorretjes en zullen binnenkort allemaal een vrije generieke elektromotor hebben. De aerodynamica dicteert grotendeels het design, dus moeten fabrikanten andere manieren zoeken om zichzelf te onderscheiden.
Een van die manieren is het infotainmentsysteem. BMW was destijds met iDrive een van de eerste en tegenwoordig heeft elk merk zijn eigen systeem. Middels deze computers kun je alles bedienen. Niet alleen de muziek of navigatie, maar alles wat met de auto te maken heeft.
Heel erg gaaf natuurlijk, maar het is wel een issue als een automerk de plank misslaat. Dat heeft Volkswagen een beetje gedaan met hun nieuwe infotainmentsysteem. De klanten haten het namelijk, kennelijk. Dat blijkt uit de rapporten van JD Power IQS (hebben we voor je!). Dit onderzoek is gericht op klanttevredenheid. Daaruit blijkt structureel dat klanten het niet prettig vinden als alle knoppen verdwijnen. Helemaal niet als het alternatief kunstmatige haptische ‘velden’ zijn die als knoppen moeten fungeren.
Volkswagen gaat infotainmentsysteem aanpakken
Volgens Hein Schäfer – honcho bij VW USA – is het duidelijk dat de klanten dit niet willen. Volgens hem komt het door Europa. Volkswagen is een Europees merk. In Europa moet alles zo strak en modern mogelijk zijn, aldus Schäfer.
Maar goed nieuws, Volkswagen gaat het infotainmentsysteem keihard aanpakken! Volgens Schäfer is VW USA aan het kijken of er ergens een paar knoppen toegevoegd kunnen worden. Met name voor de verwarming en het volume is het toch wel erg handig.
Overigens is Schäfer niet van mening dat het systeem niet goed functioneert door het missen van knoppen. Het ligt aan de software erachter die nog niet optimaal is afgestemd. Er komt binnenkort een software-update aan die moet zorgen voor een aanzienlijke verbetering.
Dealers beter hun best doen
Overigens heeft VW honcho Schäfer nog wel een tip: zorg dat de dealers de auto’s beter afleveren. Volgens hem kunnen veel irritaties voorkomen worden als alles goed wordt uitgelegd aan de klanten. Nadeel: de wijzigingen staan niet gepland voor de Europese modellen. De US-klanten zijn kennelijk een stukje mondiger.
Volkswagen zit niet bij de pakken neer en blijft het systeem geregeld verbeteren, ook in Europa. Er zijn meer auto’s met weinig knoppen en daarbij werkt het uiteindelijke toch ietsje beter. Dus er is zeker ruimte voor verbetering.
Via: Carbuzz
frank2b zegt
We gaan naar de knoppen met z’n allen.
rollingstoned zegt
Nee, moet gewoon de juiste knopjes kunnen bespelen😇
dawwg zegt
Ja man, als de dealers beter gaan uitleggen dat er geen fysieke knoppen opzitten en dat de klant niet moet klagen, maar gewoon met de tijd meegaan, dan stoppen de klachten vast !
moveyourmind zegt
Wel raar dat die Volkswagenrijders nu ineens klagen terwijl je vroeger een dag uit moest trekken om uit het instructieboekje te halen waar al die loze knopjes voor dienden waarmee iedere Volkswagen mee volgestopt was.
Jantje_555 zegt
De meeste auto’s hebben kleine viercilinder turbotorretjes en zullen binnenkort allemaal een vrije generieke elektromotor hebben. De aerodynamica dicteert grotendeels het design, dus moeten fabrikanten andere manieren zoeken om zichzelf te onderscheiden.
zichzelf onderscheiden met ICE? Iedereen gaat net over op Android Auto of Carplay
Volgens hem kunnen veel irritaties voorkomen worden als alles goed wordt uitgelegd aan de klanten.
–> dat wanneer ze net dealers afbouwen en meer inzetten op online verkoop.
eMiz0r zegt
Vechten we al jarenlang om de telefoon uit de auto te krijgen omdat die afleiding onveilig is, hebben autobouwers bedacht dat het een goed idee is om alle knoppen te verwijderen die je normaal blind kunt vinden. Lekker swipen op je dashboard en zoeken naar de juiste menu’s voor het afstellen van je stoelen, klimaat en navi.
Wat een compleet van de pot gerukte gedachte om knoppen te verwijderen. Het is echt verschrikkelijk onveilig… kan er totaal niet bij.
mashell zegt
Knoppen voor de navi! Mijn BMW had 8 prominent geplaatse programeerbare voorkeursknoppen in de centrale console. Niet half zo handig als het lijkt want ik kon nooit onthouden wat waar zat, je kon met je vinger er opleggen wel op het scherm zien wat de knop was maar daarmee ging het voordeel verloren. Ik vond nav indrukken naast de idrive controller, 1 klik naar links draaien en dan de idrive indrukken veel handiger om naar huis te navigeren.
karhengst zegt
1-3 voor de meestgebruikte adressen.
4 voor tankstations op de route
5 voor eetgelegenheden op de route
Mis die knoppen met iedere rit nog. In de Benz vindt ik de opties ook wel, laatgebruikte adressen gaan snel via het stuur. Maar voor POI’s moet je toch altijd weer een menu in om de parameters te zetten die je bij BMW dus netjes in de query van je sneltoets op kon slaan.
Maar jij had tenminste nog een draaiknop. Tegenwoordig moet je dus ook de dingen die je omschrijft middels sweipen en tikken op het scherm doen. Regressie noemt men dat.
Daremaster Co zegt
We hebben straks twee soorten auto’s; Oude met veel knopjes en alles handbediend of moderne met een scherm die zichzelf kan rijden. Niemand gaat voor die knopjes-auto als de prijzen gelijk zijn.
rwdftw zegt
Het is uiteraard wel pauper als je met haptic feedback zones je temperatuur moet regelen. Het zit ook op de Model 3 en ik haat het. Een knop kan je blind vinden, een plekje op het scherm is lastiger. Zeker als het ding voor jou gaat bepalen hoe het 20 graden moet halen. Dan staat de airco vol in je gezicht te blazen.
En ik weet, een knop ontwerpen is duur, maar doe het toch maar.
porker zegt
In je model3 kun je gewoon de voice knop induwen en zeggen: “ik heb het koud”, dan zet Elon de kachel voor je aan.
rwdftw zegt
1 keer geprobeerd, toen wilde ik het een paar graden koeler hebben. Het resultaat was dat het ding naar standje ijskast sprong. Dat was ook niet wat ik wilde. Voice commands gebruik ik voor 1 ding, navigatie.
Verwarmen is een Model 3 best goed in op de automatische stand. Tegenwoordig gaat ook je stoelverwarming mee. Maar op standje automatisch koelen blijft in iedere auto een drama.
bitd zegt
Vraagje: ben jij zo iemand die zijn airco op LO zet als je het warm hebt bij het instappen ipv 20-21 graden en stand automatisch qua luchtstroom?
Qua airco, vol automatische variant, raak ik zelden iets aan. Totaal nutteloos
Daremaster Co zegt
Correct, de LO setting maakt dan niet meer uit en de handeling/bediening ervan is overbodig. De airco gaat toch vol draaien tot hij de ingestelde temperatuur gehaald heeft.
Jeroen zegt
Ik rij nu een paar jaar tesla. Het aantal keer dat ik tijdens het rijden het scherm aan moet raken is minimaal. De auto regelt vrijwel alles automatisch, of je kunt via voice control de setting veranderen. Het is een andere insteek en zeker niet onveiliger.
rwdftw zegt
Ik zet hem dan maar even op autopilot om daarna het scherm te gebruiken om te bedienen.
Daremaster Co zegt
Zeker lange tijd een Blackberry gebruiker geweest omdat je een toetsenbord op je telefoon wilde!?
Brol zegt
Hou het éénvoudig: bedieningen van de auto met knopjes en verder een scherm met spiegelwerking van je smartphone, dat het met Google of Apple is.
mashell zegt
En dan zo’n knullige user interface als Apple Carplay? Die iconen brei van Apple is eigenlijk helemaal niet gebruikersvriendelijk.
tortuga zegt
Ik ga nooit snappen wat zoveel mensen in Volkswagen zien… laat staan VAG groep.
Ok ze hebben een paar leuke modellen, maar dat zijn dan ook modellen die haast geen infotainment systemen nodig hebben
rutgerg zegt
De twee voorbeelden die genoemd worden, verwarming (temperatuur) en volume zijn nou juist de dingen waarvoor wel knoppen zijn. Onder het infotainment systeem en voor het volume ook nog eens op je stuur…
RiKe zegt
Heb zelf een nieuwe Polo (lease), en ik irriteer me juist totaal niet aan de “schuifjes” voor volume of verwarming. Je kan er ook gewoon op tikken voor een andere temperatuur, je hoeft het helemaal niet als slider te gebruiken, en het audio volume doe je via je stuur. Dus waarom hier zo’n groot punt van gemaakt wordt snap ik echt niet, het is ook niet alsof je dit 10x in een rit doet.dat het systeem verbeterd kan worden ben ik het wel zeker mee eens. Afbeeldingen die gespiegeld zijn (rotonde bijvoorbeeld), de oude Polo nog in de animaties, en de indeling van de instellingen is wat vreemd.
Daremaster Co zegt
Dan kunnen die onnodige hardware buttons voor volume en <> ook wel van het dashboard, levert alleen extra kosten op! Weet je nog hoe dat gegaan is met mobiele telefoons waar iedereen in het begin ook alleen maar een echt toetsenbord wilde hebben? Onnodige buttons moeten gewoon op een scherm ala Tesla.
Dan hoor je mensen bijvoorbeeld ageren tegen de softwareknop van het handschoenenvakje in een Tesla terwijl ze niet beseffen dat je het vakje daardoor met een pincode kunt vergrendelen..
karhengst zegt
Lekker Duits: Eerst flink schrapen en dan als oplossing “we moeten het beter uitleggen”. Op de korte duur spaar je flink, want je hoeft niet structureel te investeren. Op de middellange termijn verlies je gewoon klanten en dat zien ze nu dus kennelijk ook eindelijk in. Wat dat betreft heeft VW dan ook de aansluiting met het premium-segment compleet verloren de afgelopen 10 jaar.
Het systeem van VW zuigt sowieso al meerdere generaties, ook dat wat van voor de ID-generatie is was langzaam, niet-intuïtief en slecht te bedienen met een scherm wat zich aanvoelde als een eerste generatie Tom Tom. De enige manier waarop dit dus kan worden opgelost is door eerst te kijken naar de eisen van de klant en de beoogde functionaliteit, en dán pas het budget.
Daremaster Co zegt
VW heeft een eerste stap gezet met die keiharde aanpak met het ontslag van Herbert Diess. Nu zijn ze helemaal stuurloos.
De klanten zijn niet blij met het VW infotainment systeem omdat ze ooit in een Tesla gezeten hebben en dus weten dat het veel beter kan..