• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gaat infotainmentsysteem keihard aanpakken

Auteur: willeme, gepost 24 juli 2022 om 21:00 – 25 Reacties

Dat is ook wel nodig, want het huidige systeem is niet helemaal perfect.

Het infotainmentsysteem is belangrijker dan ooit. Auto’s zullen meer en meer op elkaar gaan lijken. De meeste auto’s hebben kleine viercilinder turbotorretjes en zullen binnenkort allemaal een vrije generieke elektromotor hebben. De aerodynamica dicteert grotendeels het design, dus moeten fabrikanten andere manieren zoeken om zichzelf te onderscheiden.

Een van die manieren is het infotainmentsysteem. BMW was destijds met iDrive een van de eerste en tegenwoordig heeft elk merk zijn eigen systeem. Middels deze computers kun je alles bedienen. Niet alleen de muziek of navigatie, maar alles wat met de auto te maken heeft.

Volkswagen gaat infotainmentsysteem

Heel erg gaaf natuurlijk, maar het is wel een issue als een automerk de plank misslaat. Dat heeft Volkswagen een beetje gedaan met hun nieuwe infotainmentsysteem. De klanten haten het namelijk, kennelijk. Dat blijkt uit de rapporten van JD Power IQS (hebben we voor je!). Dit onderzoek is gericht op klanttevredenheid. Daaruit blijkt structureel dat klanten het niet prettig vinden als alle knoppen verdwijnen. Helemaal niet als het alternatief kunstmatige haptische ‘velden’ zijn die als knoppen moeten fungeren.

Volkswagen gaat infotainmentsysteem aanpakken

Volgens Hein Schäfer – honcho bij VW USA – is het duidelijk dat de klanten dit niet willen. Volgens hem komt het door Europa. Volkswagen is een Europees merk. In Europa moet alles zo strak en modern mogelijk zijn, aldus Schäfer.

Volkswagen gaat infotainmentsysteem

Maar goed nieuws, Volkswagen gaat het infotainmentsysteem keihard aanpakken! Volgens Schäfer is VW USA aan het kijken of er ergens een paar knoppen toegevoegd kunnen worden. Met name voor de verwarming en het volume is het toch wel erg handig.

Overigens is Schäfer niet van mening dat het systeem niet goed functioneert door het missen van knoppen. Het ligt aan de software erachter die nog niet optimaal is afgestemd. Er komt binnenkort een software-update aan die moet zorgen voor een aanzienlijke verbetering.

interieur

Dealers beter hun best doen

Overigens heeft VW honcho Schäfer nog wel een tip: zorg dat de dealers de auto’s beter afleveren. Volgens hem kunnen veel irritaties voorkomen worden als alles goed wordt uitgelegd aan de klanten. Nadeel: de wijzigingen staan niet gepland voor de Europese modellen. De US-klanten zijn kennelijk een stukje mondiger.

Volkswagen zit niet bij de pakken neer en blijft het systeem geregeld verbeteren, ook in Europa. Er zijn meer auto’s met weinig knoppen en daarbij werkt het uiteindelijke toch ietsje beter. Dus er is zeker ruimte voor verbetering.

Via: Carbuzz

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Video - Golf R maakt kapitale fout bij dragrace

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, infotainment, update, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Northvolt wil boompjes kappen om er accu’s van te maken
Volgend bericht: Stand na GP Frankrijk 2022 plus zes dingen die ons opvielen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    24 juli 2022 om 21:46

    We gaan naar de knoppen met z’n allen.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      25 juli 2022 om 01:20

      Nee, moet gewoon de juiste knopjes kunnen bespelen😇

      Login om te reageren
  2. dawwg zegt

    24 juli 2022 om 22:00

    Ja man, als de dealers beter gaan uitleggen dat er geen fysieke knoppen opzitten en dat de klant niet moet klagen, maar gewoon met de tijd meegaan, dan stoppen de klachten vast !

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    24 juli 2022 om 22:10

    Wel raar dat die Volkswagenrijders nu ineens klagen terwijl je vroeger een dag uit moest trekken om uit het instructieboekje te halen waar al die loze knopjes voor dienden waarmee iedere Volkswagen mee volgestopt was.

    Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    24 juli 2022 om 22:14

    De meeste auto’s hebben kleine viercilinder turbotorretjes en zullen binnenkort allemaal een vrije generieke elektromotor hebben. De aerodynamica dicteert grotendeels het design, dus moeten fabrikanten andere manieren zoeken om zichzelf te onderscheiden.

    zichzelf onderscheiden met ICE? Iedereen gaat net over op Android Auto of Carplay

    Volgens hem kunnen veel irritaties voorkomen worden als alles goed wordt uitgelegd aan de klanten.

    –> dat wanneer ze net dealers afbouwen en meer inzetten op online verkoop.

    Login om te reageren
  5. eMiz0r zegt

    24 juli 2022 om 22:19

    Vechten we al jarenlang om de telefoon uit de auto te krijgen omdat die afleiding onveilig is, hebben autobouwers bedacht dat het een goed idee is om alle knoppen te verwijderen die je normaal blind kunt vinden. Lekker swipen op je dashboard en zoeken naar de juiste menu’s voor het afstellen van je stoelen, klimaat en navi.

    Wat een compleet van de pot gerukte gedachte om knoppen te verwijderen. Het is echt verschrikkelijk onveilig… kan er totaal niet bij.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2022 om 09:27

      Knoppen voor de navi! Mijn BMW had 8 prominent geplaatse programeerbare voorkeursknoppen in de centrale console. Niet half zo handig als het lijkt want ik kon nooit onthouden wat waar zat, je kon met je vinger er opleggen wel op het scherm zien wat de knop was maar daarmee ging het voordeel verloren. Ik vond nav indrukken naast de idrive controller, 1 klik naar links draaien en dan de idrive indrukken veel handiger om naar huis te navigeren.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        25 juli 2022 om 16:05

        1-3 voor de meestgebruikte adressen.
        4 voor tankstations op de route
        5 voor eetgelegenheden op de route

        Mis die knoppen met iedere rit nog. In de Benz vindt ik de opties ook wel, laatgebruikte adressen gaan snel via het stuur. Maar voor POI’s moet je toch altijd weer een menu in om de parameters te zetten die je bij BMW dus netjes in de query van je sneltoets op kon slaan.

        Maar jij had tenminste nog een draaiknop. Tegenwoordig moet je dus ook de dingen die je omschrijft middels sweipen en tikken op het scherm doen. Regressie noemt men dat.

        Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      25 juli 2022 om 13:05

      We hebben straks twee soorten auto’s; Oude met veel knopjes en alles handbediend of moderne met een scherm die zichzelf kan rijden. Niemand gaat voor die knopjes-auto als de prijzen gelijk zijn.

      Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    24 juli 2022 om 23:17

    Het is uiteraard wel pauper als je met haptic feedback zones je temperatuur moet regelen. Het zit ook op de Model 3 en ik haat het. Een knop kan je blind vinden, een plekje op het scherm is lastiger. Zeker als het ding voor jou gaat bepalen hoe het 20 graden moet halen. Dan staat de airco vol in je gezicht te blazen.

    En ik weet, een knop ontwerpen is duur, maar doe het toch maar.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      25 juli 2022 om 00:37

      In je model3 kun je gewoon de voice knop induwen en zeggen: “ik heb het koud”, dan zet Elon de kachel voor je aan.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        25 juli 2022 om 08:27

        1 keer geprobeerd, toen wilde ik het een paar graden koeler hebben. Het resultaat was dat het ding naar standje ijskast sprong. Dat was ook niet wat ik wilde. Voice commands gebruik ik voor 1 ding, navigatie.

        Verwarmen is een Model 3 best goed in op de automatische stand. Tegenwoordig gaat ook je stoelverwarming mee. Maar op standje automatisch koelen blijft in iedere auto een drama.

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          25 juli 2022 om 09:25

          Vraagje: ben jij zo iemand die zijn airco op LO zet als je het warm hebt bij het instappen ipv 20-21 graden en stand automatisch qua luchtstroom?

          Qua airco, vol automatische variant, raak ik zelden iets aan. Totaal nutteloos

          Login om te reageren
          • Daremaster Co zegt

            25 juli 2022 om 13:12

            Correct, de LO setting maakt dan niet meer uit en de handeling/bediening ervan is overbodig. De airco gaat toch vol draaien tot hij de ingestelde temperatuur gehaald heeft.

            Login om te reageren
    • Jeroen zegt

      25 juli 2022 om 06:47

      Ik rij nu een paar jaar tesla. Het aantal keer dat ik tijdens het rijden het scherm aan moet raken is minimaal. De auto regelt vrijwel alles automatisch, of je kunt via voice control de setting veranderen. Het is een andere insteek en zeker niet onveiliger.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        25 juli 2022 om 08:30

        Ik zet hem dan maar even op autopilot om daarna het scherm te gebruiken om te bedienen.

        Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      25 juli 2022 om 13:08

      Zeker lange tijd een Blackberry gebruiker geweest omdat je een toetsenbord op je telefoon wilde!?

      Login om te reageren
  7. Brol zegt

    25 juli 2022 om 06:51

    Hou het éénvoudig: bedieningen van de auto met knopjes en verder een scherm met spiegelwerking van je smartphone, dat het met Google of Apple is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juli 2022 om 08:18

      En dan zo’n knullige user interface als Apple Carplay? Die iconen brei van Apple is eigenlijk helemaal niet gebruikersvriendelijk.

      Login om te reageren
  8. tortuga zegt

    25 juli 2022 om 08:36

    Ik ga nooit snappen wat zoveel mensen in Volkswagen zien… laat staan VAG groep.
    Ok ze hebben een paar leuke modellen, maar dat zijn dan ook modellen die haast geen infotainment systemen nodig hebben

    Login om te reageren
  9. rutgerg zegt

    25 juli 2022 om 09:29

    De twee voorbeelden die genoemd worden, verwarming (temperatuur) en volume zijn nou juist de dingen waarvoor wel knoppen zijn. Onder het infotainment systeem en voor het volume ook nog eens op je stuur…

    Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    25 juli 2022 om 10:13

    Heb zelf een nieuwe Polo (lease), en ik irriteer me juist totaal niet aan de “schuifjes” voor volume of verwarming. Je kan er ook gewoon op tikken voor een andere temperatuur, je hoeft het helemaal niet als slider te gebruiken, en het audio volume doe je via je stuur. Dus waarom hier zo’n groot punt van gemaakt wordt snap ik echt niet, het is ook niet alsof je dit 10x in een rit doet.dat het systeem verbeterd kan worden ben ik het wel zeker mee eens. Afbeeldingen die gespiegeld zijn (rotonde bijvoorbeeld), de oude Polo nog in de animaties, en de indeling van de instellingen is wat vreemd.

    Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      25 juli 2022 om 12:55

      Dan kunnen die onnodige hardware buttons voor volume en <> ook wel van het dashboard, levert alleen extra kosten op! Weet je nog hoe dat gegaan is met mobiele telefoons waar iedereen in het begin ook alleen maar een echt toetsenbord wilde hebben? Onnodige buttons moeten gewoon op een scherm ala Tesla.
      Dan hoor je mensen bijvoorbeeld ageren tegen de softwareknop van het handschoenenvakje in een Tesla terwijl ze niet beseffen dat je het vakje daardoor met een pincode kunt vergrendelen..

      Login om te reageren
  11. karhengst zegt

    25 juli 2022 om 10:16

    Lekker Duits: Eerst flink schrapen en dan als oplossing “we moeten het beter uitleggen”. Op de korte duur spaar je flink, want je hoeft niet structureel te investeren. Op de middellange termijn verlies je gewoon klanten en dat zien ze nu dus kennelijk ook eindelijk in. Wat dat betreft heeft VW dan ook de aansluiting met het premium-segment compleet verloren de afgelopen 10 jaar.

    Het systeem van VW zuigt sowieso al meerdere generaties, ook dat wat van voor de ID-generatie is was langzaam, niet-intuïtief en slecht te bedienen met een scherm wat zich aanvoelde als een eerste generatie Tom Tom. De enige manier waarop dit dus kan worden opgelost is door eerst te kijken naar de eisen van de klant en de beoogde functionaliteit, en dán pas het budget.

    Login om te reageren
  12. Daremaster Co zegt

    25 juli 2022 om 12:45

    VW heeft een eerste stap gezet met die keiharde aanpak met het ontslag van Herbert Diess. Nu zijn ze helemaal stuurloos.

    De klanten zijn niet blij met het VW infotainment systeem omdat ze ooit in een Tesla gezeten hebben en dus weten dat het veel beter kan..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North