Maandagochtend, dus we hebben de stand na de GP Frankrijk 2022 voor je! Daarbij vielen ons een paar dingen op.
Paul Ricard staat niet te boek als een bijzonder spannend circuit waar boeiende races worden gehouden. Met Formule 1-auto’s is dat wat lastiger. Ondanks dat er een hoop gebeurde, was de race niet heel erg spannend.
Mocht je nog te veel achter de barbecue hebben gestaan hebben wij de stand na de GP Frankrijk 2022 voor je. Alle overzichten die ertoe doen. Maar eerst zes dingen die ons opvielen.
WEEER pech voor Leclerc
Hoeveel pech kan een mens verwerken? Bij Leclerc lijkt het einde een beetje in zicht. De Ferrari is dit jaar uiterst competitief. In schone lucht is het waarschijnlijk de snelste auto. Maar man-oh-man-oh-man, wat doen Ferrari en Leclerc zichzelf aan. Of het nu komt door een vastzittend gaspedaal, slecht bandenmanagement of een rijdersfout (ten tijde van het schrijven van dit artikel nog niet bekend), dit soort fouten kunnen gewoon niet op dit niveau. Er is nog hoop, want de Ferrari’s zijn enorm snel en het seizoen is lekker lang.
Mercedes weer helemaal terug?
Nee, absoluut niet. Het verschil is echter kleiner dan ooit. Ze hebben een zeer puike race gereden. In de trainingen en kwalificatie leek het verschil erg groot te zijn, maar de race-pace van de Mercedes was niet verkeerd. Tuurlijk, in de eerste 5 ronden verloor Hamilton 5 seconden ten opzichte van de leiding.
Oude vossen doen het goed (en eigenlijk telkens beter)
Lewis Hamilton reed een dijk van een 300e race. De Brit heeft gewoon iets minder materiaal ten opzichte van de vorige 7 jaar. Maar desalniettemin weet Hamilton goed zijn momentjes uit te kiezen. Stiekem was zijn start beter dan die van Verstappen en ook bij de herstart zat hij er dichtbij. Ook Fernando Alonso bewijst deze race weer eens dat hij nog absoluut geen tweederangs garnituur is. Zelfs Stroll (die een puntje haalde!) heeft zijn handen vol aan Vettel.
Sainz koele kikker
Bij Ferrari hebben ze ergens het talent om net de verkeerde keuzes te maken. Dat is een beetje overdreven gesteld natuurlijk, maar net als in 2018 hebben ze wel de snelheid, maar kunnen ze het niet structureel uitbuiten. Met Carlos Sainz moet het goed gaan komen. De Spanjaard is een berekenende koele kikker. Hij lijkt nét dat dat randje te ontberen in vergelijking met Leclerc, maar dat maakt hij goed door koelbloedig te zijn en (wederom) de keuze te maken, in plaats van het twijfelende teammanagement. Het is in elk geval goed om te zien dat Sainz weer lekker in zijn Ferrari zit.
Bandenslijtage groot vraagteken
Misschien wel de leukste verandering voor dit seizoen betreft de banden. De Pirelli’s zijn behoorlijk onvoorspelbaar. De ene keer heeft Red Bull de slijtage niet voor elkaar (denk aan Oostenrijk), de andere keer heeft Ferrari wat lastiger (denk aan Frankrijk). Het zorgt er in elk geval voor dat je nooit helemaal zeker weet hoe de auto op de nieuwe banden gaat reageren.
Verstappen
Een ding is wel jammer. Want was Verstappen nu sneller dan Leclerc? Charles liep niet uit op Max, maar Verstappen kon niet meteen voor een dreiging zorgen. Al vrij snel leken ze bij Red Bull voor een ‘zakelijke’ benadering te gaan. Maximaal scoren per race staat niet altijd gelijk aan maximaal pushen en kamikaze-acties maken. Saaie races moet je gewoon binnenhalen.
Rijderskampioenschap
Max Verstappen begon dit weekend met een voorsprong van 38 punten. Die voorsprong wordt alleen maar groter, omdat Leclerc géén punten haalt. Pérez en Sainz lopen nu zelfs behoorlijk in op Leclerc. Sterker nog, ook de Mercedes-coureurs gaan heel erg goed.
De stand na de GP Frankrijk 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 233 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 170 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 163 |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 144 |
5 | George Russell | Mercedes | 143 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 127 |
7 | Lando Norris | McLaren | 70 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 56 |
9 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 46 |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 37 |
11 | Kevin Magnussen | Haas | 22 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren | 19 |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 16 |
14 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 15 |
15 | Mick Schumacher | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | AphaTauri | 11 |
17 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 5 |
18 | Lance Stroll | Aston Martin | 4 |
19 | Alexander Albon | Williams | 3 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
Constructeurskampioenschap
56 punten. Zoveel punten voorsprong had Red Bull voordat de race begon. Ondanks dat de Ferrari iets beter lijkt te zijn, komt dat op asfalt er niet helemaal uit. Ook niet in Frankrijk, want het verschil is nu 82 punten! Mercedes zet flinke stappen met een P2 en P3 en staan nu vrij close achter Ferrari. Ook opvallend, Alpine staat nu op de vierde plaats ten koste van McLaren.
De stand na de GP Frankrijk 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 396 |
2 | Ferrari | 314 |
3 | Mercedes | 270 |
4 | Alpine Renault | 93 |
5 | McLaren Mercedes | 89 |
6 | Alfa Romeo Ferrari | 51 |
7 | Haas Ferrari | 34 |
8 | AlphaTauri | 27 |
9 | Aston Martin | 19 |
10 | Williams Mercedes | 3 |
Kwalificatieduel
Ondanks dat Sainz een topkwalificatie gereden heeft, moest hij achteraan starten en hielp hij Leclerc aan de pole. De uitslag van dit soort overzichten is dus ietwat geflatteerd. Albon heeft zijn teammaat in de tas. Wat tevens opvalt: de oud-wereldkampioenen Vettel en Alonso zijn in de kwalificaties alsnog sneller dan hun jonge teamgenoten.
De stand na de GP Frankrijk 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (6) | George Russell (6) |
Red Bull | Max Verstappen (9) | Sergio Pérez (3) |
Ferrari | Charles Leclerc (10) | Carlos Sainz (2) |
McLaren | Lando Norris (9) | Daniel Ricciardo (3) |
Alpine | Fernando Alonso (8) | Esteban Ocon (4) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (8) | Yuki Tsunoda (4) |
Aston Martin | Lance Stroll (3) | Sebastian Vettel (7) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (10) | Nicholas Latifi (2) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (9) | Guanyou Zhou (3) |
Haas | Kevin Magnussen (10) | Mick Schumacher (2) |
Snelste raceronde
De snelste raceronde was voor Carlos Sainz uiteraard! Hij ging 10 ronden voor het einde naar binnen voor een 5 seconden straf én een setje vers rubber. Daarmee kon hij een tijd neerzetten van 1:35.781. Dat was meer dan twee seconden sneller dan Verstappen. Het zorgt er ook voor dat de het laatste puntje niet naar Verstappen gaat. Je zult het puntje maar nodig hebben.
De onderlinge stand na de GP van Frankrijk 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 3 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Lando Norris | McLaren | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
Dit kon geen verrassing zijn. Er is namelijk een patroon te zien. Elke keer als een coureur van achteren start en naar voren rijdt, wordt ‘ie Driver of the Day. Nu heeft Sainz op zich ook een topweekend gehad. In de kwalificatie ging het uitstekend. Sainz pakte overigens ook de snelste ronde, dus op zich niet geheel onverdiend. Alhoewel we wel moeten aantekenen dat Magnussen een nog betere start had.
De onderlinge stand na de GP van Frankrijk 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Mick Schumacher | Haas | 1 |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de redactie de GP van Frankrijk 2022 goed voorspeld?
Nee, absoluut niet eigenlijk. Iedereen heeft een Charles Leclerc-dekbed op het redactiekantoor en dat was te zien bij het voorspellen van de race. Een Verstappen mag je dus nooit onderschatten, heren!
De stand na de GP Frankrijk 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 39 |
Wouter | 37 |
Jaap | 27 |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Engeland
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
- 31 juli | GP van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazilië
- 20 november | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Hongarije worden gereden op 29 juli om 14:00!
Johanneke zegt
Iedereen die zit te kijken weet: of aanvallen en uitrijden, de 5e plek heb je 100%, misschien kan je er meer uithalen, maar wordt lastig om 5 seconden weg te rijden van perez en russel.
Of je pit voor nieuw geel, en gaat minimaal anderhalve seconde per ronde sneller, 2.5 dan het middenveld, 5e plek heb je sowieso, misschien meer, zolang je maar genoeg rondes hebt.
Dit is niet captain hindsight, dit hebben we allemaal tijdens de race gezien. Er was maar 1 juiste beslissing, en dat was 18 – 20 rondes voor het einde naar nieuw geel. Zodra je een beetje weg bent van het middenvels eigenlijk. Hoe ze dat verpesten bij Ferrari is mij echt een raadsel.
Trouwens, het schijnt dat Perez verkeerde info op mijn stuur kreeg en daarom door Russel gepakt werd. Als dat zo is, zou daar nog iets mee gedaan worden?
willeme zegt
@4g63:
Interessante constatering. Het was wel een moeilijk beslissing gisteren. Het was gisteren op Paul Ricard bijzonder lastig inhalen, zeker als de auto’s redelijk aan elkaar gewaagd waren. Ze kwamen wel in de buurt, maar echt ernaast lukte bijna niemand.
Een pitstop maken voor verse banden zou een optie kunnen zijn, maar vanwege de safetycar én later de VSC was het veld niet ver genoeg uit elkaar. Dan moet je met het zachte verse rubber constant problemen in te halen en jaag de banden over de kling.
Als laatste, de pitlane exit is enorm lang. Hierdoor door een stop ook heel erg lang, ongeveer 27-28 seconden als alles goed gaat. Dus in deze omstandigheid was de tactiek van Verstappen en Mercedes (banden heel houden) de beste optie.
Johanneke zegt
Mwoa, inhalen was niet makkelijk, maar als je 2.5 seconden per ronde sneller bent dan het middenveld dan ga je er wel langs hoor. Liet Sainz ook zien toen ie (te laat) op vers geel stond.
Ik zie het zo, Sainz had plek 5 als ie buiten bleef, maar een betere positie was erg moeilijk want 5 seconden straf en versleten medium. Had je op tijf gepit had je weer plek 5 gepakt, en dan kijken of je in de buurt van plek 4 kan komen. Nu hebben ze te laat gepit, en was het plek 5 zonder enige kans op meer.
flow82 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
luittinke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat de race vanaf ronde 4 tot ronde 18 (crash Leclerc) en na de herstart tot aan de VSC eigenlijk retesaai vond. Laat ik het zo stellen: zou Ferrari gewoon hun huiswerk hebben gedaan, dan was ik er waarschijnlijk bij in slaap gevallen zijn.
mashell zegt
Verstappen krijgt het cadeau.
Abbie Eaton zegt
To finish first, first you have to finish.
JJ zegt
🤮
Dutchdriftking zegt
Dat Carlos nog naar de teamradio luistert is mij een raadsel… Ik had in ronde 35 gezegd, laatste kans, nu of nooit. En daarna lekker de stekker er uitgetrokken. Carlos heeft één keer eerder vanuit de auto het team gedirigeerd, en dat pakte toen ook goed uit. @johanneke, als het klopt dat Perez de verkeerde informatie op de display kreeg (of Russell te vroeg op het gas ging) dan kan je daar nu niets meer mee, maar is het wel doodzonde.
adbrotjeknor zegt
Zelf zei Sainz later dat hij zich ook wel realiseert dat er in de pits (en op de fabriek) zoveel mensen de data bekijken en analyseren, dat kan hij in zijn eentje niet doen. Dus daar moet hij wel op vertrouwen. Maar dat Ferrari uit die stroom van data niet het juiste beleid kan halen is wel zorgelijk.
wza1979 zegt
Perez gewoon een mindere coureur. Waarom pakt ie in het begin Hamilton niet ??
Circuit saai en race slaapverwekkend
kniesoor zegt
Niet zo ingevoerd in het F1-wereldje zijnde vraag ik me af wat zo’n Latifi ertoe aanzet om voor spek en bonen mee te blijven rijden. Waarom gaat-ie niet iets doen waar-ie wel goed in is ?
Pallas zegt
Omdat ie het een mooie sport vindt? Je heb ook voetballers, wielrenners noem maar op die weten dat ze nooit een prijs zullen winnen.
kniesoor zegt
Zoiets zal het inderdaad zijn, het ‘meedoen is belangrijker dan winnen’-adagium.
gregorius zegt
Latifi’s pa heeft miljarden en Latifi is helemaal zo slecht nog niet. In de juiste auto kan hij prima mee-racen. In een slechtere auto die hem niet past, komt hij nergens; daar zit hij nu in.
Moet je dan alles opgeven? Of hopen dat je volgend jaar nog ergens anders een zitje kan krijgen (kopen) en wel nog een paar puntjes kan halen. Ondertussen lekker fit blijven, de wereld rond reizen, lekker in de snelste auto’s rijden; jetset leven. Prima toch?
kniesoor zegt
Gezien z’n historie in de F1 tot dusverre lijkt de kans, dat-ie alsnog een stoeltje bij een wezenlijk betere renstal dan Williams krijgt me niet zo groot. Dan is zelfs iemand als Nyck de Vries vermoedelijk een grotere kanshebber.
Ik zou op enig moment genoeg krijgen van de rode lantaarn. Dan maar op een iets lager niveau acteren en kans maken ook eens op een podium te staan. Bij de prijsuitreiking, niet daarna. Dat punt heeft-ie kennelijk nog niet bereikt. Helemaal prima verder, ‘t is zijn racecarrière/leven natuurlijk.
gregorius zegt
Die Perez; het is duidelijk dat zo’n VSC met die delta dus voor rare dingen situaties kan zorgen.
Ach, zo verlies je een keer een plaatsje omdat Russell net goed gokte. Het is niet anders. Als je ziet hoe blij die MB jongens waren, was het eigenlijk een beetje aandoenlijk. Volgende keer weer beter; in principe zijn er nog genoeg circuits over waar MB geeneens in dezelfde league rijdt als RB.
Ook interessant: de teams met budget deden het goed hier. Waar aan het begin Sauber , Haas en AT nog konden verrassen; konden ze nu niks. Terwijl McLaren al vaker achteraan heeft gereden en nu wel mee kon doen. Stroll die zelfs op eigen kracht een punt pakt. Moet niet veel gekker worden!
Ook zal MV de award voor ‘overwinning waar coureur het minst blij mee lijkt te zijn’ halen. Ik denk dat hij er na de herstart eigenlijk al klaar mee was; er zijn weinig mensen die voor de lol op Paul Ricard rondrijden.
awesome zegt
Aan dit circuit ga ik niets missen als het van de kalender verdwijnt.
Wat een saaie bedoening.
Als Ferrari zo onbetrouwbaar blijft en Perez ook niet harder gaat rijden zie ik Lewis nog wel als tweede in het kampioenschap eindigen.