• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt het tijd dat we plasmabougies gaan gebruiken?

Auteur: ricardo, gepost 20 augustus 2013 om 08:52 – 51 Reacties

Plasmabougie van Federal-Mogul


De bougie als onderdeel van de ontsteking bestaat al sinds 1876 (Autowiki). Terwijl we alles aan verbrandingsmotoren proberen te moderniseren, is het principe van een overspringend vonkje altijd blijven steken op precies dat: het over laten springen van een vonkje. Federal-Mogul denkt het antwoord te hebben: plasmabougies.

De plasmabougie – in de tuningwereld al een bekend begrip – van het Amerikaanse Federal-Mogul werkt niet meer met een elektrodenafstand waartussen een vonk wordt opgewekt. Hun plasmabougie die deel uitmaakt van het Advanced Corona Ignition System heeft een aantal punten die een ionenstroom in een elektrisch veld opwekken. De werking van een plasmabol, maar dan in het klein. Werkt net even iets beter bij kou en vocht.

Het voordeel hiervan, volgens Federal-Mogul, is dat de benzinemengsels met plasmabougies sneller zijn te ontsteken. Zeker in tijden van downsizing waarin muesliemotortjes schraal worden afgesteld is het complexer om een mengsel juist te laten ontbranden. Het probleem met moderne motoren beschrijft Kris Mixell, projectleider bij Federal-Mogul, als volgt:

“As you add more exhaust gas or reduce the amount of fuel, the mixture becomes very, very difficult to ignite. But you only have the same amount of time for that to happen. The multiple arcs from the ACIS plug overcome that.”

Zowel de ontbrandingstijd, -lengte en de vorm van de plasmabogen kunnen worden aangepast bij deze plasmabougies, waardoor Federal-Mogul de motorinstellingen kan wijzigen en auto’s tot 10 procent zuiniger kunnen worden. Eerst zien dan geloven, is wat we dan meestal roepen, maar daar zijn ze ook hard mee bezig. Volgens Automotive News zijn er momenteel 10 autofabrikanten bezig met het systeem en willen ze de bougies in 2017 al in verschillende motoren steken. Welke merken + modellen zeggen ze er alleen niet bij.

Het verschil tussen een reguliere bougie en het plasmaexemplaar van Federal-Mogul:
Bougie vs plasmabougie

Het zal ons trouwens benieuwen wat in de automotive wereld de overhand zal krijgen: plasmabougies of laserbougies.

Ook interessant!

  • Mercedes achtcilinders
    Mercedes achtcilinders gaan nog een hele tijd blijven
  • Video: tijd voor een frisse duik
    Video: tijd voor een frisse duik
  • Video: de bizar snelle Nordschleife tijd van de GT3
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ei-van-columbus, Techniek

Vorig bericht: « Volkswagen Golf R: de nieuwste heeft 300 pk!
Volgend bericht: Deze Packard heeft Pebble Beach 2013 gewonnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. coosbmw zegt

    20 augustus 2013 om 08:54

    Ik wil een plasma-laser hybride bougie.

    Login om te reageren
  2. ardonjr zegt

    20 augustus 2013 om 08:58

    Dan krijgen we Alfa’s met in plaats van TwinSpark, QuatroSpark (dan maar hopen dat Audi niet gaat piepen i.v.m. naamgeving) :p

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 augustus 2013 om 09:07

      @ardonjr:
      Twinspark staat voor 2 bougies per cilinder, jouw logica volgende wordt het dan Ottospark.

      Login om te reageren
      • ardonjr zegt

        20 augustus 2013 om 09:21

        @jrk68: I know .. maar Quatro klinkt cooler ;)

        Login om te reageren
        • bakkertje10 zegt

          20 augustus 2013 om 10:54

          @ardonjr: het zou eerder quad-spark worden. Quattro komt van dubble en triple, quad van twin

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          20 augustus 2013 om 11:27

          @ardonjr:
          Iedere Alfa Nord motor van Alfa, de 105, had al zgn Golden Lodge bougies, een roze gekleurde bougie met vier ontstekings/cq aarde punten erop.
          Dus quattro spark is net zo oud als de Alfa 105 motoren zijn, en die zijn verrekte oud.

          Login om te reageren
      • coosbmw zegt

        20 augustus 2013 om 09:24

        @jrk68: Octospark ftw

        Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        20 augustus 2013 om 09:52

        @jrk68: Octospark of octaspark toch? Tenzij je een ode aan de Ottomotor wilt jrk68. ;-)

        Login om te reageren
      • hans75 zegt

        20 augustus 2013 om 10:16

        @jrk68: een beetje golden lodge bougie in een alfa had in de vorige eeuw als vier bougiepuntjes per bougie.. dus die ottospark bestond eigenlijk al

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 augustus 2013 om 10:52

          @hans75:
          Dat wist ik niet, in mijn Smartje zitten zulke bougies ook.
          Dat is ook een Twinspark dus heb ik net zoveel vonkjes per omwenteling als een V12…, toch klinkt het om onverklaarbare redenen net ff anders….

          @automotivedesigner
          Solly, dacht dat 8 otto was vanwege de uitspraak…,

          trekt zich terug in een hoekje en schaamt zich dood….

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            20 augustus 2013 om 12:28

            @jrk68:

            8 = Otto idd.

            Octo is latijn….

            Login om te reageren
    • 2800cc zegt

      20 augustus 2013 om 10:20

      @ardonjr: Als je weer eens Audi of VAG begint te bashen, schrijf het dan wel correct;
      QUATTRO..

      Login om te reageren
      • ardonjr zegt

        20 augustus 2013 om 10:28

        @2800cc: Verkeerde been uit bed gestapt vanochtend? Ik ‘bash’ helemaal niets of niemand ik zeg alleen maar dat ze met zo’n naamgeving problemen zouden kunnen krijgen.

        Login om te reageren
        • 2800cc zegt

          20 augustus 2013 om 11:05

          @ardonjr: nope, goede been uit het verkeerd bed.

          Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        20 augustus 2013 om 10:57

        @2800cc: VAG Bashen? Leuk! Zullen we dat dan eens grondig doen?

        Quattro is Italiaans. Ze hebben bij VAG dus iets Italliaans nodig om hun saaie producten (of anders gezegd: emotieloze, klinische eenheidsworsten) tenminste nog een bééjte lekker te laten klinken.

        OT:
        Laserbougie FTW. Is niet onderhevig aan slijtage zoals de plasmabougie. En qua energieverbruik is het ook gunstiger.

        Login om te reageren
        • 2800cc zegt

          20 augustus 2013 om 11:03

          @tweetyv6: Wat jaloezie toch niet allemaal te weeg kan brengen he.. eigenlijk best wel triest.

          Login om te reageren
          • tweetyv6 zegt

            20 augustus 2013 om 11:56

            @2800cc: Waarop zou ik jaloers zijn? Ik heb 4 mooie Italiaanse auto’s die ik voor geen enkel VAG product zou willen ruilen. Nee. Geen enkel. Uit principe niet!

            Login om te reageren
            • 2800cc zegt

              20 augustus 2013 om 12:00

              @tweetyv6: je geeft wel de juiste waarde vergelijking, dat siert je;
              4 italiaanse hokken tegen over 1 VAG product.. _O_

              Login om te reageren
              • tweetyv6 zegt

                20 augustus 2013 om 12:04

                @2800cc: Monetair gezien misschien wel ja, maar dat interesseert me niet zo. Qua design en emotie zeer zeker niet.

              • 2800cc zegt

                20 augustus 2013 om 12:06

                @tweetyv6: Als je van roest houdt is VAG inderdaad niet iets voor je, daar heb je gelijk in.

              • heidekonijn zegt

                20 augustus 2013 om 12:50

                @2800cc: Jaah, zet die oude plaat nog es op Harry! LOL
                http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1258719
                http://www.tyresmoke.net/forum/vw-golf-gti-forum/132550-rust-mk5-golf.html
                http://www.tyresmoke.net/forum/audi-a8-s8/87318-corrosion-s8.html
                Kaafrotte S8 premiummobielen ftw :-)

              • tweetyv6 zegt

                20 augustus 2013 om 15:27

                @2800cc: Gaap. Al mijn Alfa’s en de Abarth hebben een verzinkte carrosserie. Roest is tegenwoordig geen issue meer indien de auto’s fatsoenlijk onderhouden worden.
                Maar ja, als je in argumentatie tekortschiet, dan haal je maar oude koeien uit de sloot, nietwaar?

              • 2800cc zegt

                20 augustus 2013 om 15:35

                @tweetyv6: klopt; normaal begin ik direct te fulmineren.. met consumptie.

            • bogey zegt

              20 augustus 2013 om 12:55

              @tweetyv6: 4 odmat er dan hopelijk toch nog eentje is die werkt?

              Login om te reageren
              • tweetyv6 zegt

                20 augustus 2013 om 15:33

                @bogey: Nee. Omdat ik ze niet eer kwijt wil. Hobby. De 156 heb ik in ’97 nieuw gekocht, toen met alle toeters & bellen. Na 2 jaar ingeruild op een spider (1.8 TS) en 4 jaar daarna zag ik ‘m weer te koop staan en heb ‘m terug gekocht. De Spider V6 doe ik niet weg omdat deze de mooie Busso V6 heeft met de verchroomde inlaatbuizen, de Abarth 500C esseesse rijdt mijn vrouw in en ik heb de Spider 939 2.4 jtdm als daily drive. Gewoon omdat het kan!

              • mynameisjeroen zegt

                20 augustus 2013 om 19:52

                @tweetyv6: Mooi wagenpark!

      • Hubert zegt

        20 augustus 2013 om 12:22

        @2800cc:
        Moet het niet zijn : quattro (met kleine letters?)

        Anders komt het net zo scheeuwerig over als de gemiddelde quattro-rijder.

        Login om te reageren
        • 2800cc zegt

          20 augustus 2013 om 12:24

          @Hubert: heb je helemaal gelijk in, Hubert de Pubert

          Login om te reageren
          • Hubert zegt

            20 augustus 2013 om 14:42

            @2800cc:
            Goh, rij jij Audi?
            Je bent snel op je pikkie getrapr en valt mensen meteen persoonlijk aan.

            Login om te reageren
            • imba zegt

              20 augustus 2013 om 15:02

              @Hubert: 2800cc is daarom dan ook niet van ’84. Eerder ’94.

              Login om te reageren
            • 2800cc zegt

              20 augustus 2013 om 15:32

              @Hubert: Klopt, het liefst trap ik ze vol in de kleauten.. ;)

              Login om te reageren
          • imba zegt

            20 augustus 2013 om 15:04

            @2800cc: Heath Ledger zuigt als de Joker btw. ;D

            Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      20 augustus 2013 om 10:38

      @ardonjr: Waarom zou het problemen moeten veroorzaken als je 1 ’t’ mist? (Quattro is van Audi)

      Login om te reageren
  3. papa zegt

    20 augustus 2013 om 09:01

    Dit kan zeker niet zomaar in elke kever worden geschroefd?

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      20 augustus 2013 om 10:11

      @papa: alleen in de nieuwere diesels :)

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 augustus 2013 om 10:19

        @Simpson:

        Lol…

        Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    20 augustus 2013 om 09:14

    Precies, eerst zien, dan geloven! Ik heb ook nog wel een vonk verbreder ergens liggen, zou ook 10% moeten schelen… wie wil hem overnemen?

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      20 augustus 2013 om 09:33

      @dotternetta: hahaha, ik weet inderdaad nog dat er op een gegeven moment iemand was op een specifiek forum waarop ik aan het rondneuzen was die inlet turbo’s kon regelen voor diverse auto’s. Dat gaf je een vermogenswinst van maar liefst 10%.
      Uiteindelijk kwam het er op neer dat je in je luchtfilter aanvoerbuis een fan propte welke je op je accu aansloot en die zodoende meer lucht naar binnen zoog. Wat een grap was dat.

      Zoiets dus: http://www.aliexpress.com/popular/car-intake-fan.html

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        20 augustus 2013 om 12:03

        @ardonjr: dat zou best kunnen werken als je hem meer brandstof geeft, je krijgt hetzelfde effect als een compressor

        Login om te reageren
      • joachim430 zegt

        20 augustus 2013 om 12:22

        @ardonjr: http://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8

        zo iets dus

        Login om te reageren
    • sjamp zegt

      20 augustus 2013 om 11:32

      @dotternetta: Mijn doosje bougievonkjes raakt ook al wat leger.. ik zou graag een reserve setje meenemen. Heb jij die wellicht ook nog liggen?

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        20 augustus 2013 om 12:00

        @sjamp: Ik heb nog wel een bakje racevonkjes liggen mocht je ze willen, voor extraveel pk’s!

        Login om te reageren
  5. sacha zegt

    20 augustus 2013 om 09:51

    Ik wil een ectoplasma bougie! *tarotkaarten begint te schudden*

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      20 augustus 2013 om 12:51

      @sacha: Who you gonna call? Ghost-bosh-ers!

      Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    20 augustus 2013 om 10:42

    Meer een vernieuwde Golden Lodge dus.

    Login om te reageren
  7. gearhead zegt

    20 augustus 2013 om 11:03

    @ tweetyV6: leer eens het woord Italiaans correct te schrijven…

    Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      20 augustus 2013 om 11:59

      @gearhead: Heb ik geleerd. Maar zoals ieder mens maak ook ik wel eens fouten. Mea maxima culpa!

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        20 augustus 2013 om 18:44

        @tweetyv6: Ik had mooi alleen maar mea culpa gezegd. Voor maxima culpa ken die mooi de boom in. ;-)

        Login om te reageren
  8. sjamp zegt

    20 augustus 2013 om 11:30

    De vonk van een normale bougie is toch al een ‘plasma’ boogje?
    En bougies met een kransje van bijv 3 ‘massa pennetjes’ bestaan toch al sinds de vorige eeuw? ( NGK BUR6ET als voorbeeld )

    Anyhoe: Zien, dan geloven. En dan niet het vonkje, maar het verbruik.

    Login om te reageren
  9. dnadave zegt

    20 augustus 2013 om 23:00

    1 woord:

    Diesel!

    Login om te reageren
  10. GielMK1 zegt

    21 augustus 2013 om 19:54

    Bougies met meerdere electroden geven niet meer vonken.
    De vonk kiest net als bliksem gewoon de makkelijkste kortste weg.
    Als die electrode dan wat meer slijt, is de andere weer het dichtste bij. Zo op het oog gaat ie dan naar alle 3 of 4 de massa electroden maar in slow-motion zie je maar 1 vonk per ontlading.

    Laser ontsteking is erg leuk, maar de laser moet door een ‘raampje’ de verbrandingskamer in schijnen. Net als de rest van die kamer krijg je in de loop van de tijd zwarte koolaanslag.
    Er is dus ook een glazenwassertje nodig…..

    Sommige Daihatsu en Toyota direct ingespoten benzinemotoren hebben een multi spark systeem met meerdere vonken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North