Wordt het tijd dat we plasmabougies gaan gebruiken?

Auteur: , 51 Reacties

De bougie als onderdeel van de ontsteking bestaat al sinds 1876 (Autowiki). Terwijl we alles aan verbrandingsmotoren proberen te moderniseren, is het principe van een overspringend vonkje altijd blijven steken op precies dat: het over laten springen van een vonkje. Federal-Mogul denkt het antwoord te hebben: plasmabougies.

Plasmabougie van Federal-Mogul

De plasmabougie – in de tuningwereld al een bekend begrip – van het Amerikaanse Federal-Mogul werkt niet meer met een elektrodenafstand waartussen een vonk wordt opgewekt. Hun plasmabougie die deel uitmaakt van het Advanced Corona Ignition System heeft een aantal punten die een ionenstroom in een elektrisch veld opwekken. De werking van een plasmabol, maar dan in het klein. Werkt net even iets beter bij kou en vocht.

Het voordeel hiervan, volgens Federal-Mogul, is dat de benzinemengsels met plasmabougies sneller zijn te ontsteken. Zeker in tijden van downsizing waarin muesliemotortjes schraal worden afgesteld is het complexer om een mengsel juist te laten ontbranden. Het probleem met moderne motoren beschrijft Kris Mixell, projectleider bij Federal-Mogul, als volgt:

“As you add more exhaust gas or reduce the amount of fuel, the mixture becomes very, very difficult to ignite. But you only have the same amount of time for that to happen. The multiple arcs from the ACIS plug overcome that.”

Zowel de ontbrandingstijd, -lengte en de vorm van de plasmabogen kunnen worden aangepast bij deze plasmabougies, waardoor Federal-Mogul de motorinstellingen kan wijzigen en auto’s tot 10 procent zuiniger kunnen worden. Eerst zien dan geloven, is wat we dan meestal roepen, maar daar zijn ze ook hard mee bezig. Volgens Automotive News zijn er momenteel 10 autofabrikanten bezig met het systeem en willen ze de bougies in 2017 al in verschillende motoren steken. Welke merken + modellen zeggen ze er alleen niet bij.

Het verschil tussen een reguliere bougie en het plasmaexemplaar van Federal-Mogul:
Bougie vs plasmabougie

Het zal ons trouwens benieuwen wat in de automotive wereld de overhand zal krijgen: plasmabougies of laserbougies.



51 reacties

Ik wil een plasma-laser hybride bougie.
Dan krijgen we Alfa’s met in plaats van TwinSpark, QuatroSpark (dan maar hopen dat Audi niet gaat piepen i.v.m. naamgeving) :p
@ardonjr:
Twinspark staat voor 2 bougies per cilinder, jouw logica volgende wordt het dan Ottospark.
@jrk68: I know .. maar Quatro klinkt cooler ;)
@ardonjr: het zou eerder quad-spark worden. Quattro komt van dubble en triple, quad van twin
@ardonjr:
Iedere Alfa Nord motor van Alfa, de 105, had al zgn Golden Lodge bougies, een roze gekleurde bougie met vier ontstekings/cq aarde punten erop.
Dus quattro spark is net zo oud als de Alfa 105 motoren zijn, en die zijn verrekte oud.
@jrk68: Octospark ftw
@jrk68: Octospark of octaspark toch? Tenzij je een ode aan de Ottomotor wilt jrk68. ;-)
@jrk68: een beetje golden lodge bougie in een alfa had in de vorige eeuw als vier bougiepuntjes per bougie.. dus die ottospark bestond eigenlijk al
@hans75:
Dat wist ik niet, in mijn Smartje zitten zulke bougies ook.
Dat is ook een Twinspark dus heb ik net zoveel vonkjes per omwenteling als een V12…, toch klinkt het om onverklaarbare redenen net ff anders….

@automotivedesigner
Solly, dacht dat 8 otto was vanwege de uitspraak…,

trekt zich terug in een hoekje en schaamt zich dood….
@jrk68:

8 = Otto idd.

Octo is latijn….
@ardonjr: Als je weer eens Audi of VAG begint te bashen, schrijf het dan wel correct;
QUATTRO..
@2800cc: Verkeerde been uit bed gestapt vanochtend? Ik ‘bash’ helemaal niets of niemand ik zeg alleen maar dat ze met zo’n naamgeving problemen zouden kunnen krijgen.
@ardonjr: nope, goede been uit het verkeerd bed.
@2800cc: VAG Bashen? Leuk! Zullen we dat dan eens grondig doen?

Quattro is Italiaans. Ze hebben bij VAG dus iets Italliaans nodig om hun saaie producten (of anders gezegd: emotieloze, klinische eenheidsworsten) tenminste nog een bééjte lekker te laten klinken.

OT:
Laserbougie FTW. Is niet onderhevig aan slijtage zoals de plasmabougie. En qua energieverbruik is het ook gunstiger.
@tweetyv6: Wat jaloezie toch niet allemaal te weeg kan brengen he.. eigenlijk best wel triest.
@2800cc: Waarop zou ik jaloers zijn? Ik heb 4 mooie Italiaanse auto’s die ik voor geen enkel VAG product zou willen ruilen. Nee. Geen enkel. Uit principe niet!
@tweetyv6: je geeft wel de juiste waarde vergelijking, dat siert je;
4 italiaanse hokken tegen over 1 VAG product.. _O_
@2800cc: Monetair gezien misschien wel ja, maar dat interesseert me niet zo. Qua design en emotie zeer zeker niet.
@tweetyv6: Als je van roest houdt is VAG inderdaad niet iets voor je, daar heb je gelijk in.
@2800cc: Gaap. Al mijn Alfa’s en de Abarth hebben een verzinkte carrosserie. Roest is tegenwoordig geen issue meer indien de auto’s fatsoenlijk onderhouden worden.
Maar ja, als je in argumentatie tekortschiet, dan haal je maar oude koeien uit de sloot, nietwaar?
@tweetyv6: klopt; normaal begin ik direct te fulmineren.. met consumptie.
@tweetyv6: 4 odmat er dan hopelijk toch nog eentje is die werkt?
@bogey: Nee. Omdat ik ze niet eer kwijt wil. Hobby. De 156 heb ik in ’97 nieuw gekocht, toen met alle toeters & bellen. Na 2 jaar ingeruild op een spider (1.8 TS) en 4 jaar daarna zag ik ‘m weer te koop staan en heb ‘m terug gekocht. De Spider V6 doe ik niet weg omdat deze de mooie Busso V6 heeft met de verchroomde inlaatbuizen, de Abarth 500C esseesse rijdt mijn vrouw in en ik heb de Spider 939 2.4 jtdm als daily drive. Gewoon omdat het kan!
@tweetyv6: Mooi wagenpark!
@2800cc:
Moet het niet zijn : quattro (met kleine letters?)

Anders komt het net zo scheeuwerig over als de gemiddelde quattro-rijder.
@Hubert: heb je helemaal gelijk in, Hubert de Pubert
@2800cc:
Goh, rij jij Audi?
Je bent snel op je pikkie getrapr en valt mensen meteen persoonlijk aan.
@Hubert: 2800cc is daarom dan ook niet van ’84. Eerder ’94.
@Hubert: Klopt, het liefst trap ik ze vol in de kleauten.. ;)
@2800cc: Heath Ledger zuigt als de Joker btw. ;D
@ardonjr: Waarom zou het problemen moeten veroorzaken als je 1 ‘t’ mist? (Quattro is van Audi)
Dit kan zeker niet zomaar in elke kever worden geschroefd?
@papa: alleen in de nieuwere diesels :)
@Simpson:

Lol…
Precies, eerst zien, dan geloven! Ik heb ook nog wel een vonk verbreder ergens liggen, zou ook 10% moeten schelen… wie wil hem overnemen?
@dotternetta: hahaha, ik weet inderdaad nog dat er op een gegeven moment iemand was op een specifiek forum waarop ik aan het rondneuzen was die inlet turbo’s kon regelen voor diverse auto’s. Dat gaf je een vermogenswinst van maar liefst 10%.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat je in je luchtfilter aanvoerbuis een fan propte welke je op je accu aansloot en die zodoende meer lucht naar binnen zoog. Wat een grap was dat.

Zoiets dus: http://www.aliexpress.com/popular/car-intake-fan.html
@ardonjr: dat zou best kunnen werken als je hem meer brandstof geeft, je krijgt hetzelfde effect als een compressor
@dotternetta: Mijn doosje bougievonkjes raakt ook al wat leger.. ik zou graag een reserve setje meenemen. Heb jij die wellicht ook nog liggen?
@sjamp: Ik heb nog wel een bakje racevonkjes liggen mocht je ze willen, voor extraveel pk’s!
Ik wil een ectoplasma bougie! *tarotkaarten begint te schudden*
@sacha: Who you gonna call? Ghost-bosh-ers!
Meer een vernieuwde Golden Lodge dus.
@ tweetyV6: leer eens het woord Italiaans correct te schrijven…
@gearhead: Heb ik geleerd. Maar zoals ieder mens maak ook ik wel eens fouten. Mea maxima culpa!
@tweetyv6: Ik had mooi alleen maar mea culpa gezegd. Voor maxima culpa ken die mooi de boom in. ;-)
De vonk van een normale bougie is toch al een ‘plasma’ boogje?
En bougies met een kransje van bijv 3 ‘massa pennetjes’ bestaan toch al sinds de vorige eeuw? ( NGK BUR6ET als voorbeeld )

Anyhoe: Zien, dan geloven. En dan niet het vonkje, maar het verbruik.
1 woord:

Diesel!
Bougies met meerdere electroden geven niet meer vonken.
De vonk kiest net als bliksem gewoon de makkelijkste kortste weg.
Als die electrode dan wat meer slijt, is de andere weer het dichtste bij. Zo op het oog gaat ie dan naar alle 3 of 4 de massa electroden maar in slow-motion zie je maar 1 vonk per ontlading.

Laser ontsteking is erg leuk, maar de laser moet door een ‘raampje’ de verbrandingskamer in schijnen. Net als de rest van die kamer krijg je in de loop van de tijd zwarte koolaanslag.
Er is dus ook een glazenwassertje nodig…..

Sommige Daihatsu en Toyota direct ingespoten benzinemotoren hebben een multi spark systeem met meerdere vonken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).