• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een Volkswagen Golf die een Lancia Delta Integrale wil zijn

Auteur: Loek, gepost 19 maart 2022 om 13:07 – 12 Reacties

Misschien wel de gaafste Volkswagen Golf aller tijden, de Rallye, staat als occasion te koop. Dat wil je toch hebben?

De rallysport heeft een grote impact op de autowereld. Helemaal een paar decennia terug. Autofabrikanten moesten en zouden een rallyauto hebben die mee mocht doen aan de wereldwijde klassen. Sommige autofabrikanten konden zowat hun identiteit verwerven aan de rallysport. Lancia bijvoorbeeld, die na jaren succes met de Stratos, 037 en Delta S4 wederom enorme rallysuccessen behaalde met de Delta Integrale. Zo succesvol worden door gewoon een rallyauto en diens gehomologeerde straatversie te hebben? Is het zo makkelijk? Waarschijnlijk niet, maar het weerhield Volkswagen er niet van om het te proberen.

Volkswagen Golf Rallye

Volkswagen bouwde in 1989 een speciale versie van de toenmalige nieuwste Golf, de II. Die werd zo gebouwd dat ‘ie aan alle homologatie-eisen voldoet. Eén van die voorwaarden is dat er een (gelimiteerd) aantal straatauto’s van gebouwd moeten worden. Zo werd de Golf Rallye geboren. De straatversie is in essence een opgepepte GTI 16V met het vierwielaandrijvingssysteem van de Golf Syncro. Overigens werd dat oppeppen niet gedaan met de toevoeging van harde liters: door de homologatie-eisen kostte het zelfs een paar cc. Wel zat er natuurlijk een dikke G-Lader op om het vermogen te vergroten. De Volkswagen Golf Rallye kwam uit op 160 pk. Qua uiterlijk veranderde er een paar dingen: de brede wielkasten, andere bumpers en in plaats van ronde koplampen had de Golf Rallye rechthoekige koplampen. Daarmee is het toch net even iets dikker dan de reguliere Golf II.

Volkswagen Golf Rallye occasion

Vind jij het idee van een blubberdikke Golf-rallyauto nou leuk? Goed nieuws: er staat eentje te koop. Deze Volkswagen Golf Rallye occasion is qua motor en aandrijving nog origineel, maar heeft wel wat modificaties ontvangen. Verstelbare KW-veren bijvoorbeeld, of een adaptief systeem voor de Haldex-koppeling. Van alles om de auto een klein beetje moderner te maken, zonder dat je de kern van de auto aanpast.

Optisch is het ook een leuk verhaal: de Volkswagen Golf Rallye occasion is rood met dezelfde soort velgen als de Delta Integrale. Het lijkt daarom ook net een soort Delta Integrale. Niet herkenbaar een VW dus, maar op zich een leuke manier om een soort Delta junior te creëren.

Daarover gesproken: als vuist tegen die auto is de Golf Rallye nogal mislukt. De Golf Rallye wist geen grote successen te behalen en ging niet de geschiedenis in als het rallysucces van Volkswagen. Ach, gelukkig hebben we de foto’s – en de 5.000 straatauto’s – nog.

Te koop

Want deze rode Volkswagen Golf Rallye is te scoren als occasion. Een Zweeds autobedrijf biedt hem aan. Met een kilometerstand van 2.238 km is de auto zo goed als nieuw. Daar is de prijs dan ook naar: het autobedrijf wil er 449.000 Zweedse kronen (43.145 euro) voor vangen. Ach, het is nog steeds goedkoper dan een hedendaagse Golf GTI. Kopen kan op de Zweedse website.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, occasion, rally, rallye, Volkswagen

Vorig bericht: « Toyota werkt aan GR Yaris voor luie mensen
Volgend bericht: Vlotte hatchback met 160 pk – Autoblog advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. neal zegt

    19 maart 2022 om 13:33

    motor is alles behalve origineel. volgens mij zelfs een 1.8 turbo blok uit latere VW/Seat/Audi’s… als ze slim zijn geweest hebben ze er ineens ook de quattro aandrijving onder gezet ipv het HAldex systeem.

    Login om te reageren
    • st33fie zegt

      19 maart 2022 om 14:35

      @neal: de TT en Audi S3 waren ook haldex

      Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      19 maart 2022 om 14:46

      @neal: ik denk dat je gelijk hebt! Alleen weet ik niet zeker of een 1.8T geleverd is met de gasklep aan de linkerkant

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      21 maart 2022 om 20:13

      Volledig gesmeed blok ook.
      Vermogen staat er niet bij maar zal meer dan 160pk zijn…

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    19 maart 2022 om 13:40

    43 mille voor een waanzinnig zeldzame en gezochte uitvoering én met een bijna maagdelijke km-stand is eigenlijk helemaal niet zo heel erg duur betaald.

    Login om te reageren
  3. golf1985 zegt

    19 maart 2022 om 13:51

    Absolute droomauto dit! Zou mooi staan langs mijn rode golf mk2🤣

    Login om te reageren
  4. ViggenneggiV zegt

    19 maart 2022 om 13:52

    Lijken wel Bora afzuigroosters op de motorkap. Verder, ach ja het is uniek 😅

    Login om te reageren
  5. outlook zegt

    19 maart 2022 om 14:24

    Nein nein nein!

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    19 maart 2022 om 14:59

    Die Golf wil helemaal geen Integrale zijn. Die Compomotives zijn gewoon period correct. Zaten toen op veel rally auto’s. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat Lancia ze op de laatste versie van de Straatuitvoering monteerde. Om de straatauto een rally look te geven.

    Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      19 maart 2022 om 17:44

      @mc96: op de Lancia lagen geen Compomitive wielen. Dat waren er van Speedline

      Login om te reageren
  7. alfaqv zegt

    19 maart 2022 om 23:02

    Zat er op een originele rally geen veerpootbrug?
    Die lijkt op
    Een replica namelijk, blok lijkt niet te kloppen en de achterklep ook niet.

    Login om te reageren
    • mondial zegt

      19 maart 2022 om 23:39

      @alfaqv: idd

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North