Volkswagen, jullie designer wil een roadster maken!

Auteur: , 48 Reacties

In 2009 deed Volkswagen zowaar stof opwaaien met de guitige Bluesport Concept, alleen is het tot een productiemodel nooit gekomen.

Volkswagen, je designer wil een Roadster maken!

Een speelse auto met de motor in het midden en achterwielaandrijving. Met 3,99 meter in de lengte, een wielbasis van 2,43 meter en een hoogte van 1,26 meter is dit de funauto die er gewoonweg wel moest komen, toch? ‘NEIN!‘ riep een stoffige boekhouder recent, en de Volkswagen Bluesport werd spijtig genoeg geannuleerd.

Dat was in september 2012 tenminste nog het geval. Walter de Silva, designbaas bij Volkswagen, wil deze auto echter nog heel graag realiseren. Tegen AMS zegt de ontwerper van onder meer de Alfa Romeo 156, Lamborghini Miura Concept en Audi A5 dat hij nu niet de enige is die er zo over denkt:

“Ik ben niet de enige binnen ons bedrijf die er van overtuigd is dat een kleine roadster niet het slechtste zou zijn voor Volkswagen. Het is een voertuig dat we bijzonder graag mogen, en ik nog altijd in gedachten heb.”

Wel, als er binnen de top van VW zo over een auto wordt gedacht, mogen we dan de milde hoop uitspreken dat deze auto ooit nog het levenslicht ziet? Of luister gewoon eens naar iemand met verstand van prachtige auto’s, VW, en bouw een achterwielaangedreven roadster.



48 reacties

Maak dan ook gelijk een coupe versie bitte.
Porsche Boxster.. there is no substitute…
Ziet er goed uit, ik zeg doen!
Maar maak dan ook eens een nieuwe TT graag…
@kapiteinaudi: ze mogen van mij liever een nieuwe karmann ghia maken
@timdrogt: Een nieuwe Karmann zou echt awesome zijn!
@timdrogt: Karmann is dood, en Ghia is een trimleveltje geworden bij Ford…
Een Mazda maar dan duurder, onbetrouwbaarder en een veel minder vriendelijk dealernetwerk?
@norge: helemaal mee eens
@norge:

Zo geweldig betrouwbaar is de NC versie anders toch ook niet.
Problemen met de abs-sensors, niet willen starten,…

Ieder automerk kan dat wel eens aan de hand hebben.
@Hupke: Natuurlijk geen automerk is zonder fouten, ligt eraan wat de fabrikant met die foutjes doen. En laat VAG daar nou erug slecht scoren.
@norge: op porsche na dan!
Misschien kunnen ze hem achterstevoren op de Golf lijn steken.

electrisch!
@pieter-jan_catteeuw: apart is het wel, die achtersturende wielen.
@BaRa: Welcome back Honda Prelude
Dit nieuwe idee over de Roadster zal wel stoelen op het idee dat Audi, Alfa Romeo koopt.
Dan kunnen ze de 4C gebruiken als basis voor deze VW roadster.
@HZW: Waarom koopt Audi Alfa? Dit wordt alleen gezegd zodat er minder afbreuk aan het merk plaats vindt. Men wil namelijk dat Alfa liever gekocht wordt door ‘premium’ Audi dan door VW. Maar uiteindelijk heeft VW Audi gekocht dus naar mijn idee koop niet Audi Alfa maar VW…
Ja zon roadstertje is eigenlijk zo gek nog niet.. Alleen denk ik dat ze bij vw wel effe 3 keer nadenken voor ze weer een apart ‘sportief’ model aan gaan bieden.
Bij de huidige scirocco hadden ze ook op meer succes gehoopt
@tmenges: Als de Scirocco rwd zou zijn had hij dat succes zeker gehad.
@alcantara: Dat zal nog wel meevallen denk ik aangezien de scirocco type 1 en type 2 ook nooit als rwd geleverd zijn. Tegenwoordig zijn er zat super sportieve voorwielaandrijvers (focus rs, megane rs, golf gti) die wel degelijk succes hebben. Denk zelf dat vw zich er te makkelijk vanaf gemaakt heeft net als destijds de beetle gewoon een bolle opgeblazen golf 4 was…
@tmenges: Het probleem met die Scirocco was alleen de veels te hoge prijs.
Je had de looks van een sportief gelijnde Golf, alleen de prijzen waren niet van Golf niveau en de auto was nauwelijks sportiever dan een Golf.
Dus als VW een leuk compact en sportief roadstertje kan maken voor een vergelijkbare prijs als de MX5 zou het wel een succes kunnen worden
@bullgod76: 3500 euro extra voor een Scirocco 1.4TSI 160pk tov van de Golf met zelfde motor vind ik niet uitzonderlijk veel meer.
@alcantara: Wacht maar wanneer je later het zelf moet ophoesten. Voor die extra 3500 kun je veel extra’s kopen op je Golf bijv. een zwaardere motor die de Scirocco achter zich laat… ;-) Ik vermoed wanneer je de Scirocco mooi vindt je ook redelijk gecharmeerd bent van de Golf. Sterker nog: de Golf heeft alweer een nieuwe model (lees: facelift) en dat is belangrijk voor de ratrace. Ik kan me alleen voorstellen dat je die 3500 euro extra wilt ophoesten voor de Scirocco wanneer je verder helemaal geen fan bent van VW/Golf maar de Scirocco wel erg mooi vindt…
@bullgod76:
het grootste probleem met de sirocco (en wel meerdere VAG modellen) is dat het niet zo lekker stuurt. Vorige zomer naar de ardennen gegaan samen met wat maten, ik met m’n 9 jaar oude Focus en hij met zijn Sirocco. Ongeveer evenveel pk maar hij kon mij niet bijhouden hoor. in haarspeldbochten enzo wel omdat hij betere remmen/banden had maar lange waaierbochten of mediumbochten moest hij snel lossen. Niet echt ‘sportief’ he zoals ze bij VW roepen..
Ja maar die is er al in de vorm van de Smyth Performance roadster. Dat moet VW toch wel jeuken.
@midasracer: Hahaha dat ding kan toch niet tippen aan een fabrieks echte Bluesport. Die keuze zou voor mij niet moeilijk zijn hoor.

OT: Yes Volkswagen, doe maar. Schitterende auto, altijd gevonden vanaf de dag dat VW die presenteerde. En ook altijd jammer gevonden dat die er niet kwam. Laten we hopen dat Walter wat potjes kan breken daar.
@Freewarefreak: Toch niet slecht gedaan voor een beperkt budget. Alleen de versterkingsstangen langs de stoelen zijn een afknapper. Daar moet hij nog wat beters op verzinnen. Voor de rest een van de betere kitcars. En een VW roadster zal ongetwijfeld over de 60 mille gaan, terwijl een Smyth ombouw onder de 20 mille kan blijven.
@midasracer: als hij duurder dan 60k kost dan koop je toch gelijk een boxster?
@xiran: Inderdaad een waanzinnige auto voor het geld, en daarom verwacht ik ook dat VW dit niet gaat doen.
doen doen doen doen doen doen
Gooi die Miura in produktie!
ach. . DaSilva kan ook gewoon solliciteren bij Alfa Romeo, die maken wel een leuke nieuwe roadster …
@drivingpleasure
Audi is het kroonjuweel in het VAG concern en het meest winst gevend.
Als Alfa Romeo gekocht wordt, dan zal het door Audi zijn en “niet” door VW.
Audi AG is eigenaar van Lamborghini en Automobili Lamborghini S.p.A. is eigenaar van Ducati beide merken zijn daar ondergebracht om ze puur 100% Italiaans te laten.
Als Alfa Romeo gekocht wordt, dan zal dat officieel zijn door Automobili Lamborghini S.p.A.
Ook “Italdesign Giugiaro” valt onder deze groep om de zelfde reden.
Op die manier blijven het Italiaanse bedrijven met al hun Italiaanse voordelen.
@HZW: Aaah en hoe heten de directeuren van die “Italiaanse” bedrijven ?
Hou toch op man, Audi, Lamborghini en Ducati bestaan niet meer, het is Volkswagen die eigenaar is en de boel maakt ,zit alleen nog een embleempje van de oude merken op om de mensen in de maling te nemen ……En het lukt nog ook…
@HZW: 100% Italiaans? Volgens mij zit er tegenwoordig meer Duitse techniek in dan Italiaanse.
@berlinetta: Misschien maar best ook… :)
@HZW: Audi is destijds toen ze zo goed als failliet waren opgekocht door VW. Hierbij hebben ze voor jou als leek het eruit laten zien alsof het een samenwerking is. Maar het was gewoon een overname omdat ze failliet gingen. Dit doet natuurlijk afbreuk aan je merk dus communiceer je dat niet zo naar de buitenwereld. Vertel mij is waarom Audi nu al met Ducati motoren aan het pronken is waar zij zelf helemaal niks mee te maken hebben? Ze hebben niks ontwikkeld geen geschiedenis, helemaal niks. Het enige wat er gebeurd is Audi wordt opgekocht (door VW) en haalt zo techniek binnen en Audi koopt op om techniek en know how binnen te halen. Ga zelf is een keer ontwikkelen en bouwen en ga dan pas zeggen dat je merk iets heeft opgebouwd…
@HZW: VAG verneukt gewoon mooie merken die in noodweer zitten. Porsche moet ik zeggen is nog redelijk normaal gebleven(hoewel ze ook steeds meer voor de grote markt worden met meer modellen etc) is ook opgekocht door VW omdat Porsche destijd VW wilde opkopen.
Roadster koop je met je hart, niet met je verstand.
En laat dat nu net iets zijn waar VW zwak scoort..
Deze roadster is wel strak, maar ook vrij saai.
Da silvia kan beter dan dit..& anders moeten ze donkerwolcke maar eens oproepen !
Als Volkswagen deze zo brengt hebben ze eindelijk een gave nieuwe “EOS”.. en dan wel met RWD. Leuke V6 achterin.. heeft Victor meteen een gaaf platform voor de Venator. Ik hoop alleen dat VW de prijsstelling nu goed gaat doen dan. Als die te duur is gaat toch iedereen naar de Boxter. Anders krijgen we weer een winkeldochter.. kan die naast de Phaeton gaan staan. Kennen we de Opel GT Speedster nog? Ook een briljant mooi ding. Verkocht niet.. want Opel..
Achterwielaandrijving en MQB? Gaat niet gebeuren, op zijn best vierwielaandrijving waarbij een deel naar de achteras gaat. Al verwacht ik dat het bij een voorwielaangedreven vierpitter blijft…
Net een TT.. maar dan minder gay
@norge.. de directeur van lamborghini is wel degelijk n italiaan.. al doet zn naam anders vermoeden;)
@luwek: norge is nu eenmaal anti-VAG..doe geen moeite en schenk er geen aandacht aan..werkt hetzelfde bij kleine kinderen
Ik heb ooit ergens gelezen dat MQB ook 180º gedraaid zou kunnen worden om zo tot een midden motor auto te komen.
En volgens mijn staat die Blue Sport al op een prototype MQB onderstel.
De eerste leuke VW sinds de Karmann Ghia en wat doen ze?
Ze schrappen hem, nu maar hopen dat Walter ze nog wat aan het verstand kan peuteren en de Bluesport er alsnog komt.
@jrk68: Hij komt er wel: echter met de uitstraling van een pak vla ;)
@toyotafortuner: Waarom moet mijn reactie nog worden goedgekeurd, redactie?
Een roadster blijft een niche product en het enige verstand dat dan telt is dat het model ondanks beperktere verkopen toch gaat renderen. Vanuit VW is weggelekt dat de nieuwe Scirocco er totaal anders gaat uitzien. Misschien dat de roadster hiervan afgeleid gaat worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).