• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen krijgt ontiegelijk lage boete in Italië

Auteur: jaapiyo, gepost 9 augustus 2016 om 09:40 – 16 Reacties

Diesel


Na de miljarden die Volkswagen moet uittrekken om de Amerikanen tevreden te stellen, heeft Italië de Duitse autogigant ook een dikke prent in de maag gesplitst.

De relatie tussen Duitsland en Italië is waarschijnlijk wel een beter geweest dan op dit moment. Eerder staken Ome Serge en de zijnen nog de middelvinger op naar de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt. Die minister riep FCA op het matje in Berlijn om zich te verantwoorden voor de NOx-uitstoot van de Fiat 500X, maar de Italianen hadden daar geen trek in.

De Italiaanse overheid heeft op hun beurt Volkswagen echter wel een boete opgelegd. Echter, de boete bedraagt ‘slechts’ vijf miljoen Euro. Een leuk bedrag om stuk te slaan op auto’s, maar niet een cijfer waar de bobo’s van Volkswagen wakker van liggen. Nadat Volkswagen twee dagen geleden ook al een megaclaim uit eigen land ontweek, is dit nog meer koren op de molen van diegenen die zeggen dat de discrepantie tussen de vergoedingen die Volkswagen in Europa moet betalen in schril contrast staan met die in Amerika.

Volgens de Italiaanse rechter ging het dan ook vooral om het principe. Vanaf 2009 verkocht Volkswagen 650.000 sjoemeldiesels in het laarsland en dat ging gepaard met voortdurende commercials die juist hamerden op de zogenaamd schone motoren van de auto’s. Volkswagen zou daarmee klanten die anders ongetwijfeld een Alfa hadden gekocht misleid hebben. Zoals collega @mauritsh onlangs al zei: een nieuwe dag, een nieuw Volkswagen dieselschandaal.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, Diesel, italie, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « The Rock is furieus op Fast 8 co-sterren
Volgend bericht: Gaan Lambo’s beter klinken dankzij Valentino Balboni? »

Lees Interacties

Reacties

  1. hummer95 zegt

    9 augustus 2016 om 09:47

    Achja… Moest zeggen dat het dieselverhaal me niet meer zoveel doet

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    9 augustus 2016 om 09:51

    Als ze deze gewoon betalen zijn het een stelletje schijnheilige pannenkoeken. Deze moeten ze ook aanvechten.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      9 augustus 2016 om 09:54

      @mrrallycross: Mee eens. Ondanks dat 5 miljoen gewoon wisselgeld is ten opzichte van 650.000 verkochte auto’s.

      Login om te reageren
    • ahs1979 zegt

      9 augustus 2016 om 09:58

      @mrrallycross: En als ze deze gewoon betalen kan dat wel eens slecht zijn voor andere nog lopende rechtzaken. Dus ik verwacht dat VW al meer dan 5 miljoen aan advocaat kosten gaat maken op deze zaak. Of ze gaan schikken met een bijbehorende geheimhoudingsverklaring. Wel betalen en geen schuld erkennen…..

      Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      9 augustus 2016 om 10:06

      @mrrallycross: Kans is groot dat ze dan een hogere boete kunnen krijgen, en daarbij ook juridische kosten. Ze moeten maar een keer tevreden zijn

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 augustus 2016 om 10:35

    Gaat lekker zo.

    Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    9 augustus 2016 om 10:43

    Elke dag maar weer nieuws of de dieselgate…

    Login om te reageren
  5. martinus zegt

    9 augustus 2016 om 11:23

    Deze superlage boete(€8 per auto) is inderdaad de Italiaanse reactie, op het ‘Duits’ uitlichten van de extreme uitstootwaarden van de diesel in de Fiat 500x.

    Wat ik absurd blijf vinden is de rol van de Europese Commissie (Timmermans & vrienden) en Duitsland in Dieselgate.

    Er zijn van diverse Europese automerken, diesels gevonden die extreem veel NOx uitstoten, en daarmee de longen van miljoenen Europeanen aanpassen. Euro 5/6 standaarden zijn juist bedacht burgers te beschermen tegen gif.

    Nu puntje bij paaltje komt, lijken zowel de lidstaten als Duitsland als de commissie héél hard hun best te doen, om sjoemelaars als VW en Opel NIET te straffen voor hun gedrag van nu en in het verleden.
    Een boete van 5 miljoen, stelt natuurlijk niets voor, maar het is toch wel lovenswaardig, dat Italië als tot nu toe [b]ENIGE [/b]lidstaat, wel het overtreden van regels bedoeld om onze gezondheid te beschermen bestraft.

    Het is daarbij een SCHANDE dat in Dieselgate de Europese Commissie niet partij kiest voor de burger, maar voor de gif-fabrikanten.

    Europa is er niet voor de burger, maar vooral voor BigCorp.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 augustus 2016 om 12:38

      @martinus:
      De Europese Unie is er slechts voor de multinationals.
      Die kunnen zich peperdure lobbyisten veroorloven.
      Eigenlijk, als je het op de keper beschouwt, is het op zich al straalbezopen dat er uberhaupt lobbyisten bestaan ; het HOORT immers een VOLKSvertegenwoordiging te zijn !
      Eigenlijk is het van de gekke dat we dat pikken, we worden onder het mom van vrijheid en vrede en welvaart enorm gepiepeld !
      Nu heeft een NExit weinig zin, maar du moment dat de gemiddelde Europarlementarier zijn loonstrookje ziet, zijn onkostenvergoeding, pensioen en douceurtjes, verdampt heg Euro-sceptisme bij de meesten !

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      9 augustus 2016 om 13:13

      @martinus: Elektrisch rijden is de toekomst!

      Login om te reageren
    • basbasbas zegt

      10 augustus 2016 om 01:17

      @martinus: Inhoudelijk geen speld tussen te krijgen; en nu mag je even googelen waar een komma wel of niet gepast is.

      Login om te reageren
  6. dutchdriver12 zegt

    9 augustus 2016 om 13:02

    Waarom alleen boetes? De bestuursleden verdienen gewoon een gevangenisstraf! Ze komen er relatief gemakkelijk vanaf met “wat” geld dat VW moet afstaan..

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      9 augustus 2016 om 15:14

      @dutchdriver12: Sterker nog; die bestuursleden stappen op en zijn financieel onafhankelijk geworden door jaren lang rust in de tent te houden en de ene bonus naar de andere binnen te hengelen. En het kan allemaal blijkbaar…

      Login om te reageren
  7. drdrift zegt

    9 augustus 2016 om 13:34

    7.70 euro boete per auto. Koopje! Is meer een sjoemelstimuleringsbonus

    Login om te reageren
  8. cthijs zegt

    9 augustus 2016 om 22:45

    Er zal in italie ook nog wel de een of andere rondlopen die hier ontieglijk veel geld voor krijgt buiten die 5 mlj om want dit lijkt wel of er ergens gesjoemeld word om maar bij het onderwerp te blijven

    Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    11 augustus 2016 om 18:08

    Als je in Nederland 501km rijdt met je auto van de zaak zonder bijtelling krijg je een boete van 300%… Duitsland heeft alleen al in Italie dus 650.000 auto’s verkocht onder zware leugens/oplichting… De boete zou dus ook 300% moeten zijn. 650.000 auto’s verkocht a 25.000 euro, dan is de boete dus 49 miljard euro.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North