• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaan Lambo’s beter klinken dankzij Valentino Balboni?

Auteur: jaapiyo, gepost 9 augustus 2016 om 10:43 – 28 Reacties

Afbeelding Gaan Lambo’s beter klinken dankzij Valentino Balboni?Afbeelding Gaan Lambo’s beter klinken dankzij Valentino Balboni?Afbeelding Gaan Lambo’s beter klinken dankzij Valentino Balboni?

uitlaat
Valentino Balboni gaat de concurrentie aan met de familie Bos.

Van 1978 tot 2008 maakte Valentino Balboni de wegen rondom Sant’Agata de Bolognese onveilig in zijn functie als testrijder voor Lamborghini. Als Valentino weer eens langs kwam blazen in een Countach stak de lokale bevolking veelal een duimpje omhoog en knepen de carabinieri een oogje toe. Dertig jaar vlogen zo voorbij alsof het niks was en als eerbetoon aan zijn harde werk werd er zelfs een Gallardo naar hem vernoemd. Een Gallardo met achterwielaandrijving welteverstaan, alleen geschikt voor de betere stuurman. In 2008 moest ‘Vale’ volgens de Italiaanse wetgeving echter gedwongen met pensioen.

Het autovirus in het bloed van de Italiaan kruipt echter waar het niet gaan kan en daarom heeft Valentino nu een tuningsbedrijf opgericht. Hij volgt hiermee in de voetsporen van onder andere lichtend voorbeeld voor ons allen Lapo Elkann. Zijn merk heet ‘VB’ en zal zich toeleggen op het tunen van -uiteraard- Lamborghini’s.

De legendarische Lamborghini testrijder wordt in eerste instantie uitlatenboer. Het allereerste product van VB is namelijk een titanium uitlaat van 6,3 kilo voor de Aventador SV. Van deze uitlaat worden er 30 stuks gemaakt en aan elk exemplaar wordt naar verluidt 350 uur gewerkt. De prijs is nog niet bekend, maar die zal vast niet mals zijn. Het promotiemateriaal belooft ‘een nieuwe dimensie in geluid’, maar we hebben helaas nog geen soundbyte te pakken. Zodra we het geluid wel te horen krijgen, hoor jij het ook.

Ook interessant!

  • geen Rossi in Qatar dit weekend
    "The Doctor" Valentino Rossi zet punt achter carrière
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • onderzoek coronasteunpakket
    Onderzoek coronasteunpakket voor Lamborghini-koper

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Lamborghini, sound, tuning, uitlaat, valentino-balboni

Vorig bericht: « Volkswagen krijgt ontiegelijk lage boete in Italië
Volgend bericht: Dit huis heeft een absolute droomgarage »

Lees Interacties

Reacties

  1. Foramen zegt

    9 augustus 2016 om 10:45

    Ben benieuwd naar high res foto’s. Ziet er goed uit op de topic foto!

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    9 augustus 2016 om 10:49

    Ben benieuwd of hij er ook een gaat ontwerpen voor de Volvo 240. Dan ben ik wellicht geïnteresseerd.

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      9 augustus 2016 om 10:51

      @kennone: goed gelezen ook

      Login om te reageren
      • jaccovdzaag zegt

        9 augustus 2016 om 11:15

        @thomcarspotter: Tik nog maar een fles azijn achterover ;)

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      10 augustus 2016 om 21:58

      @kennone: valt over te praten

      Login om te reageren
  3. pinut187 zegt

    9 augustus 2016 om 10:52

    Leuk voor hem, hoop dat het een succes wordt. En wat weegt die uitlaat die standaard onder de SV hangt?

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      9 augustus 2016 om 15:38

      @pinut187: ik denk ergens rond de 20kg.

      Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    9 augustus 2016 om 10:55

    EDIT: fixed

    Ot: mooi toch dat zo’n man zo’n enorme passie en hart heeft voor zo’n merk na al die jaren. Het bloed kruipt…. :-)

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    9 augustus 2016 om 10:56

    Kan iemand mij uitleggen waarom er zoveel lassen op het uitlaatstuk zitten? Het is toch bijvoorbeeld veel makkelijker voor de 180 graden bocht, 2 stukjes van 90 graden aan elkaar te lassen. (Of een hoop buigen?)

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      9 augustus 2016 om 10:59

      @faalhaas: Sorry, maar met die oplossing van jou komen ze niet aan 350 werkuren. Next…

      Login om te reageren
      • ahs1979 zegt

        9 augustus 2016 om 11:30

        @rikus: Ik weet niet veel van metaalbewerking maar ik gok dat bij buigen je mogelijk ongewenste vervorming van het materiaal krijgt die de “flow” van de uitlaat niet ten goede komt. En een titanium uitlaat en laat zich niet heel makkelijk bewerken vandaar de hoge hoeveelheid uren die hier in gaan zitten.

        Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      9 augustus 2016 om 11:29

      @faalhaas: Goede vraag. Ik dacht dat dit zo is omdat titanium een erg goed “geheugen” krijgt als het heet wordt. Heeft de neiging dus om zijn oude vorm weer te krijgen na verbuiging.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      9 augustus 2016 om 11:38

      @faalhaas: je kunt kortere bochten maken…te krappe radius bij buigen en je pijp plooit als een gek, komt stromingsweerstand niet ten goede. Bovendien is het buigen van zo’n ‘spaghetti’ uitlaat geen sinecure; je moet een forse investering doen in een cnc gestuurde buigmachine, waarvan het de vraag is of je voldoende opbrengst hebt om zo’n apparaat terug te verdienen; zeker met een relatief beperkte oplage zoals hier.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      9 augustus 2016 om 12:54

      @faalhaas: Twee stukken van 90 graden hebben niet zo’n lekkere flow vergeleken met een vloeiende bocht (je loopt zelf ook liever met een boog om je schoonmoeder heen dan 1x haaks links). Daarbij is titanium enorm lastig te bewerken en is buigen vaak niet de beste oplossing. Dat ondervang je dan weer door heel veel kleine segmentjes aan elkaar te maken. Titaniumlassen is net ff wat anders dan een koperdraadje op een printplaat solderen dus daar zullen dan ook wel de nodige uren in gaan zitten. En het ziet er ook nog eens profi uit natuurlijk (zolang je een mooie lasnaad maakt).

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        9 augustus 2016 om 12:54

        @Gulli: 1x = 2x, grmbl

        Login om te reageren
    • lemster zegt

      9 augustus 2016 om 14:03

      @faalhaas: Van wat ik begrepen heb wordt van buigen de wand ook erg dun op de buitenbocht. Dat is niet gewenst en daarom is dit een betere oplossing.

      Login om te reageren
  6. ericc zegt

    9 augustus 2016 om 10:56

    Waarschijnlijk geeft hij enkel zijn naam en het ontwerpen en fabriceren gebeurt door vakmensen. Het verwonderd me dat hij nog niet doof is na 40 jaar Lamborghini testen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 augustus 2016 om 11:45

      @ericc: in die 40 jaar zijn er natuurlijk ook heel veel jaren geweest waarin er niet zoveel te testen viel bij Lambroghhini.

      Login om te reageren
  7. ikbenmnzus zegt

    9 augustus 2016 om 11:00

    EDIT: my bad. Fixed.

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    9 augustus 2016 om 11:44

    Testrijder wij Lamborghini wat een topbaan moet dat zijn zeg!

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    9 augustus 2016 om 11:47

    Ik wil dat zelf ook doen van die orgelpijpen in elkaar lassen dat een geweldige sound produceert.
    De juiste combinatie van dempen en hol vinden

    Login om te reageren
  10. trekhaak zegt

    9 augustus 2016 om 11:57

    Misschien is een andere merknaam voor de Australische Lambo bezitters wel handig. VB mate? Cheers!

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    9 augustus 2016 om 13:32

    Ben benieuwd. Zo opzich wel heel gaaf zijn als de man een firma in de categorie RUF/Alpina zou opzetten.

    Login om te reageren
  12. bamfspotter zegt

    9 augustus 2016 om 15:25

    Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  13. balboni zegt

    9 augustus 2016 om 15:40

    Geweldig kan dit alleen maar toejuichen!!

    Login om te reageren
  14. ralfast zegt

    9 augustus 2016 om 16:08

    Balboni. De man die graag Lamborghini’s uitlaat

    Login om te reageren
    • pexers zegt

      9 augustus 2016 om 19:15

      @ralfast: jezus wat flauw… Maar kon toch een kleine gniffel niet onderdrukken ;)

      Login om te reageren
  15. mynameisjeroen zegt

    9 augustus 2016 om 21:03

    350 uur, maal +/- 80 euro per uur. Plus materiaal. Dat is niet mis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North