Was de Duitse pickup vooralsnog alleen leverbaar met vierpitters, nu is er ook V6-dieselpowerrrr.
Facelift klinkt ingrijpender dan dat het is, want je moet twee keer kijken om te zien dat hier de nieuwe Amarok staat. Grootste verschillen vinden we aan de voorzijde, waar de bumper wat hoekiger en agressiever oogt dan voorheen. De grille en lampen behouden hun vorm, al is het binnenste van de lichtunits wat moderner vormgegeven. Aan de achterzijde zien we amper verschil. De achterlichten zijn dezelfde units, maar dan met iets donkerder glas. Een trucje dat Volkswagen al sinds de Golf II toepast. Qua plaatwerk veranderde verder niets.
Onder de kap zijn de wijzingen ingrijpender. Allereerst is er een nieuwe topmotorisering. Was dat voorheen een 2.0 TDI-sjoemeldiesel met 180 pk, nu kun je ook een 224 pk-sterke 3.0 V6 TDI in de Amarok krijgen. Overigens is hetzelfde blok er ook met 163 en 204 pk, waarmee hij dus ook de oveirge tweeliters zal vervangen. Downsizen, wa’s da?
Verder is er nu ook een achttraps DSG leverbaar. Kies je voor een DSG met 4Motion, dan krijg je permanente vierwielaandrijving en een Torsen-differentieel, terwijl bij de handgeschakelde 4Motion de aandrijving op de achterwielen naar keuze is in te schakelen. De nieuwe Amarok staat in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers.
misterdrogba zegt
Ze hebben mijn comment in de vorige topic over de Amarok gelezen, kan niet anders! :)
nopetrolnofun zegt
Heel goed VW, nu de R32 en R36 weer terug!
Dizono zegt
@nopetrolnofun: ik heb dan liever een nieuwe Golf GTD met dit blokje… =)
swid zegt
@Dizono: Je houdt van onderstuur neem ik aan?
nopetrolnofun zegt
@Dizono: ik hou persoonlijk niet zo van satansap :P
Dutchdriftking zegt
@Dizono: als je het passend krijgt…
Maar neem van mij aan, de VR6 uit de R32 klinkt beter.
henkhekje zegt
Amarok, bij de defensie de bijnaam: Dramahok
ihrte zegt
@henkhekje: oh is dat zo ja? Ben wel benieuwd wat de klachten zoal zijn. Wat ik wel weet is dat er destijds meer G-Klasses stil stonden dan dat er rond reden :-)
Dizono zegt
@ihrte: om over de LaRo’s die ze er voor hadden nog maar te zwijgen…
robert110 zegt
@Dizono: Was dat niet de schuld van Defensie zelf, omdat ze vonden dat ze het beter konden dan Land Rover zelf en daarom de Land Rovers aanpaste met onderdelen waar die wagens niet mee overweg konden (oa. assen en banden dacht ik)?
henkhekje zegt
@ihrte: Die G-klasses waren ook al iets ouder en inmiddels helemaal kapot gesleuteld. Verder kan ik mij voorstellen dat met de huidige kwaliteit van Volkswagen dat er veel aan zo’n ding kapot gaat.
ihrte zegt
@henkhekje: Dat vroeg ik niet.
240ecoboost zegt
@ihrte: defensie mag slechts 1/10 van de gereden kilometers offroad rijden. Verder is al het onderhoud in handen van Pon en mogen ze zelf dus niet sleutelen.
87sandyd zegt
@240ecoboost: Jij praat pure onzin. Dat van die 1/10 is pertinent niet waar en ja het grote onderhoud is bij PON, maar het kleine onderhoud mag nog steeds gedaan worden door de onderhoudsgroepen.
Dat de G-Klasses stil stonden had te maken met het feit dat ze tussen de 20/30 jaar oud waren. Op een gegeven moment is het op. Maar de G-Klasses waren bijna onverwoestbaar. Zelfs de Amerikanen in Afghanistan en Irak wilden hun Humvee wel inruilen voor onze G, want die ging motorisch nooit kapot.
Dat met de LaRo’s is ook niet helemaal waar. Defensie wilde zelfs de LaRo verkiezen boven de G omdat die gewoon beter was. Echter waren de onderhoudslijnen met MB veeeele malen korter waardoor defensie sneller het onderhoud kon uitvoeren.
De LaRo’s die defensie nog heeft zijn ook gewoon op, die zijn ook al zo oud dat het gewoon een keer klaar is.
De Amarok is opzich prima voor defensie. Het is een vredesvoertuig, dus is het eisenpakket een stuk minder. Het ding komt niet zo ver als een G in het terrein maar het is prima uit te houden.
240ecoboost zegt
@87sandyd: was een verhaaltje wat een militair mij vertelde tijdens de havendagen
O plaat zegt
@87sandyd:
Het Belgisch leger doet het wel nog met 30 jaar oude G klasses. 30jaar oude vw T3s en 40 jaar oude VW Type s waar een wil is…
87sandyd zegt
@shiva: klopt, en kijk waar het belgische leger nu staat. Het is daar een drama op het moment. Nog vele malen erger als bij ons…
riendevag zegt
@240ecoboost:
1/10 vd Kilometer in het Terrein
Ideaal voor een.leger.
Perfecte auto voor Urban Warfare
En als de weg in de stad opgebroken is komen die 1/10 terreinkilometers natuurlijk goed van pas :-)
granlusso zegt
Dat maakt hem er niet goedkoper op in Nederland. En nee, nu niet bijdehand doen, ik weet dat deze bijna alleen op grijs kenteken gekocht wordt in Nederland, maar de bijtelling is niet mals slanke ‘m privé wilt rijden.
granlusso zegt
@granlusso: slanke= als je
robert110 zegt
@granlusso: Maar je bent ook knetter gek als je zo’n ding in Nederland privé gaat rijden.
Foramen zegt
@granlusso: de Amarok met dubbele cabine kan je helemaal niet op grijs kenteken rijden in Nederland, daarvoor wordt de bak verlengt door er een stukje tussen te zetten en daarmee aan de regelgeving te voldoen.
jrsmoke zegt
@foramen: Ja, dus kan je hem wel als grijskenteken rijden.
Je hebt de korte variant als pluscabine, dan is het achterste stuk van de cabine omgebouwd tot een grijs kenteken cabine.
De verlengde Amarok kan je ala grijs kenteken rijden met een normale dubbele cabine.
sjonnie82 zegt
@granlusso: dat gaat best hoor, je kan deze auto’s vrij eenvoudig ombouwen naar trekker / oplegger met een schotel achterin voor een zwanenhals. Daarna de auto om laten keuren en de bpm vervalt omdat het een trekker is en geen bedrijfswagen meer. Kost ie nog geen 200pm bijtelling. (Waarom denk je dat al die Dodge ram pick ups privé gereden worden ?)
mastemaker zegt
@sjonnie82: jammer genoeg is deze regelgeving per 01 januari 2016 verandert. Hierdoor is dit niet meer mogelijk
goodolddays zegt
@granlusso: als je grijs gaat rijden neem dan een amerikaanse jongen. Das te minste echte pickup
mikkeloentje zegt
Best logisch voor een werkpaard, in de praktijk misschien ook nog wel een stukje zuiniger.
berlinetta zegt
Is de Amarok als diesel nu dus alleen maar te krijgen met een V6? Opmerkelijke keuze lijkt me dat. Is wel een soepel blokje uiteraard en 224 pk is nog wel te rechtvaardigen, maar waarom heb je een V6 nodig voor 163 pk?
robert110 zegt
@berlinetta: Om de zelfde reden dat er in trekkers 4,5 liter 4 cylinders met 115 pk worden gebruikt: trekkracht
gregorius zegt
@robert110: Voor de lezers die denken: hoeveel dan?
500nm bij 1250 rpm
580nm bij 1500 rpm.
Ergens anders lees ik max 550nm.
En de oude 2.0 leverde 420nm.
Daarnaast zijn deze nu ook euro6 proof (in sommige tests natuurlijk…)
henkhekje zegt
@berlinetta: there’s no substitute for cubic inches.. ofwel je kunt een 2.0 TDI met 163pk en 300nm naast een 3.0 V6 TDI met hetzelfde vermogen/koppel.. je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te begrijpen welke er beter presteert
berlinetta zegt
@henkhekje: @robert110: Nee klopt, jullie hebben ook gelijk. Ik word zo overspoeld met bijtellings- en zuinigheidsnieuws dat ik het soms niet kan geloven dat er ook nog daadwerkelijk wordt gekozen voor een maatje meer ;)
henkhekje zegt
@berlinetta: ik ben het niet vaak met VW eens, maar vind het een goede zet van ze
berlinetta zegt
@henkhekje: Zeker, maar de concurrentie in dit segment lijkt me vrij pittig. Word dus een pittige klus voor ze.
jrsmoke zegt
@henkhekje: En zelfs bij een diesel klinkt een V6 beter dan een vierpittert.
henkhekje zegt
@jrsmoke: ja wij als petrolheads vinden dat erg leuk, maar los van dat een V6 doet alles toch wel wat makkelijker dan een 4 pitter
griffendahl zegt
@henkhekje: ’t Is niet alleen de inhoud, die twee extra cilinders doen ook een hoop voor het koppel ;)
noreplacementfordisplacement zegt
Mijn favoriete VW! Ik snap echt niet waarom ze de Amarok niet in de VS verkopen…
mastemaker zegt
Ze moeten wel met de komst van de nieuwe Toyota Hilux! Niets sterker dan dat!
robert110 zegt
Goede zaak. De Amarok is een goede pick-up. Alleen met een 2 liter concurreren met 2,5’s in dit segment is gewoon hopeloos.
akabanga zegt
Slimme zet… De 2.0TDI is een fijne motor met voldoende trekkracht maar mist toch wat power wanneer je serieus off road gaat. De bescherming aan de onderkant last ook te wensen over (differentieel, versnellingsbak, draagarm), niet geschikt om echt offroad mee te gaan.
dutchcorvette zegt
Doe mij maar een Amerikaan. Of een jap ik vind dit 10x niks
mrrallycross zegt
3 liter v6 met 163 pk… Dat is toch zelfs voor een diesel lachwekkend
MilleMiglia zegt
@mrrallycross: horsepower sells cars torque wins races …
lekbak zegt
@millemiglia: toch bijzonder. Hoewel het een quote is van een groot man, is het wel totale onzin.
Niet voor niks jagen ze in de racerij op maximaal vermogen door hoge toeren. Ook als dat ten koste gaat van koppel, want dat doet het!
robert110 zegt
@mrrallycross: Pk’s zijn in dit segment onbelangrijk, het zijn de newtonmeters die tellen.
kapitein zegt
@robert110: Je was me al voor ;)
lekbak zegt
@robert110: het zijn de toeren die tellen. Veel koppel bij lage toeren. Wat er uiteindelijk maximaal geproduceerd kan worden is totaal onbelangrijk, alles draait om het vermogen wat de motor heeft bij stationair en net daarboven.
kapitein zegt
@mrrallycross: Ik copy paste even de reactie van @roboert110: Om de zelfde reden dat er in trekkers 4,5 liter 4 cylinders met 115 pk worden gebruikt: trekkracht.
Daarbij wil ik toevoegen dat het ook wel eens in het voordeel kan zijn voor de levensduur.
robert110 zegt
@kapitein: Toevallige typefout of heb je mijn naam verkeerd geschreven omdat ik over trekkers begon?
kapitein zegt
@robert110: Haha, laat ik het op dat laatste houden ;)
reistje zegt
@mrrallycross: Buiten het koppel is het een pick-up en moet het dus een betrouwbaar werkpaardje zijn dat nooit stuk gaat.
horza zegt
Een vriend hier in Kaapstad heeft er eentje. Wat een heerlijke bak! Gaan regelmatig ofd-road. Qua prestaties in het terrein doet de Amarok het net zo goed als een Toyota Hi-Ace.
carmasterr zegt
@horza:
Een Hi-Ace is dan ook geen offroader, maar een busje.
horza zegt
@carmasterr: haha! Moet natuurlijk Hi-Lux zijn ?
thomasthomas zegt
Joris van Divorce zal er blij mee zijn
berlinetta zegt
@thomasthomas: Jij kijkt Divorce?
horza zegt
@berlinetta: ik ook!
thomasthomas zegt
@berlinetta: ja soms erg grappig ben ik nu een vrouw volgens jou?
martijn11 zegt
Best een leuke auto
Ot92 zegt
Bij MTM kan je een Amarok met 4.2TDI krijgen, die heb ik dan liever dan dit.
jrsmoke zegt
Vraag ik me toch af of je er als vertegenwoordiger mee weg komt als je zo’n ding gaat rijden…
rob68 zegt
@jrsmoke: Als je in de modder vast staat? Vast wel.
jack_abarth zegt
@jrsmoke:
Ligt eraan in welke branche je werkt. Denk dat als je bouw gerelateerd zit dat je wellicht mee weg kunt komen.
riendevag zegt
Vraag me af waarom een utiliy voertuig na zo’n korte tijd al een facelift moet hebben…Misschien geld teveel.bij VAG ze hebbem tenslotte wel! 30% bespaard op Directieleden met selectieve amnesie
riendevag zegt
Kijk dat is de daad bij het woord voegen
VW Müller heeft gezegd na het Clean Diesel debacle in de toekomst het vizier op milieu vriendelijke auto’s te richten…Deze V6 is daar het eerste resultaat van ;-)
sulobb zegt
Begrijpelijk en goede beslissing. Enkel de concurrentie wordt er minder goed gezind van. Het enige waar ik over wil klagen is dat de Amarok er een tikkeltje ‘stylish’ uitziet om er mee de modder in te willen rijden. Lijkt nu meer op een suv waar men gewoon voor dagelijks gebruik in zal rijden (op z’n Amerikaans).
sulobb zegt
De middelvinger naar downsizing kan ik trouwens heel erg appreciëren! :D
Mas zegt
Waarom zou men zoiets kopen als je voor ongeveer hetzelfde bedrag ook een full option Ram 1500 hebt met een 5,7L Hemi? 200L gastank achterin en verbruikskosten zullen ongeveer ook hetzelfde zijn.
O plaat zegt
@Mas:
De VW heeft een knuffelbare nep lederen overtrek over het dashboard en is daarom premium.
ghost zegt
Nog steeds geen benzine motoren, jammer. Wegenbelasting icm diesel is hoog voor privé rijders.
bimmert zegt
Behalve die van defensie (kuch..smeergeld..kuch..pon) heb ik nog nooit zo`n ding zien rijden in het wild, doe mij maar een amerikaanse pick up voor dat geld, die blijven het tenminste wel doen.
dagdromer zegt
Mooi. Heb ruim 90.000km gereden met de huidige (Amarok Dubbel Cabine 180pk BiTDi automaat) het grootste deel met een aanhanger met demonstratievoertuigen. Zo’n 3 assige Brian James RT6. Over het algemeen rond de 2800kg totaalgewicht, soms de 4ton voorbij. Nooit, maar dan ook nooit het gevoel gehad met te weinig vermogen onderweg te zijn geweest. Prima aandrijflijn. Een V6 is wel lekkerder qua afgifte, maar nogmaals de 180pk 4 cilinder is prima. Ook heuvelop bij Luik.
dagdromer zegt
En al die gasten die roepen dat een echte pick-up Amerikaans moet zijn. Maybe, maar rij eens een paar dagen normaal verkeer met een verlengde Amarok. Dus lekker boodschappen doen, door de gemiddelde NL stad etc etc. Is echt groot zat. En vele malen verfijnder. Heb voor huidige werkgever 1 week in Minnesota rondgereden met een F250. Leuk ding, maar erg erg ouderwets en simpel vergeleken met de Amarok
Dutchdriftking zegt
Fijn hoor. Nu de 313pk bi-TDI er nog in.