• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen lepelt V6 in gefacelifte Amarok

Auteur: Dizono, gepost 2 mei 2016 om 11:35 – 75 Reacties

Amarok Facelift


Was de Duitse pickup vooralsnog alleen leverbaar met vierpitters, nu is er ook V6-dieselpowerrrr.

Facelift klinkt ingrijpender dan dat het is, want je moet twee keer kijken om te zien dat hier de nieuwe Amarok staat. Grootste verschillen vinden we aan de voorzijde, waar de bumper wat hoekiger en agressiever oogt dan voorheen. De grille en lampen behouden hun vorm, al is het binnenste van de lichtunits wat moderner vormgegeven. Aan de achterzijde zien we amper verschil. De achterlichten zijn dezelfde units, maar dan met iets donkerder glas. Een trucje dat Volkswagen al sinds de Golf II toepast. Qua plaatwerk veranderde verder niets.

Onder de kap zijn de wijzingen ingrijpender. Allereerst is er een nieuwe topmotorisering. Was dat voorheen een 2.0 TDI-sjoemeldiesel met 180 pk, nu kun je ook een 224 pk-sterke 3.0 V6 TDI in de Amarok krijgen. Overigens is hetzelfde blok er ook met 163 en 204 pk, waarmee hij dus ook de oveirge tweeliters zal vervangen. Downsizen, wa’s da?

Verder is er nu ook een achttraps DSG leverbaar. Kies je voor een DSG met 4Motion, dan krijg je permanente vierwielaandrijving en een Torsen-differentieel, terwijl bij de handgeschakelde 4Motion de aandrijving op de achterwielen naar keuze is in te schakelen. De nieuwe Amarok staat in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers.

Volkswagen Amarok Facelift

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • Volkswagen met V6
    Volkswagen met V6 verbeterd door Walkinshaw
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, facelift, tdi, Volkswagen

Vorig bericht: « Gumball 3000 van start, dit zijn de opvallendste deelnemers
Volgend bericht: Audi TT-RS: de nieuwe vergeleken met de oude »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterdrogba zegt

    2 mei 2016 om 11:36

    Ze hebben mijn comment in de vorige topic over de Amarok gelezen, kan niet anders! :)

    Login om te reageren
  2. nopetrolnofun zegt

    2 mei 2016 om 11:40

    Heel goed VW, nu de R32 en R36 weer terug!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 mei 2016 om 11:41

      @nopetrolnofun: ik heb dan liever een nieuwe Golf GTD met dit blokje… =)

      Login om te reageren
      • swid zegt

        2 mei 2016 om 12:07

        @Dizono: Je houdt van onderstuur neem ik aan?

        Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        2 mei 2016 om 14:11

        @Dizono: ik hou persoonlijk niet zo van satansap :P

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        2 mei 2016 om 19:56

        @Dizono: als je het passend krijgt…
        Maar neem van mij aan, de VR6 uit de R32 klinkt beter.

        Login om te reageren
  3. henkhekje zegt

    2 mei 2016 om 11:41

    Amarok, bij de defensie de bijnaam: Dramahok

    Login om te reageren
    • ihrte zegt

      2 mei 2016 om 11:46

      @henkhekje: oh is dat zo ja? Ben wel benieuwd wat de klachten zoal zijn. Wat ik wel weet is dat er destijds meer G-Klasses stil stonden dan dat er rond reden :-)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        2 mei 2016 om 11:53

        @ihrte: om over de LaRo’s die ze er voor hadden nog maar te zwijgen…

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          2 mei 2016 om 12:06

          @Dizono: Was dat niet de schuld van Defensie zelf, omdat ze vonden dat ze het beter konden dan Land Rover zelf en daarom de Land Rovers aanpaste met onderdelen waar die wagens niet mee overweg konden (oa. assen en banden dacht ik)?

          Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        2 mei 2016 om 12:00

        @ihrte: Die G-klasses waren ook al iets ouder en inmiddels helemaal kapot gesleuteld. Verder kan ik mij voorstellen dat met de huidige kwaliteit van Volkswagen dat er veel aan zo’n ding kapot gaat.

        Login om te reageren
        • ihrte zegt

          2 mei 2016 om 12:02

          @henkhekje: Dat vroeg ik niet.

          Login om te reageren
          • 240ecoboost zegt

            2 mei 2016 om 12:08

            @ihrte: defensie mag slechts 1/10 van de gereden kilometers offroad rijden. Verder is al het onderhoud in handen van Pon en mogen ze zelf dus niet sleutelen.

            Login om te reageren
            • 87sandyd zegt

              2 mei 2016 om 13:16

              @240ecoboost: Jij praat pure onzin. Dat van die 1/10 is pertinent niet waar en ja het grote onderhoud is bij PON, maar het kleine onderhoud mag nog steeds gedaan worden door de onderhoudsgroepen.

              Dat de G-Klasses stil stonden had te maken met het feit dat ze tussen de 20/30 jaar oud waren. Op een gegeven moment is het op. Maar de G-Klasses waren bijna onverwoestbaar. Zelfs de Amerikanen in Afghanistan en Irak wilden hun Humvee wel inruilen voor onze G, want die ging motorisch nooit kapot.

              Dat met de LaRo’s is ook niet helemaal waar. Defensie wilde zelfs de LaRo verkiezen boven de G omdat die gewoon beter was. Echter waren de onderhoudslijnen met MB veeeele malen korter waardoor defensie sneller het onderhoud kon uitvoeren.
              De LaRo’s die defensie nog heeft zijn ook gewoon op, die zijn ook al zo oud dat het gewoon een keer klaar is.

              De Amarok is opzich prima voor defensie. Het is een vredesvoertuig, dus is het eisenpakket een stuk minder. Het ding komt niet zo ver als een G in het terrein maar het is prima uit te houden.

              Login om te reageren
              • 240ecoboost zegt

                2 mei 2016 om 14:31

                @87sandyd: was een verhaaltje wat een militair mij vertelde tijdens de havendagen

              • O plaat zegt

                2 mei 2016 om 17:45

                @87sandyd:
                Het Belgisch leger doet het wel nog met 30 jaar oude G klasses. 30jaar oude vw T3s en 40 jaar oude VW Type s waar een wil is…

              • 87sandyd zegt

                2 mei 2016 om 20:14

                @shiva: klopt, en kijk waar het belgische leger nu staat. Het is daar een drama op het moment. Nog vele malen erger als bij ons…

            • riendevag zegt

              2 mei 2016 om 13:42

              @240ecoboost:

              1/10 vd Kilometer in het Terrein

              Ideaal voor een.leger.
              Perfecte auto voor Urban Warfare
              En als de weg in de stad opgebroken is komen die 1/10 terreinkilometers natuurlijk goed van pas :-)

              Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    2 mei 2016 om 11:47

    Dat maakt hem er niet goedkoper op in Nederland. En nee, nu niet bijdehand doen, ik weet dat deze bijna alleen op grijs kenteken gekocht wordt in Nederland, maar de bijtelling is niet mals slanke ‘m privé wilt rijden.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      2 mei 2016 om 11:47

      @granlusso: slanke= als je

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      2 mei 2016 om 11:56

      @granlusso: Maar je bent ook knetter gek als je zo’n ding in Nederland privé gaat rijden.

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      2 mei 2016 om 12:54

      @granlusso: de Amarok met dubbele cabine kan je helemaal niet op grijs kenteken rijden in Nederland, daarvoor wordt de bak verlengt door er een stukje tussen te zetten en daarmee aan de regelgeving te voldoen.

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        2 mei 2016 om 13:47

        @foramen: Ja, dus kan je hem wel als grijskenteken rijden.

        Je hebt de korte variant als pluscabine, dan is het achterste stuk van de cabine omgebouwd tot een grijs kenteken cabine.

        De verlengde Amarok kan je ala grijs kenteken rijden met een normale dubbele cabine.

        Login om te reageren
    • sjonnie82 zegt

      2 mei 2016 om 15:08

      @granlusso: dat gaat best hoor, je kan deze auto’s vrij eenvoudig ombouwen naar trekker / oplegger met een schotel achterin voor een zwanenhals. Daarna de auto om laten keuren en de bpm vervalt omdat het een trekker is en geen bedrijfswagen meer. Kost ie nog geen 200pm bijtelling. (Waarom denk je dat al die Dodge ram pick ups privé gereden worden ?)

      Login om te reageren
      • mastemaker zegt

        2 mei 2016 om 18:29

        @sjonnie82: jammer genoeg is deze regelgeving per 01 januari 2016 verandert. Hierdoor is dit niet meer mogelijk

        Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      2 mei 2016 om 18:27

      @granlusso: als je grijs gaat rijden neem dan een amerikaanse jongen. Das te minste echte pickup

      Login om te reageren
  5. mikkeloentje zegt

    2 mei 2016 om 11:55

    Best logisch voor een werkpaard, in de praktijk misschien ook nog wel een stukje zuiniger.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    2 mei 2016 om 11:55

    Is de Amarok als diesel nu dus alleen maar te krijgen met een V6? Opmerkelijke keuze lijkt me dat. Is wel een soepel blokje uiteraard en 224 pk is nog wel te rechtvaardigen, maar waarom heb je een V6 nodig voor 163 pk?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      2 mei 2016 om 11:59

      @berlinetta: Om de zelfde reden dat er in trekkers 4,5 liter 4 cylinders met 115 pk worden gebruikt: trekkracht

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        2 mei 2016 om 13:01

        @robert110: Voor de lezers die denken: hoeveel dan?

        500nm bij 1250 rpm
        580nm bij 1500 rpm.
        Ergens anders lees ik max 550nm.

        En de oude 2.0 leverde 420nm.

        Daarnaast zijn deze nu ook euro6 proof (in sommige tests natuurlijk…)

        Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      2 mei 2016 om 12:23

      @berlinetta: there’s no substitute for cubic inches.. ofwel je kunt een 2.0 TDI met 163pk en 300nm naast een 3.0 V6 TDI met hetzelfde vermogen/koppel.. je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te begrijpen welke er beter presteert

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 mei 2016 om 12:26

        @henkhekje: @robert110: Nee klopt, jullie hebben ook gelijk. Ik word zo overspoeld met bijtellings- en zuinigheidsnieuws dat ik het soms niet kan geloven dat er ook nog daadwerkelijk wordt gekozen voor een maatje meer ;)

        Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          2 mei 2016 om 12:27

          @berlinetta: ik ben het niet vaak met VW eens, maar vind het een goede zet van ze

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            2 mei 2016 om 12:34

            @henkhekje: Zeker, maar de concurrentie in dit segment lijkt me vrij pittig. Word dus een pittige klus voor ze.

            Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        2 mei 2016 om 13:48

        @henkhekje: En zelfs bij een diesel klinkt een V6 beter dan een vierpittert.

        Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          2 mei 2016 om 13:49

          @jrsmoke: ja wij als petrolheads vinden dat erg leuk, maar los van dat een V6 doet alles toch wel wat makkelijker dan een 4 pitter

          Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        2 mei 2016 om 14:38

        @henkhekje: ’t Is niet alleen de inhoud, die twee extra cilinders doen ook een hoop voor het koppel ;)

        Login om te reageren
  7. noreplacementfordisplacement zegt

    2 mei 2016 om 11:56

    Mijn favoriete VW! Ik snap echt niet waarom ze de Amarok niet in de VS verkopen…

    Login om te reageren
  8. mastemaker zegt

    2 mei 2016 om 11:58

    Ze moeten wel met de komst van de nieuwe Toyota Hilux! Niets sterker dan dat!

    Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    2 mei 2016 om 12:02

    Goede zaak. De Amarok is een goede pick-up. Alleen met een 2 liter concurreren met 2,5’s in dit segment is gewoon hopeloos.

    Login om te reageren
  10. akabanga zegt

    2 mei 2016 om 12:05

    Slimme zet… De 2.0TDI is een fijne motor met voldoende trekkracht maar mist toch wat power wanneer je serieus off road gaat. De bescherming aan de onderkant last ook te wensen over (differentieel, versnellingsbak, draagarm), niet geschikt om echt offroad mee te gaan.

    Login om te reageren
  11. dutchcorvette zegt

    2 mei 2016 om 12:07

    Doe mij maar een Amerikaan. Of een jap ik vind dit 10x niks

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    2 mei 2016 om 12:09

    3 liter v6 met 163 pk… Dat is toch zelfs voor een diesel lachwekkend

    Login om te reageren
    • MilleMiglia zegt

      2 mei 2016 om 12:23

      @mrrallycross: horsepower sells cars torque wins races …

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        2 mei 2016 om 17:29

        @millemiglia: toch bijzonder. Hoewel het een quote is van een groot man, is het wel totale onzin.

        Niet voor niks jagen ze in de racerij op maximaal vermogen door hoge toeren. Ook als dat ten koste gaat van koppel, want dat doet het!

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      2 mei 2016 om 12:25

      @mrrallycross: Pk’s zijn in dit segment onbelangrijk, het zijn de newtonmeters die tellen.

      Login om te reageren
      • kapitein zegt

        2 mei 2016 om 12:29

        @robert110: Je was me al voor ;)

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        2 mei 2016 om 17:32

        @robert110: het zijn de toeren die tellen. Veel koppel bij lage toeren. Wat er uiteindelijk maximaal geproduceerd kan worden is totaal onbelangrijk, alles draait om het vermogen wat de motor heeft bij stationair en net daarboven.

        Login om te reageren
    • kapitein zegt

      2 mei 2016 om 12:28

      @mrrallycross: Ik copy paste even de reactie van @roboert110: Om de zelfde reden dat er in trekkers 4,5 liter 4 cylinders met 115 pk worden gebruikt: trekkracht.

      Daarbij wil ik toevoegen dat het ook wel eens in het voordeel kan zijn voor de levensduur.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        2 mei 2016 om 13:27

        @kapitein: Toevallige typefout of heb je mijn naam verkeerd geschreven omdat ik over trekkers begon?

        Login om te reageren
        • kapitein zegt

          2 mei 2016 om 23:31

          @robert110: Haha, laat ik het op dat laatste houden ;)

          Login om te reageren
    • reistje zegt

      2 mei 2016 om 14:22

      @mrrallycross: Buiten het koppel is het een pick-up en moet het dus een betrouwbaar werkpaardje zijn dat nooit stuk gaat.

      Login om te reageren
  13. horza zegt

    2 mei 2016 om 12:20

    Een vriend hier in Kaapstad heeft er eentje. Wat een heerlijke bak! Gaan regelmatig ofd-road. Qua prestaties in het terrein doet de Amarok het net zo goed als een Toyota Hi-Ace.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      2 mei 2016 om 12:35

      @horza:

      Een Hi-Ace is dan ook geen offroader, maar een busje.

      Login om te reageren
      • horza zegt

        2 mei 2016 om 14:28

        @carmasterr: haha! Moet natuurlijk Hi-Lux zijn ?

        Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    2 mei 2016 om 12:43

    Joris van Divorce zal er blij mee zijn

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 mei 2016 om 13:09

      @thomasthomas: Jij kijkt Divorce?

      Login om te reageren
      • horza zegt

        2 mei 2016 om 14:29

        @berlinetta: ik ook!

        Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        2 mei 2016 om 17:30

        @berlinetta: ja soms erg grappig ben ik nu een vrouw volgens jou?

        Login om te reageren
  15. martijn11 zegt

    2 mei 2016 om 12:45

    Best een leuke auto

    Login om te reageren
  16. Ot92 zegt

    2 mei 2016 om 13:13

    Bij MTM kan je een Amarok met 4.2TDI krijgen, die heb ik dan liever dan dit.

    Login om te reageren
  17. jrsmoke zegt

    2 mei 2016 om 13:20

    Vraag ik me toch af of je er als vertegenwoordiger mee weg komt als je zo’n ding gaat rijden…

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      2 mei 2016 om 13:31

      @jrsmoke: Als je in de modder vast staat? Vast wel.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      2 mei 2016 om 14:22

      @jrsmoke:

      Ligt eraan in welke branche je werkt. Denk dat als je bouw gerelateerd zit dat je wellicht mee weg kunt komen.

      Login om te reageren
  18. riendevag zegt

    2 mei 2016 om 13:27

    Vraag me af waarom een utiliy voertuig na zo’n korte tijd al een facelift moet hebben…Misschien geld teveel.bij VAG ze hebbem tenslotte wel! 30% bespaard op Directieleden met selectieve amnesie

    Login om te reageren
  19. riendevag zegt

    2 mei 2016 om 13:36

    Kijk dat is de daad bij het woord voegen
    VW Müller heeft gezegd na het Clean Diesel debacle in de toekomst het vizier op milieu vriendelijke auto’s te richten…Deze V6 is daar het eerste resultaat van ;-)

    Login om te reageren
  20. sulobb zegt

    2 mei 2016 om 14:07

    Begrijpelijk en goede beslissing. Enkel de concurrentie wordt er minder goed gezind van. Het enige waar ik over wil klagen is dat de Amarok er een tikkeltje ‘stylish’ uitziet om er mee de modder in te willen rijden. Lijkt nu meer op een suv waar men gewoon voor dagelijks gebruik in zal rijden (op z’n Amerikaans).

    Login om te reageren
  21. sulobb zegt

    2 mei 2016 om 14:09

    De middelvinger naar downsizing kan ik trouwens heel erg appreciëren! :D

    Login om te reageren
  22. Mas zegt

    2 mei 2016 om 15:47

    Waarom zou men zoiets kopen als je voor ongeveer hetzelfde bedrag ook een full option Ram 1500 hebt met een 5,7L Hemi? 200L gastank achterin en verbruikskosten zullen ongeveer ook hetzelfde zijn.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      2 mei 2016 om 17:49

      @Mas:
      De VW heeft een knuffelbare nep lederen overtrek over het dashboard en is daarom premium.

      Login om te reageren
  23. ghost zegt

    2 mei 2016 om 18:35

    Nog steeds geen benzine motoren, jammer. Wegenbelasting icm diesel is hoog voor privé rijders.

    Login om te reageren
  24. bimmert zegt

    2 mei 2016 om 18:49

    Behalve die van defensie (kuch..smeergeld..kuch..pon) heb ik nog nooit zo`n ding zien rijden in het wild, doe mij maar een amerikaanse pick up voor dat geld, die blijven het tenminste wel doen.

    Login om te reageren
  25. dagdromer zegt

    2 mei 2016 om 19:34

    Mooi. Heb ruim 90.000km gereden met de huidige (Amarok Dubbel Cabine 180pk BiTDi automaat) het grootste deel met een aanhanger met demonstratievoertuigen. Zo’n 3 assige Brian James RT6. Over het algemeen rond de 2800kg totaalgewicht, soms de 4ton voorbij. Nooit, maar dan ook nooit het gevoel gehad met te weinig vermogen onderweg te zijn geweest. Prima aandrijflijn. Een V6 is wel lekkerder qua afgifte, maar nogmaals de 180pk 4 cilinder is prima. Ook heuvelop bij Luik.

    Login om te reageren
  26. dagdromer zegt

    2 mei 2016 om 19:37

    En al die gasten die roepen dat een echte pick-up Amerikaans moet zijn. Maybe, maar rij eens een paar dagen normaal verkeer met een verlengde Amarok. Dus lekker boodschappen doen, door de gemiddelde NL stad etc etc. Is echt groot zat. En vele malen verfijnder. Heb voor huidige werkgever 1 week in Minnesota rondgereden met een F250. Leuk ding, maar erg erg ouderwets en simpel vergeleken met de Amarok

    Login om te reageren
  27. Dutchdriftking zegt

    2 mei 2016 om 19:57

    Fijn hoor. Nu de 313pk bi-TDI er nog in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North