• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen MQB, eindelijk zijn alle auto’s één

Auteur: Alwood, gepost 1 februari 2012 om 19:53 – 64 Reacties

Volkswagen MQB, zo werkt het
Het heeft even geduurd maar Volkswagen is er nu toch in geslaagd. Wereldheerschappij ligt binnen handbereik, het Modularer Quer baukasten is af en echt voor iedereen. Eén basis voor alle modellen. Van Up! tot CC en Audi A3 tot Seat Ibiza.

Een van de beste manieren om kosten te drukken is het grootschalig produceren. Volkswagen bouwt veel auto’s maar tot nu toe ook nog redelijk verschillende auto’s. Ze hadden hun eigen productielijn nodig en kenden nog een flink aantal unieke onderdelen. Met “MQB” wil VW daar een eind aan maken. Door het aantal standaard onderdelen in verschillende auto’s nog verder te vergroten moet de kwaliteit verder stijgen terwijl de kosten dalen. Zo worden ‘exclusieve’ systemen zoals remhulp in stadsverkeer ook beschikbaar op de kleinsten. In de VW Up! is dit al goed bruikbaar gebleken.

Met de plaatjes ernaast is de uitleg het makkelijkst. Een Volkswagen is (in de toekomst) opgebouwd uit grofweg 6 onderdelen: motor, neus, dashboard, voorstoelen, achterbank en achterbak. Voor al die onderdelen, motor en het dashboard in het bijzonder gelden standaard onderdelen en maten. Wel zijn lengte en breedte van neus, stoelen, bank en bak variabel. Pedalen en stuur zitten in alle auto’s op precies dezelfde plaats, de ruimte in je stoel is variabel. Motoren, benzine (MOB) of diesel (MDB), hebben dezelfde montagepunten en distributieriemen. Cilinder aantallen en inhoud zijn uiteraard variabel.

Volkswagen modulaire motoren

Volkswagen zegt zelf in de toekomst MQB te gebruiken in de Polo, Kever, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Sharan en CC. De VW Up! noemen ze niet in deze lijst maar eigenlijk zijn de onderdelen hier ook al in terug te vinden. VAG heeft natuurlijk liever dat het platform op de Volkswagen Golf 7 of Audi A3 ‘debuteert’. Seat en Skoda gaan het platform ook gebruiken voor praktisch alle modellen.

Audi (A4 en groter) en Porsche (Cayenne) houden er vooralsnog eigen systemen op na. Onderscheidend door de in lengterichting geplaatste motoren.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Volkswagen ID.3 vs. Golf I: tijdreizen met auto's
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, cc, golf, golf-7, passat, Seat, Skoda, up, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « De BMW i5, Tesla is de allerbeste en EV-voordeel voor weg tussen A’dam en Almere #Groen7
Volgend bericht: Nieuwe Mercedes A-klasse gespot! #spyshots »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    1 februari 2012 om 19:57

    Dit was dus hun geheime recept..

    Login om te reageren
    • kevlard zegt

      2 februari 2012 om 14:10

      @MAB: Yup. Uiteindelijk zijn straks alleen de typeplaatjes en de marketing erachter nog verschillend. De komende jaren zijn er van het VAG-imperium dus geen revolutionaire producten meer te verwachten.

      Waar is de tijd gebleven dat een auto nog vanaf de grond met een specifieke doel ontwikkeld werd?

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        3 februari 2012 om 07:55

        @kevlard: “De komende jaren zijn er van het VAG-imperium dus geen revolutionaire producten meer te verwachten.” Hoezo “de komende jaren”? Is er ooit een echt revolutionair product uit VAG voortgekomen dan?

        Login om te reageren
  2. theblackstig zegt

    1 februari 2012 om 19:58

    “Door het aantal standaard onderdelen in verschillende auto’s nog verder te vergroten moet kwaliteit kwaliteit verder stijgen terwijl de kosten dalen.”

    Aha, natuurlijk! Kwaliteit Kwaliteit! Zekers! Wat wordt hiermee bedoeld, knotsgekke Alwood?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 februari 2012 om 20:01

      @theblackstig: daar hoef je slechts 1 zin extra voor te lezen.

      Login om te reageren
    • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

      1 februari 2012 om 20:03

      @theblackstig: ”Een Saab 94? Er bestaat wel een Saab 9-4”
      ”Nee, het is BARK, niet met een F aan het eind.”

      Ben je met het Nederlands getrouwd?
      —
      Goed idee eigenlijk.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        1 februari 2012 om 21:49

        @bmwmaaktrijdengeweldig: De Sonnet III is ook wel bekend onder de naam 94….

        Login om te reageren
        • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

          2 februari 2012 om 16:25

          @Pallas: Kan best zijn maar ik wilde met deze geciteerde zinnen van theblackstig aantonen dat hij zijn tijd beter ergens anders aan kon besteden.. het boeit niemand..

          Login om te reageren
    • supermo zegt

      1 februari 2012 om 21:46

      @theblackstig: Kwaliteit in het kwadraat gok ik..

      Login om te reageren
  3. bmwuberalles zegt

    1 februari 2012 om 20:00

    dit doen ze toch reeds jaaaren bij vag… nog meer eenheidsworst

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 februari 2012 om 20:02

      @bmwuberalles: nu nog extremer dus… specificaties/uitrustingsniveaus en uitwisselbaarheid van onderdelen worden tot het uiterste gelijk getrokken.

      Login om te reageren
  4. MAB zegt

    1 februari 2012 om 20:05

    in de toekomst heb je geen modellen meer.. alleen de de pakket opties: s, m, l, xl, xxl

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 februari 2012 om 20:54

      @MAB: lol, scherp! En ik vrees niet eens ver van de waarheid…

      Login om te reageren
  5. zdev zegt

    1 februari 2012 om 20:06

    Lekker tuffen in je Audi Roomster!

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    1 februari 2012 om 20:07

    Volkswagen het Toyota van Europa. Zielloze auto’s naar mijn mening. Van mij mag het leven spannender.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      1 februari 2012 om 20:33

      @floryn: maar is volkswagen dus niet al het volkswagen van europa? Of zie dat verkeerd?

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        1 februari 2012 om 21:16

        @lambo4all: dat zegt hij ook. Het Toyota van Europa. Dus Volkswagen is Europees.

        Login om te reageren
  7. norge zegt

    1 februari 2012 om 20:09

    Trek de streep door naar Audi, Seat, Bentley, Lamborghini, Skoda en je krijgt een vrij monotone verzameling auto’s die door het VAG concern gebouwd gaan worden .Lang leve her verschil ,wat bestaat uit de dikte van het plastiek op je dashboard.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      1 februari 2012 om 20:39

      @norge: Vergeet de záchtheid van het dash niet. Zacht dash ftw! Van hard plastic via olifantenhuid tot babybilletjes.

      Login om te reageren
  8. Renesis zegt

    1 februari 2012 om 20:13

    Geheime recept eenheidsworst en nu nog zoveel mogelijk “special editions” uitbrengen om het nog spannend te maken.

    Login om te reageren
  9. panzerknacker zegt

    1 februari 2012 om 20:17

    alsof het nog niet eenheidsworst genoeg was.

    Login om te reageren
  10. denkimi zegt

    1 februari 2012 om 20:18

    en wat is hier speciaal aan? ieder merk doet dit al decenia.

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    1 februari 2012 om 20:19

    *sarcasm mode aan* Woohoo! Einheitswurst ftw! *sarcasm mode uit* Dus… Alle VWs op 1 platform = grotere kans op enorme recalls! Slim ;)

    Login om te reageren
  12. jesse3120 zegt

    1 februari 2012 om 20:20

    dus of ze rijden nu allemaal kut, of ze rijden allemaal goed:P

    Login om te reageren
  13. Tuned zegt

    1 februari 2012 om 20:21

    Trucje wordt al jaren gebruikt door meerdere fabrikanten hoor, alleen nu trekt Volkswagen het wat breder door. Wel leuk dat alle VAG haters weer alle reden zien tot bashen.

    Login om te reageren
  14. 4991 zegt

    1 februari 2012 om 20:22

    Gaat leuk zijn, naar de dealer gaan om een onderdeel van een Phaeton te bestellen voor je Skoda Yeti.

    Login om te reageren
  15. exotic zegt

    1 februari 2012 om 20:23

    Wellicht een heel rare vraag, maar kan er iemand uitleggen wat er precies bedoeld word met een “platform”?

    Gaat het hier dan over het chassis? Of over de aandrijving?

    Login om te reageren
    • exotic zegt

      1 februari 2012 om 20:24

      @exotic:
      Lezen jij sukkel!

      Login om te reageren
    • norge zegt

      1 februari 2012 om 23:13

      @exotic: Nee hoor ,geen rare vraag.
      Een platform is ten eerste een chassis ontwerp met bijbehorende wielophanging en aandrijfconcept.
      Een platform vandaag de dag is rekbaar in breedte en lengde en kan ook geschikt zijn voor voorwiel of vierwielaandrijving.Verder kan de wielophanging aangepast worden aan verschillende eisen.

      Login om te reageren
  16. mout zegt

    1 februari 2012 om 20:35

    ‘Querbaukasten’ Ik vind vierkante bouwdoze een heel aardige omschrijving van 95% van het VAG gamma. Niet van het platform alleen.

    Login om te reageren
  17. audirs3 zegt

    1 februari 2012 om 20:36

    De Up!/Mii/citigo staan op hun eigen platform, MSB. En naast de A3 komen ook de volgende TT/A1/Q3 etc op het MQB platform.

    Login om te reageren
  18. Lan_Evo zegt

    1 februari 2012 om 20:37

    Hmm, slim zakelijk gezien natuurlijk, maar levert nog wel meer einheitswurst op inderdaad. In ieder geval worden engine swaps wel makkelijk zo!

    Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      1 februari 2012 om 21:45

      @Lan_Evo: Inderdaad, bekijk het positief. Straks een TT-RS blok in je up!. Aftermarket dus geen bijtelling etc. ben ik wel bij

      Login om te reageren
  19. speedie zegt

    1 februari 2012 om 20:38

    Vernuftig en daardoor juist meer ruimte om te personaliseren zodat kosten binnen perken blijft.

    Login om te reageren
  20. ferrari94tr zegt

    1 februari 2012 om 20:42

    Volkswagen is op de goede weg. Alleen lopen ze wat achter GM had de Click-on Car al jaren eerder. Alles voor de winst.

    Maar met deze manier van produceren, willen sommigen
    (lees rijke) mensen iets anders. Ik zie goude tijden voor F&M, Morgan en Koenisegg.

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      2 februari 2012 om 07:28

      @ferrari94tr:
      Ja want die rijke mensen kopen anders een golf?

      Login om te reageren
  21. espanjool zegt

    1 februari 2012 om 21:33

    @mout: eerst Duits leren jij. Quer betekent DWARS, wat betrekking heeft op de dwarsgeplaatste motoren.
    vierkant is Quadrat!!

    Login om te reageren
  22. espanjool zegt

    1 februari 2012 om 21:34

    Het artikel is een zeer simpele uitleg van een toch wat complexere werkelijkheid. Dit leidt dus tot ook veel “zeer simpele” reacties van een aantal bloggers (toevallig VAG haters??)

    Login om te reageren
  23. BJ zegt

    1 februari 2012 om 21:40

    Dus er komt weer een nieuwe Scirocco :-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 februari 2012 om 21:46

      @BJ: maar als je het lijstje als richtlijn neemt geen Passat meer. Dat is toch wel wat onwaarschijnlijk.

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        2 februari 2012 om 09:35

        @mashell: Eensch, maar van de Scirocco is een opvolger veel onzekerder en als die expliciet genoemd wordt vergroot dat de kans toch aanmerkelijk.
        Ik vraag me overigens sowieso af of echt alle modellen er gebruik van maken; de auto’s die genoemd worden zijn allemaal al aan elkaar verwant (rond de Golf) en dat wordt een stap verder gebracht, muv de CC die natuurlijk een Passat is. Zou de Passat, Superb, A4 en A6 hier ook allemaal gebruik van maken? Ik kan me voorstellen dat daar hetzelfde principe maar toch wel net andere bouwpakketten voor gebruikt worden.

        Login om te reageren
        • BJ zegt

          2 februari 2012 om 09:37

          @BJ: Staat overigens al voor een deel genoemd ook in de tekst natuurlijk, maar de CC valt toch ook in de grote categorie…??

          Login om te reageren
  24. tritone zegt

    1 februari 2012 om 21:46

    Dus de kosten worden lager voor VW, betekent dat dan ook dat de prijzen voor de particulier dalen, ehm… ik denk het niet!
    Allemaal hetzelfde platform, wanneer je ander vormpje wil moet je bij betalen, best wel slim.

    Login om te reageren
    • BobbyD zegt

      2 februari 2012 om 02:10

      @tritone: Nee, niet voor een ander vormpje, maar voor een ander logo op de kap moet je bijbetalen!

      Login om te reageren
  25. espanjool zegt

    1 februari 2012 om 21:46

    VAG wil met de MQB juist weg van het platformprincipe. Dit woord wil VW niet meer horen!!
    Platform was een geheel van bodemplaat + aandrijflijn + assen + stuurkolom etc. (bv de PQ35, basis van A3, golf, Octavia, Leon)
    de Moduläre Baukasten is een soort legoprincipe. Een serie assen (Multilink/verbundlenker) die je met een aantal bodemplaten met verschillende asafstanden kan combineren. Op die bodemplaat is dan weer een hele range aan bv achterbanksystemen te koppelen (wel/niet verstelbaar/deelbaar) en kan er gekozen worden uit de beschikbare elektrische of mechanische handremsystemen en ga zo maar door. Doordat alle modules uitwisselbaar zijn kan elk merk en elk model zijn eigen karacteristieken en prijskaartje meekrijgen. Het uiteindelijke karakter van elk model komt toch voor 90% van het design.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 februari 2012 om 21:57

      @espanjool: vergeet de electronica niet. Electronica is typisch onderdeel van een platform, maakt de bulk van de ontwikkelingskosten uit kan vrijwel onveranderd in allerlei modellen worden gebruikt.

      Login om te reageren
  26. mellie zegt

    1 februari 2012 om 21:47

    verschrikelijk die eenheidsworst

    Login om te reageren
  27. rotarypowah zegt

    1 februari 2012 om 21:57

    “…op de A3 na.”
    Logisch, want eerder zei je: “Audi (A4 en groter)…”

    Mooi systeem, eigenlijk wel apart dat ze daar nu pas mee komen.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 februari 2012 om 22:03

      @rotarypowah: *ahem* tnx aangepast :)

      Login om te reageren
  28. Freewarefreak zegt

    1 februari 2012 om 22:28

    Goede zaak voor de tuningwereld. Wou altijd al een TT dash in mijn Golf. Geen zagen en passen meer.. nope modular FTW!

    Login om te reageren
  29. blo3to3t zegt

    1 februari 2012 om 22:56

    Wat een jaloerse pisreacties hierzi zeg.
    Ga eerst maar eens jullie rijbewijs halen stelletje kleuters haha
    Haters gonna hate…

    Login om te reageren
    • swaffelaer zegt

      2 februari 2012 om 00:16

      @blo3to3t: Rijbewijs is in de pocket. Al 17 jaar. Ben inmiddels bezig aan mijn 21e auto. En ik heb een hekel aan de VAG producten. Niet omdat ze niet mooi of goed zouden zijn, maar omdat ze té klinisch rijden. Geen enkele emotie. Hou ik niet van.

      Ben daarom dolblij met mijn E91 330d. Zelfs voor een diesel een bak met ballen. En een beter platform dan van zijn VAG vriendjes.

      Wat rij jij eigenlijk? Zal, aan je reactie te zien, wel een golfje II zijn. Met dikke vellege en een herriepijp.

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        2 februari 2012 om 09:27

        @swaffelaer: voel je je aangesproken ofzo? ik zie jou niet voorkomen in de reacties waar ik op doel.
        en hier geen golfje 2.. heb net zoals jou ook niks met VAG maar ik vind hun MQB idee wel goed verzonnen.
        ik rijd zelf in een E60 540i uit 2008. en het rijbewijs is inmiddels 12 jaar in den pocket.

        Login om te reageren
        • kevlard zegt

          2 februari 2012 om 21:13

          @blo3to3t: Uhm, de enige voor wie dit goed verzonnen is is VAG zelf. Nog meer winst (je denkt toch zeker niet dat de producten goedkoper worden he?) en nog minder maatwerk.

          VAG-auto’s hangen straks LETTERLIJK aan elkaar van concessies en compromissen

          Login om te reageren
  30. carbuff zegt

    1 februari 2012 om 22:58

    Eenheidsworst was al het codewoord bij VW. Dit is de overtreffende trap (eenheidsworstigst). Hulde!

    Login om te reageren
  31. wobwobgaserop zegt

    2 februari 2012 om 00:22

    Ja, zou graag van alle schapen, die na het lezen van bovenstaand artikel, elkaar weer typisch lopen na te blaten dat VW eenheidsworst is en bla bla bééh bééh, eens willen vernemen wat voor auto ze zelf rijden! Graag wat details erbij, dus bijvoorbeeld niet alleen BMW, maar dan ook volledig BMW 318 m-look met 287.563 km op de klok en autostyle back to the future spoiler erop. Of mss rijd je later als je groot bent dezelfde auto als die op de poster boven je bed. Wellicht ben je weeste kijken bij VW, maar heb je toch als een faggot besloten voor een Peugeot, omdat je vrouw die leuk vond, oh nee de leaseprijs net iets lager was en daarom is VW nu een slechte keuze om van je cognitieve dissonantie af te komen. Troost je, voor Peugeot rijders is het bijna het het hele jaar kerstmis, want regelmatig gaat de hele kerstboom aan op het dashboard, want je hebt alweer wat naar de klote gereden. Het zal toch niet een geforceerd ‘anonieme’ Volvo rijder zijn? Verkoop dan je Volvo, want je rijdt hem voor de buren geknakt figuur. Vergeet ik bijna nog ff over Alfa te brallen, hangt ook lekker met pasta en cappuccino aan elkaar, oogt als n lekker wijf (smaakafhankelijk), rammelt als n ouwe hoer, restwaarde concurreert met kiloprijs. Ok, genoeg op vanalles lopen zeiken, kom maar op met die verhalen! :)

    Login om te reageren
    • Zoepie zegt

      2 februari 2012 om 10:32

      @wobwobgaserop: ik heb een vw passat maar die komt niet op dit platform te staan, je kunt je dan wel afvragen of dan de kwaliteit van de andere dan nog wel hoogwaardig zal zijn :p

      Login om te reageren
    • kevlard zegt

      2 februari 2012 om 21:28

      @wobwobgaserop: Hee, Wolfsburger, ben jij nou eigenlijk zo’n identiteitsloze, slecht geïnformeerde, onzekere meeloper? Zo eentje die z’n keus door corrupte autojournalistjes laat bepalen en die vanuit instinct standaard voor de grootste groep kiest omdat-ie anders zo kwetsbaar is? Zo’n mak marketingslachtoffer weetjewel? Nee, zal wel niet, toch? ;-)

      Login om te reageren
      • wobwobgaserop zegt

        15 februari 2012 om 19:09

        @kevlard: volgens mij heb ik jou op jouw pikkie getrapt met mijn afzeikverhaal; zat er iets herkenbaars in voor je?

        Login om te reageren
  32. Simpson zegt

    2 februari 2012 om 09:34

    zometeen zijn de navi en de airbag niet het enige dat uit je VAG-derivaat word gejat :-)

    Ik voorzie wel gouden tijden voor aftermarket-leveranciers. van wielen tot radio, van turbo tot standkachel, alles past overal op (zolang het binnen je carosserie past, of maat zoals @MAB al zei)

    Login om te reageren
  33. E34M5Touring zegt

    2 februari 2012 om 12:37

    Las net dat de Importeur een richtprijs voor de A1 Quattro heeft gezet. 70.000,- !!!!!!!!! Blijkbaar wordt niet alles goedkoper.

    Login om te reageren
  34. kowalsk zegt

    2 februari 2012 om 15:09

    Goed gebouwde auto’s voor een lage prijs, briljant.

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    9 februari 2012 om 22:07

    Zoveel mensen die niets kennen van winst maken…

    Login om te reageren
  36. JPWest zegt

    8 mei 2012 om 10:05

    Standaardisatie in het productieproces, niks mis mee. Helemaal niet als je heel veel eenheden verkoopt. Komt de prijs-kwaliteit verhouding alleen maar ten goede. En de onderhoudbaarheid, ook belangrijk als een merk veel servicepunten over de hele wereld heeft. Kijk dat hierboven veel liefhebbers zijn die liever in iets exclusievers of met een uitgesproken karakter rijden is logisch op een expert en liefhebbersblog als autobloh. Een BMW zit in een ander marktsegment, een Alfa is nauwelijks te koop/onderhouden in veel delen van de wereld, een Saab, tjsa het merk is zelfs koppie onder. Dus al die kritiek vind ik niet zoveel hout snijden. Persoonlijk vind ik de platform strategieën die het Volkswagen concern er al decennia op na houdt bijzonder interessant en een van de meest onderscheidende factoren ten opzichte van de concurrentie. Met name de Amerikaanse autoindustrie zoals Ford, General Motors en anderen hebben op dit punt kostbare mislukkingen achter de rug. En laten we wel wezen, het platform waar het in dit artikel om gaat zit in het hart van de productlijn van het merk met de naam VOLKSwagen. Geen exclusieve specialistische producten, maar betaalbare, functionele betrouwbare automobiliteit voor de massa. Ik denk dat een deel van de concurrentie dat nog steeds niet goed begrepen heeft en daarom moeizamer dan Volkswagen voet aan de grond krijgt in China, Brazilië, Turkije, India, Zuid Afrika en andere turbulente groeimarkten. Wat mij betreft: respect voor dit ogenschijnlijke saaie onbelangrijke onderhuidse stuk engineering in standaardistatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North