Volkswagen Passat is Auto van het Jaar 2015

Auteur: , 78 Reacties

Gefeliciteerd, Duitsers!

Volkswagen Passat is Auto van het Jaar 2015

Van de dertig genomineerde automobielen in de jaarlijkse COTY-verkiezing bleven er bij de laatste afvalronde zeven over. Dat waren de bij babyboomers erg geliefde Nissan Qashqai, de inmiddels semi-klassieke Ford Mondeo, de achterwielaangedreven Renault Twingo, de Volkswagen Passaai, de statige Mercedes C-Klasse, de opgeblazen Citroën C4 Cactus en natuurlijk merkwaardenvertrappelende BMW 2 Serie Active Tourer.

Maar genoeg gegrold. Tijd om even serieus te doen, want dat doen de organisatie en juryleden van de COTY-verkiezing namelijk ook: zichzelf erg serieus nemen. De 58 journo’s (57 mannen, 1 vrouw) hebben na copieuze feestjes met marketingafdelingen lang beraad uiteindelijk de meeste punten toegekend aan de Volkswagen Passat. Zo zien we maar weer: een COTY hoeft niet perse een uitblinker in vernieuwende technologie te zijn. Ook een degelijke accountantsmobiel kan de award winnen.

De Passat kreeg 340 punten toegekend. Fors meer dan de nummer 2, de Citroën C4 Cactus, die bleef steken op 248 punten. De Mercedes C-Klasse pakte de derde plek en kreeg 221 punten.

Volkswagen Passat
340 punten
Citroën C4 Cactus248
Mercedes-Benz C-klasse221
Ford Mondeo203
Nissan Qashqai160
BMW 2 Serie Active Tourer154
Renault Twingo124

De titel ging in 2014 naar de Peugeot 308, een jaar daarvoor was het de VW Golf, voorafgegaan door de Opel Ampera in 2012.



78 reacties

Even de trots van VAG de kop indrukken door te zeggen dat ik vreselijk benieuwd ben naar de video en rijtest van de Mercedes AMG C63!!
-edit: klopt, maar even ontopic aub-
Mooi spul
Waarom is dat altijd zo vroeg in het jaar bekend? Komen er geen nieuwe auto’s dit jaar ofzo?
@axel968: Is volgens mij gebaseerd op 2014.
@axel968: Wees blij dat het nu pas is, tot een paar jaar geleden, werd de uitslag bekend gemaakt, in de 3e week van november van het jaar ervoor.
Maar het is een titel die de auto krijgt, in het eerste volle jaar van verkoop, binnen een bepaald aantal landen in Europa, om te laten zien, van hoe auto’s anno 2015 behoren te zijn, als geheel niveau.
Dus technisch hoogwaardig, praktisch, doordacht en vernieuwend voor zijn tijd, maar wel betaalbaar voor een grote groep mensen, want daarom vallen de extremen tegenwoordig buiten de boot.
Het is een titel die misschien mensen overhaald, om toch net die auto te kiezen, een soort van marketing aanvulling, zal ik maar zeggen.
Maar dit lijkt mij eerder weer een gevalletje “omkopen” door VAG, want zo briljant is die Passat niet, niet briljanter dan de Cactus, de C-klasse, of de Mondeo. Er zijn vast weer net wat meer mensen in de watten gelegd, het kost wat zo’n titel, maar het levert ook wat op. Gewoon een kosten-baten-plaatje, voor de automaker die dit belangrijk vindt, want het staat zo leuk op je CV.
Hoeveel waarde zit er nou daadwerkelijk aan deze titel? Behalve dan de sticker die je nu dus op de achterruit van je passat krijgt.
@maffioso: er is altijd wel een verkoopimpuls. Ik heb nieuw diverse ‘Auto’s van het jaar’ (147, 156, 307, Megane) verkocht en het helpt iets. Zoals je kan zien zegt het totaal niets over betrouwbaarheid.

@gtwillem: Het is dus puur iets marketingtechnisch. Het is dat we niet de naam hebben anders kunnen wij ditzelfde trucje uithalen maar dan met iets meer spraakmakende auto’s.
@maffioso: Yup. Mja, de Passat kan zo’n impuls wel gebruiken natuurlijk…
@gtwillem: zal inderdaad wel niets zeggen over betrouwbaarheid, wat een ellende kan je met een Passat 2013 hebben. Mijn vrouw vraagt zich niet eens af of ik moet overwerken, ze denkt methaan al dat de Passat wel weer stuk zal zijn als ik laat thuis kom….dus wel goed voor de potentiele vreemdgangers onder ons.
@maffioso:
ooit was deze titel inderdaad prestigieus en in het verleden, toen auto journalisten nog onafhankelijk waren?? hebben er echte pareltjes en vernieuwende auto’s gewonnen.

Maar misschien ben ik te sentimenteel en was er toen echt nog wat te winnen en werd er echt vernieuwd, auto’s als de Rover 2000 (de eerste winnaar ontworpen voor eengas turbine motor in de toekomst), de Renault 16 (de eerste middenklasse hatchback) , de NSU R0 80 (wankelmotor) en een vernieuwend kanon als de Porsche 928, waar Porsche en de industrie een sprong vooruit maakten, misschien is het gewoon niet meer.
@desjonnies: ooit; toen de lucht nog schoon was en seks nog vies…
@maffioso: vraag me ook wel af op welke criteria deze titel gebaseerd is.
Ik vond de Cactus wel beter geschikt. Leuk design, grote gewichtsbesparingen, ruim, rijdt best lekker, leuke mmi, configureerbaarheid, prijs en dus ook grotere bereikbaarheid voor de grote massa.
@tombe: ik ben het helemaal met je eens. Of kies bijvoorbeeld de Twingo die met zijn motor achterin en relatief ruime binnenkant toch een stuk vooruitstrevender en anders is dan een passat.
@maffioso: amen. Hier maken ze reclame over passat’s file-assist of zo dat de file nooit zo aangenaam gemaakt heeft.
Ik zou me erin moeten verdiepen maar zet nog liever de vuilbakken buiten.
Klinkt meer als een software- dan een hardware-update. Why-o-why die Passat…
@maffioso: hoe kan een auto met de motor achterin nou vooruitstrevend zijn? Dat had de VW kever al.
@mashell: dus de formule 1 is ook niet vooruitstrevend omdat daar benzinemotoren inliggen? Die had de vw kever namelijk al…
@mashell:
Daarom heeft de Twingo zijn motor ook niet achterin maar in het midden..
Klein verschil dat wonderen voor de rijeigenschappen doet..
Brrr… Stel je maar eens voor dat de 2-Serie Active Tourer gewonnen zou hebben.
@kapiteinaudi: nou, die is heet wat vernieuwender als die passat.
@406_v6: nu niet gaan overdrijven, hè! ;)
Ik ben nu geen VAG hater zoals de meeste op deze blog, maar wtf, waaraan heeft de Passat dit verdiend? Aan zijn radicaal gewijzigd design? Aan al de nieuwe technologie? De baanbrekende aandrijflijn?

Na de Peugeot 308 nu dus de VW Passat. Je maakt mij toch niet wijs dat daar geen geld mee gemoeid is of dat deze verkiezing objectief is? Een Twingo (aandrijflijn), Cactus (concept) of C (technologie) verdient deze prijs véél meer.
@dimi: ja maar bij de passat zitten de bekerhoudertjes op de juiste plek
@dimi: De Passat is een auto, die op alle vlakken waar op beoordeeld word, minstens prima scoort. Tel de punten bij elkaar op en je hebt een winnaar.

Ik ben zelf geen vag-fanboy, maar ik vind het geen rare uitslag..
@kapitein:
Als je de jury criteria leest wel, ooit ging deze titel naar innovatieve auto’s..
Tegenwoordig naar de hoogste bieder..
@tupperware: niet huilen he…

Je suggereert te veel
@dimi: Helemaal mee eens.
Gelukkig overleven cactussen altijd passaatwinden!
Dit is een grapje zeker?
Zeg…..Wat is de gemiddelde leeftijd van die auto journos eigenlijk?
@norge: tja…Passat :-) zoals ik hierboven beschreef vond ik de Cactus een betere kandidaat
@norge: 50+
Geen idee waarom, maar moet opeens aan dat ADAC-Golf auto van het jaar schandaaltje denken…
Die Golf was destijds toch doorgestoken kaart?
@dutchdriftking: dat was een verkiezing in het blaadje van de ADAC. Waar men het aantal stemmen op de winnende kandidaat Golf vertienvoudigd had. Niet om de Golf alsnog te laten winnen maar om te verbloemen dat helemaal niemand geninteresseerd was in een verkiezing in een ADAC blaadje. Coty staat hier helemaal los van.
Vroeger werd er meer gekeken naar de technische vooruitgang (toen won de Citroen CX, NSU Ro80, en de Porsche 928 nog gewoon.

Maar meestal is de winnaar de auto die niemand tegen het zere been schopt. Dat de 307 wel won in 2001 en de Prius I of Audi A2 niet is onverklaarbaar anders.

Het is het zelfde als het Eurovisie songfestival: de bedoeling goed, maar de beste wint eigenlijk nooit.
@gtwillem:
zelfde gedachtes dus, kijk maar hierboven !
@gtwillem: bij Eurovisie wint de gekste. Hier wint de saaiste, Coty kan wel eens een serieuze verkiezing zijn geworden.
@gtwillem: nu kijken ze of het een ‘lease topper’ gaat worden.
Bestaat die jury niet uit het volk dat autoblaadjes schrijft waarin vag ook telkens wordt opgehemeld? Daar kun je toch moeilijk van verwachten dat ze iets anders zouden laten winnen dan de passat
Een Passat is gewoon erg goed. Iedere keer als ik in een Passat stap, heb ik het idee met iets goed onderweg te zijn. Daarnaast laat een Passat nergens steken vallen/punten liggen. Dit laatste is vermoedelijk nog wel het belangrijkste.
@Maarten123: “Daarnaast laat een Passat nergens steken vallen/punten liggen.”
Weet je het zeker…?
@e1000bmw523i: leuke hobby heb jij, afgeven op een automerk. Vier wielen, een stuur, enz. Allemaal min of meer hetzelfde, maar toch zie jij de behoefte om er vurig een hekel aan te hebben. Wat een leegte in jouw leven zeg. Gewoon een goeie auto die er ook prima uitziet. Of je hem nu zelf zou kopen of niet, doet er weinig toe. Nu, van die reaguurdersstoel af en ga een vriendinnetje zoeken.
@pjeey: Bedankt voor het advies, snotaapje.
Sorry, maar VW mist voor mij gewoon iets: de FUN-factor. Daarnaast geef ik de voorkeur aan auto’s waar je ook aan kunt sleutelen en die veel rijdersplezier biedt. Een auto is voor mij meer dan een “van-A-naar-B-hok”
Dat gezegd hebbende, en het feit dat VW nogal wat technische hiaten kent, misschien is een VW toch een geschikte auto…maar dan wel een klassiekertje. ;)
@e1000bmw523i: Raakte ik nou een gevoelige snaar? Aan je eerste zin te zien zat ik er in ieder geval niet ver naast. Leuk dat jij de voorkeur geeft aan een auto waar je aan kunt sleutelen, een met fun factor, enz.. Dan nog geen reden om met zo’n zeurderige negatieve toon te zitten mekkeren over auto’s of merken die niet aan jouw voorkeuren voldoen. Weinig constructief en heeft niks met interesse in auto’s te maken, hooguit een persoonlijke frustratie over een merk dat in jouw ogen alles verkeerd doet en blijkbaar toch genoeg mensen blij weet te maken. Tip, laat die mensen lekker blij zijn en geniet jij op jouw manier van je autohobby.
@pjeey: mijn comments zijn inderdaad weinig constructief. Die van jou blinken wat dat betreft uit gelukkig…
@e1000bmw523i: snotaapje? Zegt er ook 1 wat, internetheldje.

Pjeey heeft nog gelijk ook. Dat je een voorkeur voor bmw hebt is prima, en begrijpelijk ook. Maar het afgeven op een ander merk getuigd wel van kleine kinderen gedrag…
@87sandyd: maar daar staan wij BMW-rijders toch om bekend…?
@maarten123: Het idee alleen al…als je daar al genoegen mee neemt zegt genoeg ;)
@redbeams: maar ik rijd er ook vast niet zo dik bij als jij.
@Maarten123: jeetje hoe kan je dat nou zeggen, vind het altijd een wonder als ik met dat onbetrouwbare hondenhok weer thuis kom, net 60000 km en vorige week is voor de tweede keer de versnellingsbak vervangen, als ik dus nu alle ellende al weer krijg, moet ik toch maar aan het fietsenplan mee gaan doen.
@deboes: hmm.. Gebruik je wel eens dat pedaal aan de linker kant? Scheelt een hoop ellende hoor.. Tenzij je liever de ellende thuis vermijdt.
@lamborgfan: dat is bij mij het rempedaal, maar niet vaak nodig, Passat stopt vanzelf wel…waardeloze elektronica, of een opgerekte distributieketting…wat kan er toch veel stuk gaan in een VAG
@Maarten123: het is maar wat je goed vindt; blijkbaar heb jij nog geen vriendinnetje en geil je op oversized VAG’s, is je goed recht hoor, maar om nou te zeggen dat dit ding “goed” is…. nee, dat zeker niet. Heb de afgelopen 26 jaar heel wat VAG’s beroepsmatig gereden maar niet 1 heeft er mij ooit kunnen bekoren met z’n kwaliteiten. Serviceapparaat was vaak bedroevend slecht en daar moest ik -helaas- regelmatig langs omdat de VAG in kwestie weer eens problemen had.
@406_v6: Hey keyboard warrior, waarom begin jij nu over vriendinnetjes? Ik rijd BMW, geen Passat.
Waarmee zijn punten te verdienen? Zonder deze info is t zo zinloos…
De samenvatting: Volkswagen heeft het meeste geld overgemaakt.
@m550d: nee de meeste iPads weggegeven
@eelco74: of – gezien de jurysamenstelling – de meeste bangafeestjes gefinancierd…
Proficiat en een terechte winnaar. Gewoon de beste allround wagen in deze klasse. Scoort op alle vlakken schitterend en afwerking is ook om U tegen te zeggen. En vooral niet te vergeten de talrijke bestuurders bijstand en noodhulp snufjes. Daarnaast ook ruime keuze aan mototisatie en uitvoeringen.
@speedie: en hoeveel kreeg je van VAG om dit te schrijven?
@speedie: niets bijzonders dus vergeleken met bijvoorbeeld de Mercedes. Zo wie zo zit er niets vernieuwends in de Passat. Het zal allemaal wel netjes zijn, dat geloof ik graag. Maar het is absoluut niets bijzonders en blinkt nergens in uit. Bij de olympische spelen wint degene die duidelijk beter presteert een medaille, niet degene die gemiddeld gezien wel okay is.
Is iedereen alweer het ADAC – Golf schandaal vergeten…..

http://www.autoblog.nl/nieuws/adac-voorzitter-stapt-op-na-verkiezingsfraude-vw-golf-64954
leukste zin in dit verhaal: ” …Cactus, die bleef steken …. “
Als we puur kijken naar onze eigen markt en de klasse waar deze auto in opereert en objectief zijn, kunnen we toch niet om de Passat heen (geldt trouwens ook voor de Golf). Het is gewoon door de jaren heen een ware volksheld/icoon op autogebied geworden. Inderdaad massaproductie en geliefd bij veel heel mensen. Dat het door de jaren heen een veel gekozen leaseauto geworden is, veranderd niets aan de populariteit van de auto. Integendeel is de auto nog populairder geworden.
Het is misschien geen spannende auto, het doet wat mij moet doen en heeft meer ruimte dan een vergelijkbare C-Klasse, 3-serie of A4. Niets meer en niets minder en dat voor een leuke prijs.
@badboys: nou dan kan je verkiezing dus wel op doeken als het om de beste 13 in een dozijn mobiel gaat.
@deboes: Nee ik bedoel dat ik het wel begrijp dat de Passat is gekozen.
Pfffuuuhh…. de Cactus is voor mij de echte winnaar! Een heerlijk apart autootje dat zich gelukkig weet te onderscheiden tussen de grijze (Passat) massa.
Ik vind het een opvallende uitslag, alleen niet omdat de Passat het meest behoudend is, maar omdat een relatief dure auto gewonnen heeft. Het D-segment staat twee keer op het podium. Plaats 3 is zelfs voor een Mercedes. Een duidelijk trendbreuk.
Misschien moeten de punten onderbouwd worden door de jury en gewoon klakkeloos gegeven worden.
En hoeveel heeft autoblog gevangen voor en positieve stem?
Dit was wel de laatste auto die ik, ondanks dat ik ’t best wel een mooie auto vind, had verwacht als winnaar. De Cactus had ik als overtuigend winnaar verwacht. Toch wel weer jammer dit.
WHAHAHAHAHAHAHA, straks wordt wel een keer duidelijk dat ze er bij VAAG heel erg voor hebben moeten betalen.
Verrassend….
Ach, alle VAG hatertjes weer op een rij hier. Omkoping en blablablabla.

Misschien is de passat gewoon goed? Dat mensen de auto saai vinden kan ik wel begrijpen, maar deze test gaat puur om punten voor technische en rijtechnische onderwerpen. Daar blinkt die blijkbaar gewoon uit.

@87sandyd: nou dan moet je wel heel veel waxen wil een VAG ergens in uitblinken, maar toch rij ik al weer bijna een week storingsvrij in de Passat.
De VW Passat is een auto die vrijwel foutloos is, die de perfectie dicht weet te benaderen. VAG maakt nu eenmaal uitstekende auto’s. Maar tegelijk vind ik de toekenning van de COTY-prijs aan zo’n auto een ernstig gevalletje armoede, alweer.
Vorig jaar verloren de Tesla S en de BMWi3 van de zoveelste middelmatige Peugeot, terwijl dat nu eindelijk eens een echt vernieuwende auto’s zijn, die het mobiele landschap weten op te schudden.
Innovatie zou nadrukkelijk voorop moeten staan bij deze verkiezing; keurige en degelijke auto’s zijn er meer dan genoeg. Sowieso was de oogst voor dit jaar erg matig, met alleen de Citroën nog als enigszins fris in een verder troosteloos saai gezelschap. Kan de auto-industrie echt niet beter, in een tijd waarin innovatie van zo groot belang is? Of is het toch inderdaad gewoon een verkochte wedstrijd…?
@spiderman: foutloos, perfectie….? Zo wat heb jij gesnoven?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).