• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen plukt vruchten bij Porsche

Auteur: Dennis, gepost 20 november 2007 om 21:47 – 27 Reacties

Porsche Panamera Nürburgring

Je zou een overname van Volkswagen door Porsche kunnen zien als David die de reus Goliath onder zijn hoeden neemt. Er zijn redelijk wat mensen die zenuwachtig worden bij het idee dat Porsche met Volkswagen aan de haal gaat. Hoewel het nog niet zover is, is wel duidelijk in welke richting de sportwagenfabrikant koerst. Onlangs werden ook de wettelijke obstakels weggenomen, dus staat Porsche niets meer in de weg om straks met een meerderheidsbelang de koers van Volkswagen geheel naar eigen inzicht vorm te geven.

Je zou verwachten dat het in verhouding kleine Porsche sterk kan profiteren van alle knowhow aanwezig bij het grote Volkswagen. Dat zal ook wel gaan gebeuren (voor zover dat nog niet al gebeurt), maar in omgekeerde richting kan het natuurlijk ook. Nu niet meteen denken aan een 911 motor in een Volkswagen Golf, dat zou ik ook wel willen, maar gaat helaas niet gebeuren.

Porsche heeft bij de ontwikkeling van de Panamera veel research gedaan in lichtgewicht technologie om de vierdeurs coupé licht te houden. Gewichtsreductie is een manier om het verbruik en daarmee de uitstoot te beteugelen en dit is momenteel een hot issue voor iedere autobouwer. Volkswagen en Audi overwegen momenteel om de lichtgewicht technologie van Porsche te gaan gebruiken in hun eigen modellen.

Volkswagen en Porsche werken overigens al veel langer samen. Zo ontwikkelden ze hybride technologie, welke is toegepast in de Cayenne hybrid. Porsche heeft de intentie om ook de Carrera, Boxster en Cayman zo snel mogelijk met deze technologie uitrusten. Er zit voor Porsche tevens nog een DSG in de pijplijn. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Leipe Amerikaan wil 800 km/u op jet-motorfiets
Volgend bericht: Raadseltje: Het is voor de helft cabrio en roest niet? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Armada zegt

    20 november 2007 om 21:49

    Goliath die de reus onder zijn hoede neemt?

    Moet dat niet zijn David die de reus (goliath) onder zijn hoede neemt?

    (tenzij het natuurlijk met opzet zo geschreven is. In that case never mind me)

    Login om te reageren
  2. Tom zegt

    20 november 2007 om 21:52

    ik zit er ook raar naar te kijken :P Je zou ook kunnen verwachten: De Reus die Goliath(dwerg :P) onder zijn hoede neemt.

    We zullen zien wat hiervan gaat komen ;)

    Login om te reageren
  3. Y. zegt

    20 november 2007 om 21:52

    Wat Armada zegt.

    Login om te reageren
  4. GOD zegt

    20 november 2007 om 21:52

    gewichts reductie is het meest rendementsvol kwa prestaties
    meer nog dan PK’s en NM’s enzo, dus het is altijd slim om je daar mee bezig te houden.

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    20 november 2007 om 21:53

    @Armada: Je had David en Goliath. Goliath was inderdaad de reus… Pfff, het is ook alweer zo’n tijd geleden. Ik weet even niet waar ik toen was.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Goliath_%28Bijbel%29

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    20 november 2007 om 21:55

    lol net of je toen al leefde

    Login om te reageren
  7. Dennis zegt

    20 november 2007 om 21:56

    @GOD: Jij in ieder geval… ;)

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    20 november 2007 om 21:57

    “Porsche heeft bij de ontwikkeling van de Panamera veel research gedaan in lichtgewicht technologie om de vierdeurs coupé licht te houden.”

    Kijk dat is een goed teken. Niet meer die onnozelige PK race maar gewichtsreductie race.

    ….kuchdenniskuch…….KUCHtechnologievanPorscheTEgaanKUCH…..niemand die het merkt….

    -edit: lol!-

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    20 november 2007 om 21:57

    klopt ;)

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    20 november 2007 om 21:59

    Dennis, ga naar bed!
    “onder zijn hoeden” -> Onder zijn hoede
    “Porsche heeft de intentie om ook de Carrera, Boxter en Cayman zo snel mogelijk met deze technologie uitrusten.” -> ….uit te rusten.
    :P

    Login om te reageren
  11. Armada zegt

    20 november 2007 om 22:01

    @ Dennis.

    Een foutje is natuurlijk zo gemaakt.

    Ik denk dat GOD het je wel vergeeft als ik het zo lees.

    Login om te reageren
  12. matt5 zegt

    20 november 2007 om 22:02

    Hoera een nieuwe 914?

    Login om te reageren
  13. mark zegt

    20 november 2007 om 22:22

    Lichtgewicht is de toekomst
    sandwiches maken die het gewicht reduceren. de juiste ingredienten bij de juiste dimensies en orientaties, knap staaltje high tech.

    Login om te reageren
  14. Ejay zegt

    20 november 2007 om 22:29

    Matt5. Wellicht een nieuwe 914 als wel een 912 en 924 zou wel aardig zijn.

    Login om te reageren
  15. CasperH zegt

    20 november 2007 om 23:01

    Je zou toch denken dat Volkswagen met de productie van de Veyron ook wel e.e.a. geleerd zou hebben over lichtgewicht onderdelen…

    Login om te reageren
  16. dekster zegt

    20 november 2007 om 23:07

    Wanneer komt de panamera nu eigenlijk in de winkelrekken?

    Login om te reageren
  17. vincegail zegt

    21 november 2007 om 00:09

    @Casper
    Ja, want die was/is ook lekker licht….

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    21 november 2007 om 07:01

    Porsche en Vw werken al sinds de oprichting van de beide merken samen en ze komen in feite uit dezelfde “vader”, dan is samengaan eigenlijk best logisch. De 356 was een aangepast kever chassis met een aangepaste motor en een nieuw huidje. Iedereen kent natuurlijk de 914 4/6 en de 924. Ook veel VW spullen in die auto’s. Het meest recente en meest succesvolle product van de samenwerking: de Cayenne is een Touareg (of andersom) qua basis en verder worden o.a. de motoren gedeeld. Ach ja, misschien dat ze de vw’tjes een iets spannender rijgedrag kunnen geven door de motor op de verkeerde plek te plaatsen of zo ;)

    Login om te reageren
  19. Sjoerd zegt

    21 november 2007 om 08:45

    Helemaal gelijk, WOoOdy, en daar voeg ik aan toe dat Porsche op Lotus na het meest door andere fabrikanten om advies en assistentie gevraagd wordt. Lada bijvoorbeeld, liet aan iedereen weten dat de motor van de Samara door Porsche geoptimaliseerd was.

    Login om te reageren
  20. Eddie zegt

    21 november 2007 om 09:16

    Ik denk niet dat je Porsche als een kleiner bedrijf als Volkswagen moet zien..
    Porsche bestaat uit 2 bedrijven, de auto tact en de dealer tact..ze genereren voor een paar miljard per jaar aan winst..omzet is nog hoger..

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    21 november 2007 om 10:15

    “Volkswagen en Audi overwegen momenteel om de lichtgewicht technologie van Porsche te gaan gebruiken in hun eigen modellen.”
    En ik de marketing van Audi maar geloven dat die met hun aluminium spaceframes al een lichtgewicht specialist waren.

    Login om te reageren
  22. CasperH zegt

    21 november 2007 om 11:11

    @ vincegail; zo licht als dat ze hem konden maken, ja. Binnen de bouw- en kwaliteitseisen die er waren natuurlijk.

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    21 november 2007 om 11:37

    “Ik denk niet dat je Porsche als een kleiner bedrijf als Volkswagen moet zien..”
    Of toch wel:
    Porsche omzet 2006: 7,3 milljard
    VAG omzet 2006: 104,875 miljard

    Login om te reageren
  24. RScosworth zegt

    21 november 2007 om 11:50

    “Gewichtsreductie is een manier om het verbruik en daarmee de uitstoot te beteugelen en dit is momenteel een hot issue voor iedere autobouwer.”

    Eindelijk. Kan ik eindelijk van het gevoel afkomen dat de Deutsche Technik niets anders is dan een faserende toename van gewicht en pk’s.

    Login om te reageren
  25. Roel zegt

    21 november 2007 om 17:16

    Gaat het nou om volkswagen of om de gehele VAG groep? Dat is me niet helemaal duidelijk….?

    Login om te reageren
  26. DAT zegt

    21 november 2007 om 22:50

    Dus de nieuwe Porsche Polo heeft straks de motor achterin en wordt 100kg lichter?

    Login om te reageren
  27. ELB zegt

    22 november 2007 om 00:51

    Ja, voor wanneer staat de Panamera gepland?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North