• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen roept wereldwijd 2,6 miljoen auto’s terug

Auteur: robbie, gepost 14 november 2013 om 14:33 – 42 Reacties

Volkswagen Tiguan terugroepactie


Hoewel sommige media spreken over een van de grootste terugroepacties uit de geschiedenis van het bedrijf, lijkt de situatie in Nederland relatief mee te vallen. We zetten alle feiten over deze actie van Volkswagen even op een rijtje.

Het getal van 2,6 miljoen is opgebouwd uit drie afzonderlijke acties. Die acties hebben inhoudelijk eigenlijk niks met elkaar te maken hebben, behalve dat ze allemaal over auto’s uit het Volkswagen concern gaan.

DSG (DQ200) – 1,6 miljoen auto’s wereldwijd
Zo’n 1,6 miljoen auto’s die zijn voorzien van een 7-traps DSG transmissie (DQ200) moeten voorzien worden van andere olie. Standaard zijn deze versnellingsbakken gevuld met synthetische olie, maar dat blijkt in sommige gevallen voor problemen te zorgen. Daarom worden ze nu afgevuld met minerale olie.

Deze actie is een vervolg op een grote terugroepactie eerder dit jaar in China en Zuid-Oost Azië. Met name in China ontstond toen nogal wat ophef.

Volgens Volkswagen Nederland zorgt deze ‘verkeerde’ olie in ons land nauwelijks voor problemen, omdat we hier niet te maken hebben met grote temperatuurschommelingen of extreem stadsverkeer zoals in China. Daarom hoeven de 35.000 auto’s waarop deze actie betrekking heeft niet direct terug naar de garage. Bij de eerstvolgende beurt zal de transmissieolie vervangen worden. Dat neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.

Tiguan verlichting – 800.000 wereldwijd
De Volkswagen Tiguan (2008-2011) kan last hebben van verlichting die deels uitvalt omdat er een zekering doorbrandt. Vooral in vochtige gebieden met grote temperatuurschommelingen, zoals de VS en China, schijnt dit voor te komen. In Nederland zijn volgens de woordvoerder zo’n twee gevallen bekend. De 9.500 Tiguan’s die in Nederland getroffen zouden kunnen worden door dit probleem zullen tijdens regulier onderhoud voorzien worden van een sterkere zekering. Een apart tripje naar de dealer is dus niet nodig.

Amarok brandstoflek – 239.000 wereldwijd
Exemplaren van de Volkswagen Amarok met een 2.0 TDI motor die gebouwd zijn tussen 2010 en juni 2013 kunnen last hebben van een lekkende brandstofleiding. Door extreme trillingen zou hier op termijn een scheurtje kunnen ontstaan waardoor er diesel in de motorruimte lekt. Dit probleem wordt opgelost door dempingsmateriaal te monteren, waardoor de leiding niet meer trilt.

In Nederland zijn zo’n 400 auto’s kwetsbaar voor dit probleem. Volkswagen zal contact opnemen met de getroffen eigenaren om zo spoedig mogelijk een reparatie uit te voeren. Dit in verband met eventueel brandgevaar.

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, Diesel, dsg, terugroepactie, tiguan, Volkswagen

Vorig bericht: « Tesla wil een elektrische pickup op de markt brengen
Volgend bericht: Dit is het nieuwe Audi A8L W12 exclusive concept [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. motoragent zegt

    14 november 2013 om 14:35

    Dat is in ieder geval een begin, nu de rest van de problemen nog…

    Login om te reageren
  2. snelweg zegt

    14 november 2013 om 14:37

    Wauw wat een klap hoe zullen eigenaren van hun golf 5/6/7 teruggeroepen worden ?

    Login om te reageren
  3. sjamp zegt

    14 november 2013 om 14:38

    Poeh… Klinkt als een flinke lading, maar uiteindelijk valt ’t allemaal wel mee qua urgentie en ingrepen.

    D’r komt géén andere bak achter, d’r worden geen koplamp-units vervangen en d’r komt geen nieuwe brandstoftank of leidingenwerk op/onder.

    Zouden deze terugroepacties wèl zichtbaar worden in de kentekendatabase van de RDW? Ik ben er tot nu toe nog nooit één in het wild tegen gekomen ( ovi.rdw.nl )

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      14 november 2013 om 14:42

      @sjamp: alleen de actie van de Amarok zal daar te zien zijn lijkt mij. Dat is, in Nederland, namelijk een ‘echte’ terugroepactie. De acties met betrekking tot DSG en de Tiguan zijn zogenaamde werkplaats serviceacties. Die komen niet in het register van de RDW voor.

      Serviceacties zijn overigens schering en inslag bij automerken, maar deze komen haast nooit in de publiciteit. En als dat wel gebeurd dan verwarren mensen ze vaak met terugroepacties.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        14 november 2013 om 16:12

        @robbie: Valt dat koeling verhaal van die 313pk 3.0TDI daar ook onder? In mijn omgeving al meerdere klachten gehoord over hoog koelvloeistofverlies door verkeerde koelvloeistof. Dat spul schijnt door rubbers etc heen te vreten.

        Login om te reageren
    • Arno's zegt

      14 november 2013 om 15:39

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      14 november 2013 om 15:50

      @sjamp: Valt mij ook reuze mee, alleen olie veranderen. Overigens denk ik dat daarmee een deel van de DSG problemen word opgelost. Ik lees af en toe in een autovakblad zeer vreemde storingen omtrent DSG-problemen van latere generaties. De eerste generaties lijken fijnloos dus ze kunnen het wel.

      Login om te reageren
  4. sajmun zegt

    14 november 2013 om 14:40

    Anderhalf uur doen over bakolie verversen? Uhh jah…

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      14 november 2013 om 14:51

      @sajmun: filters zullen ook vervangen moeten worden, wellicht wordt de bak zelfs geflushed zodat synthetische en minerale olie niet mengen.

      Als ik de olie in mijn automaat vervang blijft er een kleine 4 liter oude olie in zitten dacht ik. Enkel met (meerdere) spoelingen krijg je dat er (bijna) allemaal uit.

      Login om te reageren
    • numpty zegt

      14 november 2013 om 16:03

      @sajmun: Als je het goed doet, moet de bak op temperatuur gezet worden, daarna de oude olie eruit, flushen, dan de nieuwe filters en olie. Kost je idd anderhalf tot twee uur.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        14 november 2013 om 18:51

        @numpty: vergeet niet dat ze speciaal gereedschap nodig hebben om alles netjes los te krijgen. Olie uit een dsg halen doe je niet ff

        Login om te reageren
  5. escort77 zegt

    14 november 2013 om 15:07

    Zoude al die Golfjes 1 nu al binnen geweest zijn voor het rammelende dashboard kastje?

    Login om te reageren
  6. vwikea zegt

    14 november 2013 om 15:21

    Nee, in nederland is het nooit vochtig weer… en hebben we geen files… en heb je geen grote temperatuurschommelingen… Kan VW nou nooit een trillingsarme auto bouwen? Ik heb nog nooit een Golf gezien (zelfs nieuw uit de garage hebben ze al een defect achterlicht) die geen last van trillingen.

    Duidelijk een gevalletje van “nee, dit is geen terugroepactie, want dat VW schaapjesvolk slikt het toch wel

    Login om te reageren
  7. Haakie zegt

    14 november 2013 om 15:35

    Dus een doorfikkende zekering wordt vervangen door een zwaarder exemplaar. Nogal een beunoplossing…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 november 2013 om 16:13

      Ja? Dus als de apparaten op een stroomgroep in jouw huis meer amperage trekken dan je stoppen leveren, dan is een zwaarder exemplaar ook een slecht idee?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        14 november 2013 om 16:41

        @sir_smokalot:
        Ja, als de bedrading is berekend op 16Ah is het niet handig om daar dan bv 24Ah doorheen te jagen. Tenzij je graag je huis tot op de grond ziet affikken omdat de bedrading spontaan ontbrandt.

        Login om te reageren
      • escort77 zegt

        14 november 2013 om 16:50

        @sir_smokalot: de vraag is waarom die zekering doorbrandt. Is die zekering te licht berekend, of trekt de elektronica erachter te veel stroom?

        In het geval van je huis kan je beter je apparatuur over meerdere groepen verdelen dan een zwaardere stop in je stoppenkast prikken…

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        15 november 2013 om 01:43

        @sir_smokalot:

        Waarschijnlijk bedoel je: meer amperage dan je stoppen aankunnen…want stoppen kunnen geen amperage leveren ;)

        Login om te reageren
  8. kraakensmaak zegt

    14 november 2013 om 15:42

    Die DSG-bak is gewoon ruk, het is een soort laatste wanhoopspoging om de olie te verversen. Heb van mijn Golf het lease contract voortijdig weten te beëindigen wegens schokken bij het terugschakelen van 3 naar 2. Was volgens de dealer volkomen normaal na 80.000km.

    Login om te reageren
    • waxweazel zegt

      14 november 2013 om 18:59

      @kraakensmaak: Dan heb je toch wel nog geluk gehad. De meeste DSG’s zijn al na 60 000 km total loss.

      Login om te reageren
  9. tweede_woning zegt

    14 november 2013 om 15:47

    Allemaal nieuwe TSI motoren , DSG bak nieuwe olie (hoe wanhopig ben ik..) , de rest leest u op Autobild . O ja , wel mooi afgewerkt , of was dat de zo nodige afleiding van het werkelijke ?

    Login om te reageren
  10. G-Ammo zegt

    14 november 2013 om 15:51

    @kraakensmaak:

    Na 80k al? Waarschijnlijk bij VW wel ja.

    Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      14 november 2013 om 15:54

      @G-Ammo: het begon al eerder maar werd steeds erger, na meerdere malen de versnellingsbak olie te hebben vervangen en software updates te hebben doorgevoerd bleef het echter erger worden. Maar ze weigerde een nieuwe versnellingsbak onder garantie te plaatsen. Dus de auto gaat terug naar de leasemaatschappij.

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        14 november 2013 om 16:49

        @kraakensmaak: Mijn broertje zijn auto (Toyota Aygo) was ook iets misgegaan met de versnellingsbak, hij kon niet meer in z’n 3 (of iets dergelijks)… zelfs NA de garantie periode is hij hiermee naar de garage gegaan en gingen het repareren. Na een dag belde ze hem weer op: Het is gemaakt hoor, kom het maar halen.
        Toen wij daar aankwamen kreeg hij dit te horen: Je hoeft niets te betalen en oh ja: we hebben er een clutchmaster in gelegd, hadden we nog liggen.

        DAT is service mensen.

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          14 november 2013 om 18:15

          @G-Ammo: ALLE merken passen onder voorwaarden voor bepaalde zaken dit soort coulance regelingen toe buiten de garantieperiode, daar is NIKS specifieks Toyota aan. En die dealer kan lekker makkelijk mooie sier maken, die kost het ook niets: de importeur betaalt.
          En eh.. sinds wanneer heeft een Aygo meer dan twee versnellingen (nodig)?

          Login om te reageren
          • G-Ammo zegt

            14 november 2013 om 20:30

            @flippert: Stop nou maar gewoon :)

            Login om te reageren
      • solmatje zegt

        14 november 2013 om 18:56

        @kraakensmaak: dat die bak niet altijd goed functioneert is duidelijk, maar ik heb meegemaakt (met de 6 traps s-tronic uit 2008) dat ze hem in 2012 geruild hebben voor een nieuwe! Geen cent hoeven te betalen.. Je zou toch zeggen dat er geen verschil tussen jou en mij zou moeten zijn?

        Login om te reageren
  11. potver7 zegt

    14 november 2013 om 16:07

    Dus eigenlijk roept VW helemaal geen 2,6 miljoen auto’s terug. Alleen het probleem bij de Amarok moet worden opgelost met een terugroepactie, de andere twee problemen wordt bij het overgrote deel van de klanten opgelost gedurende regulier onderhoud.

    Login om te reageren
    • bmdoubleu zegt

      14 november 2013 om 16:53

      @potver7: ja ze doen express geen terugroep actie daarvoor, zodat iedereen naar de dealer gaat voor onderhoud en dan pas vervangen wordt.

      Login om te reageren
  12. flippert zegt

    14 november 2013 om 16:28

    Heel goed van VAG: je verantwoordelijkheid nemen en het oplossen. Daar kunnen ze bij Toyota een voorbeeld aan nemen in plaats van consequent alles net zo lang onder de pet te houden tot er doden vallen door Priussen die ontploffen of waarvan het gas steeds blijft hangen..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 november 2013 om 16:44

      @flippert:
      Daar gaan we weer, met het eeuwige lulverhaal over de Prius.

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        14 november 2013 om 17:57

        @tupperware: ja, bizar hè.. Vroeger schenen ze wel ok te zijn, maar moderne Toyota’s zijn kennelijk heel slecht.

        Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      14 november 2013 om 16:50

      @flippert: Ik zit nu al 10 minuten naar deze reactie te kijken… troll much? Zo ja, dan ben ik er ingetuind.

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        14 november 2013 om 17:17

        @G-Ammo: Troll much.

        Login om te reageren
    • primer zegt

      14 november 2013 om 17:02

      @flippert: Zou niet de eerste zijn dat met zijn vag midden de weg kapot valt en hierdoor aangereden wordt.
      Dit is even erg.
      Ben geen Toyota fan, maar priussen die ontploffen?
      Dat van die gas was een uiterst raar probleem, is eigenlijk normaal dat men er zo lag over doet.

      Login om te reageren
    • solmatje zegt

      14 november 2013 om 19:12

      @flippert: kijk.. Realistisch!

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        14 november 2013 om 19:18

        @solmatje: dank, iemand moet toch licht in de duisternis scheppen hè..

        Login om te reageren
    • redbeams zegt

      15 november 2013 om 01:48

      @flippert:

      Ja of spontaan fikkende audi’s of valt dat niet onder vag?

      Login om te reageren
  13. speedie zegt

    14 november 2013 om 21:37

    Om het geheel te relativeren : het gaat maar om een zekering (op 2 min vervangen) en vervanging uit voorzorg van de synthetische olie die enkel bij extreme temperaturen een probleem kan vormen.
    Zoals een journalist het vattend omschrijft :
    However, the size of the recall is dwarfed by Toyota’s recall of 10 million cars in 2009 and 2010, amid fears over sticky accelerator pedals and floor mats.

    Login om te reageren
  14. hape zegt

    14 november 2013 om 22:20

    Mooi man, uitstellen tot de eerstvolgende beurt zodat de kosten kunnen worden “verrekend” met de reguliere werzaamheden ?

    Login om te reageren
  15. redbeams zegt

    15 november 2013 om 01:53

    Levensgevaarlijk en niet te vetrouwen dus die vw troep.

    Login om te reageren
  16. tutean zegt

    19 november 2013 om 21:23

    hallo,ik bezit een tiguan van jan 2011 ben 13-11-2013 met de electronica storing van de verlichting naar de garage geweest daar bleek na navraag dat de gehele zekeringskast vervangen moest worden.(kosten €211, met coulance van 70 %)
    De 30 amp zekering was aan een zijde ingebrand maar ook onderinde kast waar de zekering in geklemd zit,dit had ik zelf onfdekt na een verlichtingsstoring en gemeld bij de V.W dealer.
    na telefonisch contact nadat ik de terugroepakties op het internet zag weer de dealer gebeld en deze vertelde te wachten met repareren tot nader bericht van de importeur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North