Volkswagen vierde vandaag een bescheiden feestje. De aanleiding: het concern heeft de mijlpaal van 1 miljoen geproduceerde DSG-transmissies gehaald. Vandaar dat de werknemers van de productielokatie Kassel even een glaasje Sekt mochten drinken in bijzijn van een professor (doet het altijd goed in Duitsland).
De versnellingsbak met dubbele koppeling is sinds zijn introductie in 2003 een groot succes gebleken. Logisch, want met een DSG accelereer je vlotter, en rijdt je auto ook nog eens zuiniger en comfortabeler. Dit is ook de reden waarom er de laatste tijd vele vergelijkbare transmissies bij concurrerende fabrikanten verschijnen.
Van de 1 miljoen DSG’s werden er in 2007 maar liefst 400.000 ingebouwd, en de vraag is nog steeds stijgend. Ondertussen is de transmissie aan zijn tweede generatie toe, waardoor het mogelijk wordt om een 1.4 Golfje met een zuinige 7-versnellingsbak uit te rusten. Een ander verschil met de eerste generatie DSG is dat de nieuwe variant gebruik maakt van een ‘droge koppeling’.
De enige achilleshiel is de relatief lage hoeveelheid koppel waarmee een DSG-bak om kan gaan, maar hieraan schijnt achter de schermen druk gewerkt te worden, zodat je in de toekomst ook onbezorgd DSG kunt dieselen.
N!SS@N zegt
Kijk, dit soort vindingen hebben we nog eens wat aan!
*Cheers m8*
a_buis zegt
“De enige achilleshiel is de relatief lage hoeveelheid koppel waarmee een DSG-bak om kan gaan, maar hieraan schijnt achter de schermen druk gewerkt te worden, zodat je in de toekomst ook onbezorgd DSG kunt dieselen.”
Kan nu ook al natuurlijk, alleen niet meer dan 400 (of zoiets) Nm aan koppel…
Armada zegt
Dat lage koppel was ook altijd het probleem van de CVT. Gek genoeg was het Audi die ooit met een ketting op de proppen kwam, waarmee de CVT ook om kon gaan met hogere koppels.
http://cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/CVT.htm
Heyhuub zegt
HGP heeft voormekaar gekregen dat met de DSG vvande R32 wel een gigantisch koppel aangedreven kan worden. Die hebben een R32 met 600pk en DSG.
Alleen is de vraag uiteraardt hoelang dat volhoud.
Emmanuel zegt
1.4 Golf”je”? Wacht maar tot er zo’n 170pk ding met DSG naast je aan het licht staat :)
@abuis
De Bugatti Veyron heeft ook een DSG, en die kan 1250Nm koppel aan. Zal wel genoeg zijn voor de meeste diesels zeker…
jorgen zegt
en mercedes viert volgende week de miljoenste auto voorzien met parkeersensoren:P
a_buis zegt
@Emmanuel: klopt, maar die wordt niet door VW gebouwd maar in opdracht. Andere bak dus dan de standaard DSG-er, ook ander prijskaartje!!
Thomaz zegt
allemaal even lachen om Jorgen…
Nick zegt
@Emmanuel: De 7-traps DSG bak waar jij het over hebt is handgemaakt uit materialen te duur voor de gewone consument door de lui van de Ricardo Company.
Ik geloof dat deze DSG bak rond 1 ton kost, en de behuizing uit één stuk aluminium is. Of te wel, de tandwielen zijn verzegeld door de behuizing.
ZOEF zegt
Nissan heeft een CVT in de Maxima met 255 pk. Kan dus ook vermogens en koppel aan.
Ikzelf vind de getrapt schakelende CVT van Honda zoals gebruikt in de Jazz, ideaal.
Opgeschaald naar grotere vermogens kan je daarmee in sportieve wagens het aantal versnellingen én hun versnellingsverhoudingen gewoon programmeren. Het is denkbaar om de bak bijvoorbeeld ideaal te gearen voor de Nurburgring of andere circuits of omgevingen, of zelfs dmv GPS op bepaalde trajecten en met ervaringsgegevens over de rijstijl van de bestuurder, de optimale versnellingsverhoudingen te programmeren.
Altijd de juiste versnelling zo.
En sneller schakelen kan niet natuurlijk. Je kan ‘m bijvoorbeeld in een halve seconde van de ene naar de volgende stand laten bewegen en tijdens die opschakelbeweging blijft ie gewoon ingeschakeld en hou je het gas gewoon plank.
Berton zegt
@Heyhuub : dat is waar! HGP (of de varian HPA) heeft bewezen met DSG meer koppel aan te kunnen dan een doorsnee Golfje.
Ik las daarstraks nog dat de nieuwe DSG-7traps ruim 20 kg lichter is dan zijn voorganger.
Dat zou moeten bijdragen aan een gewichtsbesparing, dus ook aan het acceleratievermogen van de wagen.
Nu we het hier toch over DSG hebben zou ik wel eens willen weten waarom Audi niet in het bootje stapt van de DSG-bak.
Het moet toch een revolutionair zijn als andere merken (zoals Fiat) al de DSG-bak gaan kopiëren, waarom zweert Audi dan steevast bij zijn Multitronic.
Ik heb horen zeggen dat dit een schakelsysteem is zoals een variomatic bij een scooter.
Mocht dit de versnellingsbak bij uitstek zijn dan zou de concurrentie daar toch zeker de nodige copy-paste op toepassen.
BTW:
Ik zelf rij ook met een GOLF TDI DSG. Eénmaal je dit systeem gewoon bent , wil je niets anders meer.
Wie nu nog durft zeggen dat een automaat voor bompa’s is, weet duidelijk niet over wat hij spreekt!
Alwood zegt
en is die droge koppeling een voordeel? ik vind koppelomvormers altijd wel leuk en comfortabel :)
maar ik heb geen idee wat ze allemaal in DSG’s stoppen.
dekster zegt
“De enige achilleshiel is de relatief lage hoeveelheid koppel waarmee een DSG-bak om kan gaan, maar hieraan schijnt achter de schermen druk gewerkt te worden, zodat je in de toekomst ook onbezorgd DSG kunt dieselen.”
Ja, je kan slechts 1200nm erop zetten :P (zie de veyron)
w0o0dy zegt
@Dekster: die bak van de Veyron is totaal niet te vergelijken met de gewone DSG…. is ongeveer zoiets als dat ze ook de Common rail diesels gewoon TDI noemen terwijl tdi eigenlijk pompverstuiver turbo diesels waren…… De naam die ze erop plakken zegt weinig…..
GOD zegt
ik denk dat die wel een ietse pietse betere DSG bak heeft dan een 1.4 golf ofzo ;)
GOD zegt
ietse pietse= ietsie pietsie (begin moeheid verschijnselen te krijgen)
Rick dos zegt
@Emmanuel, a_buis en dekster
De DSG in de Veyron is niet zoals we die van VW en Audi kennen. De DSG van VW en Audi is in licentie van BorgWarner.
De NM’s die deze bak kan hebben is volgens mij iets van 250nm. Waarom denk je dat bijv. de RS4 geen DSG heeft?
De DSG van de Veyron is een door Ricardo gebouwde DSG. Deze is dus een one of a kind.
dekster zegt
@w0o0dy
Maar aangezien ze het ook DSG noemen, zal de princiepe ook hetzelfde zijn.
Dus waarom zou vw hem dan niet in productie nemen? ;)
(Kan natuurlijk ook zijn dat de gebruikte materialen te duur zijn)
w0o0dy zegt
@Dekster: ja ongeveer net zoveel hetzelfde als een pompverstuiver en een common rail diesel….. ;)
De “dsg” van de Veyron is een behoorlijk andere technische oplossing (geen droge platen als ik het goed heb) en de kosten zijn (als ik het me goed herinner) tussen de 10 en 15% van de totale kostprijs!
Beetje duur voor een A6’je van 70k
GerreLekker zegt
Rij zelf met een DSG, super systeem! Voor zover ik weet geeft VW geen garantie meer boven de 400nm. (Voor mensen die hun systeempje gaan chiptunen bijv).
JoepeN zegt
@Zoef:
Ik weet niet wat de Honda Jazz voor een CVT heeft, maar het klinkt net zoals die van bijvoorbeeld een Mercedes A/B of Punto Speedgear: een gewone CVT waarbij een aantal (bij Punto en Mercedes 7) overbrengingsverhoudingen voorgeprogrameerd zijn. Die kun je dan met een pookje/stuurflippers selecteren, alsof het een sequentiële versnellingsbak is. Is wel leuker om mee te rijden weet ik uit ervaring, maar slaat natuurlijk nergens op. Het voordeel van een CVT is dat je altijd de optimale overbrenging kiest, terwijl een handbak/automaat of altijd een compromis is. Nu moet je datzelfde compromis sluiten, alleen zit je wel met alle nadelen van een CVT (grote verliezen in oliepomp en knijpkracht van de poulies). Enige reden dat fabrikanten dit onbouwen is dat je er eigenlijk geen extra hardware voor nodig hebt, en je toch een sportief gevoel (in de brochure) op kunt wekken.
@ w0o0dy:
TDI betekent neem ik aan Turbo Diesel Injection? Kan dus zowel common rail als pompverstuiver zijn. :)
@dekster:
Principe van DSG is dat je twee koppelingen hebt, die allebei eigenlijk aan twee losse versnellingsbakken verbonden zijn. Dus dat is voor een Golf 1.4 inderdaad hetzelfde als voor een Veyron.
quanti zegt
Ik rijd sinds 3 maanden DSG en ben daar zeer tevreden over. Enige aandachtspuntje is als je aan een rood licht staat met een auto naast je is het moeilijk om smooth te vertrekken . Als het licht op groen springt moet je heel beheerst op het gas gaan in de overgang van stilstaan naar beweging. Als je iets te bruut bent springt de wagen even vooruit zodat de andere denkt dat je al voluit aan het gaan bent. Je kan natuurlijk ineens plankgas gaan maar daar ben ik niet zo voor. trouwens vanaf dat de andere wagen moet schakelen verliest ie zoveel tijd dat je snel een halve wagenlengte voorstaat. De DSG bak blijft lekker aaneengesloten doortrekken. Nog een ander puntje dat ik ervaren heb als je manueel terugschakeld, doe ik het zelf tot 2de, dan wacht ik gewoon tot ie zelf naar 1ste gaat, als je dit manueel doet is het soms wat schokkerig omdat ie dan iets te hard op de motor remt. Desondangs ben ik pro DSG ,ben benieuwd hoe die 7traps rijd met droge koppelingsplaten, gebruiken ze die niet op de 997 turbo?
DSG’s bij andere merken:
Power shift : ford
s tronic : audi
DKG : BMW
PDK : Porsche
enz…
uiteindelijk zal elk merk zo’n transmissie aanbieden en dit zal niet zijn omdat het een slechte techniek is…
zie ook de nieuwe nissan R32 en de nieuwe evo X van mitsubishi
Heyhuub zegt
@ZOEF
Audi heeft voor hun 265pk V6 ook een CVT multitronic beschikbaar.
Nick zegt
@W0o0dy: Ik snap eigenlijk niet de verwarring omtrent TDI…
TDI staat simpelweg voor Turbodiesel Direct Injection, zoals SDI staat voor Saugdiesel Direct Injection.
De naam refereert niet aan de injectietype, alleen dat de motor direct ingespoten is.
Je kunt wel moeilijke termen als CDI, CRDI, TDCI enz gaan gooien maar dat maakt alles alleen maar ingewikkelder.
Als je per se wilt weten of je een pompverstuiver motor hebt dan open je de motorkap en daar staat “Bosch PDE” (Pumpe-Düse Einspritzung) aangegeven.
quanti zegt
nissan gt-r ipv r32
frits zegt
Gewoon lekker schakelen blijft zeker heel en is leuk om te doen alle automaten gaan stuk naar 2 ton op de teller .
En hoe zit het met iets achter je auto hangen vinden die automaten ook niet lekker leuk allemaal maar ik blijf gewoon in mijn 6 bak rijden wat scheelt het 2 seconden eerder koffie drinken na das wat