• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo 243: drie deuren is optimaal [klassiekers]

Auteur: Alwood, gepost 13 november 2011 om 15:25 – 60 Reacties

Volvo 243 sedan/coupe wtf
Wat Hyundai doet, deed Volvo heel lang geleden ook al. Expres of per ongeluk? De 30 geproduceerde driedeurs exemplaren waren in ieder geval een apart gezicht.

Er gaan twee verhalen de rondte over dit ‘aparte’ concept van Volvo. De eerste, meest bizarre, spreekt van een fout in de productielijn in België. Volvo maakte zowel een 242 als 244 (en 245 natuurlijk), een twee- en vierdeurs variant van hetzelfde model. De buitenmaten waren exact hetzelfde. Op een gegeven moment zou het in de fabriek misgelopen zijn en de machines aan de ene kant twee- en de andere kant vierdeurs panelen hebben gemonteerd.

Het andere verhaal spreekt van een speciale taxi of politie order. Begin jaren ’80 zou Volvo ongeveer 30 auto’s hebben gemaakt voor links-gestuurde landen met een veiliger in- en uitstap voor passagiers. In de meeste gevallen parkeer je met deze extra deur naast de stoep.

Alle 30 exemplaren zijn ‘verdwenen’ in Estland. Om de hoax-factor nog wat verder op te schroeven. Dit is tot nu toe de enige bekende overlevende. (via vwvortex.com)

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

240, blauw, Klassiekers, Volvo, youngtimer

Vorig bericht: « Komt die Ferrari 550 Maranello!
Volgend bericht: L4P Bugatti Veyron is de eerste met tunervelgen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mcdonald zegt

    13 november 2011 om 15:30

    Duidelijk een fout in de belgische produktielijn.

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    13 november 2011 om 15:31

    Nou komen de Hyundai haters weer beweren dat Hyundai aan het copieëren geweest is.
    Grappig om te zien .

    Login om te reageren
    • fiatsco zegt

      13 november 2011 om 16:54

      @norge: Wat laat jij je kennen zeg… Dit is wel het toppunt van treurigheid. Heb je medelijden met jezelf?

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      13 november 2011 om 17:30

      @norge: In de Toyota-post eerder vandaag zeiken over VAG en nu bij dit Volvo onderwerp nog meer off-topic geleuter over het copy-clone merk Hyundai.

      Probeer het eens on-topic te houden als het lukt, hater, i.p.v. flame-war geneuzel uit te lokken.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 november 2011 om 17:37

        @dawwg: Hallo zeg, ik ga alleen maar in op wat de topic schrijver ook al aangeeft.Dus ik reageer in ieder geval on-topic :P

        Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      13 november 2011 om 18:13

      @norge: ik wist wel dat Hyundai het van volvo gejat had.
      Hyundai kan ook niks zelf verzinnen.
      —-.—-“

      Login om te reageren
    • Northwestern zegt

      13 november 2011 om 23:00

      @norge: Volgens mij vinden ze bij Autoblog Hyundai wel leuk :O

      Login om te reageren
  3. 560pkferrari zegt

    13 november 2011 om 15:32

    als ik het zo zie moet je een klein mannetje zijn om door de achterste deur van de vier deurs kant te kunnen. die is niet heel erg groot.

    ik denk dat dit een raadsel is waar wij nooit het antwoord op zullen krijgen, helaas.

    Login om te reageren
    • bruinbeer zegt

      13 november 2011 om 15:45

      @560pkferrari: Bij VOLVO zijn de meeste achterportieren klein. dat is me al eens eerder opgevallen.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        13 november 2011 om 15:48

        @bruinbeer: klopt, behalve bij de 740/940/960/v90 ;)

        240, 850, V70 is achter wat lastiger instappen…

        Login om te reageren
        • mout zegt

          13 november 2011 om 23:56

          @Alwood: Hey Alwood, jij lijkt me een echte Volvo-kenner. Heb jij goede tips voor een 245 Transfer of 264 TE?

          Login om te reageren
          • Alwood zegt

            14 november 2011 om 14:35

            @mout: ehm, zo uit de losse pols is lastig… maar PRV (V6) motoren zijn minder sterk dan de Volvo 4 cilinders, vooral de B21, B23 en nieuwer. Vroege exemplaren zijn waarschijnlijk het sterkst, begin jaren ’80 had Volvo een ‘dipje’ in kwaliteit (kleintje maar ;-). Maar alle oudere Volvo’s hebben ook wel wat zwakke roest-plekjes. Achterbak achter de achterwielen is gevoelig punt, voetenbakken bij voorstoelen, rand waar de voorruit in ligt bij 240’s heb ik vaak zien rotten/lekken.

            Login om te reageren
            • mout zegt

              15 november 2011 om 00:39

              @Alwood: Wat die PRV betreft: wazzikkalbangvoor. Heb een paar grandes routieres gehad, met daarin ook een motor uit Douvrin…
              Heb mijn zinnen gezet op een verlengde 240-serie.

              Login om te reageren
        • bruinbeer zegt

          14 november 2011 om 15:27

          @Alwood: inderdaad. maar de meeste die ik op de weg zie zijn de Volvo’s met kleine achterdeuren.

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2011 om 19:25

      @560pkferrari: Is nochtans een standaarddeur van de 244…

      Login om te reageren
  4. robbie zegt

    13 november 2011 om 15:33

    Met een slijptol, lasapparaat en 2 donorauto’s kan je dit toch ook zelf maken?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 november 2011 om 15:44

      @robbie: Met een slijptol kan je veel gekke dingen maken.

      Login om te reageren
      • bruinbeer zegt

        13 november 2011 om 15:46

        @norge: die linker is awsome.

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        13 november 2011 om 16:00

        @norge: met een flex kun je niets als je geen las apparaat hebt. maar dat zijn inderdaad vette wagentjes, lijken zo uit de handen van leepu te komen

        Login om te reageren
  5. agera zegt

    13 november 2011 om 15:34

    Ik heb zelf ooit een Volvo 340 gehad en ik kan zeggen een van de auto’s waarmee ik bijna nooit problemen mee heb gekend.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 november 2011 om 16:50

      @agera: Pssst (DAF) ;)

      Login om te reageren
      • agera zegt

        13 november 2011 om 16:53

        @norge: Geweldige tijd was dat met mijn Volvo duizenden km gereden zonder problemen elke keer als ik een Volvo zie of lees moet ik eraan terugdenken met positieve gevoelens.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          13 november 2011 om 16:58

          @agera: Dat geloof ik best ,die DAfjes waren van goede kwaliteit.

          Login om te reageren
  6. jordy14 zegt

    13 november 2011 om 15:34

    vette dingen op de achterruit hahaha

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2011 om 20:24

      @jordy14: louvres heten die. In de jaren 70 helemaal hot.

      Login om te reageren
  7. KaCh1ng zegt

    13 november 2011 om 15:36

    lijkt alsof je een 2e linkse deur niet kan betalen, idem bij veloster

    Login om te reageren
  8. undifined1 zegt

    13 november 2011 om 15:43

    dat het een fout is lijkt me onmogelijk, ikd enkd at de hele koets anders is en niet alleen paar paneeltjes

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 november 2011 om 15:51

      @undifined1: hoezo? Zo’n body bestaat uit verschillende onderdelen die aan elkaar worden gelast. Als je dus per ongeluk wat verkeerde “onderdelen” pakt krijg je dit resultaat.

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        13 november 2011 om 16:00

        @robbie:

        Volges mij is de complete daklijn van de 242 ook anders, niet alleen de deuren.. De achterdeuren passen niet in een 2 deurs en de panelen/ruiten van de 242 zijn niet groot genoeg om de ruimte van de 4e deur in een 244 op te vullen..

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          13 november 2011 om 18:14

          @EJS: dat die deuren anders zijn maakt geen fuck uit. Dat is alleen maar een andere indeling van het zijpaneel. De “hard point” (daklijn, wielkuipen etc) zijn exact gelijk. Je kan er dus gemakkelijk een ander zijprofiel inlassen.

          Bekijk de 242 & 244 maar eens van de zijkant:

          242

          244

          En wat ik met zijkant zie kan in onderstaande foto zien (in dit geval een Golfje)

          Op het chassis van de Volvo 240 serie kan je beide zijkanten monteren. En in dit geval hebben ze aan de ene kant een 242 profiel gemonteerd en aan de andere kant een 244 profiel. Dat is geen rocket science.

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            13 november 2011 om 20:12

            @robbie:

            Gij hebt gelijk, ik was in de war met de 262c Bertone die een dak had dat 2,25 inch korter was;)

            Login om te reageren
      • euro95 zegt

        13 november 2011 om 16:31

        @robbie: Wat verkeerde* Btw, zat jij eerst op Scooter-freaks?

        Login om te reageren
  9. undifined1 zegt

    13 november 2011 om 15:59

    hoe het bij volvo’s is weet ik niet. Maar ik weet dat bij een bmw e21/e30 de basis anders is.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      13 november 2011 om 16:00

      @undifined1: E21 en E30 zijn hele andere modellen, E30 sedan en E30 coupe verschillen ook, denk dat je die bedoelt? Volgens mij zitten bij die BMW’s ook verschillen in de carrosserie, bij de Volvo 240 zijn die buitenmaten gewoon gelijk.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        13 november 2011 om 16:04

        vraag me trouwens sterk af, lijkt er toch op dat de BMW E30 coupe en sedan ook exact dezelfde buitenmaten hebben?

        Login om te reageren
        • fortuna zegt

          13 november 2011 om 16:16

          @Alwood: bij een E30 is de basis zeker dezelfde, alleen de deuren van de 2-deurs zijn langer dan die van een 4-deurs, om de achterpassagiers makkelijker te kunnen laten instappen. 2/4-deurs, touring en cabrio, allemaal dezelfde wielbasis. Enkel de bodem van de cabrio is verstevigd om het gebrek aan dak te compenseren.

          Login om te reageren
          • undifined1 zegt

            13 november 2011 om 17:32

            @fortuna:
            hier kun je het verschil zien:
            http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/316-M10/browse/bodywork/body_skeleton-2/

            die achterste panelen zitten op de koets vast en zijn geen losse delen. Ook heeft de 2 deurs een grotere deur, dan moet de B stijl wel verder naar achteren staan.

            Login om te reageren
            • undifined1 zegt

              13 november 2011 om 17:34

              @undifined1: en trouwens jij hebt het over wielbasis maar de e30 heeft een zelfdragendekoets, die koets bedoel ik als basis voor de auto, dat de wielbasis hetzelfde is staat daar los van toch?

              Login om te reageren
              • fortuna zegt

                13 november 2011 om 20:34

                @undifined1: Net wat ik wilde zeggen (en wat er in de posts erboven over de Volvo staat): enkel het zijpaneel is verschillend (en dus ook de locatie van de B-stijl en de lengte van de deuren). Een hele autokoets is maar een samenstelling van puzzelstukken, of ze nu vaste delen bevatten of gaten om deuren in te hangen. Al die auto’s delen dezelfde bodemplaat (stelletje puzzelstukken) maar verschillen in een aantal andere delen.

  10. dennisr zegt

    13 november 2011 om 16:45

    heel apart, foto 2 en 3 lijken gewoon totaal andere auto’s, maar zal wel dezelfde zijn :lol: wel uniek :D

    Login om te reageren
  11. Tommy2 zegt

    13 november 2011 om 16:53

    Leuk bakje om te hebben. En, hij ziet er aan beide zijden ook nog eens goed uit!

    Login om te reageren
  12. rikkie zegt

    13 november 2011 om 17:13

    Produktiefout? Broodje aap! Stel dat er een geautomatiseerde fout gemaakt is in produktieproces, dan is dat begonnen bij de kale carrosserie. Daarna moet auto nog helemaal opgebouwd worden. Deuren (deels) handmatig inhangen, links hangen we er 1 en rechts 2. Binnenbekleding, sloten, sierstrips monteren, autospuiten en niemand die iets door had? Om nog maar te zwijgen over koper die zijn nieuwe auto komt afhalen. Taxiverhaal klinkt veel realistischer.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 november 2011 om 18:20

      @rikkie: fouten maken blijft menselijk ;) Bij Jeep presteren ze het nog steeds om aan de ene kant witte spatborden te monteren en aan de andere kant zwarte. En dat was géén incident.

      Gespoten vs ongespoten (op 1 auto!)

      Login om te reageren
  13. griffendahl zegt

    13 november 2011 om 19:12

    Peugeot had ook al eens een concept met zo’n rare combinatie:

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      13 november 2011 om 20:47

      @griffendahl: uitloperen van een Talbot Arizona

      Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    13 november 2011 om 19:29

    Productiefout lijkt me sterk, maar zou het natuurlijk een leukere anekdote maken dan ‘een speciaal order’…

    Vraag me af of ze daar dan niet een aparte typegoedkeuring moeten krijgen…

    Login om te reageren
  15. AudiS6 zegt

    13 november 2011 om 19:59

    @griffendahl

    op basis van een 309? Zie ik dat goed? Gave concept, had ik nog nooit gezien!

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      13 november 2011 om 20:39

      @AudiS6: Eigenlijk een concept van Heuliez op basis van een 309 idd… Check de volgende link voor nog veel meer bizarre concepts.

      http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=2226895

      Login om te reageren
  16. sjun zegt

    13 november 2011 om 20:06

    Bij een volvo 243 dacht ik in eerste instantie meer aan dit model:

    Login om te reageren
    • mout zegt

      13 november 2011 om 23:59

      @sjun: Ik ook. Nu is ie stoer aangekleed – de meeste reden rond met zwarte vlaggetjes op de voorspatborden :mrgreen:

      Login om te reageren
  17. rikkie zegt

    13 november 2011 om 20:06

    @robbie: Ja natuurlijk, iedereen maakt wel eens een fout. Maar dat dit door vele schijven over het hoofd wordt gezien, daar geloof ik niks van. En als het wel was opgemerkt, dan had Volvo direct ingegrepen en was model vernietigd om het zorgvuldig opgebouwde imago te beschermen.

    Login om te reageren
  18. geelbarrel zegt

    13 november 2011 om 20:13

    Mitsubishi Space Runner & Mini Clubman hebben ook beiden slechts aan troittoirzijde een zijdeur bij de achterbank..

    Login om te reageren
  19. mustang84664 zegt

    13 november 2011 om 20:42

    Haha geweldig, deze heb ik liever dan die hyundai veloster!

    Login om te reageren
  20. rikkie zegt

    13 november 2011 om 22:16

    @leuk hoor, dit soort rariteiten. Die AX Evasion, die bestond dus eerder als concept dan de echte grote Citroen Evasion. In de Citroën Scarabée d’or (1990)herken ik de MAX, een Nederlands merkje voor een module auto op basis van de AX.

    Login om te reageren
  21. rikkie zegt

    13 november 2011 om 23:38

    @griffendahl had ik hierboven moeten zetten. Ik moest ook gelijk denken aan die 6 wielige Citroen CX Break en een coupe uitvoering van de Citroen DS. Maar die komen blijkbaar ergens anders vandaan.

    Login om te reageren
  22. geelbarrel zegt

    14 november 2011 om 09:06

    @rikkie: die zeswielers waren oa door Tissier gemaakt. Indertijd veel gebruikt als krantenracers. Kun je een leuke excentrieke camper van maken….

    Login om te reageren
  23. sonett zegt

    14 november 2011 om 12:08

    De enige echte Volvo 263 is natuurlij deze die te zien is in het Volvo museum

    Login om te reageren
  24. sonett zegt

    14 november 2011 om 12:08

    http://cvolvo.com/Central/Volvo-Muse…es/Image06.jpg

    Login om te reageren
  25. euro95 zegt

    14 november 2011 om 12:36

    Ach, zweden he?

    Login om te reageren
  26. wouter240 zegt

    14 november 2011 om 13:18

    Dat dit een van de overgebleven exemplaren zou zijn lijkt me sterk, dit is een 240 modeljaar vanaf 1986, de originele zouden begin jaren 80 gebouwd zijn. Hier is naar mijn idee weer iemand bezig geweest met de slijptol en een lasapparaat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North