Terug naar de roots! De station die Volvo maakte. De Volvo met de gaafste achterklep. Niet zo lang in productie als de opvolgers maar een aanzienlijk deel van de 70k auto’s rijden nog steeds rond. Het eerste persbericht over de auto ging vandaag 50 jaar geleden de deur uit.
Het was niet Volvo’s eerste ‘utility’ auto. Ze bouwde eerder al een station-achtige versie van de Kattenrug, de Duett. Die zag er nog iets meer uit als een busje, de Amazon station was veel platter. Februari 1962 stond deze P220 voor het eerst te stralen op de Stockholm Auto Show.
Volvo bracht de station, samen met de coupé en een nieuwe motor, 6 jaar na de introductie van de sedan. De Amazon station moest het ultiem praktische, doch comfortabel sportieve alternatief worden. Dankzij de lange laadvloer zelfs inzetbaar als camper. Je kon er in slapen. Het onderstel en het grootste deel van de body kwam rechtstreeks bij de sedan vandaan maar hier en daar maakte Volvo verstevigingen om de stijfheid te behouden. Zo’n grote carrosserie heeft immers iets meer last van torsie.
Een unieke feature van de Amazone station was de deelbare achterklep. Handig om op te staan als je zooi op het dak wilde leggen of bijvoorbeeld met de voeten buiten moest slapen. Omdat men auto’s vroeger wel efficiënt bouwde woog een Amazon+ slechts 1250kg. Dat gecombineerd met een lagere luchtweerstand door de lange carrosserie resulteerde in een topsnelheid van meer dan 140km/u met slechts 75pk.
In 7 jaar produceerde Volvo 73.000 Amazone stations. De productie stopte in 1969. In dat jaar was de ‘dikste’ voorzien van een 115pk 2.0 viercilinder. Je moet er aan werken, zon oudje, maar ze komen nog prima mee. Mocht je toch te klagen hebben over de oldschool viercilinder-performance dan kan je er ook altijd een turbo 6-inlijn in leggen.
Dat is wel een legendarische Volvo.
Geinig apparaat, van goede kwaliteit want je ziet zo nog eens. Staat er ook nog 1 in de straat, ziet er nog keurig uit.
Geweldige auto die oldtimers Volvo
Kon het niet laten :)
@vale46: Had je maar wat meer zelfbeheersing…
@mopar: Hij was te lekker om aan te weerstaan :)
@vale46: dacht precies hetzelfde:D
@vale46: no blame on you man ;)
En behoorlijk populair bij klassiekerrally’s tegenwoordig. De laatste tijd kijk ik ook regelmatig naar tweedehandsjes, ik heb er stiekem toch een zwak voor. Nog liever een P1800 natuurlijk, maar dat is een ander verhaal :)
@Mielie: waarom is dat een ander verhaal? Zo’n P1800es, is toch een mooie auto om te hebbon.
Doe mij maar een nette. Mat zwart whitewalls. Ideaal om al je kitesurf shit in te gooien en lekker retro.
@Kvgorp: Dit is een orignele, geen retro. De nieuwe Fiat 500, die is retro.
@Kvgorp: Inderdaad, alleen een bamboe houten laadvloer met waterplugje, scheelt een hoop roest in je altijd natte achterbak:)
@wimbers: rubbermatje will do. Is er al een retro model van de amazone dan? Please zeg geen V60. Ik vind dat ding echt wel wat hebben.
50 jaren en still going!
Prachtig vormgegeven auto. Nog steeds, na 50 jaar.
prachtige auto! ik wil er echt een.
Weet je wat opvalt aan de foto’s? dat sommige helemaal geen buitenspiegels hebben. (die in de sneeuw en die in de stad met open achterklep bijvoorbeeld)
Mooie klassieker! Volvo gefeliciteerd =)
Als je dit ziet dan blijkt de blokkendoos fase (o.a. 740) in de Volvo geschiedenis toch echt de minste te zijn geweest.
Onze minste geliefde ambtenaar van Maurik heeft er een, een dubbel carbs op gas en geel. Rijd er altijd asociaal hard mee, en kan met iedereen ruzie maken!
Altijd mooie auto om te zien, afgezien van de persoon.
Volgens mij (en ook wikipedia) is de Volvo 120 (“Amazon” was een -nooit gebruikte- typenaam van Kreidler) al in 1956 geintroduceerd. De Amazon is dus al 55 jaar. Beetje late reaktie….
@hawa:
Even over ‘stationcar’ heengelezen, dus iets te snelle, onterechte reactie. Oops.
Geweldige auto! De auto die de toon voor Volvo zette tot de laatste 940. De 850 was nog cool, de eerste twee generaties V70 waren ook nog wel aardig Volvo, maar helaas komt aan alles een eind. En zo ook aan de echte Volvo’s. Geweldige classic. Mooi, practisch en oerdegelijk. Wat wil een mens nog meer?