• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo Amazon uit 1967 met 600 pk op SEMA 2006

Auteur: Dennis, gepost 31 oktober 2006 om 20:41 – 60 Reacties

Volvo Amazon 600 pk SEMA 2006


Wanneer je net als ik niet overdreven veel binding hebt met klassieke auto’s, dan zou je deze Volvo Amazon uit 1967 misschien wel straal voorbij lopen. Echter, als je net een fractie langer kijkt, zie je dat de rode kuipstoeltjes en de zwarte velgen uitnodigen tot een nader onderzoek.

Ik kan je vertellen, deze auto voorbij lopen zou een blunder zijn, want wat een beest is dit. Tijdens de “Sweden’s Hottest Volvo” wedstrijd, werd aanvankelijk een selectie van 30 kandidaten gemaakt uit ruim 600 getunde Volvo’s.

Uit de 30 finalisten koos de jury vervolgens deze “VÖX-Amazon”, omdat deze naar mening van de jury het toonbeeld is voor de Zweedse auto industrie. Daarbij viert de Volvo Amazon dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Met 600 pk onder de kap is deze klassieker met recht Sweden’s Hottest Volvo. Onderdeel van de prijs is dat deze auto dit jaar wordt gepresenteerd op de 2006 SEMA show in Las Vagas.

Volvo Amazon 600 pk SEMA 2006

Volvo Amazon 600 pk SEMA 2006

Volvo Amazon 600 pk SEMA 2006

Volvo Amazon 600 pk SEMA 2006

(bron: Volvocars)

Ook interessant!

  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Volvo met 455 pk
    Volvo met 455 pk voor 55 mille in Nederland
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, sema, tuning, Volvo

Vorig bericht: « De Volvo C30 concepten van Evolve, IPD en Heico
Volgend bericht: Scheurverzekering reloaded »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    31 oktober 2006 om 20:44

    yeah zo hoort het!!! prachtige wagen zo’n amazone, doe mij alleen eerst maar een ‘gewone’ B20 :-D

    Login om te reageren
  2. sabberjoch zegt

    31 oktober 2006 om 20:48

    ok zo moet het prachtige wagen prachtige velgen 3 dingen hoeveel pk heeft ie wat kost ie want ik wil hem en een nadeel wrom geen plaatwerk op de versnellingsbak

    Login om te reageren
  3. SimonMc zegt

    31 oktober 2006 om 20:48

    Hoeveel weegt die dan?3 ton??

    Login om te reageren
  4. Rainier zegt

    31 oktober 2006 om 20:51

    pppfffff…..Volvo wordt nog is echt HOT!!!!!!!!!!
    Ontzettend mooie klassieker. Die 600 pk is wat mij betreft overbodig want zelfs met 40 pk zou ik nog in deze auto gaan rijden.
    Vind vooral de spiegeltjes voorop erg goed…..weet iemand of die origineel zijn?? ik heb ze iig nog nooit gezien op een amazone.

    Login om te reageren
  5. sabberjoch zegt

    31 oktober 2006 om 20:51

    nee nooit hij is volgens mij achterin goed gestript alles eruit

    Login om te reageren
  6. Greg zegt

    31 oktober 2006 om 21:06

    Nare verrassing als je met je GTI denkt als eerste weg te scheuren met deze old timer naast je! volgensmij ben je dan rijp voor Dr. Phill :)

    Login om te reageren
  7. Benny zegt

    31 oktober 2006 om 21:06

    wat een kicken kar zeg, de sema show is wel andere koek dan 100% tuning LOL !

    Login om te reageren
  8. Vincent#1 zegt

    31 oktober 2006 om 21:07

    Whaha lijkt wel zo’n amerikaanse hotrod, maar dan op z’n scandinavisch kneuterig.

    Völvofreak, jou mening even?

    Login om te reageren
  9. Jesko zegt

    31 oktober 2006 om 21:25

    erg mooie bak, ze hebben ook op details gelet, zoals die versnellingsbak die je ziet.. dat is toch mooi!

    Login om te reageren
  10. Jesko zegt

    31 oktober 2006 om 21:31

    dit stond ernaast: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5516&cache=no

    Login om te reageren
  11. JANUS zegt

    31 oktober 2006 om 21:41

    Schitterend.
    Die öpen versnellingsbak is echt te gek en dan die pook. Dat is pas een echte mannenpook.

    LÖL !

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    31 oktober 2006 om 21:42

    Dit ziet er gewoon gaaf uit natuurlijk! Of koel of phat enfin jullie begrijpen me wel!
    Wat ik wel grappig vind, is dat ze de originele kleur hebben behouden! :)

    Login om te reageren
  13. sacha zegt

    31 oktober 2006 om 21:42

    @Jesko: Beetje voortbordurend op vorig jaar:


    Uit: http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/01/volvo_t6_roadster_op_sema_show

    Hoewel het wel wat geraffineerder wordt zo…

    Login om te reageren
  14. Franqie zegt

    31 oktober 2006 om 21:44

    Prachtig ding, die spiegeltjes zijn idd errug leuk! Doeba dieba, zoals mensen dat hier wel eens zeggen ;)

    Login om te reageren
  15. Collin zegt

    31 oktober 2006 om 21:45

    Ziet er zeer goed uit
    dit is pas het echte tuningwerk

    Sema show is wat betreft tuning echt de top je ziet dat de auto´s die hier staan stuk voor stuk met zorg zijn ontwerpen en gecreeerd zelfs als je niet gecharmeerd bent van een ontwerp heb ik vaak wel bewondering voor de manier waarop het gemaakt is.

    Maar deze Volvo zou ik zeker in mijn oprit willen hebben, enerzijds mooi origineel en precies op de goede plaatsen aangevuld perfect

    Login om te reageren
  16. TomRS6 zegt

    31 oktober 2006 om 21:52

    Sehr strak

    Alhoewel ik toch meer van de gecleande golf types 1 ben :)

    http://www.sven-kalb.com/bilder/lowrider/Golf_Backhop.jpg
    http://www.cleaned.be/gallery/pics/1455.jpg

    Login om te reageren
  17. Dink zegt

    31 oktober 2006 om 22:09

    Heel gave Volvo . . . Tja, waarom niet he?

    Login om te reageren
  18. Carfreak zegt

    31 oktober 2006 om 22:12

    awel dit vind ik nu dus echt een heel mooie auto, 1 van de mooiste stations die ik ooit heb gezien damned !!! zoiets zou ik zeker op de weg willen amai !!! kei chique gedaan man

    Login om te reageren
  19. Jesko zegt

    31 oktober 2006 om 22:31

    @sacha: sorry, wist niet dat jullie die al kende, zit pas sinds een tijdje elke dag op dit forum :) had hem hier nog nooit gezien

    Login om te reageren
  20. sacha zegt

    31 oktober 2006 om 22:38

    @Jesko: Die nieuwe die jij linkte is wel weer een stuk mooier dan die van vorig jaar.

    Login om te reageren
  21. slk55 amg zegt

    31 oktober 2006 om 23:01

    Zet er normale velgen onder, en je hebt de ultieme ‘wolf in schaaps kleren’. Ik vind hem er erg netjes uitzien, niet te overdreven. is er wat bekend over de prestaties?

    Login om te reageren
  22. vØlvØ frǽk zegt

    31 oktober 2006 om 23:25

    @ Vincent#1

    mijn mening???
    nouw ik vind deze echt prachtig! Ook die uitlaten aan de zijkant en de mooie motor ruimte, met veel chroom en netjes gepoetst. I love it!!! Hij is alleen net een beedje te veel verlaagt, iets minder extreem verlaagd zou volgens mij net iets beter uitzien..

    wel handig eigenlijk, met 18 heb ik nooit genoeg geld voor een C30 :-(
    Maar misschien wel voor een oudere volvo zoals deze :-P of een 740 met 512 pk…

    Login om te reageren
  23. Lampredi zegt

    31 oktober 2006 om 23:53

    Wel geinig, maar zonde van een mooie Volvo.

    Login om te reageren
  24. P6 zegt

    1 november 2006 om 01:24

    Even ter algemene info: De koosnaam voor deze Volvo-serie is Amazon. Het scheelt slechts ene E maar ook de associatie met dames-dwarszittend-op-paarden. Niet dat daar wat mis mee is overigens.

    Volgens Volvo zelf heet deze serie 121, 122 of 123.

    Of er toendertijd ooit ene Zweedse fabrieksmedewerker had lopen dagdromen van 600pk. in zo’n ding?!..

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    1 november 2006 om 06:45

    Gaaf, maar ’t interieur had van mij ook wel wat klassieker gemogen. Dan was ’t de ultieme ‘sleeper’ geweest…

    Login om te reageren
  26. C200 Kompressor zegt

    1 november 2006 om 06:51

    Zit er wel een echte Volvo motor in???

    Login om te reageren
  27. Maartenunplugged zegt

    1 november 2006 om 10:12

    ik vraag het me ook af, het is zo te zien een volvo 6 in lijn, maar om daar 600pk uit te trekken?

    Login om te reageren
  28. wurre zegt

    1 november 2006 om 10:33

    @Rainier : die spiegeltjes op de voorvleugels waren ooit origineel. Maar niet echt bevorderlijk voor de voetgangers…

    Login om te reageren
  29. Oul@ zegt

    1 november 2006 om 10:39

    Te erg, Gruwelijk.
    Zo wil ik wel m`n spulletjes bij de Ikea ophalen!

    Login om te reageren
  30. Hilgert zegt

    1 november 2006 om 11:10

    Tis inderdaad een nieuw type Volvo motor, 6 cylinder lijn, MET turbo!!!

    Erg erg mooie auto dit. En al de mensen die zeuren over dat je klassiekers met rust moet laten zijn niet goed wijs. Niets is mooiers als een klassieker met moderne techniek onder de kap.

    Login om te reageren
  31. JaegerleCoultre zegt

    1 november 2006 om 14:36

    Heerlijk……

    Login om te reageren
  32. ovlov zegt

    1 november 2006 om 15:56

    De motor is een zgn. ‘whiteblock’ te vinden in Volvo 960/S90/V90 OF een S80-T6.

    independant Throttle body injection en een heel mooi spaghettispruitstuk. Qua hardware lijkt het wel op een BMW e34 M5 met een turbo eraan.
    De bak is volgens mij een M90 5-bak, ook van de 960/S90/V90-serie.

    schitterend gemaakt!

    Login om te reageren
  33. Antoine zegt

    1 november 2006 om 16:45

    dit is nou wat mijn dag helemaal goed kan maken , al doe ik nog zo me best ik kan geen enkel lelijk detail aan deze super klassieker vinden wat een geweldig ding! En natuurlijk zijn er nu mensen die zeggen dat je dat niet met een klassieker mag doen maar als dit t resultaat is , waarom niet???

    Login om te reageren
  34. Hilgert zegt

    1 november 2006 om 19:28

    Wat mij ook nog opviel: het is een twee deurs geworden en die zijn nooit geleverd. Zo te zien hebben ze de portieren van een 2-deurs sedan gebruikt en de middenstijl naar achter verplaatst. Erg mooi gedaan!

    Login om te reageren
  35. route66 zegt

    1 november 2006 om 23:02

    zoooooo die ”open bak” is heel orgineel en echt super stoer en zeer mooi echt waar ben er echt vol van hoor.

    Login om te reageren
  36. BITURBO zegt

    1 november 2006 om 23:37

    Waaaaannzzinnnig gaaf! Bruut en toch sympathiek…dat is ware klasse en echt meesterlijk….veel respect voor de creatorzzzs!! Over “ik rol”gesproken…

    Login om te reageren
  37. SimonMc zegt

    2 november 2006 om 00:06

    @Hilgert: ja, viel me ook op, we kunnen zeggen dat dit volvo’s shooting brake is ;-).

    Ja, deze wagen is magnifiek getuned, zowel motorisch als optisch.

    Login om te reageren
  38. Ejay zegt

    2 november 2006 om 10:52

    Ik denk dat ik mijn Amazon ook maar eens ga ombouwen. De coupé zal nog betere handling hebben :-D

    Login om te reageren
  39. Wout zegt

    4 november 2006 om 22:08

    Even ter algemene info: Het is inderdaad Amazon, zo heeft Volvo in eerste instantie de auto ook genoemd, alleen liep het spaak met de export naar Europa, aangezien deze naam al door een Duitse bromfietsfabrikant (Kreidler?) geregistreerd was. Buiten Zweden zijn ze dus bekend geworden als P1200, 121, 122s, en, denk ik, 220 voor de Kombi?

    En dan even uit mezelf: Erg leuk allemaal, ik vind persoonlijk de oudere grill mooier dan de nieuwere, hoewel de nieuwere mij beter lijkt staan op dit apparaat.

    Login om te reageren
  40. Wout zegt

    12 november 2006 om 13:41

    Owja, en de 131 (en 133?) voor de late GT modellen ;)

    Login om te reageren
  41. hassan zegt

    14 november 2006 om 11:46

    het is wel mooi die volvo is die gratis

    Login om te reageren
  42. Ejay zegt

    24 november 2006 om 21:26

    De oude grill is inderdaad een stuk mooier. Ik snap sowieso niet waarom ze de combi gepakt hebben? De coupé lijkt mij een stuk beter hiervoor. Alleen al qua hot-rod uiterlijk.

    Verder is alle luxe eruitgesloopt, maar zitten de originele pedalen er nog wel in.

    Login om te reageren
  43. Henk zegt

    3 december 2006 om 16:43

    Ik zal nog een beetje proberen te helpen, 1200 zijn ze mee begonnen. 121 voor de normale versies 122 voor de S versies met dubbele carbs. 123 voor de GT versies . het zelfde geld volgens mij voor de 2 deurs maar dan is het 131, 132S en 133GT en 220 is een combi.
    Op mijn zijkant staat 121 op het kenteken 131 het is allemaal een beetje onduidelijk idd. 600PK is overgens goed haalbaar hoor. Ik zou voorlopig al tevreden zijn met 150, maar dat komt nog wel

    Login om te reageren
  44. Rik de Vrieze zegt

    6 december 2006 om 15:00

    Bij deze staat m’n Beamer’tje te koop… =P

    Login om te reageren
  45. mark zegt

    26 december 2006 om 13:49

    wat een ding zeg in positieve zin dan. wat een geweldige machine. ik zou er best een keer in willen rijden. ben zelf ook volvo gek maar zoiets heb ik nog nooit gezien.
    SUPER

    Login om te reageren
  46. Volvofiel zegt

    1 februari 2007 om 00:12

    Mooie wagen…

    klassieke lijnen, moderne power…

    Volvo for life…

    Login om te reageren
  47. bart zegt

    8 februari 2007 om 19:31

    Dit is nog eens echte tuning !!
    zo zie ik de volvo’s graag . de motor is wel degelijk van volvo zelf (b30) als ik mij niet vergis ,dat is een 3 liter met 4 kleppen per cilinder .

    Login om te reageren
  48. jochem zegt

    1 maart 2007 om 16:53

    helemaal te gek:D
    mijn moeder heeft ook een amazon en die is voor mij als ik 18 ben eenskijken wat mij lukt:D
    wens me succes:D

    Login om te reageren
  49. Willem vd Velde zegt

    27 april 2007 om 15:05

    Schitterende auto, maar dat kunnen we allemaal zien, beetje jammer dat er mensen zijn die denken dat de auto 3 ton weegt, bullshit…. Hij weegt origineel 1200 kilo, wat dus even veel is als een Golf 5. Gestript, zoals deze weegt hij dus minder.
    En zonde om dit te doen met een klassieker??? Er rijden er meer rond dan een 80’er jaren ford escort, dus wat maakt het uit om er 1 te verbouwen, mooi toch :-)

    En idd, Kreidler maakte van 1953 tot 1959 de Kreidler Amazone en gooide dus roet in het eten wat betreft de naamgeving van de volvo, daarom is de naam ook Amazon in de volksmond, en geen Amazone ;-)

    Login om te reageren
  50. RFW1994 zegt

    8 juni 2007 om 06:46

    wauw wat een bak, ik vind de klassieke volvo’s echt mooi maar deze helemaal

    Login om te reageren
  51. luuk zegt

    10 oktober 2007 om 08:19

    mijn Amazon ziet er minder strak uit en rijdt maar 145 km per uur, maar geloof me ik ben er net zo gelukkig in. Zeker als ik tank op LPG (18 euro en dan 450 km rijden)

    Login om te reageren
  52. Willem vd Velde zegt

    10 oktober 2007 om 12:32

    Hoe rijdt jij er dan mee? Ik deed met de mijne ongeveer 250 km op een tank (80% van 55 liter)

    Login om te reageren
  53. Gijsiejjj zegt

    27 december 2007 om 17:14

    volvomij een s90 3.0L v6

    Login om te reageren
  54. Gijsiejjj zegt

    27 december 2007 om 17:15

    volgens mij een s90 3.0L v6 motor met standaard 204 PK

    Login om te reageren
  55. Windhoos zegt

    28 december 2007 om 11:34

    Superstrak bakkie, niets ms mee! :-D

    Login om te reageren
  56. Windhoos zegt

    28 december 2007 om 11:35

    ms=mis

    Login om te reageren
  57. Willem vd Velde zegt

    28 december 2007 om 17:33

    @ Gijsiejjj: tis een lijn 6 motor, ze staan immers achter elkaar geplaatst ;-) Maar de 960 had em inderdaad met 204 pk.
    De S80 had em dwars voorin geplaatst met 280 pk… T6 motor genoemd, stof voor google ;-)

    Login om te reageren
  58. gijs zegt

    11 april 2008 om 21:45

    oude volvo s90 motor.

    3L turbo

    http://media.autobild.de/bild/6/8233a79ed88ab87cb132367358e32ed6_1.jpg

    Login om te reageren
  59. ik-ben-hier zegt

    20 mei 2010 om 21:49

    als het een motor van een 960 is (3.0L) dan heb je origneel 204 pk okee met turbo kan je veel maar met een orgineel brandstof galary meschien injectoren, kan niet anders denk ik dan kan je ver komen maar 600 is best veel zou er denk ik dat busje voor de stoel toch zo iets als NOS moeten weze denk ik (klein gokje)

    hoe haal je er anders 600 uit

    groetjes my

    Login om te reageren
    • Willem_vd_Velde zegt

      23 mei 2010 om 01:37

      @ik-ben-hier: Volgens mij ben je niet echt bekend met motoren en turbo’s als je je dat af vraagt, en dit kan volledig zonder NOS, dat is alleen leuk op de 400 meter.

      Even ter info mbt wat er mogelijk is, BMW haalde in de jaren tachtig in de formule 1 met 1500cc, 1500 pk tijdens de kwalificatie, ze raceden met 1200 pk. De kwalificatie was op 6,5 bar turbodruk als ik me niet vergis.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North