Een Volvo met 455 pk zonder extreme taks. Kijk, dat zet zoden aan de dijk.
Het was een schok voor velen. Volvo nam in vrij korte tijd afscheid van zijn heerlijk roffelende vijfcilinders en zijdezacht spinnende zes-in-lijnmotoren. Ook diesels werden snel afgedankt. In plaats daarvan zette Volvo al vroeg in op downsizing en elektrificatie.
Dat heeft als voordeel dat ze er heel erg goed in zijn geworden. Zo weet het Zweedse merk trots te melden dat 1 op de 5 verkochte PHEV’s in Nederland een Volvo is. Dat is op zich ook niet zo vreemd, want je hebt veel vermogen voor weinig (en je kunt gedeeltelijk elektrisch rijden). We kunnen je nu melden dat Volvo nóg meer range en vermogen voor je in petto heeft.
Verbeterde Recharge-modellen
Het gaat in dit geval om alle ’60’- en ’90’-modellen. Dus de S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90. Alle Recharge-modellen daarvan zijn aangepakt. De accu is verbeterd (18,8 kWh in plaats van 11,6 kWh) en er is een sterkere elektromotor.
De T6-modellen hebben nu 350 pk en de T8-modellen zelfs 455 pk! Het mooie is dat de CO2-uitstoot niet is toegenomen, dus je betaalt geen extra belasting voor meer vermogen. Ook lekker is dat de elektrische range is toegenomen. Afhankelijk per uitvoering kun je 70 tot 90 kilometer op een volle accu afleggen.
Volvo met 455 pk voor 55 mille!
De Volvo S60 T8 kost als luxe Inscription 55.195 euro. Dat is een topprijs voor zoveel vermogen en luxe. De Polestar Engineered (nu ook met 455 pk) heeft een prijskaartje waarop 64.195 euro vermeld staat. De V60 (de station-versie) met T6-motor in de Inscription Expression uitvoering (en 350 pk) is al van jou voor 51.195 euro. Een premium station met 350 pk voor iets meer dan een halve ton is echt een goede deal.
Alle uitvoeringen, prijzen en exacte specificaties worden later vandaag in de configurator van Volvo bekend gemaakt.
Johanneke zegt
Ik heb eens proefgereden in een v60 t8 (dacht ik, in ieder geval de snelste versie). Reed heerlijk, en echt lekker snel. Maar een 2 liter blokje met turbo, supercharger, en heel hybride systeem, vraag mij af of dat lang heel blijft.
PunicaOase zegt
@Johanneke: ik denk het niet.. volgens mij bungelt Volvo qua issues, etc. ook al een tijdje onderaan in diverse lijstjes..
marcomanta zegt
@Johanneke: ik heb er ook mee gereden, het viel mij op dat er veel bijgeluiden hoorbaar waren bij volgas optrekken, ben benieuwd of zoiets lang heel blijft.
hehe zegt
@marcomanta: ik rij al bijna 6 jaar een T8. 160.000 km zonder al te veel problemen. Maar iedereen zonder Volvo praat elkaar na.
Poulusma zegt
@willeme
‘Volvo met 455 pk voor 55 mille!’ vermeldt Volvo nergens de 0-180 tijd? Want dat is natuurlijk wel relevant met een dergelijk vermogen 🤪
volvod5 zegt
Net zoals dat bij de andere merken kan, is die limiet gewoon software en dus ook te verwijderen.
406_v6 zegt
@volvod5: is de rest van het onderstel (remmerij etc) dan uitgelegd op een Vmax van 180 of hoger?? Ik zou niet graag >200 rijden met een onderstel wat maar berekend is op een Vmax van 180..
piebepost zegt
Het is een Volvo. Dat zit echt wel snor. Bovendien: Alle modellen die nu leverbaar zijn waren in het begin van hun levenscyclus begrenst op 250.
Poulusma zegt
@volvod5
Ja precies, Volvo verkoopt auto’s die op 180 KM/u begrensd zijn met de bedoeling dat die begrenzing er achteraf uitgehaald wordt 🤷🏻♂️
joezerneem zegt
XC60 T8 was 5.5 seconden, nu 4.9 seconden.
piebepost zegt
Dat is wel heel veel tijdswinst voor 50 pk’s extra.
saxoke zegt
@poulusma: een Dragy tijd van 100-200 zal niet lukken.
Rudy zegt
Zelf testgereden in een V60 T8 toen deze net uitwaren. Wou een hybrid vergelijken met de nieuwe 3 serie (G20, uiteindelijk de station G21 330i gekocht).
Als reisauto zeer geschikt en zo’n T8 is rechtdoor ook erg snel. Maar qua stuurgedrag komt het niet in de buurt van een (non hybrid) 3 serie. Je kun de aandrijfkrachten op de voorwielen ook goed merken als je een beetje gasgeef. Uiteindelijk levert zo’n T8 310pk met de brandstofmotor welke vooral naar de voorwielen gaat en dat kun je (naast het forse gewicht) goed merken.
Qua pk / prijs een erg leuke auto. Geen stuurauto voor de liefhebbers imo. Met deze facelift ben je nog wat sneller op de 180 km/h.
kevertje zegt
In mijn leven heb ik al 4 Volvo’s gehad. Ik weet niet wat je ermee doet beste Rudy, maar bij normaal rijgedrag gaat alles in de bochten zeer normaal hoor. Ik kan me zelfs geen fijnere reisauto voorstellen dan een Volvo – en heb echt met heel veel auto’s gereden. Het no-nonsens comfort en de perfecte stoelen halen het voor mij van veringen en bikkelharde stoelen die elke wervel doen voelen, zoals bv. bij de BMW’s waar ik mee gereden heb.
PunicaOase zegt
@kevertje: het is maar wat je fijn vindt denk ik.. Ik heb proefgereden in de huidige V60 en de vorige 3-serie Touring.. De V60 is duidelijk comfortabeler, de 3-serie directer. Persoonlijk vind ik de Volvo chiquer om te zien en de BMW is denk ik weer wat beter gebouwd gezien diverse lijstjes.. Uiteindelijk beide niet gekozen, maar verliefd geworden op een snelle Clubman, hahah!
mc96 zegt
@kevertje: ik heb drie volvo’s gehad twee V70 en een V60. Inmiddels al weer twee BMW (F31 en G20). Ik vond die Volvo’s hele fijne reisauto’s, maar het is echt niet vergelijkbaar hoe een BMW stuurt.
marcomanta zegt
@mc96: hoe ziet je bekleding er uit van de BMW? Slijtage?
mc96 zegt
@marcomanta: nog prima hoor, maar staat ook nog maar 30.000 op de teller 😄. Vraag me wel af waar die mensen die klagen over de kwaliteit van het interieur dat vandaan halen. Mijn vrouw en ik hebben in totaal nu 7 BMW gehad en nooit last van een snel slijtend interieur. Die Volvo’s die ik heb gehad trouwens ook niet.
marcomanta zegt
@kevertje: mee eens.
Charles Taycan 4S zegt
Grappig detail, een Franse Volvo, die amper verkocht worden hier, met een FJ kenteken van 2 jaar oud… als je hier een Volvo ziet rijden is het een Nederlander of Engelsman, nauwelijks dealers ook hier… OT: leuke specs echter als totaalplaatje klopt een C- Klasse of 3-Serie beter…👍
pindakoning zegt
@Charles Taycan 4S: kan je in Frankrijk ook zien aan het kenteken hoe lang die al op kenteken staat?
Charles Taycan 4S zegt
@pindakoning, ja , we zijn net klaar hier met de F, onze Taycan is FW- van januari 2021 en zijn nu sinds juni 2021 begonnen met de GA-, toevallig ook het kenteken van onze Seat Mii Electric. Inmiddels hebben we al 13 auto’s gekocht in de afgelopen 13 jaar dus kan de nummers met bouwjaren wel volgen…😜
pa045 zegt
@Charles Taycan 4S: als het bij jou niet uit pruusjes komt, is het al af. Je zal best een leuke kerel zijn, maar jouw mening (en kennis?) over auto’s is mijns inziens best beperkt.
pindakoning zegt
@pa045: moet iemand Volvo boven merc en BMW stellen om verstand van zaken te hebben? Lijkt mij niet. Bij mij komt (ook) BMW en Merc boven deze Volvo
Svenska II zegt
@pindakoning: Maar jij herhaalt het niet 28835151x per dag…
piebepost zegt
Zeker. Betaal je dan ook 30% meer voor, maar dan klopt het ook.
Nino zegt
Leuk voor stoplichtsprintjes.. Jammer dat een gemiddelde B segmenter een hogere topsnelheid heeft en dus gewoon voorbij komt tuffen als je bijvoorbeeld op de autobahn aan het “doorstampen” bent.
weereentankleeg zegt
@nino: hoe vaak rijdt een gemiddelde Europeaan op de autobahn en moet hij harder dan 180?
Mijn auto kan 240+km/u, moet ik dat dan ook doen omdat het kan? Is het een wedstrijdje ver pissen op de autobahn?
Liever een v60 T8 dan een Polo omdat je 1x per 5 jaar een keertje op de autobahn rij en mag hopen dat je langer dan 5 minuten vol gas kan geven. En de rest van het jaar in een koektrommel rondrijden
Nino zegt
@weereentankleeg: Het gaat niet om wat je wel of niet moet doen op de autobahn. Meer het principe dat je 4k moet betalen voor de topmotorisering met honderd hele pk’s extra. Ze kunnen beter een T5 maken met 250pk voor weer 4k minder, dan heb je pas een strakke deal. Die T8 gaat waarschijnlijk toch niemand nemen zolang de T6 er is.
kareljansen zegt
@nino: Bij welke auto betaal je minder dan 4k extra voor 100pk meer? Ben oprecht geïnteresseerd!
piebepost zegt
Wat? Slechts 4k voor 100pk extra vind jij een slechte deal? Pff! Ga je mee dan ook nog vertellen dat 55k voor 450 pk een slechte deal is?
Man man man.
piebepost zegt
Die Autobahn bullshit altijd… Gaat toch nergens over. Eén klein plekje op de wereld, compleet irrelevant voor iedereen zoals ik die er slechts eens per jaar rijdt, waar je ongelimiteerd hard kunt rijden. Eén plekje op de wereld waar je in je derdehands Polo’tje een langere pielemuis hebt dan een Volvo? Koop je je wagen daarvoor? Ik koop en auto voor mezelf, niet voor een ander.
Shaw zegt
@piebepost: zelf reed ik gisterochtend nog 220 en er was iemand die meereed. Het was even na 8 uur en het was leeg op de weg. In Nederland moet je tijdelijk vertragen tot 100km/h 6-19h
wmku zegt
Vorig jaar een proefrit gemaakt in een V60 T8. Na de proefrit weer terug naar huis in mijn toen bijna 5 jaar oude C-Klasse 350e. Ondanks het leeftijdsverschil was de C nog een stuk beter. Deze had meer comfort, veel gretiger op het gas, mooier interieur. Maar de V60 is zeker geen slechte auto. De C is alleen nog beter. Inmiddels is er een nieuwe verbeterde C dus ‘I rest my case.’
Daarnaast over de Volvo: Zoveel vermogen heeft natuurlijk totaal geen zin als je dat niet goed kwijt kunt bij optrekken en begrensd is op slechts 180.
kamikaz3 zegt
De vorige generatie v60 was al beter dan die C. I rest my case :)
Variomatic zegt
@kamikaz3: V60 van de vorige generatie was echt een ongecultiveerd varkenskot vergeleken met de C350e, geen idee hoe je dat kunt missen..
mustang750supersnake zegt
heb in n v60 gereden..nou t zijn echt de oude volvo’s niet meer hoor…krap en onoverzichtelijk,lage instap,kleine kofferbak…..a stijl die je kussen kunt…..nope niks voor mij….maargoed…was dan ook voor n gezinsvriendelijke wagen aan t kijken…..
mustang750supersnake zegt
@mustang750supersnake: was wel n oudere….2014 of 2016 geloof k…
piebepost zegt
Ik snap wat je bedoeld, hoor. Ik was laatst voor een nieuwe bestelbus wezen kijken bij Maserati. Viel vies tegen.
trolololo zegt
Proefgereden in een 330e touring, vorige model C300e en de T6 Recharge. Die laatste is het geworden vanwege goede prijs/kwaliteit.. magnifiek B&W geluid erin en goed aangekleed voor 62k.
De bmw stuurde beter en veel betere PK beleving… maar was met dezelfde opties 8k duurder en minder koffer ruimte. Het geklaag van 2 vrienden over de versterker en het beslaan van de ruiten heeft me voor Volvo doen kiezen. 80% rij ik op de snelweg met z’n laffe 100kmh en mensen die dat netjes voor me rijden. Dus ach.
Alleen t verbruik is echt bij lange na niet volgens opgave. 6L/100km is meer regel dan uitzondering en dan stekker ik netjes waar kan.
Balen dat er nu opeens een 18kWh batterij in zit, is deze meteen weer oud.
Mand.
spidermann zegt
Scheisse ik heb sinds november 2020 een nieuwe T8 en nu al meer pk’s en een grotere accu. Wilde ik vanaf het begin en bij de weg een grotere benzinetank.
3246cm252kw zegt
Zal wel 35 tot 40km zijn in de praktijk.
spidermann zegt
@3246cm252kw: ik haal iedere dag circa 45 km met mijn T8 van 10 maanden oud, met de kanttekening dat het 90% autosnelweg is v-max van 100 km/(helaas).
thjvanvlerken zegt
Ik lees veel vergelijking met de duitsers, ik vraag me af hoe een v60 of s60 het doet ten opzichte van een giulia of Jaguar. Ik ben van mening dat de xc60 bijvoorbeeld slecht is afgeveerd, leek net een boot voor de achter passagiers. Prijzen lijken dan weer scherp te zijn in NL dan.
Shaw zegt
Goh wat een auto, benieuwd hoe snel ie is van 0-180 km/h