Damn wat is het lang geleden dat Volvo voor het laatst met een écht lekker model op de markt kwam. De laatste V70R kon de 850 al nauwelijks overtreffen en de afgelopen jaren zijn op de C30 na inderdaad saai geweest. Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.
Het enige probleem is dat een ruig asociaal sportmodel niet echt meer past in deze tijd. Het kan als je Bugatti, Lamborghini of Ferrari heet, maar de rest moet het wat rustiger aan doen. Met een nieuwe R moet Volvo het over een andere boeg gooien. Het model is bedoeld om nieuwe techniek in de etalage zetten. Ooit deden ze het met een geavanceerd nieuw onderstel in de PCC. Nu kunnen ze een S60R gebruiken om hybride techniek eindelijk aantrekkelijk te maken.
De ontwikkelingen zijn er al bij Volvo. Er rijdt een V70 plugin hybrid rond en bij de DRIVe modellen wordt op een beschaafde manier een hoger rendement behaald. Last but not least komen er GTDi motoren aan. Combineer al deze mooie techniek, mix er een goeie hoeveelheid fun bij en voila, in 2011 kunnen ze een S60R hebben staan die zijn weerga niet kent.
Wat dan? Nou, de 300pk vijfclinder die de focus ook gebruikt, of een nieuw vijfcilinder 2.3 GTDI blok met meer dan 300pk. Het focus-blok is ook al best zuinig. In tegenstelling tot de vorige S60R worden ditmaal alleen de voorwielen aangedreven door het blok. Deze worden aangedreven via Volvo’s 6-versnellings powershift met dubbele koppeling. Op de achteras zit wel een elektromotor, deze springt bij wanneer nodig. De auto krijgt een klein accupakket mee, en er wordt niet op enkel stroom gereden worden. De accu’s zitten er in om remenergie op te kunnen slaan en het rijden in de stad zo schoon mogelijk te maken.
Natuurlijk moet de S60R een sportief karakter behouden. Om deze reden wordt de auto iets dichter bij de grond gezet dan standaard. Ook wordt er een bodemplaat gemonteerd, om luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als toetje wordt de auto standaard geleverd op een sportief setje semi-slicks. Naast de lage viscositeit versnellingsbakolie zorgt dat voor een flink hoger rendement in de aandrijving.
Helaas heeft Volvo nog geen plannen voor een dergelijk project. Het is allemaal speculatie, maar een nieuw sportief model zou ze niet misstaan. Het vergaat de C30’s best goed in het STCC en de klassieke sportmodellen van Volvo zijn nog steeds gewild.
Kaje zegt
hoezo zou je een burgerlijke auto als een volvo willen met 300 pk+? neem dan gewoon een MB, BMW of audi
Bart_V zegt
@Kaje: nou de duitse garde heeft een LOOK AT ME imago wat volvo niet heeft.
en ja ik ben anti Duits (alleen de auto’s betreft)
Laue zegt
@Bart_V:
helemaal mee eens, een volvo is redelijk “premium” te noemen en soms zit er een behoorlijke pens vermogen in, Alleen je ziet het nooit aan een volvo soms is het een goed iets soms ook niet.
bpc zegt
@Bart_V: ben ik met j eens kvind duitse auto’s ook niks
mb zegt
Volvo is gestopt met de r modellen omdat er weinig vraag naar was.JAmmer want ze waren erg dik.Trouwens een keer wat anders dan de duitse 3.
henk zegt
Doe mij toch maar een mercedes amg! veel mooier
Jacco zegt
Nou, Volvo doet qua sportieve/rally history niet onder voor de 3 duitse merken, Audi komt qua sport en luxe relatief nog maar net om de hoek kijken. Op hun vooroorlogse magnifieke sportwagens was de opleving na WOII voornamelijk gebaseerd op de BURGERLIJKE VW’s…..pas sinds de oer quatro, is Audi weer op de goede weg…
De 850 T5, T5R en R zijn pas in latere jaren geevenaard door de Duitse 3!
Moaah, hou ik van Zweeds staal? JA;)
Bart_V zegt
@Jacco: precies ;)
toyota prius zegt
@Jacco: Helemaal mee eens, jammer dat ik teveel kilometers maak, een dergelijke auto is voor mij, als ondernemer niet rendabel (reis voornamelijk in het buitenland)..
Dat is jammer, want zo’n 850 T5R… of een 9000 Aero Mmmmmmmmmm….
Zweedse auto’s doen zeker niet onder voor de Duitse 3!! En je wijkt is af, van het geijkte.
Hoewel ik een W124 500E ook errrrg mooi vind hoor. ;)
PJ zegt
amen! volvo wordt inderdaad te bompa-achtig :(
JDM__Wotevajjjj zegt
doe maar gewoon een awd 5cylinder met ergens 350pk en enn max gewicht van 1300kg.
dan wil ik die m3’s wel eens zien racen ertegen
Lustigson zegt
En als ze er nou een speciaal ontwikkelde 4.0 V8 in lepelen, dan kunnen ze meteen aan het DTM meedoen. :D
WId zegt
@Lustigson: uh.. ze hebben al een 4.4 V8 op de schap liggen uit de S80 en XC90 (geloof ik ook een rijtest hier geweest!) kunnen ze die beter aanpassen.
En voordeel van die volvo’s je kunt er makkelijk 3/4 ton mee rijden!
Ik vind trouwens de T5R velgen nog steeds de mooiste velgen die er zijn!
HyperTeHK zegt
@WId:
3/4 ton Dat is ook niet bijzonder zelfs een smart haald de 75000 nog wel.
Je bedoelde zeker de 3/4 miljoen?
EJS zegt
Ze zouden idd gewoon weer R modellen moeten gaan bouwen, veel beter voor hun imago volgens mij! En dan niet zo zeer hybride techniek, maar wel zorgen dat de efficientie van de verbrandingsmotor en versnellingsbak om laag gaat, en het liefst de cw-waarde ook nog een beetje. Een start/stopsysteem, een afgeleide van KERS, wat lichtwicht materialen, etc. mag dan ook best een prijs hebben, zet ze gewoon in als concurrentie van de Duitste Motorsport/RS/AMG-garde maar dan zuiniger!
Mineraal zegt
-edit: check&tnx-
Voor de rest erg leuk artikel!! Is zo’n keer iets anders dan altijd die Duitse eenheid. En ja, toegegeven, ik ben een die-hard Volvofan :-)! Ik rijd zelf met een C70 2.5T 2001 en dat geluid is echt zo ongelooflijk mooi. Ik krijg er elke week complimenten over. Zelfs van BMW- en Porsche- boys!
Een tevreden Ab’er en Volvo mens in zijn twintiger jaren!
Sjakie zegt
-edit: rustig aan-
Laue zegt
@Sjakie:
Nutteloze bijdrage jongeman
EJS zegt
@Sjakie:
ik weet niet of je je het door hebt, maar de afgebeelde blauwe volvo is geen s60R, en de auto die wel de naam S60R droeg was één van de laatste mooie auto’s die volvo wat mij betreft gebouwd heeft. Verder getuigd het overigens niet echt van veel volwassenheid om met zoveel scheldwoorden, pratend als een Marokaan hier te gaan zitten blaten! serieus jongen!
matthisl zegt
@EJS: bedoel je dat nederlanders nooit zo praten? kortzichtige racist
Laue zegt
@Sjakie:
Let eens op je woorden.
matthisl zegt
volvo heeft een aantal jaar geleden gemeld dat ze stoppen met de r modellen.. voor altijd.. dit bericht lijkt ook meer op een speculatie en een vrijdagavond fantasie dan op een op waarheid berust persbericht…
EJS zegt
@matthisl:
als je de titel had gelezen wist je ook dat dat zo was;)
EJS zegt
@matthisl:
ik zeg niet dat Nederlands nooit zo praten, ook niet in m’n bovengenoemde stukje. Maar je kunt wel gewoon om je heen zien dat Marokkanen het sterkst de neiging hebben zo te praten, iets wat je overigens ook zult vinden als je ooit een onderzoek gaat doen over straattaal, google maar eens;)
troublesome88 zegt
@EJS: “Verder getuigd het overigens niet echt van veel volwassenheid om met zoveel scheldwoorden, pratend als een Marokaan hier te gaan zitten blaten! serieus jongen!”
Soort van alle Marokkanen (met 2 k’s) praten zo?! Doe is normaal joh, ik vind jou opmerking nog vervelender dan die van Sjakie, lekker kortzichtig.. En misschien dat ze in een gehucht als Leersum allemaal netjes ABN praten, maar als je het iets westelijker opzoekt zijn er genoeg Hollanders die net zoals Sjakie praten, zeker in de grote steden.. En wat betreft die wielen heeft die nog gelijk ook, ik vind zo ook spuuglelijk.. Maar ik juig een nieuwe S60R ook wel toe, beschouw Volvo tegenwoordig als premium merk en vind dat daar ook gewoon een lekker snel model bij hoort, net zoals onze oosterburen een S, M en AMG hebben in het gamma..
lincoln zegt
@EJS:
noem het dan voortaan “ape-kind” dan weet je zeker dat je goed zit ..
begrijp overgens niet dat zo,n Sjakie niet meteen een ban aan zijn broek heeft ..
EJS zegt
@lincoln:
ja, misschien is dat verstandiger, krijg ik tenminste niet zo veel negatieve reacties over m’n eigen hoofd;)
Mavada zegt
pRecies, zo is het. Tijd voor weer echte R-en.: http://www.autogekken.nl/?p=215
matthisl zegt
oh zo ken ik er nog een paar. mercedes kan wel een nieuwe g gebruiken, ferrari een nieuwe f60 etc etc, zo krijg ik dit blog ook wel een keer vol
Duidelijk zegt
Als ze een R maken hoop ik dat ze hun 5-cil daarvoor gebruiken. De 850 T5R van ’94-’95 heeft een van de mooiste geluiden volgens mij…
Zelf rij ik met een 850 spijtig genoeg zonder R omdat die voor mij (tax en verzekering) niet te betalen is atm.
peter - italia zegt
@Duidelijk:
een paar jaar geleden vergeleek ik eens een stel autoverzekeringen tussen verschillende auto’s
Als ik de V70 T5 AWD van mijn vader zou overnemen was ik minder kwijt dan een golf VR6 :S
Persoonlijk zou ik veel eerder voor een ’99 V70 R AWD gaan dan een AMG station, ik vind de volvos stijlvoller dan een merc.
ze geven de zelfde hoeveelheid plezier… en je rijd er net zo hard 30 mee in de file :D
lincoln zegt
Volvo heeft Volvo,s zat ..
die hebben echt geen Volvo nodig ..
en consumenten ook niet .. anders hadden ze er wel geweest ..
Citrofiel zegt
Er zullen nog steeds liefhebbers voor zijn, maar de R-serie is niet voor niets beëindigd. De vraag liep achter bij de verwachtingen. Dan maak je verlies, en dat is iets wat je als fabrikant nooit wilt. Dus geen R meer. Of de markt moet inmiddels zodanig veranderd zijn dat er wel meer vraag naar is, maar dat betwijfel ik ten sterkste. De vraag naar duurdere auto’s neemt af, dus er zal waarschijnlijk niet meer vraag naar R-modellen zijn dan een paar jaar geleden.
Mavada zegt
R-design? Mwah, “If it ain’t blown, it sucks” ;-).
Donstil zegt
Haha onzin natuurlijk. Een c30 met 300pk is voor de brommer jeugd leuk. Kunnen ze er lekker voor gaan liggen en foto’s maken voor autojunk. Hier in de echte wereld heb je toch als merk helemaal niets aan een c30 met 300pk
Als je er 100 verkoopt (landelijk) is het erg veel eb dan kan zo een model natuurlijk nooit echt winstgevend worden lijkt me.
tripple zegt
er is wel wat meer nodig hoor , om zo effe een model te flatsen, en niet zoals jij het zegt dan rijdt ie wel effe volgend jaar rondt
Tommy2 zegt
Nee Volvo is te ver weg gezakt om daar nog aan te beginnen. Er moet minimaal een V8 met c.a. 450 pk onder de kap komen met achter of vierwielaandrijving en heel veel ring-kilometers. Maar dan ben je er nóg lang niet want uiterlijk en imago is ook belangrijk!
Sorcerer zegt
Hmm, Alwood, in het begin dacht ik al “wat weet hij dat ik niet weet?” …
Echter, ik heb het vermoeden dat Volvo nu bezig is met een nieuwe R. De aanwijzingen?
1) een oranje interieur @ http://www.autojunk.nl/2009/10/de-nieuwe-volvo-s60-testen … dit is enkel en alleen geleverd in de nieuwste R-modellen van Volvo!
2) deze auto staat geregistreerd als hebbende een 200 kW-motor (= 272 pk)… aangezien bij testauto’s afwijkende/valse waarden worden ingevuld zou het zomaar kunnen dat hij eigenlijk 300 pk of meer heeft!
3) er is een S60 met AWD gespot in de VS; het is dus niet puur en alleen superzuinige modellen
4) in een Zweeds interview wilde een medewerker van Volvo niet op de “R-vraag” reageren en zei hij “jullie zullen zien…”
Ben wel heel heel erg benieuwd naar de nieuwe R. Als die er komt zou het een leuke vervanger zijn voor mijn huidige S60R. Die doet al 0-100 in 5.7sec dankzij AWD + dikke 2.5L turbomotor, dus dat kan alleen maar beter worden!
Verder wel een goed idee, zoals bij de GS450h de hybridemotor vooral gebruiken voor performance, met de groenheid als gratis extra! :)
BananaFlip zegt
Goed idee, Volvo kan inderdaad wel een iets ‘geks’ gaan doen.
Markus zegt
Die velgen op die gele 850 zijn echt tijdloos. Schitterend!
Mavada zegt
@Markus: en die mooie velgen heten “Pegasus”.
Wouter zegt
Op avondschool automech hebben we een V70 T5. Zalig geluid, enorm sleepergehalte en oerdegelijk!
VolvoXCseries zegt
Lijkt me geweldig als er een nieuwe S60R komt!
Echt ongeëvenaard wat mij betreft in imago ten opzichte van bijvoorbeeld een Audi S4
VolvoXCseries zegt
Misschien de T6 als uitgangspunt gebruiken of de 5-cilinder opkalefateren met een compressor en/of turbo
Tommy2 zegt
Als een S4 of 335i als uitgangspunt wordt genomen volstaat idd een 5 of 6 cilinder wellicht. Dan wordt het gewoon een snelle sportieve sedan en geen hardcore sportwagen ála RS4/M3/C63 AMG. Minimaal 330 pk is dan wel noodzakelijk mee te kunnen komen met de S4/R36/Insignia OPC.
m zegt
Zou leuk zijn als er na jaren weer een S60 R komt,alleen moeten ze dan ook een V70 R op de markt brengen
Erik zegt
Wat een onzin-artikel. De enige manier waarop Volvo nog enigzins bij kan blijven is met het leveren van bizar kleine motoren met een minimaal vermogen, wat de CO2-uitstoot enigzins moet beperken.
Echter als het op innovatie aankomt kan je het beter vergeten. Vooral gebaseerd op valse hoop dit stukje.
Sorcerer zegt
Tommy2: ach, een S4 is toch ook prima? Bovendien past een extreem snelle auto niet bij Volvo, maar een “gewoon heel snelle” auto wel.
Heerlijk toch om met een Volvo een Audi 3.2 V6 of 3.0 TDi er flink uit te trekken?
Mavada zegt
@Sorcerer: Dat vind ik een heel mooie karakterisering, “gewoon heel snelle”. En ja hoor, als ’t moet redelijk zuinig ook nog, mijn 855R loopt als je je een beetje beheerst een gemiddelde van ruim 1:9. Da’s echt niet slecht voor een snelle auto van 1500 kg.
Sorcerer zegt
En nog wat foto’s voor wie er niet meer weet hoe een S60R uitziet:
http://www.autojunk.nl/2008/05/volvo-s60-r
SaxoVTS zegt
Ik weet het niet. Ik zou liever een sportieve station-variant zien. De V70R dus! Maarja, die wil blijkbaar niemand hebben. Het zou in elk geval goed zijn voor het stoffige imago van Volvo (bij mij). Ook moeten ze het anders aanpakken dan voorheen wnat zelfs de oude R varianten vond ik er nou niet echt sportief(dynamisch) uitzien. ;)
phantom zegt
Het focus blok is zuinig?? geloog dat maar niet.. hihi…
Alwood zegt
@phantom: een milieu-wonder ;)
Sorcerer zegt
@Mavada: mede-R-rijder! :)
De S60R is ook nog wel op 1:10 te krijgen bij rustig rijden. Record was 1:11,9 op vakantie (Zwitserse snelweg, netjes aan de snelheid gehouden daar, dus max. 120 meestal)… Vond ik erg netjes :)
Raggen binnen de bebouwde kom wordt wel bestraft: 1:8 zit je al gauw aan :P
Klaas zegt
Jammer, Volvo moet er nog maar eens over nadenken. Je moet gewoon zo’n auto in je pakket hebben.
Bas zegt
…”Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.”…
Tot dat er eindelijk eens een keer iemand zo slim wordt om in te ziern dat MEER niet stoer is….maar juist dom.