• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklep

Auteur: CasperH, gepost 17 oktober 2013 om 11:08 – 40 Reacties

Afbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklepAfbeelding Volvo maakt carbon accu in vorm van achterklep

Volvo carbon accu
Het probleem met batterijen voor elektrische en hybride auto’s? Gewicht. Heeft Volvo de oplossing gevonden? Het lijkt erop!

Volvo kondigt aan dat het in samenwerking met het Imperial College London en 8 andere partijen een revolutionaire manier heeft gevonden om energie op te slaan in lichtgewicht carrosseriepanelen. Het ontwikkelde een achterklep voor een S80 uit een hightech materiaal bestaande uit koolstofvezel, nanobatterijen en super capacitors. Het materiaal kan energie opslaan en kan ook gebruikt worden om carrosseriepanelen en andere onderdelen uit te vervaardigen. Bijkomend voordeel is dat die panelen lichter zijn dan reguliere carrosseriepanelen.

De techniek zou wel eens een doorbraak kunnen betekenen voor de ontwikkeling van elektrische en hybride auto’s die nu vaak te lijden hebben onder het enorme gewicht van conventionele batterijen. Meer over deze techniek is hier te lezen.

Ook interessant!

  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, carbon, Elektrisch, Lichtgewicht, s80, Techniek, Volvo

Vorig bericht: « Audi A5 DTM Champion is niet zo heet als je hoopt
Volgend bericht: Porsche Macan, zo goed als naakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. mr240 zegt

    17 oktober 2013 om 11:10

    Gotta love Volvo!

    Login om te reageren
    • 2800cc zegt

      17 oktober 2013 om 11:29

      @mr240: Nu alleen nog de bestuurders nog.. ghe ghe ghe!!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 oktober 2013 om 11:43

        @2800cc: Wat is er mis met Volvo-rijders?

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          17 oktober 2013 om 11:59

          @berlinetta: niets, net als met de kleur beige ^^

          Login om te reageren
          • volvaudi zegt

            17 oktober 2013 om 12:52

            @darkpluisje: stereotyping!!!

            Login om te reageren
          • Lohran zegt

            17 oktober 2013 om 13:18

            @darkpluisje: Inderdaad stereotyping. Nu zie je vooral veel jonge leaserijders in de V40..

            Volvo maakt gewoon fijne auto’s.

            Login om te reageren
            • darkpluisje zegt

              17 oktober 2013 om 13:28

              @lohran: Je snapt dat dit een grapje was toch.. ?

              Login om te reageren
              • Lohran zegt

                17 oktober 2013 om 15:02

                @darkpluisje: Was ook bedoelt op die andere :)

          • reggie-boy_rood zegt

            17 oktober 2013 om 14:05

            @darkpluisje: haha

            Login om te reageren
  2. lemster zegt

    17 oktober 2013 om 11:12

    Ja, goed dit kan overal in, van die vastgetapete accu’s. Ik mis alleen het woordje “capaciteit”, want daar gaat het in dit verhaal om. Op dit moment is het probleem nog steeds dat accu’s een bepaald volume nodig hebben.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 oktober 2013 om 14:12

      @lemster:

      Bij condensator batterijen komt dat volume vooral door de benodigde interne oppervlakte, laat ze nu net daar tegenwoordig een oplossing voor hebben.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    17 oktober 2013 om 11:16

    En bij een aanrijding van achteren, waarbij de kofferklep wordt beschadigd, krijgen we een mooie vuurwerkshow vanwege kortsluiting ?

    Login om te reageren
    • bartjuh zegt

      17 oktober 2013 om 11:24

      @amghans: welnee joh, allemaal beveiligd. Het kost je alleen 10 rooitjes voor een nieuwe achterklep ;)

      Login om te reageren
      • nickmercedes zegt

        17 oktober 2013 om 12:55

        @bartjuh: is in ieder geval goed voor de autoverkopen. Dan worden ze sneller totallos verklaard en moeten er dus eerder nieuweautos komen. Ideaal dus!

        Login om te reageren
        • sanderm3 zegt

          17 oktober 2013 om 13:08

          @nickmercedes:
          Ja toch! Goed voor het milieu… HaHa

          Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    17 oktober 2013 om 11:21

    Nuja, die oude hoekige Volvo’s zagen er al uit als een autobatterij op wielen!

    Login om te reageren
  5. 2800cc zegt

    17 oktober 2013 om 11:23

    Je hebt dan wel een verhoogd “centre of gravity”..

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      17 oktober 2013 om 11:25

      @2800cc:
      Oh, je bedoelt “zwaartepunt”?

      Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        17 oktober 2013 om 11:27

        @Hubert: Maar dat klinkt minder interessant; dat begrijp je toch hopelijk zelf ook wel?!!

        Login om te reageren
        • lonny zegt

          17 oktober 2013 om 11:31

          @2800cc: Maar het is nog fout ook. Er wordt duidelijk aangegeven dat de nieuwe delen lichter zijn dan de oude delen, wat dus resulteert in een verlaagd zwaartepunt, wat de wegligging dan weer ten goede komt.

          Login om te reageren
        • Hubert zegt

          17 oktober 2013 om 12:25

          @2800cc:
          Noem het dan : ” tyngdpunkt”

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      17 oktober 2013 om 11:42

      @2800cc:

      in principe niet. de achterklep zou lichter zijn als een conventionele

      Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        17 oktober 2013 om 12:02

        @timberleek: Omdat ze conventioneel niet carbon gebruiken, anders zou dat wederom lichter zijn..

        Login om te reageren
  6. nibor zegt

    17 oktober 2013 om 11:24

    @CasperH: de zin “Het ontwikkelde een achterklep voor een S80 uit een hightech materiaal bestaande uit koolstofvezel, nanobatterijen en super capacitors.” klopt niet helemaal.

    OT: Mij lijkt dat er nooit genoeg energie door middel van deze manier kan worden opgeslagen. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als er hierdoor minder “normale” accu’s nodig zijn.

    Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    17 oktober 2013 om 11:24

    Ze noemen hem briljant, maar ook een verdwaalde vreemdeling in een andere tijd.
    Overdag werkt hij bij Volvo … maar s’avonds wordt het een ongeremde relativiteitstheoreticus..

    Het enige wat wij weten is…

    Login om te reageren
  8. arjontje zegt

    17 oktober 2013 om 11:25

    Slim! Al bestaande technieken samen voegen. Die “zakjes” als batterijen bestaan al langer. Maar samen met carbon best wel aardig. Maar ik meen mij te herinneren dat die batterijen niet heel veel capaciteit hadden.

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    17 oktober 2013 om 11:39

    Whaha, sjon met de sticker op z’n motorkap heeft zijn Civic dus op een muffe hybride laten lijken :-)

    Login om te reageren
  10. B3nk0 zegt

    17 oktober 2013 om 11:40

    Alle carrosseriepanelen, ik tel er dan 11 (uitgaande van een sedan).

    En tegen de tijd dat ze dit willen doorvoeren zullen er vast betere batterijen zijn want de batterij producenten ruiken direct geld want hiermee zetten ze nadat ze de deal hebben binnengehaald tonnen batterijen af.

    Login om te reageren
  11. fant zegt

    17 oktober 2013 om 11:44

    Uh, klinkt inderdaad erg goed, maar ik maak me wat zorgen over de prijs.

    Login om te reageren
  12. gorre zegt

    17 oktober 2013 om 11:45

    actieradius 5 km , whoehahaha

    Login om te reageren
    • raldenhoven zegt

      17 oktober 2013 om 11:50

      @gorre: 15% gewichtsbesparing (van de hele auto) en +-130km range om te rijden op de accu.
      (bron) http://www.groen7.nl/volvo-gebruikt-koolstofvezel-als-batterij/volvo-carbon-accu-01/

      Login om te reageren
  13. baasbas zegt

    17 oktober 2013 om 11:49

    Komen de lichtgewicht panelen ook zonder accu’s beschikbaar voor de normale benzine en diesel S80??

    Login om te reageren
  14. gerbie zegt

    17 oktober 2013 om 12:18

    Maar dit is toch vele malen duurder dan conventionele accu’s, dus zal het niet werken voor de opel ampera’s etc. lijkt mij. Als zoiets nou voor een meerprijs op een auto zorgt voor 10k dan is het te overwegen op de lange termijn. Maar als een volvo s80 80-100k gaat kosten dan lijkt met dat dit niet een verkooptopper gaat worden.

    Login om te reageren
  15. Alwood zegt

    17 oktober 2013 om 12:42

    1. briljant idee
    2. mooi plan om een auto 130km te kunnen laten rijden op z’n carrosserie-accu
    3. duurt wat lang en kosten zijn hoog, maar met grensverleggende nieuwe techniek kan je daar overheen stappen.
    ..
    En dan kom je bij de volgende alinea:

    “Naast het vervangen van de Volvo S80 kofferklep, kan het ook de stabilisatiestang en start-stop batterij vervangen. Dit bespaard meer dan 50 procent in gewicht en is krachtig genoeg om energie te leveren aan het 12 Volt systeem.”

    Uit het sort-of overgenomen persbericht op Groen7.

    Dan kijk ik een keer bedenkelijk, grijns, denk kort over het concept na en kom tot de conclusie dat dit ongetwijfeld peperdure stukje carrosserie (sowieso door hoge ontwikkelkosten) niets meer aandrijft dan je airconditioning. Met energie die je hooguit tijdens remmen op je dynamo terugwint. Dan heeft Mazda meer geavanceerde spaar-technologie in haar nieuwe 6 gestopt (daadwerkelijk toegepast ipv ‘een mooi plan’).
    http://jalopnik.com/the-trick-way-mazda-gets-40-mpg-out-of-the-2014-mazda6-677270361
    Ondertussen heeft BMW keihard gewerkt aan het werkelijk betaalbaar toepassen van koolstofvezel.

    En dat is er nou mis met de hele milieu-lobby en ‘groene hype’. Iedere kritische blik ontbreekt en de verstrekking van werkelijk nuttige info is marginaal. Dat het Imperial College en Volvo zich maar even gaan schamen voor het geven van zo weinig info na het (zo nu lijkt) niet halen van een 3,5 jaar geleden opgezet plan.

    Met de huidige cijfers is het kofferklep-concept echt alleen een geinige gadget. 12V, kom op zeg..

    Login om te reageren
    • lemster zegt

      17 oktober 2013 om 13:51

      @Alwood: Helemaal eens met het laatste stukje. Dit is inderdaad wat er mis is met dat hele “Groen” gebeuren. Links en rechts worden mensen geil van het woord “Groen”. Vervolgens wordt gesmeten met subsidies, zonder dat er serieus gekeken wordt de inhoud.

      Ik vind dit net als die zonnepanelen op auto’s. Iedereen geilt op het woord “Groen”, maar wie verder leest ziet dat die panelen alleen de airco aandrijft.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        17 oktober 2013 om 14:55

        @lemster: Voor zo’n airco is ander behoorlijk wat vermogen nodig. Dus door juist die airco op zo’n ‘gratis-stroom paneeltje’ aan te sluiten neem je wel wat last van de motor weg, dat scheelt onder de streep toch wel iets hoor ;)

        Login om te reageren
  16. tt123 zegt

    17 oktober 2013 om 13:59

    Is dat niet slecht voor de gewichtsverdeling of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
  17. notsobig zegt

    17 oktober 2013 om 14:48

    Gemonteerd door de reïncarnatie van Albert Einstein zo te zien…

    Login om te reageren
  18. heidekonijn zegt

    17 oktober 2013 om 17:47

    Noord Europese brains met Chinees geld. En Ka-pow.

    Login om te reageren
  19. chimaera zegt

    17 oktober 2013 om 18:37

    Dan wordt het vervangen van een carrosseriepaneel een duur grapje bij schade…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North