• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo Multi-Fuel rijdt op vijf verschillende brandstoffen

Auteur: Dennis, gepost 4 juni 2006 om 00:03 – 13 Reacties

Volvo Multi-Fuel

Van Volvo kennen we al sinds jaar en dag de Bi-Fuel modellen, waarbij de auto’s af-fabriek worden voorzien van een gas-installatie. Eind vorig jaar kwamen daar de Volvo Flexi-Fuel modellen bij, die naast gewone benzine ook op Bio-Ethanol kunnen rijden en ondertussen ontwikkelt Volvo rustig door…

Tijdens de Michelin Challenge Bibendum 2006, die van 8 to 12 juni in Parijs zal worden gehouden, wordt een prototype gepresenteerd die op vijf verschillende brandstoffen kan rijden. De Multi-Fuel rijdt op bio-ethanol, aardgas, biogas, benzine en hythane (een mengsel van 10% waterstof en 90% aardgas). De Multi-Fuel daarbij aan alle geldende emissiestandaarden in de hele wereld, inclusief de strenge toekomstige Euro 5 norm. De aangepaste 2,5-liter vijfcilinder turbo motor levert ongeveer 200 pk en stoot zeer weinig CO2 uit, behalve wanneer er op benzine wordt gereden.

Volvo grijpt de gelegenheid tevens aan om de doorontwikkeling van het “Collision Warning with Brake Support System” te presenteren, dat we kennen uit de nieuwste S80. Dit systeem remt de auto af nog voordat de bestuurder heeft ingegrepen, in de situatie dat een aanrijding dreigt (via: autoweek.nl).

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, Volvo

Vorig bericht: « Audi S6 verslaat de BMW M5
Volgend bericht: Renault Megane RS krijgt 25pk extra »

Lees Interacties

Reacties

  1. nashua zegt

    4 juni 2006 om 01:37

    Lijkt me een leuke oplossing en die bak moet nogal een bereik hebben, maar aan de andere kant: vijf verschillende brandstofsystemen, vijf ditto tanks (lees gewicht), vijf keer betalen voor een onderhoudje :) ?

    Multi-trouble i say.

    We moeten het ook niet te ver gaan zoeken.

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    4 juni 2006 om 09:43

    het zal niet zo zijn dat er 5 tanks inzitten. Dit is meer om aan te tonen dat het mogelijk is één model te maken en over de hele wereld te verkopen waarbij de locale mogelijkheden en omstandigheden (beschikbaarheid van dit soort brandstoffen) niet veel uitmaken. In scandinavië zou de auto op Bioethanol rijden, maar in zuidafrika misschien wel op benzine en in NL op aardgas. En dat met één en dezelfde auto, dat is een goede ontwikkeling.

    Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    4 juni 2006 om 10:33

    vind dit een hele mooie ontwikkeling, betere manier van geld uitgeven aan alternatieve brandstoffen…
    ik zie dat waterstof nog steeds niet gebeuren. onderandere omdat het nog lang niet milieu vriendelijk (vriendelijker dan benzine) geproduceerd kan worden.

    daarbij is het volgens mij ook nog steeds onmogelijk om een auto op waterstof een fatsoenlijke reikwijdte te geven omdat het ook in vloeibare vorm heel erg veel ruimte inneemt!

    Login om te reageren
  4. Henk Daalder zegt

    4 juni 2006 om 18:35

    Het nut lijkt me voor ons vooral dat je thuis kunt tanken. Zonder accijns te betalen
    Maar liever zou ik een simpele kleine auto zien die bijv alleen op stroom loopt, kun je ook thuis tanken.
    Al;s we er in slagen die goedkoop te bouwen, is het de ideale tweede auto.

    Login om te reageren
  5. dekster zegt

    4 juni 2006 om 23:23

    kan iemand me meer uitleg geven over wat mythane is?

    Login om te reageren
  6. Paul zegt

    5 juni 2006 om 00:11

    Hythane=HYdrogen + meTHANE, ofwel waterstof + methaan (aardgas). Marketing naampje.

    Login om te reageren
  7. Zoef zegt

    5 juni 2006 om 12:09

    wanneer ontwikkelt er eens een automerk een benzinemotor die op dieselbrandstof draait? Dat kan, met bijvoorbeeld directe injectie benzine motoren, waarin de dieselbrandstof verhit wordt tot 200-300 graden net voordat ie door de injector gaat. Bij zulke temperatuur verdampt dieselolie even vrolijk als benzine bij normale temperaturen.

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    5 juni 2006 om 13:12

    @Paul
    dat weet ik ook wel maar ik vroeg me af wat de voor en nadelen ervan zijn

    Login om te reageren
  9. Piere zegt

    26 juli 2006 om 15:51

    Wel handig, kun je altijd tanken wat op het moment het goedkoopste is.
    Of wat je passeert, want dat bio-ethanol enzo vind je niet aan elke pomp.

    Login om te reageren
  10. Paul Cohn zegt

    12 augustus 2006 om 10:04

    De compressie van dieselmotoren is 2 tot 3 x zo hoog als van benzinemotoren. Dus áls al zelfontbranding van diesel plaatsvindt in een benzinemotor dan moet je nóg altijd ’n vergiet bij je hebben om onderweg onderdelen zoals kleppen en zuigers, krukas en lagers, bougies en nokkenas op te vangen. Die verlaten die voor zulke hoge drukken (krachten) te licht gebouwde benzinemotor spontaan.

    Login om te reageren
  11. Sjonnie zegt

    12 november 2006 om 20:40

    @ Paul Cohn : Ze hebben die dingen wel eens getest lijkt me.
    Die benzinemotor zal wel op die hogere drukken gebouwd zijn.

    Login om te reageren
  12. Paul Cohn zegt

    13 november 2006 om 08:42

    Bij de feestelijke opening van opgewekt.nu, de tentoonstelling over energie-besparing en duurzame energie op NDSM in Amsterdam Noord stonden vele auto’s op alternatieve brandstoffen. http://www.opgewekt.nu/?page_id=25
    En ze stonden er niet alleen: als jullie eventjes jullie toetsenborden in de steek hadden gelaten had je er ook in kunnen rijden: op aardgas, op alcohol, op plantaardige olie en op mengels daarvan: Fiat, Ford, Opel, Volkswagen, Volvo. In CNG-, Flexifuel-, en Multifuel-uitvoering. Alles was er, behalve jullie. Jammer, gemiste kans. Maar misschien ben je nog eens in de buurt: de auto’s zelf zijn weer terug, maar de levende tentoonstelling blijft nog 5 jaar staan: http://www.opgewekt.nu

    Login om te reageren
  13. pieter zegt

    6 januari 2007 om 20:28

    Ja leuk hoor al die alternatieve brandstof ideen.Toch zullen we de eerste 60
    tot 80 jaar nog gewoon op diesel, benzine of gas blijven rijden.
    Je kunt met waterstof als goede energiedrager!!!!! dus ook voor andere toepassingen als auto veel kanten op.Maar zolang De autofabrikanten en de grote olie maatschappijen flink geld kunnen verdienen door ons mobiele vervoer
    extreem duur te maken zullen ze nooit en te nimmer op echt serieuze schaal aan alternatieve brandstoffen onderzoek doen!!!!Ze hebben maar een doel.
    Eerst de aarde compleet leeg maken van olie en gas en dangaan ze nadenken.
    En dat is de waarheid!!!!!.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North