• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo stimuleert E85 uit eigen zak

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 april 2008 om 10:58 – 40 Reacties

Volvo C30 FlexiFuel

In deze tijd waarin iedereen met milieuvriendelijke producten goede sier probeert te maken bewijst Volvo de voortrekkersrol van Zweden op het gebied van bio-brandstof door met een E85-offensief te komen. In samenwerking met de tankstations van Tamoil wordt het aanbod van E85 in Nederland flink vergroot en de prijs per liter verlaagd naar het niveau van Euro 95.

Hoewel er veel discussie is over het nut van bio-brandstof en de wissel die de productie ervan trekt op de voedselvoorziening, is het toch bewonderenswaardig dat er een fabrikant opstaat die eens concrete actie onderneemt.

Volvo wijst er fijntjes op dat stimulerende maatregelen van de overheid uitblijven en dat ze daarom het heft in eigen hand nemen om zo een markt voor bio-brandstof te creëren. Het merk heeft al een flink aantal modellen in de lineup die geschikt zijn voor het gebruik van E85 (de Flexifuel-modellen).

Concreet komt het er op neer dat het aantal verkooppunten wordt uitgebreid van 4 naar 23, en dat de prijs per liter met circa 30 cent daalt, om zo het prijsverschil met loodvrije benzine teniet te doen. Een liter E85 kost zonder maatregelen namelijk 1,85 euro. Verder wordt de aangeboden brandstof gewonnen uit onder meer houtsnippers en andere biomassa. De brandstof wordt dus niet uit granen geproduceerd en belast daardoor de voedselketen niet.

Of dit voor een doorbraak van E85 zal zorgen is nog maar de vraag. Het blijft natuurlijk een niche in de markt, maar je moet ergens beginnen. Dat er actie wordt ondernomen in plaats van alleen maar mooie praatjes te houden is in ieder geval bewonderenswaardig.

Ook interessant!

  • Volvo deugende
    Volvo wordt het meest deugende jongetje uit de klas
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

e85, milieu, Volvo

Vorig bericht: « Autotransport in beeld
Volgend bericht: Kleemann update GTK-concept naar D-SCK »

Lees Interacties

Reacties

  1. Racer X zegt

    8 april 2008 om 11:02

    Onze regering is gewoon te hypocriet om erin te investeren. Ze denken dat ze de kosten er niet uithalen en zorgen niet voor een redelijk aanbod van tankstations en een subsidie, terwijl ze de gangbare brandstoffen steeds duurder maken.

    Nou, ik vind deze zet van Volvo bewonderenswaardig en hoop dat het goed voor ze uitpakt.

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    8 april 2008 om 11:04

    tsja… als ik geld over had is zo’n C30 1.8F bestwelleuk… maar de 740 doet het nog prima (dank volvo ;) ).
    Lijkt me geweldig als ze hiermee doorbreken, als een groot deel van het wagen park op E85 rijdt (ook leasewagens!!) dan is de uitstoot allemaal wat vriendelijker.

    Login om te reageren
  3. RW zegt

    8 april 2008 om 11:06

    Heel goed van Tamoil dat er eindelijk wat meer verkooppunten komen, tot voor kort was het aanbod van stations bedroevend, maarja, wat wil je met zo’n hoge prijs per liter.

    Login om te reageren
  4. Bart_V zegt

    8 april 2008 om 11:08

    @ Alwood ik dacht in eerste instantie dat jij een bmw bedoelde :P

    ontopic: volvo is goed bezig hoop voor ze dat het gaat lukken

    Login om te reageren
  5. a_tomba zegt

    8 april 2008 om 11:14

    waarom altijd naar de overheid wijzen in dergelijke kwesties? bedrijven hebben ook hun verantwoordelijkheid en volvo neemt deze nu. zo moet het!
    de overheid moet zich niet altijd overal tegenaan bemoeien, juist dat krijg je overdreven burocratie en onlogische en onduidelijk regelgeving

    Login om te reageren
  6. bradley zegt

    8 april 2008 om 11:16

    jammer…geen waterstof

    Login om te reageren
  7. arjontje zegt

    8 april 2008 om 11:18

    @ Bradley voor water stof kan je volgend jaar naar arnhem.

    Login om te reageren
  8. raul8711 zegt

    8 april 2008 om 11:21

    E hoeveel!? Ik denk dat 90% van de Nederlanders niet weet wat E85 is. Dus ze kunnen er maar beter eerst wat marketing tegenaan gooien. Ik zou zelf niet 1,2,3 overstappen op Volvo vanwege die E85…

    Login om te reageren
  9. Thomas zegt

    8 april 2008 om 11:25

    Jammer dat E85 een grotere CO2 uitstoot heeft dan 95. Voor de rest is het een prima alternatieve brandstof.

    Login om te reageren
  10. the bugcollector zegt

    8 april 2008 om 11:25

    Biobrandstof is zo fris niet als het je om het milieu te doen is.
    Ik denk eerder dat het er om gaat dat het het makkelijkste alternatief is.
    De infrastructuur kan blijven zoals ie is, er komt alleen wat anders uit de pomp. En die c02(als dat het werkelijke probleem is) neemt dan toch weer toe omdat ze enorme lappen woud kappen om gewassen te kweken voor biobrandstof. Om van de nu al toegenomen honger in de wereld nog te zwijgen om dat de voedselprijzen stijgen nog te zwijgen.
    Dus CO2 is misschien een probleem op de lange duur, maar oerwouden kappen is dat zeker, lekkere keus. :(

    Login om te reageren
  11. the bugcollector zegt

    8 april 2008 om 11:26

    pff
    sorry voor de typevouten

    Login om te reageren
  12. Statlert. zegt

    8 april 2008 om 11:29

    Nou heb ik zelf geen auto dus spreek ik niet uit ervaring; maar het aantal Tamoil tankstations in Nederland is erg dungezaaid. Maar wel fijn als Volvo je brandstof subsidieert.

    Login om te reageren
  13. KUYL zegt

    8 april 2008 om 11:34

    Goed gedaan van Volvo, natuurlijk wijzen we naar de overheid. Millieu maffia ook wel, ons zwaar belasten maar niks met de alternatieven doen.
    stel je voor dat ze die mega vette melk koe kwijt raken aan iets millieu vriendelijks. Al die accijns is echt niet bedoelt voor een beter millieu, maar zodat Wouter weer net genoeg heeft.
    En doe mij maar zo,n E85 auto, iets aan actieradius inleveren maar meer PK`s er voor terug. Dus uiteindelijk maak je dat weer goed als je normaal er mee rijd.

    Login om te reageren
  14. Statlert. zegt

    8 april 2008 om 11:53

    Hoe zit het qua verbruik in zo’n E85 1600cc? Ligt dat ook lager?

    Login om te reageren
  15. Twan zegt

    8 april 2008 om 11:59

    E85 = E staat voor ethanol, het cijfer 85 is het percentage bijmening met benzine. Dus wanneer er E5 of E10 staat zit er 5 of 10% ethanol in. Met diesel is dit hetzelfde alleen staat er een B voor. B5 of B10. Niet aangepaste auto’s kunnen tot E10 gewoon tanken zonder problemen. Voor de diesel is dit tot B20. De flexifuel auto’s kunnen tot E100 hebben maar dit wordt om veiligheidsredenen niet gedaan. Wanneer ethanol in brand staat zie je het niet branden, met een beetje benzine erbij wel, dus E85.

    Login om te reageren
  16. Twan zegt

    8 april 2008 om 12:02

    @ Statlert, verbruik is hoger. Ethanol geeft meer energie maar op een volle tank kom je minder ver (ongeveer 5 tot 10% minder ver)

    Login om te reageren
  17. smoke zegt

    8 april 2008 om 12:03

    @ Statlert.

    Het verbruik van een auto die op E85 rijdt ligt zo’n 20% hoger dan dat van een auto op conventionele benzine. Dit komt doordat je meer bio-brandstof per eenheid lucht nodig hebt. Je krijgt er daarentegen wel een hoger octaangetal voor terug (RON > 100 ipv RON95/98)

    Login om te reageren
  18. Statlert. zegt

    8 april 2008 om 12:06

    nagekeken op volvocars.nl; niet dus.

    Login om te reageren
  19. Twan zegt

    8 april 2008 om 12:06

    @ Tomas, CO2 uitstoot van ethanol is lager dan van euro 95. Het maakt wel uit of het 1ste of tweede generatie biobrandstof is. Eerste generatie geeft een reductie van ongeveer 50% en tweede generatie tussen de 85 en 90 %

    Login om te reageren
  20. Statlert. zegt

    8 april 2008 om 12:07

    De Volvo site verkondigt dus pertinente leugens! Shananigan! Get your brooms!

    Login om te reageren
  21. KUYL zegt

    8 april 2008 om 12:17

    @ Twan, Juist minder energie per liter. En door het hogere octaan getal en minder hoge temperaturen kun je meer vermogen halen. Dit doordat je hogere compressie kunt rijden en bijv turbo`s op kan schroeven.
    Daardoor compenseert het enigzins het hogere verbruik. omdat je meer vermogen hebt bij zelfde toerental etc. Maar zal nooit helemaal opgeheven worden. en idd de 5 tot 10 % is gebruikelijk, gekeken naar hoe goed de motor geconstrueerd is voor de brandstof.

    Login om te reageren
  22. dj_raoul zegt

    8 april 2008 om 12:22

    Hmmm ik dacht meteen aan deze E85 =)

    Login om te reageren
  23. Thomas zegt

    8 april 2008 om 12:36

    @Tan, okee. Had echter laatst een rapport gelezen waaruit bleek dat E85 anders helemaal niet zo milieuvriendelijk is dan dat sommige partijen doen geloven.

    Login om te reageren
  24. Twan zegt

    8 april 2008 om 12:37

    @ Kuyl, je hebt gelijk, meer vermogen had ik moeten schrijven.

    Login om te reageren
  25. ik de dinges zegt

    8 april 2008 om 12:52

    @thomas, al zou het meer co2 uitstoten je voegt geen co2 TOE aan de kringloop wat je bij fossiele brandstoffen wel doet.

    Login om te reageren
  26. BaRa zegt

    8 april 2008 om 12:55

    Bedreigen van de voedselketen, omkappen van het oerwoud voor het maken van bio-ethanol… Ik ben blij dat jullie zo plots mileubewust zijn. Maar je moet appelen niet met peren vergelijken.

    Vandaag lijdt een flink deel van de wereldbevolking honger. Komt dat door de productie van bio-ethanol? Neen. Stel dat de productie van bio-ethanol verhoogd wordt, waar gaat dat dat geproduceerd worden – in Afrika? Neen, niet echt. De landen die interesse hebben in bio-ethanol doen dat onder andere om hun afhankelijkheid van de olielanden te verlagen. De kans dat ze in Afrika meer honger gaan leiden dan nu het geval is omdat de EU of de USA met bio-ethanol aan de slag gaan, is zo goed als onbestaand.

    Het kan natuurlijk een invloed hebben op de voedselprijzen (de vraag is waarom voedsel niet in Afrika zelf geproduceerd kan worden maar geïmporteerd moet worden), maar daar komt dan bio-ethanol van de tweede generatie kijken. Dat wordt gewonnen uit bio-afval (en dat is meer dan alleen houtsnippers). Het staat nog maar in z’n kinderschoenen, maar er wordt genoeg geld in gepompt om tot een bruikbare oplossing te komen. Maar gaat dan niet iedereen oerbossen kappen om houtsnippers te krijgen? Alweer neen – om dezelfde reden als hierboven. Ja, de houtprijzen zullen stijgen. Het werd tijd ook. Maar zal er meer Braziliaans oerwoud gekapt worden voor de productie van ethanol in de USA of in de EU? Neen. Misschien wel voor de productie van ethanol in Brazilië zelf… maar dat is dan weer twijfelachtig omdat Brazilië al een hele tijd in zijn eigen ethanol-behoeften voorziet, zonder te moeten importeren. Overigens zijn er meer problemen met de houtkap voor de veeteelt dan met de houtkap voor de productie van suikerriet, maar dit geheel terzijde.

    En gaat dat hele verhaal een invloed hebben op de prijs van grondstoffen en basisproducten? Natuurlijk! Maar of je nu wel of geen ethanol promoot, die prijzen gaan nu ook al de hoogte in. Dat is nu eenmaal wat er gebeurd bij schaarste: de prijzen gaan omhoog. Dus stop met zeuren: ethanol is een van de middelen om van de olie af te geraken, of je het nu leuk vindt of niet.

    En eerlijk gezegd: als je een goeie E85-auto zoekt, koop dan een Saab. Die maakt efficiënter gebruik van E85 dankzij z’n turbo’s.

    Login om te reageren
  27. Jan C. zegt

    8 april 2008 om 13:13

    Een van de weinige dingen die relatief veel beschikbaar zijn in Ierland. Sommige fabrikanten geven geen garantie als je E85 of dergelijke brandstoffen gebruikt!

    Login om te reageren
  28. Martijn zegt

    8 april 2008 om 13:24

    @BaRa:
    Wat dacht je van de V70 S80 2.5TF met 200pk flexifuel, klinkt me als turbo & E85 in de oren.

    Meer dan scherpe actie van Volvo, Volvo dealers & tamoil. Goed voorbeeld doet goed volgen. Overheid, oliemaatschappijen, automerken & berijders – goed voorbeeld doet goed volgen!!@!

    Login om te reageren
  29. BaRa zegt

    8 april 2008 om 13:33

    @Martijn: je hebt gelijk, die was ik uit het oog verloren! Mijn excuses. Het punt waar het me in ieder geval over ging, is dat E85 best te combineren is met een turbo. Het merk maakt daarbij natuurlijk niet echt uit :-)

    Login om te reageren
  30. thom zegt

    8 april 2008 om 15:34

    @ Bara

    Nee hoor er worden helemaal geen bomen gekapt voor palmolie of iets dergelijks. Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt maar ik raad je aan om ff “ontbossing, palmolie” of “biomassa, ontbossing” te googlelen volgens mij zie je dan hele andere berichten

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 april 2008 om 16:33

    @ KUYL:

    Meer vermogen uit een E85 motor is nog steeds voorbehouden aan het merk dat E85 geïntroduceerd heeft op de Europese (lees Zweedse…) markt: Saab!
    Bij de Volvo’s is dit (vooralsnog)niet het geval.

    Trouwens weer een prima voorbeeld van hoe ver je komt met een enorm marketingbudget: Saab verzint iets, Volvo claimt het. Zo gaat het al een jaartje of 60.

    Desalniettemin: goede actie, en ik hoop dat het nu ook eens loskomt in Nederland, zoals in de overige Europese landen. Het hele verhaal betreffende ‘de bedreiging van de voedselketen’ heb ik al 12475899124 keer uitgelegd, doe ik niet nog een keer. Gewoon wacht op E85 Fase 2, is dat ook opgelost.

    Login om te reageren
  32. the bugcollector zegt

    8 april 2008 om 16:55

    http://www.agripress.be/start/artikel/184680/nl

    http://www.agd.nl/1047647/Nieuws/Artikel/EU-voorspelt-tot-2014-graanprijs-van-175-euro.htm

    http://sync.nl/groene-stroom-nederland-raakt-achterop/2

    Idd…allemaal onzin , die graanprijs enzo.
    Komop, er is maar een beperkte hoeveelheid ruimte om te kweken, als je daar geen voedsel kweekt, maar brandstof dan wordt voedsel schaarser en dus duurder en daarmee neemt automatisch de honger toe.
    Heel simpel.
    En die fase twee ethanol, dat is toekomstmuziek.
    Waar blijven die brandstofcellen?
    En is het toeval dat de grote spelers op de energiemarkt nu naar ethanol willen ipv systemen waardoor zij hun grip op de wereldeconomie kunnen verliezen?
    En waarom mag ik die ethanol dan niet zelf maken?

    Login om te reageren
  33. KUYL zegt

    8 april 2008 om 16:59

    @Svenska Aeroplan AB
    Volgens mij snap je niet helemaal wat ik zeg. Ik zeg hoe je E85 zou moeten gebruiken, en niks over het feit dat volvo of saab beter zijn of meer vermogen leveren. En goed gedaan van volvo slaat op het geen dat ze wat doen aan de prijs en verdeling van E85 hier in Nederland. Trouwens het gebruik van E85 is zeker niet alleen iets van Saab, ook heel veel andere GM merken hebben modellen die op E85 geleverd kunnen worden.

    Laatst trouwens nog een grappig artikel ergens gelezen. Ging over de corvette`s, misschien weten de kenners het hier wel dat de laatste generaties uitgerust zijn met een LS1, 2, 6, 7, deze zijn relatief simpel om te bouwen voor het gebruik van E85. Deze blokken zitten ook in GTO`s, camaro`s en sommige truck`s. Zal het anders eens opzoeken.

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 april 2008 om 17:35

    Ik snap heel goed wat je zegt, maar was misschien niet duidelijk genoeg:

    Mijn opmerking refereerde puur aan je opmerking ‘iets aan actieradius inleveren maar meer pk’s ervoor terug’.

    Ook absoluut geen commentaar verder hoor, je hebt een duidelijk verhaal en neemt hetzelfde standpunt in als ik.

    Login om te reageren
  35. Apache zegt

    8 april 2008 om 17:46

    @ Svenska Aeroplan AB

    Volvo claimt het? Quote eens of zeg eens waar en wanneer Volvo dit claimde? Hebben ze bijv patent hierop? Dacht het niet. Ik vind dit een respectabele move van een respectabel merk als Volvo.

    Login om te reageren
  36. Juppe zegt

    8 april 2008 om 18:08

    Hoe je het ook wendt of keert, de omzetting van zonne-energie naar beweging blijft een ingewikkelde en inefficiënte procedure via bio-brandstoffen. Het is natuurlijk wel leuk om wat energie uit je afval te kunnen halen.

    Doe mij maar Concentrated Solar Power, en een auto met een stekker. Wanneer kwam die Tesla ook alweer?

    Login om te reageren
  37. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 april 2008 om 10:16

    Het laatste nieuws: BioEthanol Diesel!!
    195pk/ 410nm, 1 op 20!

    Klikkerdeklik:

    http://www.best-europe.org/Pages/ContentPage.aspx?id=488

    Login om te reageren
  38. jopie zegt

    9 april 2008 om 12:14

    @Bara: ik weet niet uit welk ei jij gekropen bent, maar het probleem van ontbossing wordt wel degelijk mede veroorzaakt door de productie van Bio-ethanol.

    Er wordt nu ook geëxperimenteerd met het winnen van ethanol uit algen. Daarbij wordt CO2 opgevreten door die algen. Kijk dat is een zinvol alternatief!

    Login om te reageren
  39. Rob zegt

    19 april 2008 om 09:17

    Goede actie om de literprijs met 30 cent te verlagen.
    En dan op vakantie naar Frankrijk.
    Want daar kost het langs de snelweg maar 0.82 ct

    Login om te reageren
  40. Green zegt

    15 maart 2010 om 19:42

    E85 bio-ethanol flik goedkoper . 27% minder belasting op E85 en de olie prijzen stijgen weer snel nu 15/3/2010 82$ per barrel langere termijn 86 $.

    Per 1 april 2010 kan eindelijk iedere hybride plug in auto met nog standaard een vervuilende benzine motor op duurzame E85 Ethanol rijden door middel van de E85 Green Fuel ombouw Kit. Dan ben je plotseling bij na 100% C02 neutraal en nog sparen ook ! Zeker met E85 bio-ethanol van de tweede generatie. Dat wil zeggen geproduceerd uit gras hout en landbouw afval dat geen mens eet !! Meer info over de E85 ombouw kit E85 tankstations en tweede generatie biobrandstof op http://www.greenfuelsystems.nl

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North