Volvo trekt de V40 hartstikke strak

Auteur: , 63 Reacties

De verkooptopper van Volvo wordt in het nieuw gestoken.

Volvo is lekker bezig de laatste tijd! Het familiegezicht -inclusief nieuwe grille en Thor’s Hammer koplampen uit de S90/V90– is een prettige formule die elke Volvo tot een mooie creatie brengt. Het recept met steeds dezelfde genen, vergelijk het een beetje met Volendammers. Maar dan met een Zweedse klinkslag. Zo ook de V40, die in Nederland zo geliefd is. Wereldwijd is dat de op één na populairste auto van Volvo.

Wat is er dan allemaal veranderd? Paar nieuwe kleurtjes, acht (!) nieuwe velgen, nieuwe steeknaadjes, en meer. Lease rijders worden blij met een gereduceerde uitstoot van 89 gram. Dan heb je een handgeschakelde D2. De zitruimte werd wat aangepast, meer connectivity in de vorm van connectiemogelijkheden met wearables zoals de geile Apple Watch en ook luchtstromen die voortaan gefilterd zijn door Volvo’s CleanZone technologie. Handig als je toevallig door Tokyo rijdt, of allergisch bent voor groen gras. Zoiets. Meer nieuws en plaatjes van het interieur zullen we op de de autoshow in Genève vinden. Check hier alvast een filmpje.

UPDATE: een vergelijking van de oude en nieuwe zie je HIER.



63 reacties

niet verkeerd… wel jammer van die, naar mijn mening net iets te ronde koplampen.
Koplampen worden er niet fraaier op.
Kijk, @Rynnus wil vrienden maken, Eerste zeggen dat Volvo een mooi familie gezicht heeft (terwijl heel AB op de achterkanten van Volvo loopt te zaniken) en vervolgens een van NLs bekendste inteeltdorper een inteeltdorp noemen.
Mooi!

(PS, je had kunnen zeggen dat die jurken van palingstokers nog mooier zijn dan de stoel in de gallery)
@gregorius: ik word in ieder geval een beetje moe van dat populaire gedrag
Hebben! Mooiste in z’n segment.
Het is geen extreme facelift, maar die koplampen maken een hoop goed. Wat knapt de wagen daar van op zeg.
Het resultaat is wel ongeveer in lijn met wat ik had verwacht. Grille en koplampunit overzetten en van de rest afblijven, het design van de compleet anders gestileerde S/V/XC90 laat zich gewoon niet op de V40 overzetten zonder dat het vreemd zou ogen. Dat resulteert wel in een erg minimale facelift, de kritiek op de UP!-facelift past beter onder dit artikel dan onder dat van de up.
@knipperlichtje: Ach, wat goed is daar moet je gewoon vanaf blijven (mijn mening) ik vind het een geslaagde facelift. Door de nieuwe koplampen toch weer behoorlijk in lijn met de rest, zonder meteen zo`n copy > past neusje zoals op alle Duitse auto`s. Helemaal goed.
@knipperlichtje: Van VW zijn we dat gewend, bovendien zit AB vol met mensen die VAG aanbidden *kuch kuch*

Terwijl deze niet echt aangepakt is vind ik dat de V40 gewoon goed is/was, en het familiegezicht dat Volvo moet tekenen anno 2016 is nu inbegrepen (de Thor-koplampen)
Voor mijn gevoel zijn slechts de koplampen aangepast en hebben ze die Thor-ledjes er maar in gepropt. Hij wordt er niet lelijker van, maar van mij had het niet gehoeven. Zo wordt het onderscheid kleiner.

Bovendien weet ik niet wat ik van deze V40 moet vinden. Het is best een mooie wagen, zeker in die schitterende kleur blauw. Maar je ziet deze auto zo godsgruwelijk vaak dat ik er een afkeer tegen heb. Je ziet ze soms in een treintje achter elkaar rijden op de snelweg.
@berlinetta: De XC90 is het vlaggenschip die het familiesmoeltje bepaald, dus die Thor lights zul je straks op alle modellen terugzien.

Goede zaak als je het mij vraagt.
Inmiddels bijna 4 jaar oud dit model, ligt nog steeds prettig op het netvlies, en nu gezien de 1e foto, hoeft mijn vrouw haar plaid ook niet meer mee te nemen!
Ik vind het er een stuk anoniemer en saaier van worden.
Woww een nieuwe gril en nieuwe koplampen….
Stelt mij nogal teleur…
@993c: En nieuwe bumpers. Zo gaat het nu eenmaal met facelifts. Logisch, want dat is relatief goedkoop en makkelijk. Model is nog fris genoeg, maar moet nu eenmaal opnieuw in de picture komen en iets meer op de nieuwe modellen lijken.
De grootste leaseslet van Nederland is aangepakt. Ik vind het helemaal niks.
Misschien koop ik wel een Volvo… Het begint allemaal ergens op te lijken.
@beemerc:

Komt mooi uit ..
Want misschien koop ik er geen 1 ..
Ik had het niet verwacht, maar de V40 kan die Thor-ledjes prima hebben. Verder vond ik het niet echt een verouderd ogende auto, maar goed, als alle andere Volvo’s zowat in de nieuwe designtaal uitgevoerd worden kan deze verkooptopper niet achterblijven.
Hoe zou het eruit zien zonder de optionele thor led verlichting? Ik denk hetzelfde als nu
Allemaal erg mooi hoor, die buitenkant. Maar is dat armoedige dashboard ook opgeknapt? Een LCD display met “analoge” tellers er op afgebeeld, echt, armoe troef.
@Griffin: Juist gaaf!
@stfu: ik kijk helaas regelmatig naar de klokkenwinkel van de V40. In werkelijkheid ziet het er erg goedkoop uit, zeker in vergelijking met een paar mooie analoge klokken (let op het sleutelwoord “mooi” :-)).
@Griffin: jij had deze versie gewild?

https://c2.staticflickr.com/6/5560/14808988382_67d926602b_b.jpg
@menaz: ik geef toe dat dat dashboard ook geen schoonheidsprijs verdient maar het is nog steeds beter dan dit:
http://pluscitizen.com/wp-content/uploads/2014/02/spacedash.png
@Griffin: ik ken het uitzicht. ;) al heb ik hem bij mijn R-Design niet ingesteld op dat lelijke Eco maar op Elegance (blauw).
Ik hoef enkel de achterkant te zien. Die zie ik nu ook steeds. Met 113km/h, whatsappend op een lege linkerbaan en een stoet auto’s er achter. Echt opvallend hoeveel slechte chauffeurs inmiddels een Volvo rijden.
@E34M5Touring: Tja, die D2 DriveE trekt ook voor geen meter. Maar laat ze dan ook ajb rechts blijven!
@e1000bmw523i: wat een nonsens. Dat ding gaat sneller dan de legendarische TDI met rode I en is sneller dan het grootste deel van het wagenpark.
@e1000bmw523i: vind de D2 juist vrij vlot overkomen
Als een bmw of audi een minimale facelift doet is het geldklopperij en bij Volvo is het ineens goed? Buiten de thor ledjes zie ik het verschil amper.

Facelift is niet meer wat het geweest is….
Over de voorkant ben ik niet zeker, maar kan in het echt wel een fraaie auto zijn geworden
Mooi. Parkeer hem maar voor de deur. Zelfs met die zetels. :)
Beetje teleurstellend, eigenlijk. De Thor neus past totaal niet bij het oudere design van de V40.

Net als de C30 en C70. Na de facelift gingen die er ook niet echt op vooruit. Of nog erger: R230… Een facelift om de boel strak te trekken: prima.aar om het nieuwe familiegezicht er op te zetten: liever niet.
Kan iemand mij het uitleggen: waarom hebben alle V40 rijders haast? Allemaal, altijd en overal! Zitten ze massaal aan de coke ofzo? Het is echt bizar….
@Rob: er rijden veel te veel van die dingen rond en dus valt het meer op.
@Rob: interieur is zo beroerd, dat ze gauw naar de plaats van bestemming willen om daar hun maaginhoud te kunnen lozen. Exterieur is trouwens niet veel beter, veel te druk design met die rare achterkant. Love it or hate it model, denk ik.
@Rob: allemaal “rising stars” die hun baas willen pleasen, strebertjes in te grote pakken in een Volvo leaseslet.
@Rob: omdat ze zo lekker sturen. 😉
@Rob: omdat ik met mijn 230pk d4 geen zin heb om met 120 naar huis te kruipen? Ding rijd prima, al rij ik liever in mijn S8 v10. Maarja, 14% bijtelling en tankpas zorgt ook dat je niet op verbruik en dus acceleratie let
Ben ik de enige die alle laatste faceliften van Volvo wat saaier vind? (p.s. ook motorisch :p)
Same old. Niks mis mee maar dit is natuurlijk geen facelift, dit is een modeljaar wijziging.
Vroeger was Volvo net zoals een The North Face jas. Best wel bedoeld voor een bepaald soort volk met vaak een bepaalde kijk op de wereld. Dat is nu niet meer. Jammer.
Tja, minimale facelift om de V40 bij het “T-koplamp” familiegezicht te trekken. Maar waar is de facelift van de achterlichten?

Iets anders: waarom kan Volvo de ruitensproeierkopjes nog steeds niet ONDER de motorkap plaatsen? Hun zelfbenoemde concurrenten (Duitse drie) doen dit sinds pak ‘m beet 2000. Maar Volvo snapt nog steeds niet dat het er strakker uit ziet met die dingen uit het zicht.
@a6jw: Inderdaad, dit hadden ze bij deze facelift wel kunnen meenemen. De S60 en V60 hebben ze netjes onder de kap sinds de facelift.
@a6jw: gaat over de verwarming van deze die bij de motorkap gebeurd
@tom307: dat kan toch net zo goed onder de kap? Mijn auto heeft ze verwarmd onder de kap (in 1999).
@a6jw: Ooit wel eens op wintersport geweest met goeie vorst en veel sneeuw tijdens je verblijf :-p
dan zal je blij zijn dat ze op de kap zitten met verwarming…
@tom307: dat kan toch net zo goed onder de kap? Sterker nog, daar blijven ze beter warm dan er bovenop. In mijn auto (A4, ’99) zitten ze onder de kap, verwarmd (net als het slot in het portier linksvoor overigens).
@a6jw: omdat dit gewoon een Ford Focus vijfdeurs is itt de overige Volvo modellen..
@a6jw: er zit ook nog een voetgangersairbag onder de motorkap. Misschien om praktische redenen?
@driftkicker: hmm, dat is waar. Maar de S60/V60 hebben dat ook. En daar kan Volvo het wel.
Maandag morgen ontwerper of een slechte stagiaire.
Word er niet koud of warm van, en wat een lelijke stoel trouwens.
@pinut187: stoel moet goed zitten niet mooi zijn je hebt namelijk geen ogen in het kont. Anders zaten we allemaal wel op Rietveldstoelen..
Volvoblog ehh autoblog bedoel ik. Kunt wel zien wat Wouter zijn favoriete merk is.
Is niet lelijk, maar de veroudering van het design valt op…
Laat ik het oude vooraanzicht nu net het sterkste onderdeel vinden van dit model. Met dit nieuwe smoel vraagt de achterzijde ook om een aanpassing.
En wanneer komt Volvo nu eens met een V40 met een panoramadak of schuifdak? Nu weer een panoramisch dak dat niet open kan! Lijkt wel Peugeot…
@730ld: Helemaal mee eens. Een schuifmans zou de V40 zo goed als af maken.
@730ld:
Eens. zou een reden zijn voor mij hem niet te nemen.
Tekst van de buren:
”(…) kan kiezen uit vijf nieuwe kleuren voor het exterieur: Amazon Blue, Denim Blue, Bursting Blue, Mussel Blue en Luminous Sand.”

Vijf nieuwe lak kleuren dus, waarvan vier blauwtinten. VIER! En ongetwijfeld is bovenstaand model in één er van gespoten. Allemaal van dat nietszeggende grijs-blauw. Had Volvo daar niet al drie verschillende tinten in? Laten we zeggen van wel; dan zijn het er nu dus zeven. Gooi er eens een tweede kleur rood in, of dat mooie knalgroene waar je in de jaren ’90 nog BMW’s in kon bestellen. Dit is drie (ahum, vier) keer niks.
Blijft een mooie wagen, ook deze facelift doet daar niet aan af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).