In 2015 werden meer auto’s verkocht, maar toch nog matig

Auteur: , 57 Reacties

Afgelopen maand deden de Nederlandse autodealers uitstekende zaken. Er werden 69.156 nieuwe auto’s verkocht en zoveel exemplaren gingen er nooit eerder over de "toonbank" in een decembermaand. Goed voor een hogere eindstand dan vorig jaar.

Peugeot 308 GTI

Eind 2014 stond de teller op 387.572 nieuwe auto’s en 2015 kwam uit op 449.347 exemplaren, een toename van 15,9 procent. Dit blijkt uit een eerste analyse van onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

De autoverkopen in ons land laten sinds juni een onafgebroken toename zien. Belangrijkste aanleiding daarvoor zijn de per vandaag verhoogde bijtellingspercentages. Voor de meeste nieuwe plug-in’s is de bijtelling vanaf dit jaar 15 procent (was 7 procent), voor andere auto’s gaat dit jaar het 21- of 25-procent bijtellingstarief gelden. Alleen de bijtelling voor volledig elektrische auto’s blijft ongewijzigd op 4 procent.

Meer auto’s maar toch matig
Met dit eindresultaat van bijna 450 duizend nieuwverkopen schaart 2015 zich niettemin in een rij van matige autojaren. Sinds 1970 werden er slechts in 12 jaren nog minder auto’s verkocht. Het jaar 2014 spande daarbij – met een jaartotaal van slechts 387.572 stuks – de kroon: het absolute dieptepunt in 45 jaar autoverkoop.

Prognose 2016
AUMACON-directeur Clem Dickmann “In de wetenschap dat het cijfer voor 2015 daar niet erg ver bovenligt en bovendien tot stand is gekomen door fikse fiscale stimulansen houdt de autobranche de adem in voor het nieuwe jaar. In dat nieuwe jaar zullen bovendien nog veel onverkochte – maar per eind 2015 wel al gekentekende – auto’s aan de man gebracht moeten worden. Zo werden er in december alleen al van de Peugeot 308 liefst 12.052 stuks geregistreerd. Mede door die door voorraadvorming verwachten wij dat de autoverkopen in 2016 niet verder dan tot 385 duizend nieuwe registraties zullen reiken.”

Volkswagen bestverkochte merk, Peugeot 308 populairste model
Volkswagen werd voor de elfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.

Top-5 autoverkopen 2015 per merk

Merk
Aantal
Marktaandeel
Volkswagen56.32312,5%
Peugeot49.22111,0%
Renault35.2097,8%
Opel25.4475,7%
Ford25.2195,6%

Favoriete model was vorig jaar de Peugeot 308. In 2014 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Golf. In de daaraan voorafgaande jaren waren de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012) en de Volkswagen Up! (2013) het meest populair.

Top-5 autoverkopen 2015 per model

Merk
Model
Marktaandeel
Peugeot 30828.9506,4%
Volkswagen Golf20.3444,5%
Renault Clio17.0103,8%
Volkswagen Polo12.1032,7%
Volvo V4011.4082,5%

Fotocredit: Peugeot 308 GTI, gemaakt door supercarspotterrr



57 reacties

De 308 is ook mooier, beter en meer auto dan de Golf!
@rufctr01: alleen een rare zitpositie, eng klein stuurtje en klokken op een rare plaats… Anders was het een winnaar geweest. Golf VII is nog altijd de betere allrounder, mijn inziens.
@gtwillem: ik heb ook echt helemaal niks met dat kleine stuur
@gtwillem: ik vind het kleine stuurtje wel fijn! Zeker als je harder rijdt, geeft een betere controle over de auto ipv zo’n wagenwiel.
@rufctr01: nee. Gewoon nee. Ik vind het bijzonder contra intuïtief: ik begrijp dat ze het ‘kart’ gevoel willen overbrengen, maar je zit in een C-segmenter van 1.300 kg. Ik ben zelf behoorlijk groot, en dan voelt het net alsof ik in een skelter zit.

Dit in tegenstelling tot de 5008: waarbij de zitpositie, het stuurwiel en de meters helemaal top zijn.
@gtwillem: Een 308 hatchback 110pk komt leeg net over de 1000 kilo… Ik verkoop ze zelf en rij er dagelijks in, ben 1.95 en heb totaal geen problemen met het stuur en de tellers. Volgens mij vergeten veel mensen dat je het stuur gewoon kan verstellen, doe je dit, dan zit je perfect! Gewoon een fijne wagen :)
@nino: tijdje terug in een 308 SW met kleine diesel gereden. Woog zeker meer dan 1.300kg. Dat een 308 hatch met driepinter meer dan 300kg weegt is een hoop. Ben benieuwd wat ie weegt als je hem op de weegschaal zet.

Ik ben behoorlijk wat groter dan de genoemde lengte, en in een 308 heb je het gevoel in een speelgoed auto te zitten, door die zitpositie en met name dat kleine stuur met die rare meters ;-).
@gtwillem: zelfs een sw met 1.2 turboblokje weegt maar 1165kg volgens mij. Niet heel zwaar voor een c segment auto…. Toch?
@gtwillem: nieuwe Opel Astra volgens autoweek
@kiasoul98: dat was een advertorial
@gtwillem: die klokken zijn inderdaad een fikse misser. Gewoon onhandig zeker als je af en toe met 1 hand op 12 uur wil rijden dan mis je de informatie.
@gtwillem: eens, maar de Focus zou mijn keuze zijn.
@gtwillem: Dat is ook wel heel erg jammer, want van buiten is de 308 echt veel beter geslaagd dan de Golf en filosofie achter het interieur zoals ze hem in de reclame van de 208 verkondigen (Tellers goed in het zicht, stuur dat je goed contact met de weg laat voelen, het interieur versimpelen) is in essentie gewoon goed. Het is dan ook erg jammer da de uitvoering minder geslaagd is.
@gtwillem: heb zelf zo’n 308, en vind dat stuurtje heerlijk! Sterker nog, als ik in een andere auto zit voelt dat meteen als een vrachtwagenstuur
@rufctr01: ja een golf is een saaie bak mits in sportieve trim.Beter vind ik een gedurfde uitspraak. een 308 is net als elke peugeot , na 3 maanden alweer zwaar verouderd design.
@trident: hoezo gedurfd? De VW blokken, versnellingsbakken etc blinken niet echt uit op betrouwbaarheid, verre van zelfs!
@rufctr01: Dan ben ik zeker de enige met een zeer goede en betrouwbare Golf waardoor ik zo weer één zou nemen
@xxxheidi: Hahaha niet betrouwbaar ik rij al jaren probleemloos rond met mijn gti uit 1990 met 265.000 op de teller. Alleen jaarlijks de vloeistoffen en de filters laten verschonen en niet (te) dom gaan lopen trappen
@leemster: sorry was voor rufctr01 bedoeld
@leemster: ga het maar eens googlen! Jouw Golf is idd betrouwbaar, wat er de laatste jaren uit de fabriek is komen rollen niet!
@rufctr01: er zijn voorvallen geweest dat bij de Golf inderdaad TSI problemen heeft gehad en ook de DSG gaat niet vrijuit. Maar dat was met name bij de Golf VI en Passat van de vorige generatie. Dit gaat om nieuwe auto’s. Ik begrijp volkomen dat er niets leuker is dan de merken uit de Volkswagen Group afbranden, maar zorg dat het in de juiste context is.

Daarbij, uit ervaring kan ik je zeggen dat Peugeot ook zijn nodige problemen heeft gehad. Reaguurders als @sydney zijn toch wat waarheidsgetrouwer in hun uitlatingen als het aankomt op betrouwbaarheid van auto’s. Het gros van de vehikels die Peugeot en Volkswagen verkoopt zijn gewoon vrij van problemen.
@gtwillem: behoorlijk wat voorvallen!
@rufctr01: noem het aantal voorvallen. Zet dat tegen de totale productieaantallen. Niet dat ze allemaal foutloos waren (integendeel!!!!) maar om het zo af te serveren is te makkelijk. Bij ons op kantoor en bij het bedrijf van mijn familie rijden er zat Volkswagens net nauwelijks problemen.
@rufctr01: waar peugeot altijd het toonbeeld van betrouwbaarheid is natuurlijk
@rufctr01: nee peugeot dat is een merk waar je kwaliteit voor je geld krijgt, dwaas
@trident: ik vind de 407, 407 coupé, RCZ en meer modellen verre van verouderd. Waarom is een Golf dan niet verouderd? Die dingen zijn saai, verre van tijdloos en veranderen nauwelijks. Het is maar goed dat smaken verschillen, als iedereen een VAG zou rijden dan was er niet genoeg olie op de wereld en 75% van de wereldbevolking zou astma hebben gekregen.
@trident: Ben ik niet met je eens, dat ze snel verouderde gold zeker voor de vorige generaties, deze blijft behoorlijk fris.

Een collega heeft er een en het werd al genoemd maar ik knap ook af op de zit positie. Nu een aantal keer mee gereden maar blijf het raar vinden.
@trident:
Inderdaad denken mensen daar zo over die zich voor geen pepernoot hebben verdiept in Peugeot
Dat Peugeot grootheden als de 404, 504, 405 en 205 de wereld heeft ingestuurd zal jouw wellicht ontgaan zijn.
Juist modellen die ALLEMAAL een lang productie leven hebben gehad, waar menig concurrent jaloers op is geweest.

Overigens wens ik je veel wijsheid voor 2016 en een tip voor jouw : “Think before you speak “
@desjonnies: volkomen gelijk, maar dat ligt al weer een tijdje achter ons. De 406 was ook een topper, maar bij de ’07’ modellen ging zowel het design als de kwaliteit echt achteruit: 1007, 307, 307 CC, 407, 607 en 807 waren niet echt wat we van Peugeot gewend waren. Gelukkig zijn ze weer op de weg terug: de huidige lijn Peugeots zien er op de 3008 na allemaal chique en tijdloos uot
@gtwillem:
mee eens.
Ik had een Passat B5 TDI en voor een medewerker een 406 HDI gekocht.
De Peugeot reed gewoon beter, de VW was van mooiere materialen gemaakt, de 406 HDI vond ik de betere wagen.
En daarna is Peugeot zo van het patje afgegaan qua design; dat ik eigenlijk verbaasd ben dat ik die 308 weer een leuke wagen vind !
\
@desjonnies: helemaal mee eens. Al is de B5 Facelift wel de mooiste Passat ooit.
@dutchdriftking: zeker met de beste motor voor de Passat: de 180pk sterke V6 TDI (is maar heel kort geleverd).
@desjonnies: ik heb zelf een tijdje in een Bleu de Rhodes 406 SV 2.0 HDI gereden, met zwart leer en zelfs wat houtstripjes! Motor was slechts 110pk sterk maar voldoende om op de linkerbaan mee te doen. Heerlijk soepel blok, stil ook. Wegligging was een openbaring: waar een Passat danst op zijn dempers, nul stuurgevoel geeft en onderstuurd is, blijft de 406 strak sturen met veel gevoel en zeer neutraal op de limiet. Je kon rotondes met belachelijk hoge snelheden nemen. En dat alles met Comfort met een, ehhh, hoofdletter C. Een van de fijnste auto’s waar ik mee gereden heb. Gek genoeg reed de 407 aanzienlijk minder fijn, en had Toyota goed afgekeken wat de 406 zo goed maakte, want die leken qua rijden erg veel op elkaar.
@rufctr01: aanvullend op @gtwillem: het stuur is overbekrachtigd, achterin is het krap en het alles vervangende touchscreen werkt niet prettig. Wel is de 308 bovengemiddeld comfortabel. Op dit moment is de Astra alles in acht genomen de beste C-segment hatch, maar als je een voorkeur voor sportiviteit hebt moet je de Mazda 3 zeker niet overslaan.
@rufctr01: ik heb in beide gereden maar ben het niet met je eens. Grootste nadeel van de 308 vind ik het infotainment gedeelte. Erg onlogisch allemaal. De golf is ook niet perfect maar komt wel volwassener over…
@rufctr01: Smaken verschillen gelukkig, ik vind de Golf veel mooier dan de 308.
Voor 2016 zet ik mijn geld op Opel!
@kiasoul98: jij liever dan ik ;)
@kiasoul98: dan moeten ze het van de Astra hebben, maar daar ontbreken nog wat uitvoeringen van. De corsa loopt nou niet echt lekker en de nieuwe Insignia is er ook nog niet. Ze zijn wel terug van weggeweest, dat ben ik met je eens. Misschien in 2017
@kiasoul98: Ook Renault heeft een trio middenklassers in de startblokken staan.
Met de naweeën van de dieselgate kunnen die twee wel eens wat weg gaan snoepen bij das auto.
Dat is een Skoda Octavia ook al, zeker voor het geld.
Waar ik dan benieuwd naar ben: wat zijn de verkopen zonder alle leasehokken?
@riceaux90: laten we nu eens blij zijn dat we zoveel ‘leasehokken’ zijn. Anders waren er nog meer dealers die de deuren konden sluiten.

Daarbij, wat is er mis met een leaseauto? Het is echt niet iets van de laatste jaren. Toen ik jaren geleden nog auto’s verkocht, ging het gros al naar leasemaatschappijen. Altijd zo geweest.
@riceaux90: Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. De drempel om privé een nieuwe auto aan te schaffen is natuurlijk een stuk hoger dan ja zeggen op het aanbod van je werkgever om een leaseauto te nemen.
@riceaux90: 7.5% van de auto’s zijn leasebakken. Dus reken maar uit. Alleen per model uitrekenen gaat lastig worden.
Blijft knap van Volkswagen.
Dit artikel is zó 2015.
Maar belangrijker nog; wat werd er verdient?
Dat het er dit jaar nog meer mogen worden, alleen dan wel minder saai lease-grijs…
Echt auto’s voor fijnproevers in de top-5…

Voor wie gek is op lijstjes, dit waren de toppers en floppers in 2015:

Top (hoogste marktaandeel)

1. Tweekamerappartementen zonder balkon op driehoog-achter in Vogelaar wijken…
2. Tweedehands Scapinoschoenen…
3. MacDonalds…
4. Imititatie Gucci handtasjes…
5. Verse plofkip uit Afrika die drie jaar in de diepvries heeft liggen rijpen…

Flop (laagste marktaandeel)

1. Vrijstaande villa’s met twintig kamers, verwarmd buitenbad en ondergrondse parkeerdek…
2. Kalfslederen Santioni’s
3. De Librije…
4. Echte Gucci handtasjes…
5. In champagne gemarineerde vrije-uitlooppinguïn op een bedje van kaviaar…
@moveyourmind: HEY
De tweekamerappartement zonder balkon op driehoog-achter in Vogelaar wijken is nog altijd de betere all rounder, hoor!
Die Peugeot 308 GT, GTI, R zijn wel heel erg gaaf en mooi. Over een jaar nog steeds.
@xxxheidi: over 12 maanden zelfs nou nou…dat is een prestatie op zich.
@schellekens006: Was voor trident
Ik ken die vreemde zitpositie niet noch het kleine stuurwiel.
Maar ik vind de 308 op een positieve manier iets ‘Frans’ uitstralen, iets karakteristiekst je-ne-sais-quoi typisch onderkoeld Peugeot waar Citroën met de C4 Cactus het Franse wat extroverter neerzet.

Ik zal een 308 hatchback met een beetje motor niet versmaden, omdat ik het een ouderwets charmante en bevallige verschijning vind. En da’s knap in deze einheits würst markt !
Zo als die 304’tjes van vroegâh, die hadden ook zo iets onmiskenbaar Frans !
http://www.classicandperformancecar.com/uploads/cms_article/4901_5000/peugeot-304-buying-guide-and-review-1969-1980-4968_12722_969X727.jpg
@desjonnies: Die zitpositie is natuurlijk lastig te zien op de foto, maar de plaatsing van het tellerhuis en het kleine stuurwieltje kun je op deze foto wel redelijk zien. Ik vind zelf dat een 308 daardoor niet lekker rijdt en had dan ook liever gezien dat ze het anders hadden aangepakt. Toch kan ik het in bepaalde mate ook wel weer waarderen. Het doet me denken aan die eigenzinnige uitspattingen van concerngenoot Citroen zoals rolbandmaat-achtige tellers in de CX of het plaatsen van de radio naast de handrem in de SM en het interieur van de BX en BX Digit.
Zowel de 308, V40 als de golf vind ik wel geslaagd op dit moment.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).