• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo V40 Cross Country met T4 en AWD is niet voor ons

Auteur: ricardo, gepost 14 maart 2013 om 10:06 – 14 Reacties

Volvo V40 Cross Country met T4 en AWD is niet voor ons


Voorheen kon alleen de vijfcilinder met 254 pk gekoppeld worden aan het AWD-systeem. Nu komt de T4-motor echter ook ineens in aanmerking voor de gripverhogende aandrijflijn. In het buitenland, althans.

De V40 met meer kunststof aan de buitenzijde en een verhoging van 40 mm (AKA Cross Country) is in alle gevallen een alledaagse voorwielaandrijver om de stadsjungle te overleven, behalve als er een 2.5-liter T5 onder de kap ligt. Dan komt er een Haldex-systeem aan te pas om ook de achterwielen aan te drijven. Kosten: 46.995 euro.

Met de nu aangekondigde T4 (1.6-liter turbomotor) als AWD-versie zou die prijs lekker kunnen dalen, en heb je nog steeds een offroader met 180 pk. Maar Volvo Nederland wil er niet aan beginnen omdat de CO2-toename zorgt voor een té forse prijsstijging ten opzichte van de FWD T4-versie. We krijgen hem gewoon niet. Inderdaad, de mueslificatie van het belastingstelsel op autogebied zorgt er weer eens voor dat ons een auto door de neus wordt geboord.

In ander nieuws. De reguliere V40 krijgt er wel een nieuw blokje bij: de T2. Een doorontwikkeling van de T3/T4, want in de basis is het de direct ingespoten 1.6-liter viercilinder. Nu alleen met 120 pk en 240 Nm aan koppel. Gekoppeld aan een handbak stoot de T2 124 gram CO2/km uit. UPDATE: en die komt ook al niet naar Nederland.


Ook interessant!

  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Nieuwe Porsche Taycan versie wordt een Volvo
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

cross-country, v40, Volvo

Vorig bericht: « Brein achter Toyota GT86 droomt van sedan & shooting brake
Volgend bericht: Vouw eens een koppakking om je iPhone 5 [hoesje] »

Lees Interacties

Reacties

  1. sjamp zegt

    14 maart 2013 om 10:11

    Kan iemand eens voor eens en altijd uitleggen waar die T2 t/m T5 voor staan. Aantal cilinders? Nope. Aantal pk-x-100? Nee.

    D2 D3 D4 etc. Zelfde verhaal????!!

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      14 maart 2013 om 10:39

      @sjamp: pk-x-100? Was het maar zo, C30 T5 met 500PK :P

      Login om te reageren
    • Simpson zegt

      14 maart 2013 om 10:44

      @sjamp: daarmee kan de dealer in een keer zien of je een goeie klant bent of niet :)

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      14 maart 2013 om 10:51

      @sjamp: Het is simpeler: hoe hoger het nummer, hoe meer kracht. Als het aanslaat zullen ze er misschien een branding achter gaan zoeken; dat je de T4 branding op verschillende modellen kan krijgen (a la S-line).
      Heeft t zin? Het is iig wel een oplossing voor het probleem dat bijv BMW en MB hebben: door het hele downsizing-verhaal hebben nummers in de type aanduiding weinig meer met het blok voorin te maken. Dat probleem zal je niet meer met T1 t/m T5 hebben!

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        14 maart 2013 om 12:18

        @gregorius: S-line is toch een sticker pakketje van Audi?

        Wat ik vooral niet snap, is dat Volvo vroeger vooral het aantal cilinders aangaf en dat t nu op niets trekt.
        Een V70 Diesel met 2.5 liter 5 cilinder uit 2005 kreeg t predicaat D5
        Een V70 Diesel met dezelfde 2.5 liter 5 cilinder uit 2006 krijgt een 2.5D badge
        Een V70 Diesel met dezelfde 2.5 liter 5 cilinder uit 2006 met een iets andere turbo (en +20 pk) kreeg t predicaat D5?

        Maar goed: een D2 is dus een schraapdiesel en een T5 is dikke een gas-guzzler?

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          14 maart 2013 om 12:36

          @sjamp: Dat hele gedoe met D5 en T5 etc zal dus wel goed doen.

          Login om te reageren
  2. lamborgfan zegt

    14 maart 2013 om 10:14

    Die T4 is zon lekker blokje.. Genoeg poweeeer!

    Login om te reageren
  3. handschoen zegt

    14 maart 2013 om 10:24

    @sjamp dat zijn gewoon de namen die volvo kiest voor de motoren zonder enige reden. de enige logica erin is naarmate het getal hoger is, des te meer vermogen de auto heeft.

    Login om te reageren
  4. renezzzz zegt

    14 maart 2013 om 10:53

    Jammer dat dit niet naar de zwakkere broeders van de v40 wordt doorgetrokken (als optie).

    Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    14 maart 2013 om 10:55

    Ben benieuwd of hij hier in de UK wel beschikbaar komt. Ik heb er wel oren naar.

    Login om te reageren
  6. luwek zegt

    14 maart 2013 om 12:42

    @ Sjamp, een V70 met 2.5D type aanduiding heeft een 2.5 TDI blok van VAG. De D5 is altijd een 2.4 commonrail diesel. Met vermogens van 163 tot 215 pk. Op wikipedia is een interessant overzichtje van deze blokken te vinden, er zijn een hoop uitvoeringen van gemaakt namelijk;-)..
    Om het nog onoverzichtelijker te maken is de nieuwe V70 met 163 pk (2.0 vijfcilinder) afgelopen jaar omgedoopt van D3 naar D4. De D3 wordt in oa België nog geleverd met 136 pk, maar niet interessant bevonden voor de NL markt.

    Wat mij betreft overigens een van de best klinkende diesels, naast de 3 liter zes-in-lijn van BMW!

    Login om te reageren
  7. kleinelettersengetallen zegt

    14 maart 2013 om 13:55

    De T2 komt wel naar België, dus allen daarheen :D.
    Ze gaan ook de benaming AWD aanpassen naar 4WD.
    En de D2 wordt uitgerust met een powershift automaat, CO2 = 102 g/km. De handgeschakelde versie zal een CO2 hebben van 88 g/km.
    Eveneens kan je nu voor het ‘ConnectedTouch’ kiezen…

    Login om te reageren
  8. KaCh1ng zegt

    14 maart 2013 om 14:00

    volvo xc40 heeft wel iets, erg mooie auto

    Login om te reageren
    • sandervolvo zegt

      14 maart 2013 om 15:47

      @KaCh1ng: v40 cross crounty

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North