
Volvo geeft je met deze V40 D4 Business een 14%-bijtellingsdiesel met 190 pk. Dit gaat scoren als een malle…
Vraag me niet hoe ze het hebben gedaan, maar de Zweedse ingenieurs hebben het klaargespeeld om een C-segmenter met een 2 liter diesel en 190 pk op papier gemiddeld 85 gram CO2 per kilometer uit te laten stoten. Dit betekent twee dingen: iedereen die eind vorig jaar een D2 (115 pk, 88 gram) heeft aangeschaft baalt nu als een stekker en iedereen die dit jaar aan een nieuwe zakelijke auto toe is en voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten zal deze D4 op zijn minst overwegen.
In de reacties onder het artikel van de Polo-facelift borrelde al de heel legitieme vraag op hoe VW zijn 1.4 TDI driecilinder met 90 pk niet in het 14%-segment krijgt, maar Volvo deze V40 met vierpitter wel. Misschien moet je ze rijden om hier het antwoord op te vinden.
Meer dan 2 pk per gram CO2-uitstoot, dit zijn waarden die je doorgaans alleen in de dikkere motoriseringen vindt…En bij de hybrides natuurlijk, maar deze D4 is 100% diesel en 0% elektrisch.
Supert, toch maar eens gaan kijken bij de dealer.
@norge: Kun je doen. Hier in de UK hebben ze geen nieuwe XC60 D4s tot Augustus; testrit is reeds geboekt…
Heerlijke auto lijkt me dit. Zelfs als hij 25% bijtelling had was het een fijn ding denk ik. Rest me nog even de vraag te stellen welke kleur blauw dit is? Staat hem super!
prachtige auto maar ik ga voor de V60 Plug-in hybrid met 285Pk en 7% bijtelling
Wat moeten die Volvo ingenieurs lange neuzen hebben zeg..
@jasperjvr: Vraag me af waar meer bagageruimte in zit… Kan best zijn dat de V40 evenveel ruimte heeft en in dagelijks gebruik veeeeeeeeel zuiniger is.
Vind het een geslaagde auto en met deze waardes zeg ik ook…DE leasetopper van 2014!
Leasetopper? Nederland gaat dus voor een pauperbak? Betaal gewoon 25% en ga voor een fatsoenlijke auto, of laat iedereen hier echt zijn autokeuze afhangen van de willekeur van de belastingdienst/PvdA-ambtenarij?
@audifreak: Misschien wist je het nog niet, maar ook het financiële aspect weegt mee bij de aanschaf van een auto.
Bovendien kun je de V40 niet zo mooi vinden, maar “pauperbak” ?
@audifreak: De gemiddelde leaserijder heeft volgens mij geen keuze, en mag al blij zijn als hij niet verplicht 14% moet rijden. Als het dan toch 20% moet zijn, is dit niet zo’n slechte keuze.
@audifreak: volgens mij moet je even naar de opticien een bril kopen ofzo zijn genoeg waar je er een gratis bij krijgt. Onee wacht financiën maakt niet uit in jou wereld. Maar de v40 een pauperbak? Zoals ik al zei… Opticien!!!
@audifreak: deze Volvo een pauperbak vinden maar als nickname Audifreak hebben…
@audifreak: 14% bijtelling is zat! Mensen van goede komaf vinden het nu eenmaal niet chique om onnodig geld aan een wagen te verkwisten.
@moveyourmind: haha leuk verzonnen! :)
@audifreak:
Jij snapt niet zo veel van auto bezit, óf (en dat lijkt me waarschijnlijker) heb jij nog nooit een belastingaangifte gedaan :)
@audifreak:
Hiermee zeg je dus dat iedere audi onder de 25% bijtelling zit meteen een pauperbak is?
@audifreak: hij baalt ervan dat ie straks aan alle kanten wordt ingehaald: mooier, sneller en veel goedkoper…
Weet iemand waarom hij op 190 km/u is afgeregeld?
@mrjoost86: waarschijnlijk om de gemiddelde co2 uitstoot in de test te realiseren
@mrjoost86: misschien heeft hij zulke lange versnellingsbakverhoudingen dat een hogere topsnelheid simpelweg niet mogelijk is, of om overbelasting van de motor te voorkomen.
@mrjoost86: Omdat de banden die geleverd worden op deze auto maar maximaal 190 km/u aan kunnen.
En deze mag ook nog eens 1500 kg trekken!
@moveyourmind – Vind het een goede auto en waarschijnlijk value for money. Maar om een Volvo V40 nu als auto voor mensen met een goede komaf te bestempelen is ook bedenkelijk. Een 20% auto is vaak toch net een tikkie mooier ;-)
@ridenz: een 20% Volvo V40 ziet er identiek uit. Ik vind een 20% Hyundai ook op geen enkele manier mooier dan mijn 14% Volvo. Als je niet voor een 14% variant gaat terwijl dat wel bij je gezinssituatie past dan ben je gewoon een dief van je eigen portomonee.
@mashell: Snap je punt maar om een 14% Volvo nu met een 20% Hyundai te vergelijken.
Vergelijk hem dan met een (BMW 1,3 – MB CLA,C,E – Audi A3,A4,A5 etc). Allemaal 20% bijtelling. Een 14% bijtellings auto kies je omdat dat beter bij je portomonee past (wat overigens prima is!) maar niet omdat je die mooier vind.
Brengt mij terug naar mijn opmerking – Er zijn meer mooie auto’s in de 20% te vinden dan in de 14%. Je bent een autoliefhebber of niet :-)
Waarom Volvo het wel kan en andere fabrikanten wel is omdat zij hier een businessplan voor hebben, zij weten nu al dat ze verkooptopper gaan worden in Nederland met een model als dit. Ze hebben vermoedelijk gezien hoe belachelijk veel Megane’s 14% er in NL rondrijden en en hoeveel V40’s met 14% ze nu al verkocht hebben. Ik denk dat elke fabrikant een model als dit kan maken, de vraag is alleen of ze de moeite willen doen voor een markt als NL… Volvo in ieder geval wel en zo lang ze een van de weinigen zijn zal hun dat zeker geen windeieren leggen. Ik heb de 5 pitter destijds ook overwogen maar ben keihard afgeknapt op de dealer en het dashboard.
@griffendahl: VW is het bestverkochte merk in Nederland, dat zijn ze ook zonder 14% modellen ook. Dus kunnen ze het bij een simpele Polo en een overdreven dure Golf Bluemotion houden. Maar merken die minder verkopen kunnen daarmee hun dealer bedrijven helpen. Immers het geld wordt in de garage verdiend en al die 14% Meganes van vorig jaar komen nog ruim 3 jaar voor onderhoud langs. Dus voor kleinere merken kan het uiterst interessant zijn om af en toe het rare Nederlandse belasting systeem in hun voordeel om te buigen. Dus Opel Nederland, hier liggen uw kansen!
@mashell:
VW is het best gehuurde merk juist dankzij al die Muesli Polo’s en Golfjes. Zelfs de Passat raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt.
Als ik zou moeten huren is de keuze niet zo moeilijk, saai of stijlvol…, dat wordt dus een Volvo en ik heb geeneens een Labrador….
Als die 8-traps automaat er nu in gezeten had en 14%….
Staat hier de bestverkochte auto van 2014?
Ben benieuwd naar de sprintcijfers!