Volvo V40 D4 Business: 190 pk en 14% bijtelling

Auteur: , 45 Reacties

Leuk nieuws uit Zweden! Een Volvo-14% spaardieseltje dat wél vooruit te branden is.

Volvo lanceert een nieuwe V40 D4, uitgerust met de nieuwe Driv-e motor, die 190 pk levert, maar toch de uitstoot tot 85 gram/km beperkt. Tot nu toe was de 2 liter vierpitter in de D4 goed voor 177 pk en een uitstoot van 114 gram. Dankzij het nieuwe Driv-e blok en enkele tweaks wordt de uitstoot beteugeld, maar dankzij twee pittige turbo’s het piekvermogen niet. Met 190 pk levert deze motor bijna 100 pk per liter, geheel zonder elektromotoren of zulks.

Het maximumkoppel blijft met 400 Nm ongewijzigd. Op papier verbruikt deze V40 3,3 liter per 100 km, maar als je het gaspedaal wat beter weet te raken kan je in 7,4 seconden van 0-100 accelereren. De D4 Business is altijd gekoppeld aan een handbak met zes verzetten en is vanaf mei leverbaar.

De V40 met 85 gram uitstoot werd specifiek voor de Nederlandse markt gehomologeerd, naast deze D4 Business komt een tweede D4 beschikbaar met een uitstoot van 99 gram (106 gram met 8-traps automaat) en 20% bijtelling. Het verschil tussen de auto’s is dat eerstgenoemde onder andere is voorzien van banden met een lage rolweerstand, 16 inch wielen, een actieve grilafsluiting en extra efficiënte achterspoiler. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast ten opzichte van de 99 gramsvariant.

Prijzen

Volvo opende de Zweedse trukendoos om onze regelgeving naar zijn hand te zetten, het resultaat van deze tweaks mag er wezen, getuige de nieuwprijzen van de V40. Volvo hoopt (mede) dankzij dit model het succes van 2013 te evenaren of overtreffen; met 12.300 verkopen was de V40 vorig jaar goed voor de helft van Volvo’s afzet, en één van de bestverkopende auto’s op de markt.

Prijz0n V40 D4



45 reacties

Dat wordt Domination by Volvo op de neerlandsche wegen!
Dus je rijdt straks in je 14% 190pk V40 D4 business R-design voor 30K met 16″ wielen? Dat is toch wel een beetje raar. Ik juich het overigens toe dat Volvo goed bezig is om in te spelen op de wensen van de Nederlandse markt, het is een kleine markt maar ze nemen die tenminste wel serieus.
@mashell: Kleine markt voor de wereld, grote markt voor Volvo. Kijk maar in de landen omm je heen, nergens wordt er zo veel Volvo gereden als in Nederland. Al kan Volvo in absolute getallen niet bijzonder veel modellen hier kwijt (ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk), maar een groot marktaandeel is ook heel belangrijk als merk.
@gijsso:

De aantallen welke Volvo in NL verkoopt zijn bijna gelijk aan die van Duitsland. Ik geloof dat NL het 5e land voor Volvo is. Best bizar eigenlijk.
@mashell: Overigens rijdt de concurrentie in die klasse ook allemaal op 16″ dus ja…
@mashell: 17″ of 18″ kan/mag gewoon als accessoire geregeld worden hoor!
*afgunstjegensleasersmodusAAN* wordt dus hoog tijd dat de criteria voor de tarieven worden bijgesteld. Als je dit soort vermogens uit een 14% bijteller kan trekken, kunnen ze ze ook gewoon weer sloom maken met NOG minder uitstoot :)

Overigens moet dat dan toch gewoon bagger rijden, die banden etc… waarom zouden ze anders ook de 99grams variant nog maken?
@ar156sw: tarieven zijn begin dit jaar nog bijgesteld.
@mashell: Niet genoeg dus :D
@ar156sw: Nee hoor, Volvo is gewoon goed bezig en doet exact waar deze tariefbijstellingen voor bedoeld zijn. (dat ik dit ooit nog zou zeggen…)
@erce: Klopt, Volvo doet dit zeker handig. Mijn punt is meer dat de lagere bijtellingstarieven bedoeld zijn om zuinige auto’s te stimuleren. Als je blijkbaar zoveel vermogen uit een 14% bijteller kan krijgen, zouden de regels dus nog wel scherper kunnen (lees: je kan een prima bruikbare auto die zuiniger is maken). Aangezien dat het doel van de regeling is, loopt de regeling achter op de ontwikkelingen.
@ar156sw: er vallen maar bitter weinig auto’s nog in deze regeling, dus de regeling is zeker niet achterhaald. Voordat we Volvo gaan verwijten dat ze eigenlijk best een nog zuiniger wagen met minder exces aan vermogen zouden kunnen bouwen zou ik liever de andere fabrikanten de uitdaging geven dit eens na te doen.
@mashell: precies. Als je de lat in één keer tè hoog legt, zal niemand springen; dat haal je toch niet. Knap dat ’t ze uiteindelijk gelukt is een relatief grote auto zo’n klein verbruik op de markt te zetten.

Voor de azijnpissers: als de regeling er helemaal niet was geweest, was er helemaal geen ‘zuinigheids’ ontwikkeling geweest (op de nederlandse markt). Als je de regel te soepel vind, verklaar dan eens waarom er zo weinig auto’s van 2 jaar oud rond rijden die de huidige normen reeds ruim halen. ( Lupo 3L uit 1999 (!) is volgens mij een van de weinige auto’s die aan de huidige normen voldoet (qua CO2 uitstoot). Tussen 1999 en 2014 is er een groooooot gat.
@ar156sw: Da begrijp ik niet. Zuinig hoeft toch niet per definitie langzaam te zijn? Een Tesla valt ook binnen een zeer laag tarief, maar knalt de meeste auto’s lachend voorbij (ok, slecht voorbeeld wegens geen verbandingsmotor). Een BMW i3 heeft ook 170 pk en valt met range-extender toch in het 7% tarief.
@erce: de regeling voor EV’s en plug-in hybrids is nog “aparter”, maar inderdaad, zuinig hoeft niet langzaam te zijn.

Echter, deze auto is niet zozeer niet langzaam, hij is gewoon best wel vlot (niet voor AB lezers natuurlijk, want die hebben allemaal auto’s die in minder dan 5 seconden naar de 100 knallen, maar voor “de rest van NL”).

De regeling is bedoeld om mensen te stimuleren een zuinige auto te kiezen en om (daardoor) fabrikanten te stimuleren deze te ontwikkelen. Dit alles bovenop de voordelen die toch al aan een zuinige auto zitten. Die stimulans is nodig, omdat zuinige auto’s minder gewenst zijn (want slomer, heel simpel gezegd). Je kan je afvragen of deze auto nog zo’n stimulans nodig zou hebben.

Wat niet wegneemt dat Volvo dit gewoon heel slim heeft aangepakt, en dat je als leaser wel gek zou zijn als je er niet van profiteert. Ik vrees overigens wel dat Volvo hier vooral handig met de testcyclus om weet te gaan, dus of het in de praktijk heel veel oplevert is een tweede (want waarom anders nog die andere versie voor buiten NL?)
@ar156sw: zuinig rijden bepaalt de bestuurder, niet zo zeer de auto. Kijk maar naar de Top Gear test van de M3 vs Prius op het circuit.
@flutterby: ’t is een combinatie natuurlijk, al doe ik nog zo mijn best, mijn 166 wordt echt niet zuinig :P Maar inderdaad, gemiddeld zullen deze auto’s in de praktijk veel minder zuinig zijn dan in de “testcyclus”
Goed bezig volvo! Mijn t3 moet nog ff mee
Dit zullen ze nodig hebben, want er is geen hond meer die nog een V60 PIH koopt na 31 december. Sinsdien zijn alle aanschafvoordeeltjes eraf en is ie zelfs met 7% bijtelling niet meer interessant door de hoge catalogus (en dito lease-)prijs..
@parker: bijtelling van deze v40 zal ongeveer gelijk zijn aan de v60. Het is maar net hoeveel auto je nodig hebt en wat je leasebudget toe laat.
@parker: buiten het feit dat de tarieven na 31 december omhoog zijn gegaan voor de v60 pih. Is die nog steeds heel interessant omdat ie gwn echt heel rap is. (sneller dan de specificaties zeggen) daarbij is het interieur en exterieur ook niet verkeerd
@karsvdtuin: alleen nog interessant voor de leasemarkt, maar daar kan niemand ‘m betalen. Leasetarief is nogal hoog doordat ie nieuw al snel op 80.000 euro zit.
Is er iets geweten over de Belgische prijzen? En als ik het goed begrijp komt alleen de 99gr D4 naar België?
Dat laatste lijkt me sowieso, aangezien de 85 gr speciaal voor de NL-markt gemaakt is.
Serieus vermogen voor je leasebakkie, bijna net zoveel als de 2.4t van begin deze eeuw.
Dus in de winter (op winterbandjes) krijgen ze gewoon 20% bijtelling? Zou wel zo eerlijk zijn, toch?
@launchcontrol: Winterbanden zijn niet verplicht, en glibberschade wordt gewoon vergoed door de verzekering :D
Volvo streeft heel VAG weer voorbij. En verpletterend.
190pk bij Volvo vs 110pk in je Audi, Seat, Skoda, Volkwagen pruttelbakje met 14% bijtelling.
Knap gedaan van Volvo!
@kroon: Logisch dat VAG zich niet bezighoudt met dit soort spelletjes en zich niet wil onderwerpen aan de grillen van een totaal onberekenbare Nederlandse overheid. De CO2 grenzen zijn daarbij nogal arbitrair en hebben alleen waarde voor de Nederlandse belastingdienst. De Nederlandse markt is nou eenmaal te klein voor VAG om daar voortdurend allerlei specificaties op aan te passen, al zal PON daar wsl. anders over denken. Ik denk dat ze blij mogen zijn met die 14% modelletjes die nu worden geleverd. Voor Volvo is de Nederlandse markt klaarblijkelijk een stuk belangrijker, en op dit moment hebben ze niet eens een goedkoop 14% model, dus dit is een logisch stap.. Op zich mooie cijfers trouwens van Volvo, ze hebben zo te zien goed uitgezocht hoe ze de tests optimaal door kunnen komen. Nu nog maar eens zien wat dat in de praktijk waard is..
Kijk, de best verkochte auto van 2014. Lage aanschaf, lage bijtelling en veel vermogen. Velgen kunne mooi aachteraf eronder.
Snap niet dat Volvo hier samen met de Mitsubsidie Outlander de enige zijn die inspelen op de belastingmaatregelen die hier de autoverkopen bepalen.
Ik snap dat VW er geen tijd aan wil besteden die verkopen hun meuk toch wel, maar er moeten toch kleinere merken zijn die zich achter de oren krabben en nu al een paar jaar dik hadden kunnen scoren…..
Ik zeg een BMW 1 serie met 170pk
Een 535 met batterij pakket voor 65000 euro en 7% bijtelling
Jaguar XJ hybrid met batterij voor 90k en 7% bijtelling

Dit soort toko’s had in 2013 gewoon een mega klapper kunnen maken op de nl markt
@dutchneon: Dure investering voor een korte tijd…
@bsxc2: maar ook een demonstratie van technisch kunnen die je ook elders goed kunt inzetten in marketing.
@dutchneon: 5 Hybrid bestaat al. 535i + elektro moter, haha ik bedoel natuurlijk motor.
@dutchneon: voor de meeste merken is de Nederlandse afzetmarkt verwaarloosbaar. Daarnaast is de fiscus erg onvoorspelbaar.
@flutterby: de fiscus is erg voorspelbaar. Die willen je geld, altijd! De regering die is onvoorspelbaar.
Benieuwd of Rica dit blokje naar dik over de 200 pk kan trekken. Dan heb je helemaal een top aanbieding i.c.m. 14% bijtelling. Zo wordt Volvo in de lease best interessant. Die V40 als Dynamic Line rijdt best aardig, in elk geval beter dan die gevoelloze VAG autootjes.
Vertegenwoordigers die een bedrijfswagen krijgen, kunnen hun aso-gehalte in alle eer en geweten weer opblinken. Hou jullie achteruitkijkspiegel maar in de gaten…
190pk uit een 2.0 diesel en dan nog 14% bijtellen?????? Toen ik het bericht las over dat vag een 110pk sterke 1.6 tdi in de 14% bijtelling kreeg was het allemaal van ooohhhh die verbruikt niet eens een op 20, en die heeft totaal geen recht op 14% bijtelling. En nu omdat het volvo is kan het opeens allemaal wel?? dit is toch moeilijk te geloven zeg. Een 190pk 2.0 diesel zonder hybride hulp die 3.3 liter diesel gemiddel nodig heeft? Als ik het zo bekijk kan elke fabrikant wel een test auto bouwen die aan de cyclus voldoet en op papier een co2 uitstoot van 85 gram heeft.
@jeanclaude: als alle fabrikanten dat konden, dan deden ze dat wel. Lage CO2 uitstoot = lage belastingen in heel Europa (in Nederland het meest extreem) = lage prijzen = goede verkopen tegen goede marge.
Nu nog D2 opplakken ipv D4. Dan heb je een echte “muesli hothatch”
16″ is niet groot voor een v40, maar er valt bij de dealer altijd wel iets te regelen, aangezien de v60 plug-in ook niet op 19″ mag rollen i.v.m. De bijtelling, gebeurt dit toch regelmatig
Gewoon de 20% versie kiezen! De 14% haalt maar 190kmh. Je merkt het dus wel degelijk als autoliefhebber. 20%versie haalt 230kmh
Ben ik nou de enige die weet dat je die 16″ bandjes achteraf kan vervangen voor 17 of 18″? #accessoire
@mashell deze was voor jou

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).