Leuk nieuws uit Zweden! Een Volvo-14% spaardieseltje dat wél vooruit te branden is.
Volvo lanceert een nieuwe V40 D4, uitgerust met de nieuwe Driv-e motor, die 190 pk levert, maar toch de uitstoot tot 85 gram/km beperkt. Tot nu toe was de 2 liter vierpitter in de D4 goed voor 177 pk en een uitstoot van 114 gram. Dankzij het nieuwe Driv-e blok en enkele tweaks wordt de uitstoot beteugeld, maar dankzij twee pittige turbo’s het piekvermogen niet. Met 190 pk levert deze motor bijna 100 pk per liter, geheel zonder elektromotoren of zulks.
Het maximumkoppel blijft met 400 Nm ongewijzigd. Op papier verbruikt deze V40 3,3 liter per 100 km, maar als je het gaspedaal wat beter weet te raken kan je in 7,4 seconden van 0-100 accelereren. De D4 Business is altijd gekoppeld aan een handbak met zes verzetten en is vanaf mei leverbaar.
De V40 met 85 gram uitstoot werd specifiek voor de Nederlandse markt gehomologeerd, naast deze D4 Business komt een tweede D4 beschikbaar met een uitstoot van 99 gram (106 gram met 8-traps automaat) en 20% bijtelling. Het verschil tussen de auto’s is dat eerstgenoemde onder andere is voorzien van banden met een lage rolweerstand, 16 inch wielen, een actieve grilafsluiting en extra efficiënte achterspoiler. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast ten opzichte van de 99 gramsvariant.
Prijzen
Volvo opende de Zweedse trukendoos om onze regelgeving naar zijn hand te zetten, het resultaat van deze tweaks mag er wezen, getuige de nieuwprijzen van de V40. Volvo hoopt (mede) dankzij dit model het succes van 2013 te evenaren of overtreffen; met 12.300 verkopen was de V40 vorig jaar goed voor de helft van Volvo’s afzet, en één van de bestverkopende auto’s op de markt.
45 reacties
De aantallen welke Volvo in NL verkoopt zijn bijna gelijk aan die van Duitsland. Ik geloof dat NL het 5e land voor Volvo is. Best bizar eigenlijk.
Overigens moet dat dan toch gewoon bagger rijden, die banden etc… waarom zouden ze anders ook de 99grams variant nog maken?
Voor de azijnpissers: als de regeling er helemaal niet was geweest, was er helemaal geen ‘zuinigheids’ ontwikkeling geweest (op de nederlandse markt). Als je de regel te soepel vind, verklaar dan eens waarom er zo weinig auto’s van 2 jaar oud rond rijden die de huidige normen reeds ruim halen. ( Lupo 3L uit 1999 (!) is volgens mij een van de weinige auto’s die aan de huidige normen voldoet (qua CO2 uitstoot). Tussen 1999 en 2014 is er een groooooot gat.
Echter, deze auto is niet zozeer niet langzaam, hij is gewoon best wel vlot (niet voor AB lezers natuurlijk, want die hebben allemaal auto’s die in minder dan 5 seconden naar de 100 knallen, maar voor “de rest van NL”).
De regeling is bedoeld om mensen te stimuleren een zuinige auto te kiezen en om (daardoor) fabrikanten te stimuleren deze te ontwikkelen. Dit alles bovenop de voordelen die toch al aan een zuinige auto zitten. Die stimulans is nodig, omdat zuinige auto’s minder gewenst zijn (want slomer, heel simpel gezegd). Je kan je afvragen of deze auto nog zo’n stimulans nodig zou hebben.
Wat niet wegneemt dat Volvo dit gewoon heel slim heeft aangepakt, en dat je als leaser wel gek zou zijn als je er niet van profiteert. Ik vrees overigens wel dat Volvo hier vooral handig met de testcyclus om weet te gaan, dus of het in de praktijk heel veel oplevert is een tweede (want waarom anders nog die andere versie voor buiten NL?)
190pk bij Volvo vs 110pk in je Audi, Seat, Skoda, Volkwagen pruttelbakje met 14% bijtelling.
Knap gedaan van Volvo!
Ik snap dat VW er geen tijd aan wil besteden die verkopen hun meuk toch wel, maar er moeten toch kleinere merken zijn die zich achter de oren krabben en nu al een paar jaar dik hadden kunnen scoren…..
Ik zeg een BMW 1 serie met 170pk
Een 535 met batterij pakket voor 65000 euro en 7% bijtelling
Jaguar XJ hybrid met batterij voor 90k en 7% bijtelling
Dit soort toko’s had in 2013 gewoon een mega klapper kunnen maken op de nl markt