
De Zweden hebben een prijskaartje aan hun nieuwe leasetopper gehangen.
Eerder berichtten we al over de V60 D5 Twin Engine, in feite het kleinere broertje van de welbekende D6 PHEV. De auto wordt als een speciale editie geïntroduceerd in een oplage van 200 stuks voor de Nederlandse markt. Deze Special Edition onderscheidt zich met de luxe ‘Summum’-aankleding, 19 inchers, zwarte delen op het exterieur, blond(?) leren bekleding en afwijkende stiksels en zwarte inleg in het interieur.
Update D6
Naast de introductie van de D5 Twin Engine is er ook nieuws te melden rondom de populaire D6 PHEV. Deze zal voortaan ook het label ‘Twin Engine’ krijgen, voor de gelegenheid krijgt de motor een bescheiden upgrade van 5 pk. Ook deze 7%-bijteller heeft AWD, de prijs blijft ongewijzigd op 59.995 euro.
Het prijsverschil tussen de D5 Special Edition en de D6 Momentum bedraagt met de introductie van eerstgenoemde precies 0 euro, maar daarbij moet wel worden benadrukt dat de D5 volgehangen is met opties in de vorm van het Summum-package.
Alle belangrijke specs van zowel de D5 als de D6 check je in het overzicht hieronder.
Toch redelijk prijzig gezien de ‘fiscaal voordeel’, maar wel een mooi auto.
Nounou, een verschil van 5k… Doe mij dan maar de D6.. Zie niet echt een reden om voor de d5 te kiezen..
@jeroen13: Je zult qua uitvoering wel meer verschil hebben, die special edition zit wel ramvol voor dat geld en die D6 is dan nog kaal natuurlijk. Maar ergens ben ik het wel met je eens. Vind het prijsverschil niet schokkend.
@jeroen13: het verschil id geloof ik bi-turbo versus single turbo. Bi rijdt dan toch nog een stuk leuker
In Duitsland en België was de D6 altijd al 5 mille goedkoper (omdat lage bijtelling) beter dus deze D5 over de grens kopen, zal daar wel 55k kosten.
@Wouter vertelde dat er hetzelfde blok in ligt, (D5/D6); maar dus wat minder PK. Dus voor 4000 euro krijg je 50pk meer.
Hoeveel CO2 belasting zit er dan tussen?
@gregorius:
Of je betaald hetzelfde en neemt genoegen met minder uitrusting, de D6 kost als Momentum immers ook 60k….
@gregorius: De D6 heeft het nieuwste D5 blok, dus met 220pk. De D5 heeft, ongetwijfeld met moderne technische aanpassingen, het aantal pk’s aan boord wat een jaar of 10 geleden gangbaar was in de normale D5: 163pk.
Doe mij dan toch maar een d6 als ze toch even duur zijn. Tot het mogelijk is die d5 gewoon te chippen tot een d6
Said it before and wil say it again: ze hadden de D4 moeten pakken om aan die elektrische aandrijflijn te koppelen. Zuiniger en goedkoper. Bijkomend voordeel: het gat met de D6 PHEV is groter
@baasbas: helemaal mee eens. d4 heeft ook nog eens meer vermogen, is sneller, zuiniger en minder co2 uitstoot.
Dus eigenlijk weten we alleen dat de eerste 200 D5 Twin Engines met een luxe uitrusting precies evenveel kosten dan een D6 met een basis uitrusting. Nog steeds benieuwd wat de gewone D5 Twin Engines gaan kosten. Natuurlijk zijn die eerste 200 wel een goede deal, veel luxe uitrusting voor een klein beetje minder uitrusting.
@mashell: laatste uitrusting moet vermogen zijn.
288pk klinkt leuk. Ze zeggen er niet bij dat je na 50km er 215 over hebt. Balen als je net je accu leeg heb en er een ouwe t5 naast je staat bij het stoplicht.
@ejvdl: neeeheee: de motor kan ook de electromotor aandrijven zodat je in power of awd stand altijd de 285pk hebt of allrad..
@parker: in het extreme geval dat je net je accu volledig leeg gereden hebt bij het hoeken is dit uiteraard niet zo. Je verdeelt dan je 215 pk of wat dan ook over blijft over 4 wielen.
Ik moet je wel gelijk geven… als bestuurder van zo’n d6 moet ik zeggen dat je in praktijk vrijwel altijd kunt beschikken over de 285 pk (of meer met een eenvoudige chip).
Tja, die verhoging van 5 pk is standaard gezien de normale D5 die upgrade ook krijgt. Ik ben benieuwd naar het exacte uitrustingsverschil met de D6 Summum. In de bijtelling zal het nauwelijks wat uit maken, wellicht dat levertijden nog een rol kunnen spelen.
Zijn die dingen zo duur!!!!?
Voor zo’n grote auto is de kofferbak klein! Het accupakket ligt achterin en daardoor is de hoogte in de laadruimte laag.
Vind het prima auto’s, die D5 heeft zich wel bewezen ook als D6 met die extra electra. .. zou alleen altijd voor de R design kiezen. Stuurt zo veel lekkerder.
En mooier.
Vind de summum te zakelijk
Ach ja saaie bijtellingsvriendelijke k**auto’s. Imo niet eens het vermelden waard!
Zou best uniek zijn als ze deze dan ook nog eens een cross country jasje zouden geven