• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo’s toekomstige 4-cilinders gebruiken twin-charging

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 maart 2012 om 19:40 – 25 Reacties

Volvo-motorblokjes


Volvo’s toekomst is louter gevuld met viercilinders of minder, zo maakte het merk vorig jaar bekend. Als kleine fabrikant is het handig niet te veel verschillende motoren te maken en, belangrijker, auto’s moeten zuiniger en efficienter worden. In een interview vult Volvo’s productbaas Lex Kerssemakers de eerste lege plekken in.

Momenteel biedt Volvo nog een lekkere vijf-in-lijn, onder andere in de nieuwe V40. Geniet er nog maar even van, want in het kader van het VEA-plan (Volvo Environmental Architecture) worden deze motoren niet meer ontwikkeld. Maar hoe wil je je grote slagschepen dan nog een beetje vlot vooruit laten komen? Simpel: door drukvulling. Volvo past al veel turbotechnologie toe, maar in de toekomst komen hier ook nog superchargers bij.

Het gebruik van beide soorten kunstmatige beademing, de zgn Twin Charging die je waarschijnlijk het beste kent van de Volkswagen-motoren, zal als eerste zijn weg vinden naar de top van het gamma, zoals de S80 en XC90. In een interview met Car Sales geeft Kerssemakers aan binnen twee jaar het eerste nieuwe motorblok te verwachten.

Behalve extra vermogen uit drukvulling zal ook electrificatie een rol gaan spelen in de toekomstoge modellen. Dit is geen verrassing, aangezien de V60 Hybrid al zo goed als klaar is, en de technologie waarschijnlijk niet al te moeilijk de overstap kan maken naar de overige modellen. (via Motor Authority)

Ook interessant!

  • Volvo XC40 Recharge Twin vs Recharge T5
    Volvo XC40 Recharge Twin vs Recharge T5: elektrisch vs PHEV
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

lex-kerssemakers, Techniek, Volvo

Vorig bericht: « ‘Otis’ Maybach van Kanye en Jay-Z brengt $60k op
Volgend bericht: Hartge BMW 1M trekt stenen uit de grond [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    14 maart 2012 om 19:47

    als ik ooit een volvo koop zou het toch nooit om de motor gaan maar om de uiterlijk!

    Login om te reageren
    • loloo zegt

      14 maart 2012 om 20:06

      @MAB: ah ja tuurlijk, DE uiterlijk, goed bezig jongen

      Login om te reageren
    • loloo zegt

      14 maart 2012 om 20:08

      @MAB: ah ja tuurlijk, DE uiterlijk, goed bezig jongen. En oh ja als je een auto koopt zonder ook maar 2 seconden na te denken over de moter dan ben je gewoon een imbeciel

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        14 maart 2012 om 20:11

        @loloo: Ah ja natuurlijk, nadenken over de moter. Goed bezig jongen.

        ;)

        Login om te reageren
      • Stopwearingpants zegt

        14 maart 2012 om 23:40

        @loloo: hhahahahaha heerlijk #moter

        Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    14 maart 2012 om 19:47

    Spijtig dat de legendarische 5cil moet verdwijnen, maar twin-charging is wel een mooi stukje technologie om die te vervangen. De sound is wel volledig weg met al die drukvulling, dat zal de voornaamste reden zijn dat de 5cil gemist zal worden.

    Login om te reageren
  3. gijsso zegt

    14 maart 2012 om 19:47

    Nu maar hopen dat ze nog lang met die geheel nieuwe 5-cylinder kunnen doorgaan, hou je dat pleziertje tenminste nog wel.

    Login om te reageren
  4. ronin1130 zegt

    14 maart 2012 om 19:52

    De vlucht naar steeds kleinere motoren lijkt me toch een keuze die veel vragen oproept. Wat met de duurzaamheid van deze motoren? De belasting hiervan wordt steeds groter. Meer technologie betekent ook een grotere storingsgevoeligheid. En wat baat het motoren te ontwikkelen om goed te scoren op de normverbruikstests maar die in realiteit evenveel of vaak meer verbruiken dan grotere atmosferische motoren bij een gelijkaardige rijstijl.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      14 maart 2012 om 19:54

      @ronin1130: Ga dat maar eens uitleggen aan de hoge pieten in Europa (waar onze regeringen braaf naar moeten luisteren).

      Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      14 maart 2012 om 19:58

      @ronin1130: +1

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 maart 2012 om 21:57

      @ronin1130:

      lul niet ..

      ouwe Volvo,s reden ook makkelijk 6ton met een 4 pitter ..

      Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    14 maart 2012 om 20:20

    Ja, want sie 1,6 diesel in de S80 is ook zo lekker vlug…

    Login om te reageren
  6. zeevink zegt

    14 maart 2012 om 20:28

    Ben zelf de gelukkige eigenaar van een 12 jaar oude V70 met vijfcilinder. Dat geluid is zo lekker dat het bruter is dan een 6 cilinder. Daarbij denk ik dat de nieuwe 5 cilinder in de V40 zeker met drukvulling of twincharge terugkeert in de nieuwe top modellen van de V70 S80 XC modellen. Dat is een mooie vervanging voor de T6 en V8.

    Login om te reageren
  7. desoper zegt

    14 maart 2012 om 20:30

    Een vier-cilinder als top-motorisering in de XC90? Dat gaat klanten wegjagen

    Login om te reageren
    • brian112 zegt

      14 maart 2012 om 20:41

      @desoper: zit me inderdaad ook een beetje af te vragen of ze hier wel slim mee bezig zijn.
      De topmotor in een auto zoals een s80, xc60 of xc90 zou naar mijn mening nog steeds meer moeten zijn dan een 4cilinder….

      Login om te reageren
    • fiets zegt

      14 maart 2012 om 21:51

      @desoper:
      Ja, die hokken zijn niet meer vooruit te branden straks met een 1.8 dieseltje.

      Login om te reageren
    • kleinelettersengetallen zegt

      15 maart 2012 om 10:20

      @desoper: Staat er toch niet?? Er staat dat deze motor EERST zijn weg zal vinden in de top van het gamma. Nergens wordt er vermeldt dat deze motor(en) de topmotoren zullen zijn. Kieken ;-)

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        15 maart 2012 om 13:45

        @kleinelettersengetallen: Kijk nog eens naar de eerste zin van dit artikel: “Volvo’s toekomst is louter gevuld met viercilinders of minder, zo maakte het merk vorig jaar bekend.”
        Hieruit kan ik afleiden dat de topmotorisering dus een 4-cilinder of minder wordt.

        Login om te reageren
        • kleinelettersengetallen zegt

          15 maart 2012 om 14:16

          @desoper: Je hebt helemaal gelijk!! Ik dacht eigenlijk dat ze dit enkel met de diesel gingen doen en dat er nog wel een zescilinder benzine zou overblijven.
          :D

          Login om te reageren
  8. Tommy2 zegt

    14 maart 2012 om 20:30

    Saaie bedoeling daar bij Volvo met alleen maar viercilinders.

    Login om te reageren
  9. michelyman zegt

    14 maart 2012 om 21:52

    Jammer, een 4 cilinder kan nooit die mooie 5cilinder roffel evennaren :( Aan alles komt een einde, spijtig genoeg.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    14 maart 2012 om 22:01

    als je meer cilinders wil ga je maar shoppen bij de handtasjes leveranciers ..

    Volvo heeft altijd ver boven de Duitse priemiejum meuk gestaan ..
    en gaat daar in Chinese handen stoicijns me door ..

    way to go Volvo ..

    Login om te reageren
  11. RuVi zegt

    15 maart 2012 om 09:42

    Als je al ziet wat een S-klasse presteert met een 4 cilinder dieseltje denk ik dat het in de toekomst wel te doen is.
    528i is ook een viercilinder en ook rap! (6,3sec 0-100)

    Login om te reageren
  12. driftkicker zegt

    15 maart 2012 om 14:23

    Ik wil niet weten hoe traag een XC60 met een 1.6 4-cilinder is. Ik vind de 5-cilinder met 163PK al redelijk tam voor die auto.

    Login om te reageren
  13. Anoniem zegt

    17 maart 2012 om 21:10

    tijd voor een d24tic 240, of de b230ft! :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North